Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vatten dränering innerdel  (läst 5278 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vatten dränering innerdel
« skrivet: 18 november 2011, 22:58:20 »
Hej , hÃ¥ller pÃ¥ att montera en Bosch EHP 6AA till mitt 1 planshus och sätter dÃ¥ inner delen mitt i en korridor ovanför en dörr. Detta gör dock att rör med el och dränering mÃ¥ste gÃ¥ genom ett rum till yttervägg för att komma till ytterdelen. MÃ¥ste man dÃ¥ ha lite lutning pÃ¥ dräneringen frÃ¥n inner delen ( ca 6 m)...gissar jag..är de sÃ¥?  Hur mycket vatten kommer de frÃ¥n inner delen??   Bara vid kyla eller ocksÃ¥ vid värme (avfrostning) .

Är lägre placering av ytter del att föredra än högre jämfört med inner del??

Vad säger ni??

Polaris
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vatten dränering innerdel
« Svar #1 skrivet: 18 november 2011, 23:30:54 »
Hej Polaris!  Ja när det gäller just dräneringsslangen sÃ¥ mÃ¥ste denna ligga med lite fall utÃ¥t för att kondensvattnet skall kunna rinna ut av sig självt frÃ¥n pumpinnerdelen. Kondensvatten i pumpinnerdelen blir det bara om du kör AC eller avfuktning (dry-läge) med pumpen, kör du däremot pumpen i värmedrift sÃ¥ kommer det inget vatten ur pumpinnerdelen. Sen finns det dÃ¥ iof spec kondensvattenpumpar som man kan installera i pumpinnerdelarna som dÃ¥ kan pumpa ut vattnet istället vid lite mer komplicerade eller längre röranslutningar där det kan vara svÃ¥rt att fÃ¥ till ett fall utÃ¥t för självavrinning.
När det gäller ev höjdskillnad mellan utedel och innerdel så behöver du inte oroa dig om det inte rör sig om stora skillnader i nivåer, vanligtvis så brukar innerdelen sitta högre än utedelen men det går också bra att ha innerdelen i lite lägre höjd än utedelen, detta är mkt vanligt förekommande vid innerdelsplaceringar i källare t.ex. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 18 november 2011, 23:45:45 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vatten dränering innerdel
« Svar #2 skrivet: 19 november 2011, 16:06:36 »
Hej Polaris!  Ja när det gäller just dräneringsslangen sÃ¥ mÃ¥ste denna ligga med lite fall utÃ¥t för att kondensvattnet skall kunna rinna ut av sig självt frÃ¥n pumpinnerdelen. Kondensvatten i pumpinnerdelen blir det bara om du kör AC eller avfuktning (dry-läge) med pumpen, kör du däremot pumpen i värmedrift sÃ¥ kommer det inget vatten ur pumpinnerdelen. Sen finns det dÃ¥ iof spec kondensvattenpumpar som man kan installera i pumpinnerdelarna som dÃ¥ kan pumpa ut vattnet istället vid lite mer komplicerade eller längre röranslutningar där det kan vara svÃ¥rt att fÃ¥ till ett fall utÃ¥t för självavrinning.
När det gäller ev höjdskillnad mellan utedel och innerdel så behöver du inte oroa dig om det inte rör sig om stora skillnader i nivåer, vanligtvis så brukar innerdelen sitta högre än utedelen men det går också bra att ha innerdelen i lite lägre höjd än utedelen, detta är mkt vanligt förekommande vid innerdelsplaceringar i källare t.ex. :)

Mvh Raffen.

OK  Man kanske är tokig att sätta in en luft-luft pump ocksÃ¥ när jag redan har en bergvärme pump som funkar kanon..men ja tänkte se om dom kan hjälpas Ã¥t lite, har en stor eldstad me öppenspis o gammaldags kakelugn mitt i huset o när jag eldar där sÃ¥ blir de golvkallt. Till saken hör att inomhusgivaren sitter en bit frÃ¥n dessa eldstäder och dÃ¥ när man brassar pÃ¥ ved sÃ¥ skriker den väl till NIBEN att " stopp för böveln nu e de sommar" och Nibe stänger ner , dÃ¥ inträder kallras frÃ¥n alla fönster.
Undrar hur man ska ställa temperaturen på luftvärmepumpen...lite lägre än Niben...annars tar den väl över ..o den eju mindre COP på än på bergvärmen.

Men sen e de dom där 2 dagarna varje sommar som man vill ha kyla ....UMEÅ

Polaris
   
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vatten dränering innerdel
« Svar #3 skrivet: 19 november 2011, 23:09:13 »
Hej Polaris!  Njae säg inte det, det behöver inte alls bli sÃ¥ tokigt anser jag, förutom lite komforthöjande AC-drift vid ev behov pÃ¥ sommaren sÃ¥ kommer du säkert att kunna spara en hel del energi som du säger under ivf vÃ¥ren och hösten. Sen kan du säkert spara en del ytterligare även vid lite kallare väderlek enligt min uppfattning, skulle tro att du fÃ¥r ett bra värmeutbyte av den pumpen nedÃ¥t ca 10-15 minusgrader ivf, kanske t.om nedÃ¥t -20 ºC. Den pumpen har ju enligt uppgift ett cop pÃ¥ ca 2,4 vid -18 ºC vilket innebär att du har ett cop pÃ¥ ca 2 vid -20 ºC, dvs dubbla energin tillbaka gentemot vad du stoppar in i pumpen vid -20 ºC i utetemp.
Kan du ev med pumpens hjälp kanske delvis förhindra att tillsatsvärmen behöver gå in och stötta bergvärmepumpen så har du även där en hel del att tjäna på att köra luftvärmepumpen även i lite lägre utetemperaturer.
Det här med ev kallras från fönstren har man ju hört talas om men har du bara ordentliga tätningslister så är detta inget problem anser jag, jag värmer själv mitt hus helt och hållet med 2 st luftvärmepumpar och trots att jag bara har vanliga 2-glasfönster så har vi aldrig upplevt något problem med kallras från fönstren trots att vi har haft som lägst ned till ca -28 ºC, men då har jag kostat på riktiga infrästa tätningslister i fönstren förstås.
Du får väl testa lite hur du allra bäst kan använda luftvärmepumpen i kombination med din bergvärmepump samtidigt som du naturligtvis inte skall ge avkall allt för mkt på komforten i huset, det är ju bara att stänga av alt ha igång luftvärmepumpen under kanske hela dygn under likvärdiga väderförutsättningar samtidigt som du följer upp förbrukningen på huvudmätaren under samma tid för att se vilket du tjänar mest på. Tycker att detta som du är inne på här låter riktigt spännande alltså och jag ser verkligen fram emot lite rapporter ifrån dig framledes både nu i vinter och även under vår/vårvintern nästa år hur det kommer att se ut förbrukningsmässigt för dig inkl hur du kommer att använda luftvärmepumpen i kombination med din bergvärmepump. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 19 november 2011, 23:48:56 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!