Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft i brine, autoavluftare?  (läst 485 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders Gunnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luft i brine, autoavluftare?
« skrivet: 10 februari 2024, 08:04:49 »
Nyss satt in en Nibe 1256-8 bergvärmepump, 190m djupborra med lite gas i hålet.
Fantstiskt vilken skillnad mot Luft-vatten jag hade före. Förbrukningen är mer än halverad mot förut vid samma temp ute.

Nu till mitt problem: har mycket luft  i systemet. Ha satt dit en Flamco xtream vent pÃ¥ in brine men det hjälper inte. Ska jag sätta en Xstream pÃ¥ utgÃ¥ende frÃ¥n pump ocksÃ¥ eller Flamco top  alt annan autoaluftare pÃ¥ utgÃ¥ende tycker ni? Vad rekomenderar ni för att fÃ¥ bort all luft.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i brine, autoavluftare?
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2024, 06:14:24 »
Är det inte ordentligt spolat eftersom du har så mycket luft kvar? Ett bergvärmehål ska ju inte vara speciellt svårt att få bort luften ur. Jordvärme däremot kan vara trixigare, men har man spolat ordentligt ska det inte vara några problem.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft i brine, autoavluftare?
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2024, 09:19:09 »
Aha, ser på tidigare inlägg, problem med att gas trycks in i köldbäraren.
Mitt första tips är att gräva fram borran om det inte är en inspektionsbrunn.
Lätta lite på bultarna på locket så att all ev övertryck där inte trycks in i köldbäraren.

Sen skulle jag nog prova att sätta den där avluftaren på en högpunkt, på ett horisontell punkt och en bit ifrån närmsta vinkel så att strömningen är laminär.
Det kanske kräver lite omdragning av KB-rören tyvärr, men den där placeringen är nog misslyckad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i brine, autoavluftare?
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2024, 09:32:05 »
Aha, ser på tidigare inlägg, problem med att gas trycks in i köldbäraren.
Mitt första tips är att gräva fram borran om det inte är en inspektionsbrunn.
Lätta lite på bultarna på locket så att all ev övertryck där inte trycks in i köldbäraren.

Sen skulle jag nog prova att sätta den där avluftaren på en högpunkt, på ett horisontell punkt och en bit ifrån närmsta vinkel så att strömningen är laminär.
Det kanske kräver lite omdragning av KB-rören tyvärr, men den där placeringen är nog misslyckad.
Nu måste du förklara för mig hur gas från borrhålet kan tryckas in i en förhoppningsvis tät brine-slang?

Sedan är jag alltid skeptisk till automatiska avluftare, min far installerade sin anläggning för ett par veckor sedan, och hade otroliga problem med luft på varma sidan. När jag satte fingret på avluftarna så sög dom in luft. Rörmockaren fick snabbt komma tillbaka och plocka bort skräpet han monterat (Flamco) och lufta på hederligt vis, efter det har det inte varit några problem alls. Ska man prompt ha avluftare ska dom sitta på en ventil som man kan stänga när man luftat färdigt. För dessa avluftare kommer garanterat skapa mer problem än de löser...tyvärr i alla fall alla jag har haft att göra med.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft i brine, autoavluftare?
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2024, 12:15:39 »
Köldbärarslangen är ingalunda diffusionstät.
Om det är mycket lerskiffer kan t ex metangas frigöras och tryckas in i slangen.
I normala fall så är trycket inuti = trycket utanför så detta borde endast vara möjligt om det uppstår ett övertryck i borrhålet.
Enligt normbrunn så ska det tätas mellan foderrör och berg, och locket ska vara tätslutande, och även slanggenomföringarna ska vara täta.
Då kan det mycket väl bli ett övertryck i borran om gas frigörs från berget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft i brine, autoavluftare?
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2024, 12:27:50 »
Nu måste du förklara för mig hur gas från borrhålet kan tryckas in i en förhoppningsvis tät brine-slang?

Sedan är jag alltid skeptisk till automatiska avluftare, min far installerade sin anläggning för ett par veckor sedan, och hade otroliga problem med luft på varma sidan. När jag satte fingret på avluftarna så sög dom in luft. Rörmockaren fick snabbt komma tillbaka och plocka bort skräpet han monterat (Flamco) och lufta på hederligt vis, efter det har det inte varit några problem alls. Ska man prompt ha avluftare ska dom sitta på en ventil som man kan stänga när man luftat färdigt. För dessa avluftare kommer garanterat skapa mer problem än de löser...tyvärr i alla fall alla jag har haft att göra med.
Helt klart ett felmontage, autoavluftare ska stängas normalt, sen felet som görs, är att den sätts på fel sida om pumpen, sitter den på inkommande från hålet som kan det bli ett vacum och då kan den suga luft. En utoluftare SKA alltid sitta på trycksidan av pumpen, det rör som går ut till hållet, så ett statiskt tryck alltid finns mot avluftaren.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i brine, autoavluftare?
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2024, 12:39:39 »
Tack för bra svar. Både för avluftarna och för luften i slangen. Nibe-installatören hade definitivt gjort ett dåligt jobb, för de avluftare han sedan plockade bort var de som satt på sugsidan. Det som sitter kvar är på trycksidan och det fungerar bra.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!