Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Funderingar angÃ¥ende in koppling av värmekabel.  (läst 39029 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad löpare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Funderingar angående in koppling av värmekabel.
« skrivet: 17 december 2006, 18:55:41 »
Har en Panasonic E9dke.
Är det nÃ¥gon som kan tala om för mig  om jag tänker rätt när jag ska koppla in min  värmekabel ,75watt med termostat. Jag tänkte koppla ihop en sladd frÃ¥n värmekabeln och en sladd frÃ¥n termostaten  med en sockerbit. De övriga lösa ändarna frÃ¥n termostaten och värmekabeln  kopplar jag in pÃ¥  plint märkt  N och L pÃ¥ maskinens inkopplingsplint.
Är detta rätt tänkt?

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Funderingar angående in koppling av värmekabel.
« Svar #1 skrivet: 17 december 2006, 19:03:15 »
Ja, det verkar vara rätt.

Du skall koppla samman EN ledare från VARDERA termostat och värmekabel. Detta blir enfritt hängande sammankopplingspunkt. De två fria trådarna, en från termostaten och en från värmekabeln, kopplar Du till L respektive N.


Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
SV: Funderingar angående in koppling av värmekabel.
« Svar #2 skrivet: 17 december 2006, 19:52:01 »
Marta!

Om du skruvar loss el-plinten så finns det två lediga flatstift som du med fördel kan använda till värmekabeln.
Ser lite proffsigare ut än att skruva in dom ihop med inkommande elkablar.

Ett litet tips.
Koppla gärna in en intern säkringshållare till värmekabeln så inte hela pumpen tvärstannar om/när det skulle bli kortis i kabeln.
Många hävdar dessutom att 75 Wattskabeln är lite väl häftig effektmässigt.

Själv kör jag en självreglerande 0,8meter lång kabel på 15 Watt per meter (ca 12 Watt totalt) under kondensorn.
Har även den vanliga klixon-termostaten inkopplad så att den inte drar någon ström alls när tempen är över ca 3 plus ute.

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
SV: Funderingar angående in koppling av värmekabel.
« Svar #3 skrivet: 17 december 2006, 20:24:24 »
Bifogar ett enkelt schema för inkoppling av värmekabel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderingar angående in koppling av värmekabel.
« Svar #4 skrivet: 17 december 2006, 20:33:57 »
Undrar om detta är den beskrivning han behöver: http://www.segershop.se/Shop/Application/OwnWebPage.php?Id=13

Jag undrar dock hur laglig en sådan installation blir, om det skulle hända en elsäkerhetsolycka så kan det vara lite si och så med försäkringarna. Fast monterad utrustning skall väl egentligen göras av en behörig elektriker?

Se till att chassiet garanterat säkert är jordat!!!
Ha helst en jordfelbrytare till maskinen.
« Senast ändrad: 17 december 2006, 20:37:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
SV: Funderingar angående in koppling av värmekabel.
« Svar #5 skrivet: 17 december 2006, 21:25:17 »
Rickard!

Jag tror inte att det tolkas som en fast installation när det är fråga en koppling inuti en befintlig apparat.
Däremot räknas själva apparatens anslutning till elnätet som en fast installation om det inte sker med lös kabel till ett vanligt vägguttag.

Sedan har vi ju det där med helhetsgodkännande enligt EU, men eftersom Kinnan gör likadant på sina maskiner så måste det väl vara OK tror jag.

Den värmekabel jag använder har en jordfläta runt dom spänningsförande delarna och kopplas till jord inuti apparaten.
Helt OK med tanke på säkerheten alltså. Dock är det som jag skrev tidigare bra med en egen säkring till kabeln.
Denna säkring kan vara en vanlig hängsäkring monterad inuti utrymmet dät kompressorn sitter.

Jag vill dock poängtera att om man är det minsta lilla osäker på el, gör då absolut ingen koppling själv.
Just skyddsjordade apparater som dessutom sitter utomhus är riktigt dödliga om det blir fel någonstans.

Kan nämna att den självreglerande värmekabel jag använder heter EBECO EB-Trace G-15 och finns som metervara på Bauhaus.
Jag tror den kostade 56kr metern.

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
SV: Funderingar angående in koppling av värmekabel.
« Svar #6 skrivet: 17 december 2006, 21:27:22 »
Bifogar faktadokument om EBECO värmekabel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderingar angående in koppling av värmekabel.
« Svar #7 skrivet: 17 december 2006, 22:39:10 »
En värmepump kopplad på stickpropp i ett uttag utomhus torde kunna vara rena dödfällan, ärgade jordstift skulle inte med säkerhet innebära något personskydd.

Fast installation och jordfelsbrytare skulle jag vilja ha på en sån mackapär, speciellt med värmekabel inuti, har sett många värmekablar där isoleringen efter några år är "ett minne blott".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Funderingar angående in koppling av värmekabel.
« Svar #8 skrivet: 17 december 2006, 22:43:09 »
Past monterade apparater ska vara fast anslutna även elektriskt och föregås av en säkerhetsbrytare, inte av en vanlig en eller två polig brytare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
SV: Funderingar angående in koppling av värmekabel.
« Svar #9 skrivet: 17 december 2006, 22:57:06 »
svenske kocken!

Är du säker på det?
Jag tänker på typ infravärmare mm som väl får betraktas som fast installerade, men oftast har en vanlig stick-kontakt.
Sedan behöver ju inte kontakten sitta utomhus, många pumpar ansluts ju via innerdelen.

Men jag håller med Rickard om ärj på jordstift mm. Det är absolut ingen bra lösning, men jag tror faktiskt att det är godkännt.

Mina egna båda pumpar har dels jordfelsbrytare och tvåpolig IP-65 kapslad säkerhetsbrytare på utsidan intill utedelen.
Dessutom jordade flätor runt om hela värmekabelarna för vevhusvärme och trågvärme, samt en separat 1,25Amp smältsäkring i serie.

Jag känner mig helt trygg.
Men jag har också en jäkla respekt för el, framför allt i utemiljö och tvttstugor och dyligt.
Det är riktigt, riktigt farligt att inte koppla 100% rätt, även om grejorna snurrar och fungerar riktigt så kan det vara en dödsfälla.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Funderingar angående in koppling av värmekabel.
« Svar #10 skrivet: 17 december 2006, 23:06:31 »
Ja jag är 99% säker men har inte tillgång till "boken" just nu, och om alla infravärmarna som är stickproppsansluta är korrekt anslutna är väl kanske inte så säkert. Dom levereras ju utan sladd och stickpropp så jag tror nog att även dom ska monteras "fast". Och vad jag vet så levereras inga pumpar med stickpropp utan med en anslutningsledning och jag tolkar nog även det som att den ska vara fast ansluten. Skulle man tillåta stickproppsanslutning så kan ju någan "mindre vetande" sätta i stickproppen och köra från nått ojordat uttag.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
SV: Funderingar angående in koppling av värmekabel.
« Svar #11 skrivet: 17 december 2006, 23:23:57 »
Såg att i alla fall Sanyo hade en modell med färdigmonterad stickkontakt på innedelen.

Men du har ju helt rätt i att det hela är vansinnigt.
Men det finns många apparater som är konstruerade för jordad anslutning men som ändå kopplas till ett ojordat vägguttag.

Det mest beklämmande är att en jordad aparat faktiskt kan anslutas till ett ojordat vägguttag.
Tvärtom går ju inte, men det hade ju inte varit lika illa om en apparat gjord för ojordad drift skulle gå att sticka in i ett jordat vägguttag.

Nu blir väl detta ett på sikt övergående problem då alla nya hus alltid har jordade eluttag och dom flesta apparater har dubbelisolering med europakontakt.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Funderingar angående in koppling av värmekabel.
« Svar #12 skrivet: 17 december 2006, 23:26:03 »
sanyo har ingen stickontakt...... *vinkar*

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Funderingar angående in koppling av värmekabel.
« Svar #13 skrivet: 17 december 2006, 23:27:02 »
Fazer; Till skillnad mot TV, PC och bilar lever hus länge. Övergående kan betyda mer än 50 år!

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
SV: Funderingar angående in koppling av värmekabel.
« Svar #14 skrivet: 17 december 2006, 23:30:29 »
Nisse-Gurra!

Den Sanyo jag tittade på i Alingsås hos Comfortbutiken hade en grå plastkabel med en pågjuten stickkontakt.
Vi pratade ändå om just elanslutningen och säljaren menade att just detta var så himla enkelt och bra.

Fast dom kanske själva skruvar på kablarna, det jag ju inte säkert...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 659
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!