Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CE65 -08 - reservdelspanna tillgänglig  (läst 1568 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dala68

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CE65 -08 - reservdelspanna tillgänglig
« skrivet: 24 juni 2019, 11:52:32 »
Nu på onsdag, 26:e juni, ersätts vår CE65 av en ny Nibe FVP. Om någon har behov av reservdelar går det fint att hämta pannan, annars tar installatörerna den med sig och troligen går den på tippen.

CE65'an har kompressorproblem, troligen har den gett sig. Övriga delar som display etc funkar dock fint.

Pannan finns i Särö, väster om Kungsbacka.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CE65 -08 - reservdelspanna tillgänglig
« Svar #1 skrivet: 24 juni 2019, 12:10:33 »
Lite onödigt tidigt att byta hela vad skulle reparationen gÃ¥tt pÃ¥  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad dala68

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CE65 -08 - reservdelspanna tillgänglig
« Svar #2 skrivet: 24 juni 2019, 16:55:56 »
Ja, håller med, riktigt surt att byta hela schabraket efter 11 år.

Men reparation skulle gå på 52k inkl mtrl och jobb. Kändes inte klockrent att lägga så mycket på en 11 år gammal FVP som står utan garantier och försäkringsskydd. Eftersom försäkringsbolaget ställer upp med en slant valde jag att ersätta med en Nibe 370 samt två Mitsubishi luft/luft (LN35 och AP35), en på varje våning. Totalt ungefär samma prislapp som en Nibe 730 installerad och klar men min förhoppning är att detta blir en minst lika kostnadseffektiv lösning och som grädde på moset får jag komforten att kunna kyla. Har öppen planlösning i båda plan och bor i Göteborgstrakten så luft/luftarna bör kunna göra jobbet även på vintern. Niben får värma garaget, badrummen och varmvatten, hoppas den fixar det utan eltillskott.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CE65 -08 - reservdelspanna tillgänglig
« Svar #3 skrivet: 24 juni 2019, 17:55:53 »
Vad byter man i en värmepump för 52 000? Det är ju i princip vad en ny kostar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CE65 -08 - reservdelspanna tillgänglig
« Svar #4 skrivet: 25 juni 2019, 08:21:38 »
Kylmodulen kostar som reservdel 83.394 kr så det är inga billiga grejer. https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-frnluftsvp-standard-ce-65-60/vp-lada-ce65-utbyte-125-stos.html
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CE65 -08 - reservdelspanna tillgänglig
« Svar #5 skrivet: 25 juni 2019, 08:25:05 »
Hur kan en del av prylen kosta mer än hela prylen? Iofs är det en utgången modell, men ändå... Ett kompressorbyte på plats brukar inte kosta mer än 20-30 tusen inklusive torkfilter och expansionsventil.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: CE65 -08 - reservdelspanna tillgänglig
« Svar #6 skrivet: 25 juni 2019, 10:26:09 »
Utvecklingen går åt samma håll som i bilbranschen; parkeringslampa slocknat, byte av LED strålkastarinsatsen krävs, Audi A3, skulle gå loss på tolv papp på aukt verkstad, jag köpte en ny på nätet för 3k, bytte själv, tog 4 timmar och svordomar. Byte kamkedja på Audi tre-liters diesel, hela motorn måste ut, den sitter i bakkant, tar en vecka, går på över 100k. Grattis...

Alltså, på CE modellerna byter dom tydligen hela dj-vla modulen, dom verkar inte kunna göra "vanlig" reparation längre, suck, jag bävar för den dagen som kommer att komma, frågan är bara när...snart
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CE65 -08 - reservdelspanna tillgänglig
« Svar #7 skrivet: 25 juni 2019, 10:33:00 »
Jag tycker att Comfort Zone är en av de bättre tillverkarna i Sverige, men jag kanske får omvärdera det nu...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad dala68

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CE65 -08 - reservdelspanna tillgänglig
« Svar #8 skrivet: 25 juni 2019, 11:01:15 »
Stämmer bra, firman som gjorde felsökningen sa att hela toppmodulen byts ut vilket skulle kosta ca 40k. Sen jobb på det så blev summan 52k.

Minns jag rätt kostade pumpen inkl installation dryga 70k när den installerades 2008. Känns inte riktigt sunt att slänga den efter 11 år men det kändes ännu sämre att lägga ytterligare 50k på en gammal maskin. En klar fördel med nya grejer är ju att garantier och försäkringsskydd börjar om på 0 år igen.

Inga reservdelsspekulanter ännu så den åker nog på tippen imorrn. Är det någon del ni kan rekommendera att jag plockar bort och lägger på hyllan för framtida potentiella behov?
« Senast ändrad: 25 juni 2019, 11:03:30 av dala68 »

Utloggad malmöbo67

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CE65 -08 - reservdelspanna tillgänglig
« Svar #9 skrivet: 10 maj 2020, 21:51:25 »
Nu på onsdag, 26:e juni, ersätts vår CE65 av en ny Nibe FVP. Om någon har behov av reservdelar går det fint att hämta pannan, annars tar installatörerna den med sig och troligen går den på tippen.

CE65'an har kompressorproblem, troligen har den gett sig. Övriga delar som display etc funkar dock fint.

Pannan finns i Särö, väster om Kungsbacka.

Du har inte kvar värmepannan? Betalar bra för den

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!