Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stort flöde i bypass  (läst 9271 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Stort flöde i bypass
« Svar #15 skrivet: 02 februari 2007, 09:20:40 »
Backflödet får inte vara så stort att pumpen når stopptemperatur på en gång. Har man 5 graders kopplingsdifferens inställd och deltaVB är 7 grader och backflödet är lika stort som radiatorflödet åker temperaturen på VBin upp 3,5 grader när pumpen går igång. Kopplingsdifferensen blir i praktiken bara 1,5 grad så pumpen stannar på en gång.

Problemet verkar vara att de termostatförsedda radiatorerna som stängs av vårsolen är så många att de står för en alltför stor del av flödet för att det skall fungera när de stänger. Möjligen kan en ökad kopplingsdifferens på våren hjälpa.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Stort flöde i bypass
« Svar #16 skrivet: 02 februari 2007, 09:45:35 »
Så i mitt fall har jag inte så mycket att väja på än att låta termostaterna på entreplan strypa då vårsolen värmer?

Vi har ju nästan likadana pumpar... Jag har lite svårt att få jämn temperatur inne. Jag har en fundering på att sätta upp en gammadags termostat av den typen som användes till elvärme. Termostaten skulle koppla ett in ett fast motstånd i serie eller parallell, hur det nu blir :,v( över utegivaren. Om temperaturen inne stiger över typ 21-22 grader skulle termostaten lura värmepumen att det är X grader varmare ute och begränsa värmeproduktionen tills temperaturen sjunkit igen.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Stort flöde i bypass
« Svar #17 skrivet: 02 februari 2007, 10:21:27 »
Så i mitt fall har jag inte så mycket att väja på än att låta termostaterna på entreplan strypa då vårsolen värmer?

Vi har ju nästan likadana pumpar... Jag har lite svårt att få jämn temperatur inne. Jag har en fundering på att sätta upp en gammadags termostat av den typen som användes till elvärme. Termostaten skulle koppla ett in ett fast motstånd i serie eller parallell, hur det nu blir :,v( över utegivaren. Om temperaturen inne stiger över typ 21-22 grader skulle termostaten lura värmepumen att det är X grader varmare ute och begränsa värmeproduktionen tills temperaturen sjunkit igen.
Vi hade en lång tråd om detta för ca 1 år sen. Lösningar var av olika avancerad natur, allt från en enkel lösning som du förespråkar till parallelkopplingar med PTC/NTC motstånd till aktiva lösningar med transistorer.
Jag har för mig att jag kom fram till att det enda som skulel fungera tillfredställande över hela temeraturspannet var en aktiv lösning. (Jag satte t.o.m ihop ett labkort med detta innan jag ledsnade)

En annan variant 8än mer avancerad) är att låta ett PC program styra en digital potentiometer för att lura VPn att det är annan temp ute baserat på innegivare + utegivare.
Men för min del som behöver värem i källare på våren då ingen värme behövs på entreplan hjälper ingen av dessa lösningar då jag snarare behöver reglera om radiatorflödena dynamiskt.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stort flöde i bypass
« Svar #18 skrivet: 02 februari 2007, 10:43:37 »
Det finns en enkel lösning och det är en backventil i bypassen. Fast risken är att din VP då löser på högpressostaten istället för hög returtemp då termostaterna stänger flödet. Fast är det bara några få radiatorer som du stryper med termostater så funkar det, diff VP kan bli lite högre men det spelar mindre roll.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Stort flöde i bypass
« Svar #19 skrivet: 02 februari 2007, 13:10:41 »
Det finns en enkel lösning och det är en backventil i bypassen. Fast risken är att din VP då löser på högpressostaten istället för hög returtemp då termostaterna stänger flödet. Fast är det bara några få radiatorer som du stryper med termostater så funkar det, diff VP kan bli lite högre men det spelar mindre roll.

Låter som en enkel lösning som antagligen skulle fungera. Lekte litet med tanken på en ventil på bypass, men risken med att strypa bypass är att man då tvingar flödet genom VP med sänkt deltaVB som följd. En backventil är nog mycket bättre.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Stort flöde i bypass
« Svar #20 skrivet: 02 februari 2007, 13:22:38 »
Ytterligare tankar kring ändring av deltaRad:

1. I.o.m att deltaRad höjs så höjs snitt temp på raddarna. Eftersom IVT reglerar på returen så borde oförändrad kurva ge högre innetemp. Alltså kan jag sänka kurvan ett snäpp (antagligen precis vad Roland sa i sitt första inläggg).
Jag har redan idag märkt en höjning på 1 ºC på innetemp, men så är det ovanligt milt idag så jag väntar med slutsats tills kylan återkommer.

2. Med höjd deltaRad så kommer jag att klara riktiga köldknäppar bätttre. Tidigare nådde jag VB-retur på 47 ºC redan kring -12- -15 ºC (Hög retur då TS stänger av). Pga min låga deltaRad så blev min snitt temp på raddar då bara ca 48 ºC som högst.
Nu har jag med TS igÃ¥ng VB-fram pÃ¥ ca VB-retur + 10-12 ºC. AlltsÃ¥ kommer mitt nya max snitt pÃ¥ raddarna hamna kring 53-54 ºC, vilket borde göra att jag klarar mycket lägre temperaturer innan huset tappar i innetemp. Givetvis komemr TS att gÃ¥ mycket mer. Man fÃ¥r betala för ökad komfort  >:(

3. Med strypning och ökad deltaRad så ökar problem med ljud och knäppningar i raddar. Tidigare följde mina radiatortemperaturer i stort VB-retur, som aldrig varierar snabbt och drastiskt. Nu svingar VB-Ut från 38 ºC till 50 ºC varje gång VV-värms (VB-retur går ut till raddar) och TS sen värmer radiator vatten. Därav knäppningar. Vissa raddar blev dessutom så hårt strypta att man nu hör et sorl i dem. Något som jag aldrig tidigare gjort.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Stort flöde i bypass
« Svar #21 skrivet: 02 februari 2007, 14:35:02 »
Vissa raddar blev dessutom så hårt strypta att man nu hör et sorl i dem. Något som jag aldrig tidigare gjort.

Hade problem med susningar i rören orsakade av en enhastighetspump på oljepannetiden. Plockade isär pumpen och minskade pumphjulets diameter med hjälp av en bågfil och fil. Det var ett pumphjul av någon sorts plast så det var inga problem. Minskade radien med ca 5 mm åt gången två gånger, sen blev det bra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Stort flöde i bypass
« Svar #22 skrivet: 02 februari 2007, 15:39:08 »
Ytterligare observation kring mitt "nya" system: återkopplingstiden eller roundtrip-tiden har ökat markant. Ca 10 minuter efter att TS slutat värma radiatorvatten när VB-retur sitt max!
Känns som en ganska lång återkopplingstid för VPn. Gör antagligen ingen förutom då den närmare sig hög retur.
Idag har jag slagit på "TS av vid hög retur", då stänger TS av sig vid 47 ºC VB-retur, precis innan kompressor skulle stänga av. Tidigare var återkopplingstiden så kort och tempdiffen så liten att jag aldrig nådde 48 ºC och kompressorn gick kontinuerligt.
Nu ser det ut som om jag kommer att skjuta över 48 ºC med råge. VB-retur fortsätter öka 2 ºC efter att TS slagit av. Jag har svårt att se hur jag kan undvika denna situation då jag närmar mig dessa temperaturer.

Hur långa roundtrip tider har ni i era system? Är inte 10 minuter väl långt?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Stort flöde i bypass
« Svar #23 skrivet: 03 februari 2007, 13:32:52 »
Har ungefär 130 L vatten i radiatorsystemet vilket med 0,2 L/s värmebärarflöde (från deltaT och pumpens effekt) ger en genomsnittlig omloppstid på 10 minuter. Tror det är en normal siffra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Stort flöde i bypass
« Svar #24 skrivet: 04 februari 2007, 19:11:09 »
Här är en bild där systemet börjat självsvänga. Det märkliga är att det bara sker ibland.
I mitt fall går kompresorn dygnet runt och det är TS som slår på och av med mycket korta intervaller. Jag har ingen riktig kontroll över TS styrning och vet inte dess kopplingsdifferens.

Det jag tycker är märkligt är att om det var backflöde i bypass som orsakar detta så borde väl VB-ut ligga lika hög som TS?
Vb-ut sitter på radiator stigare efter bypass, TS mäts direkt mellan TS-patron och trevägaren.
Att VB-ut ligger lägre än TS tyder på att flödet i bypass går åt rätt håll och VB-ut späds ut med kallare VB-retur vatten.

Men det kanske bara är mätfel. Eller kan någon här förklara självsvängningarna på annat sätt en genom backflöde i bypass?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Stort flöde i bypass
« Svar #25 skrivet: 04 februari 2007, 19:31:34 »
Vad är egentligen felet??
Installerad -98 så det måste ha fungerat tidigare eller??
Det sitter inget smutsfilter mellan vp och t-kopplingen till by-passen??
Om svar ja, kolla så att det inte är igensatt.
Man måste väl ha ett större flöde över vp än by-passen.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Stort flöde i bypass
« Svar #26 skrivet: 04 februari 2007, 19:43:08 »
Vad är egentligen felet??
Installerad -98 så det måste ha fungerat tidigare eller??
Det sitter inget smutsfilter mellan vp och t-kopplingen till by-passen??
Om svar ja, kolla så att det inte är igensatt.
Man måste väl ha ett större flöde över vp än by-passen.


Fel och fel. Jag ströp in radiatorerna förra veckan för att få ner bypassflödet. Då nådde jag gränsen där jag tror jag började få backflöde i bypass och dessa självsvängningar
Jag skall öppna upp raddarna lite för att bli av med det. I övrigt är det nog inget fel.

Jag la mest i bilden ovan som kuriosa och för att åskådliggöra effekten jag fick då jag ströp raddarna för mycket.

"Man måste väl ha ett större flöde över vp än by-passen."
Varför det? Tidigare hade jag det inte, nu har jag det. Bägge varianterna fungerade men teorin är att det skall fungera bättre nu. I praktiken vet jag inte än.
« Senast ändrad: 04 februari 2007, 19:46:32 av HerrBrun »
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!