Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varm panna, kalla element...  (läst 13550 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Engelholm Audio

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Varm panna, kalla element...
« skrivet: 17 november 2011, 22:54:13 »
Hejsan,
hoppas ni kan hjälpa mig på traven. Det är lite kallt här hemma.

Vi har en elpanna med vattenburet system till element. Pannan är från -80.
Elementen är aldrig varma. Jag har lagt en termometer "med sladd" som mäter temp bredvid men också emellan/i elementet. Aldrig över 20 grader.
Elementen är luftade. Inget problem.
Trycket på pannan är 1 (bar?), vilket jag antar är normalt.
Varmvatten till vanliga kranar funkar (och vi upplever att detta vatten blivit rejält mkt varmare på sistonde).

Ett visst gurglande kan höras i pannan ibland.

Kan nån guide'a mig framåt?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Varm panna, kalla element...
« Svar #1 skrivet: 17 november 2011, 23:27:14 »
Förslag, kolla om du har cirkulation på radiatorvattnet
-om cirkulationspumpen går, typ lika varma rör på båda sidorna.
-det sitter en ventil under den. Är den öppen? ser stängd ut för mig.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varm panna, kalla element...
« Svar #2 skrivet: 18 november 2011, 07:19:12 »
Sen bör det sitta en shunt nÃ¥gonstans ocksÃ¥ som mÃ¥ste öppnas.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Engelholm Audio

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Varm panna, kalla element...
« Svar #3 skrivet: 18 november 2011, 08:07:51 »
Tack så mycket för er hjälp!

För mig är det inte uppenbart vad som är cirkulationspump eller vad som är shunt.
Går det lätt att beskriva vad som är vad utifrån bilden?

Tacksam.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varm panna, kalla element...
« Svar #4 skrivet: 18 november 2011, 08:30:31 »
Den röda klumpen är cirkulationspumpen. Det är inte ovanligt att cirkpumpar kärvar fast mellan värmesäsongerna...
På röret under den sitter det en ventil utan handtag. Har inte du eller nån annan rört i ventilen så borde den fortfarande vara öppen.

Verkar pumpen få ström, lyssna på den och hör om den surrar. På gaveln av pumpen brukar det sitta en stor skruv/lock man kan ta bort. Innanför den brukar man komma åt själva motoraxeln som har ett mejselspår i änden så att man kan känna om pumpen går och eventuellt vrida runt den för hand för att hjälpa igång den. När du tar bort locket så kan det tinna ut lite vatten, det är helt normalt
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Engelholm Audio

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Varm panna, kalla element...
« Svar #5 skrivet: 18 november 2011, 08:32:41 »
Den röda klumpen är cirkulationspumpen. Det är inte ovanligt att cirkpumpar kärvar fast mellan värmesäsongerna...
På röret under den sitter det en ventil utan handtag. Har inte du eller nån annan rört i ventilen så borde den fortfarande vara öppen.

Verkar pumpen få ström, lyssna på den och hör om den surrar. På gaveln av pumpen brukar det sitta en stor skruv/lock man kan ta bort. Innanför den brukar man komma åt själva motoraxeln som har ett mejselspår i änden så att man kan känna om pumpen går och eventuellt vrida runt den för hand för att hjälpa igång den. När du tar bort locket så kan det tinna ut lite vatten, det är helt normalt
Jag skall kolla detta.

Utloggad Engelholm Audio

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Varm panna, kalla element...
« Svar #6 skrivet: 19 november 2011, 09:46:00 »
Den röda klumpen är cirkulationspumpen. Det är inte ovanligt att cirkpumpar kärvar fast mellan värmesäsongerna...
På röret under den sitter det en ventil utan handtag. Har inte du eller nån annan rört i ventilen så borde den fortfarande vara öppen.

Verkar pumpen få ström, lyssna på den och hör om den surrar. På gaveln av pumpen brukar det sitta en stor skruv/lock man kan ta bort. Innanför den brukar man komma åt själva motoraxeln som har ett mejselspår i änden så att man kan känna om pumpen går och eventuellt vrida runt den för hand för att hjälpa igång den. När du tar bort locket så kan det tinna ut lite vatten, det är helt normalt
Hej igen,

Cirkulationspumpen är luftad. Det började komma vatten men jag lät det rinna ut lite till vatten. Trots detta är det ett "porlande" ljud från cirkulationspumpen.

Det är varma rör över/under (innan/efter) pumpen.

Jag höjde hastigheten från 2 till (max) 3 för att se om detta gör nån skillnad.

För att se om cirkulationspumpen roterar, så skall avluftningsskruven bort. Men då rinner det ju ut massor med vatten. Vad göra?

Ännu ingen värme i elementen.

Eftersom trycket är bra, garanterar det tillräckligt med vatten i systemet?

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Varm panna, kalla element...
« Svar #7 skrivet: 19 november 2011, 09:55:40 »
Vilka rör enligt bild är varma?

Shunt verkar finnas i mitten på bilden, är det varma rör nedan denna?

Hur är det termostater på elementen, är dessa öppna?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Engelholm Audio

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Varm panna, kalla element...
« Svar #8 skrivet: 19 november 2011, 10:25:29 »
Såhär har jag antagit:
A Varmt rör på ena sidan cirkulationspumpen.
B Själva cirkulationspumpen som på vänstra sidan har en skruv för luftning och överst har "hastighetsläge".
C Ventil. Jag har provat vrida på denna, men utan nån större skillnad. Kanske måste denna vara öppen vid luftning av cirkulationspump?
D Varmt rör på andra sidan
E Jag gissar på expansionskärl? Verkar sitta en liten ventil här också?

A och D är båda varma och jag tolkar det som att pumpen funkar - eller är det värme som leds via rören istället för varmt vatten?

Termostater på elementen är på "full patte", dvs 5.
Shunt är det metall-lådan i mitten? Vad gör en sån?
« Senast ändrad: 19 november 2011, 10:27:28 av Engelholm Audio »

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Varm panna, kalla element...
« Svar #9 skrivet: 19 november 2011, 10:59:55 »
Kolla den här tråden om en annan med liknande cirkulationspumpsproblem: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35087.0

Förutom ventilen under din pump så sitter det kanske en ventil i själva mässings(?)-fästet ovan pumpen. Fast en sån man stänger med skruvmejsel (jag har då alltid trott att detta är en ventil men jag vet inte i ärlighetens namn!). Om man stänger båda dessa ventiler (och givetvis slår av pumpen först), så borde det inte komma ut några mängder vatten om du skruvar bort locket och försöker snurra på axeln.

Rören på båda sidor pumpen kan nog bli varma även om den inte funkar bara pga värmeledningen, men om du känner längre bort från pumpen kanske det blir svalare.

Tips: Om du behöver byta pump kan du byta till en ny energisnål A-klassad pump så drar den mycket mindre ström!
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Engelholm Audio

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Varm panna, kalla element...
« Svar #10 skrivet: 19 november 2011, 11:32:35 »
Shunt verkar finnas i mitten på bilden, är det varma rör nedan denna?
Nej röret under shunten är betydligt kallare än i kröken ovan. På shunten är ett reglage med Auto på ena sidan och "Man Open"...tror inte det står "Min Open" men helt säker är jag inte. Man och Auto känns mer logiskt manuellt vs automatiskt. Inte minimalt open vs automatiskt open.

Om vi tittar på D, så går röret nedåt, sen 90 grader till vänster och in i en T-koppling. Ena röret går in i den stora frigolitklädda behållaren och den andra går ner in i betongplattan.

Shunten har ett rör med en krök ovan sig, som går in i frigolitbeklädda behållaren och åt andra hållet in under allt och ner i betongplattan.

Utloggad Engelholm Audio

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Varm panna, kalla element...
« Svar #11 skrivet: 20 november 2011, 17:26:32 »
Shunten hade kärvat! Ett par välmenande knackningar på denna och den började vrida på sig med varvatten i elementen som följd.

 Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!