Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VillrÃ¥dig, utbyte av FLVP och utbyggnad  (läst 1267 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flat3ric

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Villrådig, utbyte av FLVP och utbyggnad
« skrivet: 14 oktober 2016, 11:14:31 »
Hej, jag tänkte ställa en sÃ¥n där vanlig "ge mig goda rÃ¥d vilken FLVP  ska jag köpa" frÃ¥ga.  ::)

Befintligt hus ca 90kvm, luft/luft, braskamin, direktverkande element samt FLVP för tappvattnet (Nibe Fighter 100).
Vi kommer snart att bygga ut huset med ytterligare 37kvm boyta samt göra om ca 5kvm av befintlig yta till ett nytt badrum.
Nuvarande FLVP är 20 år gammal(kompressor fungerar fortfarande) men rasar säkert vilken dag som helst.

Att värma "nybygget" med el eller luft/luft känns omodernt så min tanke är att om nuvarande FLVP ändå måste bytas snart så byter vi redan nu till en större modell som kan värma nybygget med vattenburen golvvärme.

Frågan är då vilken modell och hur stor ska jag välja?

Det finns ytterligare en parameter att ta hänsyn till här, kommer jag att konvertera resterande del av huset till vattenburet(radiatorer), frågan på det är -Nej inte i dagsläget, men vill gärna ha med som en möjlighet.

Har fått förslag på följande,
IVT202
Nibe Fighter F370
samt
IVT840

Vill så klart ha så god driftsekonomi som möjligt i båda scenariona(endast värme i utbyggnad eller utbyggnad + konvertering av befintligt).

Finns det några nackdelar om jag väljer den varvtalsstyrda IVT840 och t.ex. bara utnyttjar en bråkdel av dess kapacitet, kommer den att behöva ett större luftflöde än de övriga t.ex. så att det kan upplevas kallt/dragit i de rum som inte har golvvärme och endast elelement som då kommer brassa på onödigt mycket?

FLVP med on/off teknik känns ju också lite omodernt så vad finns det för vinster med att köpa en 202 eller F370 förutom att de är billigare i inköp, skulle jag märka någon större skillnad i driftekonomi mellan vartalstyrd vs. on/off i scenariot där jag endast värmer "nybygget" och inte gör någon konvertering av övrigt?

Har fått för mig att 840'n bara kostar ca 25-30.000:- mer i inköp och det är ju en spottstyver i det hela sammanhanget om det inte finns några uppenbara nackdelar att gå på en större modell, eller?

Ge mig dina synpunkter och rÃ¥d, hur skulle du ha tänkt?  Sc:,h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34917
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Villrådig, utbyte av FLVP och utbyggnad
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2016, 11:23:59 »
Ventilationen borde räcka till 840-pumpen, så den sparar säkert mer energi än de andra.
Under sin livstid borde det vara en bättre affär kan jag tycka, rent spontant.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Villrådig, utbyte av FLVP och utbyggnad
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2016, 07:23:26 »
IVT840/860 motsvaras av Comofortzone EX50 respektive EX65. Jämför därför priserna mellan dessa
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9663
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Villrådig, utbyte av FLVP och utbyggnad
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2016, 09:31:29 »
RÃ¥kade bli ett litet stavfel ovan, alltsÃ¥ Comfortzone http://www.comfortzone.se/  Vad jag vet är garantierna ganska olika mellan de IVT har det Comfortzone har. Kan vara bra att ta hänsyn till det ocksÃ¥.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Villrådig, utbyte av FLVP och utbyggnad
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2016, 19:53:43 »
Tack Josth!
Du har helt rätt, garantier är självklart viktiga att jämföra, kanske också vilka servicepartners man har och hur många. Samt var närmaste finns tillgänglig om det skulle behövas
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!