Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Projekt golvkyla med kyl/värmebatteri i ftx 2019 (bilder och kostnader finnes)  (läst 7252 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok jag är tydligen sämst på hantera excel men jag har fått ut något iaf! :)
2018 är enbart med ftx och 2019 är med ftx+golvkyla. Trycker ju faktiskt ner högsta dygnstempen några grader. Man ser rätt tydligt när golvkyla dygnet runt kickar in 2019 och vilken effekten är. Tycker definitivt det är en upplevt skillnad!
Diagrammen är juni-aug för 2018 och juni-11 aug för 2019.
« Senast ändrad: 29 augusti 2019, 22:18:49 av DrGreenbaum »

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har även fått igång det lilla vattenbatteriet till ftx:en i garaget som jag kan köra värme och kyla i. Det är kopplat som en extra golvvärmekrets med styrbart flöde. Dvs framledningstemperaturen styrs av bergvärmepannan och är ett stöd till golvkylan men det verkar fungera som tänkt och flödet är bra i kretsen.

Tanken är ju alltså att det ska förhindra att varm luft förs in av ftx:en och indirekt värms upp av värmeväxlaren. Tilluften är annars alltid cirka 2 grader varmare än utetemperaturen på sommaren. Vet inte varför men så är det. Den värmer hela tiden upp luften lite annars och innetempen går konstant upp när det är varmt ute. Nu förhindras det iaf och temperaturen bör hålla sig tummenupp

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag tagit vinterpaus med projektet. Kom ju en bit på vägen i år iaf!

Mycket grejer att få ordning på men det mesta löser sig med tiden. Vad som är kvar är att jag började bygga ett fläktrum på vinden för det stora aggregatet för jag var så less på att ha lösull överallt men i samma veva föll det lite på sig själv. Det var kallt och lösull överallt. Bättre att ta upp det där till våren tummenupp

Några bra lärdomar hittils:
1. Det är en jävla massa givare, styr och regler som måste fungera innan detta går ihop. Nästan oöverstigligt mycket pill innan det blir bra. Flödesgivare är oundvikligt och bra för att hålla koll!
2. Det är ett bra sätt att dra ut extra värme och kyla via golvvärmefördelarna med en extra krets och ett 0-10v styrdon. Då är mycket av "infrastrukturen" på plats.
3. Kondens är ett problem många oroar sig för. Jag har inte upplevt det i praktiken förutom när man har kretsar på den kalla sidan. Dvs brinesidan.
4. Förväntad effekt stämmer ganska bra med verkligheten.
5. Det är lika bra att köra värme i batterierna i ftx:en när man ändå dragit ut rör dit.

Nu är det väl bara ladda om till våren och bygga klart på vinden och försäkra kopplingen mellan värmeväxlaren brinesidan så att värmeväxlaren inte sitter på returen från ftx-aggregatet. Då borde jag komma ner till 15 grader i golvvärmeslingorna på sommaren.

Utloggad munktell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Halloj!

Nu har jag fått igån BMS/Modbus mot min OpenHAB installation och kan läsa ut värden från pumpen. Men tycker att vissa värden inte stämmer med verkligheten. Misstänker de flyttat om i registermappningen. Har du någon mer info om detta?
Tex : Holding 561 och 562, ska vara "Lower/Upper tank: Heat pump stop temperature", men tycker de rimmar mer med börvärde för framledning system 1 och system 2.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Halloj!

Nu har jag fått igån BMS/Modbus mot min OpenHAB installation och kan läsa ut värden från pumpen. Men tycker att vissa värden inte stämmer med verkligheten. Misstänker de flyttat om i registermappningen. Har du någon mer info om detta?
Tex : Holding 561 och 562, ska vara "Lower/Upper tank: Heat pump stop temperature", men tycker de rimmar mer med börvärde för framledning system 1 och system 2.

Yes det finns ganska många specialare som inte stämmer. Har gått väldigt bra att fråga deras support på telefon hittills men är det några specifika värden kanske jag har svar på det!

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så nu är jag igång igen med kylprojektet 2019 som blev kyl och värmeprojekt 2020. Har kommit en bit på vägen iaf och med erfarenheterna från det lilla batteriet så blir det nog bra till slut :P

Ska slå på det stora kylbatteriet imorgon och testa. Blev ju mycket mer bygga om än tänkt men lika bra att få ordning på vinden!

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så, nu är allt inkopplat och färdigsnickrat!

Har bara fått köra värmebatteriet än men det fungerar riktigt bra. Tycker jag fått några tiondels grader stabilare temperatur inomhus men det kan ju bero mycket på läget utomhus också. Skönt att bli av med 2 kW elvärmare iaf.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har de varit här och mätt flödena i ventilationen och jag justerat alla flöden sÃ¥ nu tänkte jag försöka avsluta denna trÃ¥den  8)

I garaget får jag vid 60l/s och 27 graders luft in 0,7kW i kyla och med 15 graders luft in 1,5 kW i värme.

I huset får jag vid 200l/s och 27 graders luft in 1,5kW + 3,9kW i kyla och med 15 graders luft in 3,9 kW i värme.

Jag har i samband med detta kunna sänka hastigheten på aggregaten och sätta på en strömmätare. Strömförbrukningen är sänkt med 660 kW per år.

Kostnaderna för resten är väl inte direkt relevanta längre. De har nog skenat men det var ett kul projekt med bra resultat. Hade jag börjat om idag hade jag direkt gått på en takmonterad fläktkonventor med högre luftflöde och modbus-styrning. Hade nog både varit billigare och enklare med högre effekt. Kanske till och med kopplat på värmen på den också.

Återstår att se hur mitt system hanterar snabba temperaturändringar i sommar men hittills mycket bra resultat på värmesidan. Måste nog sänka kurvan på bergvärmepumpen ett hack. Värmen är stabilare och mer responsiv än tidigare! Hoppas kylan blir likaså. Får nog se detta experimentet som avslutat nu och ge mig på något annat Sc:,h tOOmten

Utloggad skydiver

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hade jag börjat om idag hade jag direkt gått på en takmonterad fläktkonventor med högre luftflöde och modbus-styrning. Hade nog både varit billigare och enklare med högre effekt. Kanske till och med kopplat på värmen på den också.

Grymt intressant tråd detta! Läste först din tråd här om planeringen, sen gick jag över till Byggahustråden och därifrån tillbaka hit. Kul att du faktiskt fortsatt uppdatera tråden så man fick ta del av resultaten.

När jag läser det du skrev ovanför så funderar jag lite på det jag citerat: menar du alltså att du hade skippat golvkylan och kört på en fläktkonvektor istället? Eller är det istället för kyl-/värmebatteriet vid aggregatet du menar?

Hur är vätskesidorna av ditt system kopplade i slutändan? Kör du brine genom värmeväxlaren och sen kör du vatten på andra sidan till golvvärmeslingorna samt batteriet? Och för att förhindra frysning på batteriet har du satt spjäll på ute- och avluft med fjäderstängning om de blir strömlösa?

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Ja jag menade att jag skippat golvkylan och monterat en fläktkonvektor istället. Snabbare momentan kyleffekt även om det faktiskt räckt till ganska bra i sommar.

Jag har ett vätskebatteri i ftx-aggregatet där jag kör värme eller "light"-kyla som är kopplat som en vanlig krets på golvvärmefördelaren. Så yes det blir brine genom värmeväxlaren och sedan vatten. Temperaturen där kan variera från 15-45 grader. Sen har jag ett större kylbatteri på tilluftskanalen som är kopplat direkt på brinekretsen med en pump.

Jo det blev spjäll på ute- och avluftskanalen till slut också. Tänkte det var lika bra att göra det rätt till slut :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!