Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilka frÃ¥nluftsdon är mest tysta?  (läst 7028 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Vilka frånluftsdon är mest tysta?
« skrivet: 27 september 2012, 21:23:25 »
Har ett litet rum på ca 1,5x3meters med toalett.

Frånluftsventilen sitter galet nära hörnet.
Ska jag ha sådan ventil som är rak, eller sådan som är vinklad så jag fokuserar mer på centrum än mot väggarna?

---

Sen finns det ju dom man gängar upp, och de med fjädrar man trycker upp... Vilka är bäst?

---

Vilka är mest tysta?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilka frånluftsdon är mest tysta?
« Svar #1 skrivet: 27 september 2012, 23:54:44 »
helst ska man ha det diagonalt mot tilluften både i höjd och sidled. Det är väl sällan det är precis så men det skulle ge bästa möjliga funktion.

Att ventilen sitter nära väggen borde i det sammanhanget inte spela någon roll alls. Så vida den sitter högt i förhållande till intaget (under dörren?) och på motsatt sida av rummet mot intaget.

Är det en fläkt som du behovsstyr, typ via knappbrytare precis som lampan eller går den dygnet runt året runt?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vilka frånluftsdon är mest tysta?
« Svar #2 skrivet: 28 september 2012, 00:16:55 »
den tuffar på året runt. klurar lite på om jag kunde sänkt ner den på något vis och istället öppnat ventilerna mer..
anar att den är större än behovet.
- eller kanske inte, det var iofs inget svårt att uppnå de värdena jag skulle ha i ventilerna.. tills jag hade sönder en... mummel...
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilka frånluftsdon är mest tysta?
« Svar #3 skrivet: 28 september 2012, 01:06:06 »
du har egentligen självdrag i huset alltså. Och skulle därmed, om den fungerar väl, klara dig med en behovsstyrd forcerad frånluft i badrummet.

Den här fläkten har dessa funktioner och är vad jag hört även förhållandevis tyst.
http://www.rcv-energiteknik.se/sv/product/27/Fresh-Intellivent-vit

Fördelen är att den även går att använda utan fuktautomatik så klart
men den funktionen är ju fin och har du fungerande självdrag behöver du inte ha en fläkt som går hela tiden så vida inte fukten i badrummet kräver det i vilket fall automatiken ger dig kontinuerlig drift.

Jag bodde senast i ett ganska nybyggt hus med självdrag (ej bbr, det var i ett gammalt fritidshusområde ). Jag hade on/off fläktar som startades med lampan. En timerkoppling på det och det hade blivit ännu bättre. Och en fuktsensorautomatik helt lysande.


 
Citera
Fläkten finns i endast i en modell med fuktautomatik, timer, säkerhetsbrytare, kallrasskyddsfunktion, varvtalsreglering, stos m.m.
Den har en helautomatisk fuktstyrning, vilket innebär att fläkten lär sig att enbart vara i bruk när den gör nytta. Den inbyggda "sniff" – funktionen innebär att fläkten hela tiden frågar sig själv om den gör nytta. Om fläkten kan sänka fukthalten i luften, startar den automatiskt. Denna "intelligens" styrs via en inbyggd mikroprocessor. Fläkten har dessutom två kapacitetslägen för fuktstyrningen, tyst (silent) eller maxläget.
« Senast ändrad: 28 september 2012, 01:08:38 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilka frånluftsdon är mest tysta?
« Svar #4 skrivet: 28 september 2012, 15:28:09 »
Jag är ute efter en fuktstyrd frånluftsfläkt som skall ventilera ett utrymme som är nära ett sovrum, så den måste vara tyst. Jag har precis som David fått uppgift om att Fresh Intellivent ska vara tyst (men dyr), http://www.fresh.se/sv/1.badrumsflaektar/fresh-intellivent.php?group=prod_prod_grp-s1%2F226
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vilka frånluftsdon är mest tysta?
« Svar #5 skrivet: 28 september 2012, 15:51:50 »
jag kan komma att använda extra fläkt genom väggen i badrummet och sedan strypa den fasta ventilationen.

Men nu behöver jag frÃ¥nluftsdon till mina 100mm trummor. Ska jag köpa detta sÃ¥ vill jag ha de som lÃ¥ter minst.   :)

Mitt system styrs via köksfläkten med pulser upp mot takfläkten. Går det verkligen under självdrag då?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilka frånluftsdon är mest tysta?
« Svar #6 skrivet: 28 september 2012, 16:17:13 »
Mitt system styrs via köksfläkten med pulser upp mot takfläkten. Går det verkligen under självdrag då?
Det låter mer som mekaniskfrånluftsventilation.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilka frånluftsdon är mest tysta?
« Svar #7 skrivet: 28 september 2012, 19:43:57 »
mm.

Styr din köksfläkt fläkten på toaletten med pulser i dagsläget?

I så fall vill du ju fortsätta ha det så.

Om din toafläkt i dag bara går 24/7 för gåendets skull så känns det ju onödigt.

Hoppas du får koll på ventilaitonen, den är viktig.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vilka frånluftsdon är mest tysta?
« Svar #8 skrivet: 28 september 2012, 19:52:41 »
En centralfläkt som suger tre punkter i huset, 24/7.

Gick jättebra att justera in flödena (l/s) det tills jag fick för mig att försöka lossa ett fastlimmat don och
slet ner halva innertaket, haha. Nu när jag ändå kört fast tills målaren kommer så
tänkte jag byta till bättre don om jag ändÃ¥ fÃ¥r mäta om allt.  ::)

TrÃ¥kigt nog, förutom innertaket, var att jag har ökat ventilationen. Nya köksfläkten var ställd pÃ¥ 3 liter och ökade till 12... Inte bra för värmebesparingarna..  :-\


Söker alltså de bästa:
« Senast ändrad: 28 september 2012, 19:58:17 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilka frånluftsdon är mest tysta?
« Svar #9 skrivet: 29 september 2012, 09:01:48 »
är en av dessa punkter den fläkt vi diskuterat i ditt badrum?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Vilka frånluftsdon är mest tysta?
« Svar #10 skrivet: 15 oktober 2012, 17:53:01 »
Undvik till varje pris de plastiga som finns på bygghandeln, de absolut bästa enligt mej är de med fjädrar och speciellt då FläktWoods KGEB-don.
Har bytt till dessa från andra märken vid många injusteringar som varit ljudkänsliga.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!