Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ligt drag Vedolux  (läst 2427 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hundbirger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Dalarna
DÃ¥ligt drag Vedolux
« skrivet: 02 november 2011, 16:23:09 »
Jag har precis flyttat till ett nytt hus med en Vedoluxpanna, 30 tror jag det är, från 1990. Jag har problem med att jag inte får något drag i pannan. Jag får köra med förbigångsspjället lite öppet hela tiden annars blir det bara pyreld. Pannummet är bra ventilerat och jag har dragluckan fullt öppen hela tiden. Om jag har luckan (in till härden) lite på glänt brinner det fint och jag kan stänga spjället. Jag funderar på vart den tar in luften till härden? Det går kanaler precis innanför dragluckan upp till precis innanför eldningsluckan, men innanför luckan sitter en till plåt som jag tycker skulle minska luftflödet.

Jag är novis, har gått från jordvärme till detta så jag hopps någon har några bra tips så att jag får drag i pannan. Eldar förövrigt mot tre acktankar a 500 liter. Har ej någon laddomat.

Tacksam för svar!

//Erik
80kv Mockfjärd Elementhus med 80kv källare, byggår 1955. Thermia Optimium 8kw med 380m kollektorslang.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29401
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: DÃ¥ligt drag Vedolux
« Svar #1 skrivet: 02 november 2011, 17:18:30 »
Snurrar rökgasfläkten som är i den?
Du startar den med en knapp.
« Senast ändrad: 02 november 2011, 17:20:16 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hundbirger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Dalarna
SV: DÃ¥ligt drag Vedolux
« Svar #2 skrivet: 02 november 2011, 18:30:28 »
Jag tror inte det är någon fläkt i den. Vart skulle den knappen sitta i så fall? Den enda knapp som finns på pannan är en liten grön som sitter på grejen jag ställer in när vattnet skall laddas över i tankarna. Pannan är på 30kw vid vedeldning därför förutsatte jag att det var en modell 30, men det kanske det inte är, om nu 30 skall ha fläkt.

//Erik
80kv Mockfjärd Elementhus med 80kv källare, byggår 1955. Thermia Optimium 8kw med 380m kollektorslang.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29401
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: DÃ¥ligt drag Vedolux
« Svar #3 skrivet: 02 november 2011, 20:15:35 »
http://www.varmebaronen.se/html/vedolux_30_vedpanna.html

Du kan enkelt se om det sitter en fläkt i den, fläktmotorn sticker ut på baksidan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!