Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Effekttariff?  (läst 4792 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Effekttariff?
« skrivet: 23 november 2023, 16:16:10 »
Verkar vara något som är på G?

För en förstaklassare vad innebär det? Har läst o försökt förstå det praktiska!

Som ett exempel om jag får hit min granne nästa vår o vi väljer o köra med hans vedprocessor likt vi gjorde i våras på 380v. Som troligtvis drar mkt el….. Kan det vara fördelaktigare att driva vedprocessorn med hjälp av kraftuttaget på traktorn istället? Diesel kontra el. Om man nu räknar på ett elpris ink moms o skatt på 1 kr kontra dieseln ca 24 kr litern. Sist tog det väl runt 10 Tim för att få in 30-35 kubik ved stjälpt mått.

Detta var bara ett exempel på för att jag skall kunna förstå vad en ev effekttariff kan ställa till med rent ekonomiskt! tOOmten
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effekttariff?
« Svar #1 skrivet: 23 november 2023, 16:37:59 »
Ja du det, det är lite aber med effektariff. En del företag har det och dom har då ett max uttag och överstiger dom det, så straffas det med avsevärd högre kostnad för den övre delen. Min undran är om det blir lika för oss  som har hus. Och framför allt, VEM Bestämmer vad mitt uttags nivå ska vara, det borjar för ett tyckande från någon. Är det jag som ska sätta gränsen eller nätägare/elleverantör, Har inte riktigt läst eller fått förklarat det för mig hur det ska fungera. det med effekt är det totala uttaget under en period, tex en månad. Men det är även vinter och olika förutsättningar för varje månad. Hur går det då med oss som eldar med ved och inte gör av med speciellt många kW. Tänker mera på att då konvertera till VP, med högre uttag under den kalla tiden. Kan bli en rysare om jag inte tänker fel eller kommer det någon skrivbordsnisse på någon myndighet att bestämma. ATT ditt får hus inte dra mer EL än så här. Och gör du av med mer så blir du straffad och för betala extra för överskridandet. Många gropar att falla i verkar det som, med ev myndigheters hjälp eller nätägare/elleverantörer. Så tiil det sista, är den nätägaren som har mortorvägarna för elen eller är det ellverantörerna som kommer att debitera ev det som går över fastställt uttag.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Effekttariff?
« Svar #2 skrivet: 23 november 2023, 17:24:46 »
Effekttariff har vi lyckliga redan  ::)

Som ni ser på specifikationen så översteg vi någon timme  och dom ca 6kW kostade ca 35:- per kWh så det hade varit billigare att gå ut och äta den kvällen !

Måste bli problem med dom som har luft/vatten och bergvärme med 1-fas då det verkar räcka att den ena fasen överskrider .
Kom någon folder innan det började gälla men hittar den inte och troligen inget jag kan påverka direkt ändå förutom att sprida ut dom stora förbrukarna .
Ladda bilen , tvätta, diska och värma huset blir det nog prioriteringar på hos många

Bifogar bilden
« Senast ändrad: 24 november 2023, 17:20:24 av TS Comfort AB »
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1735
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Effekttariff?
« Svar #3 skrivet: 23 november 2023, 17:53:05 »
Effekttariff har vi lyckliga redan  ::)

Som ni ser på specifikationen så översteg vi någon timme  och dom ca 6kW kostade ca 35:- per kWh så det hade varit billigare att gå ut och äta den kvällen !

Måste bli problem med dom som har luft/vatten och bergvärme med 1-fas då det verkar räcka att den ena fasen överskrider .
Kom någon folder innan det började gälla men hittar den inte och troligen inget jag kan påverka direkt ändå förutom att sprida ut dom stora förbrukarna .
Ladda bilen , tvätta, diska och värma huset blir det nog prioriteringar på hos många

Bifogar bilden

Och folk skrattar åt mig som laddar elbilen med 6A enfas.

Ja, det är segt, ineffektivt (kostar några ören mer kr/kWh) och ja, bilen är sällan toppladdad, speciellt på vintern då elvärmaren går.

Men jag är förberedd på effektariffshelsicket i Umeå!  >:(

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2966
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Effekttariff?
« Svar #4 skrivet: 23 november 2023, 17:57:11 »
I finland betalar flera företag effekttariff enligt högsta förbrukningen på en timme under hela året, så är avgiften samma hela året fastän man bara skulle ha använt säg 10kW under 1 timme och resten av året hade man legat på max 5kW.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effekttariff?
« Svar #5 skrivet: 23 november 2023, 18:01:00 »
Effekttariff har vi lyckliga redan  ::)

Som ni ser på specifikationen så översteg vi någon timme  och dom ca 6kW kostade ca 35:- per kWh så det hade varit billigare att gå ut och äta den kvällen !

Måste bli problem med dom som har luft/vatten och bergvärme med 1-fas då det verkar räcka att den ena fasen överskrider .
Kom någon folder innan det började gälla men hittar den inte och troligen inget jag kan påverka direkt ändå förutom att sprida ut dom stora förbrukarna .
Ladda bilen , tvätta, diska och värma huset blir det nog prioriteringar på hos många

Bifogar bilden
OCH vad och vem har bestämt vilken effekt som är max. Som du kan ta ut, utan att få  straffavgift på det som ligger över något uttag, så straffet när går det in.   Kan ge något om det så är det bra

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Effekttariff?
« Svar #6 skrivet: 23 november 2023, 18:04:12 »
Effekttariff har vi lyckliga redan  ::)

Som ni ser på specifikationen så översteg vi någon timme  och dom ca 6kW kostade ca 35:- per kWh så det hade varit billigare att gå ut och äta den kvällen !

Måste bli problem med dom som har luft/vatten och bergvärme med 1-fas då det verkar räcka att den ena fasen överskrider .
Kom någon folder innan det började gälla men hittar den inte och troligen inget jag kan påverka direkt ändå förutom att sprida ut dom stora förbrukarna .
Ladda bilen , tvätta, diska och värma huset blir det nog prioriteringar på hos många

Bifogar bilden

Nja billigare att gå ut att äta vet jag inte.
Din högsta förbrukade timme var 5.8kWh och troligen ligger du strax under det många andra ggr under månaden.

Möjligt att man kanske inte startar elsvetsen samtidigt som övriga hushållsapparater är igång, annars är det bara acceptera läget.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Effekttariff?
« Svar #7 skrivet: 23 november 2023, 18:06:16 »
Här är det nätägaren Telge Nät som debiterar, vem som har ”bestämt” det har jag ingen koll på eller hur mycket man får ta ut.

Tror Göteborg var först på bollen med detta och Telge Nät antar jag inte var långt efter.

Det är väl på g i hela landet så dags att börja fundera på förbrukning som man helst inte vill betala över 35:- per kWh !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Effekttariff?
« Svar #8 skrivet: 23 november 2023, 18:14:15 »
Verkar vara något som är på G?

För en förstaklassare vad innebär det? Har läst o försökt förstå det praktiska!

Som ett exempel om jag får hit min granne nästa vår o vi väljer o köra med hans vedprocessor likt vi gjorde i våras på 380v. Som troligtvis drar mkt el….. Kan det vara fördelaktigare att driva vedprocessorn med hjälp av kraftuttaget på traktorn istället? Diesel kontra el. Om man nu räknar på ett elpris ink moms o skatt på 1 kr kontra dieseln ca 24 kr litern. Sist tog det väl runt 10 Tim för att få in 30-35 kubik ved stjälpt mått.

Detta var bara ett exempel på för att jag skall kunna förstå vad en ev effekttariff kan ställa till med rent ekonomiskt! tOOmten

Allt beror ju på vilken effekttariff du kommer få.
Nu får vi leka lite med siffrorna.
Traktorn drar 1 liter i timmen och Vedkapen är på 4kw, vilket jag tvivlar på iofs.

På 10 timmar förbrukar traktorn 240 kronor i diesel, om nu traktorn drar 1 liter i timmen.
Vedkap med el 40 kr plus 4kw extra i effekttariff på 35kr, Totalt 180 kronor.

Sen får man värdera slitaget på traktorn också.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Effekttariff?
« Svar #9 skrivet: 23 november 2023, 18:16:13 »
Nja billigare att gå ut att äta vet jag inte.
Din högsta förbrukade timme var 5.8kWh och troligen ligger du strax under det många andra ggr under månaden.

Möjligt att man kanske inte startar elsvetsen samtidigt som övriga hushållsapparater är igång, annars är det bara acceptera läget.

Ja dom 5,8kWh kostade över 200:- och var det på grund av spis/ugn/micro vid matlagning så hade jag lika gärna kunnat gå ut och käkat  ::)
Hade blivit många burgare på donken

Och självklart ligger jag under det många dagar i månaden men ville visa vad det kan innebära.
Som jag skrev tidigare så kan det bli ”problem” med värme, varmvatten, elbil, spis ugn, micro, tvätt, torktumlare och dammsugare som ska fördelas och är det per fas och inte totalt så blir det än värre med en kraftig 1-fas kompressor i luft/vatten, bergvärme eller luftvärmepump för den delen.

Det var någon månad som jag fick nästan 380:- i den där lilla extra dyra perioden .
Om dom åtmindstånde var inbakade i något annat så jag slapp se priser på 35:- per kWh
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effekttariff?
« Svar #10 skrivet: 23 november 2023, 19:14:53 »
Ja dom 5,8kWh kostade över 200:- och var det på grund av spis/ugn/micro vid matlagning så hade jag lika gärna kunnat gå ut och käkat  ::)
Hade blivit många burgare på donken

Och självklart ligger jag under det många dagar i månaden men ville visa vad det kan innebära.
Som jag skrev tidigare så kan det bli ”problem” med värme, varmvatten, elbil, spis ugn, micro, tvätt, torktumlare och dammsugare som ska fördelas och är det per fas och inte totalt så blir det än värre med en kraftig 1-fas kompressor i luft/vatten, bergvärme eller luftvärmepump för den delen.

Det var någon månad som jag fick nästan 380:- i den där lilla extra dyra perioden .
Om dom åtmindstånde var inbakade i något annat så jag slapp se priser på 35:- per kWh
Vem har valt det högsta uttaget hos dig, du själv eller andra. Sen med  den tariffen så ska folk ändra sina vanor att bli nattmäniskor, det är otroligt vad vi svenskar ska utstå efter EU-direktiv eller var det kommer från.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 845
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Effekttariff?
« Svar #11 skrivet: 23 november 2023, 19:54:59 »
Ganska säker på att det är ett EU direktiv.
Dvs för att då kunna skicka än mer ström söderut itakt med att tyska matarnätet från norra till södra tyskland förbättras
« Senast ändrad: 23 november 2023, 19:56:36 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Effekttariff?
« Svar #12 skrivet: 23 november 2023, 19:58:30 »
Vem har valt det högsta uttaget hos dig, du själv eller andra. Sen med  den tariffen så ska folk ändra sina vanor att bli nattmäniskor, det är otroligt vad vi svenskar ska utstå efter EU-direktiv eller var det kommer från.

Inget som jag valt hos nätägaren.
Däremot har jag ”valt” vid ett dumt tillfälle att ha många saker igång samtidigt eller någon annan i hushållet !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Effekttariff?
« Svar #13 skrivet: 23 november 2023, 20:02:39 »
Och folk skrattar åt mig som laddar elbilen med 6A enfas.

Ja, det är segt, ineffektivt (kostar några ören mer kr/kWh) och ja, bilen är sällan toppladdad, speciellt på vintern då elvärmaren går.

Men jag är förberedd på effektariffshelsicket i Umeå!  >:(

Tar det lååång tid att ladda bilen så hinner du väl inte istället få den tillräckligt laddad under den ”billiga” tiden  och den ligger och gnuggar till slut ihop med att värma huset eller något annan större förbrukare.
Men du kanske har timer på olika prylar så man inte hamnar fel.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effekttariff?
« Svar #14 skrivet: 23 november 2023, 20:48:31 »
Inget som jag valt hos nätägaren.
Däremot har jag ”valt” vid ett dumt tillfälle att ha många saker igång samtidigt eller någon annan i hushållet !
Inget du valt, men uppgivet något om att det fler kanske tunga saker som driftas. Är förundrad på vad för faktor räknar med. har du timpris så dom vet exakt vad som förbrukas eller går dom hela dygnets förbrukning. Får försöka se vad det är för underlag som gäller för min del. bäst att ligga i framkant

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!