Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: bergvärme installation  (läst 48767 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
bergvärme installation
« skrivet: 20 januari 2014, 21:45:45 »
Hej är rykande färsk i forumet. Klämmer in lite vanliga frÃ¥gor. Vi är väldigt nära en bergvärme installation. Har nu funderat i ett par mÃ¥nader över vÃ¥rat värmesystem som nu endast matas med elpatron :-\ 9kw >:(. Vi bor i ett 30-tals hus, boyta 110m2 biyta 38m2, delvis källare. Idag har vi utdömt vedsystem, kombipanna frÃ¥n 1977, acktank 700 liter frÃ¥n 1992 med slinga, till detta är ett äldre solvärmesystem kopplat. Solsystemet funkar bra och har en modern huvudenhet.  Till saken.. 

Jag har fastnat för thermias diplomat pumpar.  Har haft besök av en installatör (lokal) och kommer fram till följande. Huset planeras att byggas ut i framtiden med ca 50m2,  och vill inte ha en för liten pump och inte för stor. Huset har idag 8st radiatorer varav 3st nÃ¥got nyare. Ytterligare ett element kommer att installeras i källaren. Installatören vill klämma dit en 8kw pump. Och det tänkte faktist jag med. BorrhÃ¥l 140-150m och allt installerat för 110-120 lappar efter rot. "Muntligt" offerten kommer närsom.

Nu till mina funderingar

Huset är byggt på berg med riktig tomt. Där hålet planeras att borras är det nog nära till berg då en bergs knalle sticker upp lite. Hur blir det då med slangarna sen, om det är bergigt så att säga? Dom ska ju ner en bit. Är det stenkap å knäckning som gäller Sc:,h ?

140-150m borra, ska man försöka förhandla till 160m? Eller räcker det?.
 
Är en diplomat ok, eller bör man välja diplomat optimum då den har varvtalsstyrda cp?

Jag behöver inga flashiga grejer. Vill ha en driftsäker maskin utan massa bös som kan krångla, men det hade vart trevligt och se vad det står på displayen :) .

Hoppas på svar. Ha en trevlig kväll!








           
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: bergvärme installation
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2014, 21:59:24 »
Min diplomat har tuffat och gått sedan 2005 helt utan några problem så i alla fall jag är helnöjd.
Lägg gärna på några meter på borran, även om du få betala för det är en rätt billig engångskostnad. Hålet har en livslängd som sträcker sig långt in i framtiden.
Slangarna kan ligga rätt ytligt, bara så djupt att dom inte skadas.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2014, 22:22:19 »
Kul Ã¥ höra att den gÃ¥r fint!. Tror du 160m räcker? Man blir ju nästan sömnlös av detta tänkande!,  jag vill göra rätt frÃ¥n början, sÃ¥ att man slipper massa problem.
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: bergvärme installation
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2014, 22:40:44 »
Ditt nuvarande värmesystem klarar utan problem att värma ert hus fullgott? 9kw.
Har du en separat varmvattenberedare också?

Och så ska du klämma på 50m2 extra.

Det gör ju inget om värmepumpen under ett par år får en tusenlapp här och där i form av tillskott. Men när den väl skall bytas, och huset är utbyggt är det kanske läge för en större och då vill det till att hålet pallar.

10 meter kostar 2000kr efter avdrag om jag mins rätt.

Jag har diplomat men jag är överdimensionerad och har mycket få gångtimmar. Ju fler gångtimmar man har desto större anledning att uppgradera då främsta fördelen (enda) är att den har strömsnåla cirkulationspumpar.

Någon kanske vet skillnaden i förbrukning mellan CPna. Jag vet bara att min externa CP, då jag kör med arbetstank, brukar dra mellan 12-15w när den interna skulle dra kring 100w om jag mins rätt. Den cirkulationspumpen är ju därmed gratis så att säga.

Ja, så får man ställa detta i relation till kostnaden för optimum, jag vet inte vad prisskillnaden är.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: bergvärme installation
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2014, 22:44:37 »
Någon räknade lite på det när dom kom för ett antal år sedan och om jag inte mins fel gick det på ett ut på ca 15 års sikt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2014, 23:15:50 »
Acktank med vvb. Orkar värma huset, dock lite klent med varmvatten. Men som sagt, gamla grejor. Att lägga ner pengar på att få systemet till drägligt skick kan jämföras , med att få igång en 240 som stått på en åker i 15år.

Tillbyggnaden är framÃ¥t i tiden, men jag förstÃ¥r ditt tänk. Pris skillnaden har jag inte nu mellan diplomaten och optimum. En vän till mig har 180 m2 hus med en nibe 8kw pump 200m aktivt som rinner över. Fick känslan att 8 dÃ¥ skulle räcka för oss, och att även Installatören sa det  Sc:,h
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2014, 23:22:05 »
Kan tilläggas att han jobbar som borrare :)   har plÃ¥gat han med en hel del frÃ¥gor, dock vill jag inte vinna Ã¥rets pris som tjöt rompa :)
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: bergvärme installation
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2014, 23:22:14 »
mm kan tänka mig det. 80% eller mer av drivenergin går ju in i vattnet så det är bara typ drygt två tredjedelar av skillnaden man kan ta med i beräkningen.

Jag har bara ett svagt minne av att det inte skilde mer än typ 4500kr. Det är ju schablon 30% på totalen på bergvärme så kanske blir det ytterligare lite som försvinner.

vore kul att se siffrorna på pumpförbrukningen, kalla och varma.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: bergvärme installation
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2014, 23:25:36 »
Acktank med vvb. Orkar värma huset, dock lite klent med varmvatten. Men som sagt, gamla grejor. Att lägga ner pengar på att få systemet till drägligt skick kan jämföras , med att få igång en 240 som stått på en åker i 15år.

Tillbyggnaden är framÃ¥t i tiden, men jag förstÃ¥r ditt tänk. Pris skillnaden har jag inte nu mellan diplomaten och optimum. En vän till mig har 180 m2 hus med en nibe 8kw pump 200m aktivt som rinner över. Fick känslan att 8 dÃ¥ skulle räcka för oss, och att även Installatören sa det  Sc:,h

Ja om 9kw räcker i dag så kommer ju 8kw räcka i morgon. Om jag förstår dig rätt används samma 9kw elpatron även för att göra varmvatten idag.

Frågan blir då bara vad som händer med tillbyggnaden. Om den ligger långt fram i tiden behöver du inte fundera så mycket på det. I värsta fall blir det som sagt lite spets. Men hålet ska som sagt räcka när du väl uppgraderar om 10-15 år. Varelse det är du eller en framtida köpare, dom tenderar ha bättre och bättre koll från år till år på sådant så det lönar sig nog inte att snåla på borrdjupet.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2014, 23:40:30 »
Ja om 9kw räcker i dag så kommer ju 8kw räcka i morgon. Om jag förstår dig rätt används samma 9kw elpatron även för att göra varmvatten idag.

Frågan blir då bara vad som händer med tillbyggnaden. Om den ligger långt fram i tiden behöver du inte fundera så mycket på det. I värsta fall blir det som sagt lite spets. Men hålet ska som sagt räcka när du väl uppgraderar om 10-15 år. Varelse det är du eller en framtida köpare, dom tenderar ha bättre och bättre koll från år till år på sådant så det lönar sig nog inte att snåla på borrdjupet.

Precis exakt så är det, den värmer hela kittet. Jag vill inte vara dum snål med borran. Men får ju säga att det är sjukt jobbigt när någon som jobbar med just borrning och säger att 150m räcker :-\ i mitt fall. Samtidigt som det haglar med kommentarer SNÅLA INTE MED DJUPET. Nästan som psykisk misshandel hehe
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2014, 23:44:38 »
Opps där blev det galet, postar igen

Precis exakt så är det, den värmer hela kittet. Jag vill inte vara dum snål med borran. Men får ju säga att det är sjukt jobbigt när någon som jobbar med just borrning och säger att 150m räcker :-\ i mitt fall. Samtidigt som det haglar med kommentarer SNÅLA INTE MED DJUPET. Nästan som psykisk misshandel hehe
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: bergvärme installation
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2014, 06:49:49 »
Gällande borrhålet så får du tänka på att det inte ligger i borrarens/installatörens intresse att framtidssäkra din fastighet och skulle ha hela tiden bjuda på 10-20m extra borrhål i utgångsläget så kostar det ju han i form av tid och maskinslitage vid varje borrhål.

Kunden (du) däremot får ju en engångskostnad på nån tusenlapp. Som sagt runt 200:-/m minus rot härikring i alla fall.

 tummenupp

/Christer
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: bergvärme installation
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2014, 07:40:36 »
Borrdjupet är svårt att uttala sig säkert om då du inte uppger vare sig nuvarande årlig energiförbrukning eller bostadsort.
Även bergarten påverkar mycket, om du har kalkberg så kan du behöva nästan dubbel så djup borra som om du har granit.
8 Radiatorer känns inte som att du skall köpa större värmepump, som regel är en radiator inte så stor att den kan avge över 1000 W/radiator utan att temperaturen måste upp på så höga nivåer att det kan bli driftsproblem.
Nu skriver du att du skall komplettera med fler radiatorer, vilket jag tror är en god ide.

När det gäller borrdjupet så finns det olika skolor, många av de som är i branschen räknar bara så snålt som möjligt, de vill ju vinna dig som kund, en duktig och seriös installatör skulle ge dig några olika offerter, med beräkningar som visar på prisskillnaden, och skillnaderna på den årliga besparingen.
Att borra överdrivet djupt lönar sig knappast under överskådlig tid (<20 år), men att ta till 10-20 meter extra kan löna sig lite fortare, i ditt fall är det väl primärt utbyggnaden som bör styra detta.

Idag föreslås du värma 150 meter bostad/biyta med ett 150 meter djupt borrhål, en utbyggnad blir mer energieffektiv men räkna med att ytterligare 50 meter uppvärmd ytan kan kräva runt 30-40 meter extra borra, med den enkla logik jag använder mig av här.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2014, 09:46:15 »
Go morron och tack för många bra svar! Osar kompetens!.

Vi köpte huset nu i somras av en vän till oss, huset har stått "still" strax över ett år, då han ville prova på stadslivet. Därav svårt och få fram rättvis förbrukning/år.Han bodde här själv, eldade i braskamin och snåla med varmvatten (dusch på jobbet), med andra ord så va elpatronen väldigt sparsamt använd!. Vi bor nu 4pers varav 2 barn i hushållet. Därpå så kommer ju förbrukningen upp på en helt annan nivå. Vi bor ca 4mil norr om Göteborg.

Just det med borrningen så låter det som en vetenskap. Ny värld för mig men väldigt intressant!. Är det först när man borrar som man får fram typ av berg, vore ju helt galet att få reda på under själva borrningen att, a tyvärr här va det bara kalkberg så vi får borra vidare, eller vet borr gubbarna detta innan med hjälp av nån kartläggning/system. Vet ingen omkring här på våran väg som har bergvärme, synd då man hade kunnat bollat frågor om borrningen i just detta område :(

Val av installatör: så har vi en lokal firma som vart verksam i många många år. Även borr gubbarna har sitt här. Gillar att ha dom nära. Kanske kostar en slant extra, men är nog värt det. Plus att dom är väldigt trevliga och hjälpsamma i alla lägen.

Men man vill ju ha mer kött på benen, är ju en större investering man gör

Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: bergvärme installation
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2014, 10:10:04 »
Bergarten är nog rätt homogen i stora områden, borrarna borde veta vad de kan förvänta sig.
Däremot är det nog väldigt ovanligt att de som räknar på enskilda projekt någonsin ändrar på inställningarna för val av bergart, de allra flesta räknar med schablonen 3W/mK, men Kalk ligger på ca 2.0 och Granit på ca 3.4.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #15 skrivet: 21 januari 2014, 10:38:16 »
Ok, dÃ¥ är det djupet pÃ¥ borrhÃ¥let, som är en nöt Ã¥ knäcka för att fÃ¥ en lyckad installation. Offerten borde komma snart, ska bli intessant!. Tycker att det är märkligt att det inte pratades mer om djupet när han va här,  a det gäller fasen Ã¥ hänga med i svängarna. Det va liksom 140-150m sen va det bra med det. Här borde han ju tillägga att man borde ner en bit till, speciellt om tillbyggnad ska upp framöver. Hmmmm  Sc:,h
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: bergvärme installation
« Svar #16 skrivet: 21 januari 2014, 11:33:26 »
Jag körde på 90 % av total färdigbyggd yta. Så då med dina 198m2 blir det 178m eller >.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #17 skrivet: 21 januari 2014, 12:12:02 »
Boyta kommer bli ca 160m2, sen kommer källaren att bli tvättstuga, obs att källaren bara är en liten del av huset, resten är torpagrund. I källar delen kommer det finnas ett element.
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #18 skrivet: 21 januari 2014, 16:36:32 »
Nu har min offert kommit! Med följande.....

Materialspec:

1st värmepump Thermia diplomat 8kw
1st Normalbrunn 97 på 150m inkl kollektor med sprit
1st Tryckexpansionkärl 18L
1st Radiator inkl termostat (pannrum)

I priset ingår arbete och erforderligt material för installation av i matrialspecen angivet material till en färdig funktion rör och el. I priset ingår överborrning med ca 26m för att säkerställa rätt vattenpelare. Fast berg förutsätts inom 4m från markytan räknat, om inte tillkommer för ytterligare drivning av stålrör till fast berg med 2200kr inkl moms per påbörjat 3meters rör. Grävning och återställning mellan borrhål och husvägg ombesörjes av beställaren. Stenmjölet kommer att blåsas till container och borttransporteras. Befintlig panna demonteras och omhändertas.

Ev kostnader för tillstånd hos kommunen bekostas av beställaren.

I priset ingår Thermia 6 årligt trygghetspaket.

Nettokostnad efter preliminärt rotavdrag 116,875kr inkl moms

Där är offerten och för mig känns det bra, speciellt med överborrningen!

Ca 176m borra. Eller vad tycker ni?

Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: bergvärme installation
« Svar #19 skrivet: 21 januari 2014, 16:52:59 »
Nettokostnad efter preliminärt rotavdrag 116,875kr inkl moms

Där är offerten och för mig känns det bra, speciellt med överborrningen!

Ca 176m borra. Eller vad tycker ni?
Det var billigt.
Därtill om det faktiskt blir 176 och inte 150m. Och hoppas på att det inte är långt till berget.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #20 skrivet: 21 januari 2014, 17:11:58 »
Det var billigt.
Därtill om det faktiskt blir 176 och inte 150m. Och hoppas på att det inte är långt till berget.



    a precis , huset är byggt pÃ¥ berg, och där hÃ¥let planeras sticker det upp en Bergs knalle. PÃ¥ andra sidan huset ligger vattenbrunnen som är borrad,  drar jag av locket där sÃ¥ är det inte ens 0.8m ner till hÃ¥let/berget. SÃ¥ förhoppningsvis sÃ¥ är fast berg väldigt nära
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: bergvärme installation
« Svar #21 skrivet: 21 januari 2014, 18:02:21 »
Citera
överborrning med ca 26m för att säkerställa rätt vattenpelare

Hmmm, intressant sätt att uttrycka att de borrar minst 150 och mest 176m..
Hur har de tänkt ta reda på vilken vattenpelare det blir?
Det kan ta dagar innan nivån stabiliserat sig..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #22 skrivet: 21 januari 2014, 18:57:47 »
Är det inte sÃ¥ att dom tycker att 150 meter är 26 meter överborrat  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: bergvärme installation
« Svar #23 skrivet: 21 januari 2014, 19:38:14 »
Dom kanske vet att det är höga flöden där och brukar vara svårt att borra djupt. Det beror kanske också på borrigg. Är trycket för högt slutar dom vid 150 annars fortsätter dom som längst till 176??

Svårt att veta vad som avses.

Bättre att beställa ett givet djup från mark och ha pris på detta för att sedan få avdrag skulle det inte gå att borra så djupt.

Bergvärmeofferter är ofta precis på gränsen tilltaget med avseende på borrhål för att inte bli för dyr i jämförelse med andra. Jag tycker du bör ta i lite extra på hålet givet att det planeras tillbyggnad vars exakta mått och beskaffenhet i dagsläget är okänd, men att välja den enklare och svagare värmepumpen (8kw).

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #24 skrivet: 21 januari 2014, 19:47:10 »
Hmmm är det inte en väldigt vilseledande offert isåfall?

När jag läser vidare i papprena kommer jag till Demensioneringsdata värmekälla berg .

Köldbärartemperatur vid årsmedel 0 °C
Köldbärartemperatur vid DUT -3 °C
Lambdavärde berg 3W/m k
Djup till berg 4m
Antal hål 1st
Aktivt borrhålsdjup (räknas från stabil grundvattennivå) 124m

Hmmm där fick du igÃ¥ng grubbleriet Smurfen  Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #25 skrivet: 21 januari 2014, 19:48:55 »
Tänk att man alltid ska ha rätt  ;) Det här kommer jag nog fÃ¥ Ã¥ngra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: bergvärme installation
« Svar #26 skrivet: 21 januari 2014, 20:06:08 »
Såg att grävning inte ingår, kan ju bli jobbigt om det är stenigt och bergigt. Har du tänkt gräva själv?
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #27 skrivet: 21 januari 2014, 20:24:29 »
Jag fÃ¥r ringa dom imon Ã¥ kolla vad som gäller, tycker att det stÃ¥r missvisande om det nu är sÃ¥. Hmmm a det vore ju förjäkligt att det skulle flyta pÃ¥ här nu när pengar Ã¥ allt är färdigt  >:(  där satte Smurfen punkt för det roliga för ikväll :-\ grubbel maskinen igÃ¥ng igen ;)

Kommer gräva själv, vi har en riktig tomt, men berg nära där hålet ska vara, får kolla med borr gubbarna vad dom tycker
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #28 skrivet: 21 januari 2014, 20:28:30 »
Har du skog eller så nära kan dom spruta stenmjölet dit brukar kunna spara ca 3000 kr.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: bergvärme installation
« Svar #29 skrivet: 21 januari 2014, 20:30:48 »
Köldbärartemperatur vid årsmedel 0 °C
Köldbärartemperatur vid DUT -3 °C
Aktivt borrhålsdjup (räknas från stabil grundvattennivå) 124m
Vad menas med temperaturerna? Är det inkommande brine temp?
Hur vet dom när/var stabil grundvattennivå är/finns?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: bergvärme installation
« Svar #30 skrivet: 21 januari 2014, 20:32:21 »
Har du skog eller så nära kan dom spruta stenmjölet dit brukar kunna spara ca 3000 kr.
Skall inte det sparar och planteras på gräsmattan? Någon har sagt att det växer som tusan av det?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: bergvärme installation
« Svar #31 skrivet: 21 januari 2014, 20:48:13 »
Vad menas med temperaturerna? Är det inkommande brine temp?
Hur vet dom när/var stabil grundvattennivå är/finns?

Det där är vad den besparingskalkyl du fått är baserad på.
Utöver detta borrar dom ännu djupare, till ca 150m aktivt, typ. 

Dimensioneringsprogrammet är förinställt att sikta på 0 vid årsmedel. Personligen ändrar jag alltid det.

Det programmet rekommenderar är det som de flesta har. Så på så sätt är det egentligen inget fel. Därutöver borrar du djupare för att ta höjd för utbyggnad. Återigen ingen fel.

Kan du berätta lite om övriga värden i besparingskalkylen?
Värmepumpen täcker ner till hur många minusgrader innan tillskott krävs?
Hur många kWh tillskott krävs?
och så vidare..
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #32 skrivet: 21 januari 2014, 21:01:53 »
Skall inte det sparar och planteras på gräsmattan? Någon har sagt att det växer som tusan av det?
Han som hämtade containern hos mig med stenmjöl i så han brukade sätta potatis i det men jag ville inte ha det runt huset då skulle troligtvis ungarna dra in allt i huset.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #33 skrivet: 21 januari 2014, 21:42:45 »
Beräkningsresultat:

Fastighetens energibesparing 17736 kWh/Ã¥r
Total energiförbrukning (inkl, tillsats,interna & externa cp)  9157 kWh/Ã¥r
Fastighetens totala energibehov (inkl, varmvatten 26893 kWh/Ã¥r
Avgiven energi från värmepump 26394 kWh/år
Tillförd energi till värmepump (varav cp 1123 kWh/år)
Årsverkningsgrad värmepump ( exkl, cp och tillsats) 3.5
Ã…rsverkningsgrad totalt (ink, tillsats,interna,externa cp 2.94
Energitäckningsgrad 98.1%
Erfordelig tillsatseffekt 3.6kw
Fastighetens maximala energibehov (inkl.varmvatten) 10 kw
Varav varmvatten står för 0.5 kw

Värmesystem: Normalt radiatorsystem (55 °C/47 °C framledning/retur vid DUT)

Effektbehov värme 9,5 kW
Energiåtgång för varmvatten 4500 kWh/år
Varmvatten produceras med vp till 100%
Inomhustemperatur 20 °C
Årsmedeltemperatur 6.6 °C
DUT -18 °C
Tillgänglighet värmepump 100%

Det va alles. Puuuh :P
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #34 skrivet: 21 januari 2014, 21:50:49 »
Har du skog eller så nära kan dom spruta stenmjölet dit brukar kunna spara ca 3000 kr.

Gräsmattan ska höjas/planas ut på ena sidan så där skulle man kunna blåsa ut det som fylle, bra idé!
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: bergvärme installation
« Svar #35 skrivet: 21 januari 2014, 21:55:52 »
Gräsmattan ska höjas/planas ut på ena sidan så där skulle man kunna blåsa ut det som fylle, bra idé!
har du grannar nära? eller nymålat hus? Det dammade nåt tusans då de borrade åt mig, eller kanske det normalt inte dammar så mycket?

Eller sÃ¥ säger du att de fÃ¥r tippa hela containern pÃ¥ gräsmattan, sÃ¥ blir det ännu mindre att fylla  ::)
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #36 skrivet: 21 januari 2014, 21:58:29 »
Dom kan köra med vatten från en trädgårdsslang tills dom kommer ner i vatten fyllt berg då dammar det inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: bergvärme installation
« Svar #37 skrivet: 21 januari 2014, 22:15:00 »
Beräkningsresultat:

Fastighetens energibesparing 17736 kWh/Ã¥r
Total energiförbrukning (inkl, tillsats,interna & externa cp)  9157 kWh/Ã¥r
Fastighetens totala energibehov (inkl, varmvatten 26893 kWh/Ã¥r
Avgiven energi från värmepump 26394 kWh/år
Tillförd energi till värmepump (varav cp 1123 kWh/år)
Årsverkningsgrad värmepump ( exkl, cp och tillsats) 3.5
Ã…rsverkningsgrad totalt (ink, tillsats,interna,externa cp 2.94
Energitäckningsgrad 98.1%
Erfordelig tillsatseffekt 3.6kw
Fastighetens maximala energibehov (inkl.varmvatten) 10 kw
Varav varmvatten står för 0.5 kw

Värmesystem: Normalt radiatorsystem (55 °C/47 °C framledning/retur vid DUT)

Effektbehov värme 9,5 kW
Energiåtgång för varmvatten 4500 kWh/år
Varmvatten produceras med vp till 100%
Inomhustemperatur 20 °C
Årsmedeltemperatur 6.6 °C
DUT -18 °C
Tillgänglighet värmepump 100%

Det va alles. Puuuh :P

Vart kommer fastighetens totala energibehov från? Är det beräknat utifrån husets storlek eller är det inmatat manuellt utifrån elräkning/höftat värde etc?

Och är det värdet inkl framtida tillbyggnad eller bara värdet såsom det ser ut i dag?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #38 skrivet: 21 januari 2014, 22:24:46 »
Det ska vara med tillbyggnaden,alla uppgifter som jag kunnat ge dom har dom fått
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: bergvärme installation
« Svar #39 skrivet: 21 januari 2014, 22:32:48 »
ja i så fall en ganska standarddimensionering. Man ska dock komma i håg att thermias standarddimensionering brukar ha lite marginal i sig. Så det behöver inte bli dåligt alls.

Hur det blir precis i verkligheten vet man ju dock inte riktigt. Men på alla standarddimensioneringar brukar man rekommendera att öka hålet något. Speciellt i ditt fall där det handlar om att bygga ut huset och det är okänt i dagsläget vad det får för exakt innebörd. Skulle det dra mer än du tänkt dig finns det då lite mer pulver att hämta och till och med kanske möjligheten att öka storlek på VP i framtiden om så skulle krävas.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #40 skrivet: 21 januari 2014, 23:10:26 »
Ok det lÃ¥ter ju glädjande iaf, just utbyggnaden är inte aktuell nu, och inte ritat än, känns lÃ¥ngt dit just nu, men givetvis försöker jag göra sÃ¥ rätt som möjligt frÃ¥n början. Det första nu är att jag fÃ¥r kontakta dom angÃ¥ende offerten, Ã¥ vad som gäller med borrningen. Ni sitter här med grymt bra kunskaper, och jag försöker hänga med sÃ¥ gott det gÃ¥r. FörstÃ¥r tanken att man bör gardera sig med djupet, är ju roten i hela systemet. Vad är värsta scenariot som kan hända om man leker med tanken att nöja med 150m, är det frysning eller att uttaget av värme blir för stort,sÃ¥ att hÃ¥let inte orkar Ã¥terladda?   Isf tycker jag det är en väldigt märklig marknadsföring bara för att vinna kunder med billigast offert, som egentligen är den sämsta?
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: bergvärme installation
« Svar #41 skrivet: 21 januari 2014, 23:48:39 »
Om inte kunden framför specifika krav så brukar man få en standardoffert.

Den bygger på att man lägger in kundens data i form av känd tidigare föbrukning alternativt husets storlek och typ etc.
Därutöver lägger man in ort. Resten sköter dimensioneringsprogrammet om man inte ber om något övrigt.

Då siktar den på 0 inkommande brine vid årsmedel, som thermia kallar det och ingen riktigt förstår vad dom menar :)

Detta blir då normalt sett alltså som sämst -2 till -4 grader på inkommande brine. Här finns det ofta marginal, dvs det blir sällan så dåligt. Vidare får man indikation på effekttäckning, energitäckning och vid vilken ute-temp som tillskott krävs. Och självklart hur stort tillskottet väntas bli.

Fördelen med att dimensionerna värmepumpen på detta sätt är att den ställer minsta möjliga krav på värmesystemet i övrigt. Dvs man räknar med att ha ett visst tillskott för att slippa göra ytterligare åtgärder på värmesystemet, såsom arbetstankar m.m. m.m.

Man får billigast möjliga schabloninstallation. Till minsta möjliga insats för den som säljer. Att göra en djupare analys, som många här på forumet kan göra, kräver ju massor av obetald tid och man vet ju inte om kunden går vidare.

Och gör man en sådan analys kommer man få en offert som är dyrare än alla andra offerter, plus att man ska få täckning för det konsultativa arbetet man lagt ner. Och detta då utan att kunden fattar varför just den offerten är dyrare. För det är ett svårt ämne att förklara.

Det man kan göra om man vill förbereda sig väl är att

1. Ha koll på sin förbrukning. Ta totalen på ett snitt-år. Räkna bort juli-förbrukningen med en faktor * 13. Fundera kring om man anser att man värmt fullt ut eller om man sparat lite då direktverkande el är dyrt. Dvs är siffrorna i underkant kan man ju öka dessa lite inför dimensioneringen.

2. Planerar man att bygga ut eller på annat sätt förändra förutsättningarna för fastigheten. Försök ta reda på ungefär vilka planer som föreligger och kommunicera detta till säljaren.

3. Försök ta reda på vilken temperatur som krävs för att värma med nuvarande system. Ofta kan man avläsa detta på någon shuntautomatik eller kurva någonstans. Alternativt helt enkelt mäta temperaturen på stigaren/framledingen vid så kall ute-temp som möjligt. Eller den temperatur som råder så man alla fall får en vink.

4. Inom samma område faller att ta reda på vad man har för radiatorer. Är dom tunna eller tjocka. Detta kan skvallra om huruvida för liten vattenvolym föreligger.


5. Notera övriga önskemål krav. Har man golvslinga i källare eller klinkerbelagt badrum på nedre plan som man önskar driva året runt. Har man önskemål om att kunna använda termostater frikostigt. Vill man ha kyla.

6. Andra grejer kan vara om man har ved/pellets/olje-panna tidigare och självdrag och är orolig för huruvida ventilationen inte kommer vara fullgod efter installation av VP.

7. Vill man ha lägsta möjliga installationskostnad eller bästa möjliga långsiktiga kalkyl. Vart tror man elpriset tar vägen i framtiden. Hur tror man temperaturen utvecklas i framtiden. Dom två sista är ju omöjliga att sia om :)

8. Har man god tillgång till eget eller billigt kapital eller känner man att VP är det som får korthuset att falla (avseende budgeten).

Nästan hur man än gör kommer man spara pengar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: bergvärme installation
« Svar #42 skrivet: 22 januari 2014, 07:32:07 »
Om vi då leker med tanken att beräkningen inte kommer att hålla, vad händer då? T.ex. inkommande brine vid DUT blir -4
Eller är det omöjligt att den spricker?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: bergvärme installation
« Svar #43 skrivet: 22 januari 2014, 08:04:43 »
Då går VP'n med några procent sämre verkningsgrad än vid -3 grader. Det är ingen katastrof med andra ord, men eftersom det är relativt billigt per meter att borra lite extra och borrhålet skall överleva flera värmepumpar så tycker jag att man skall räkna med varmare brine än -3. Går VP'n några procent bättre varje år under hela sin livslängd så har du sparat in dom extra metrarna. Sen blir det en ren vinst under borrhålets resterande 50 års livslängd...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: bergvärme installation
« Svar #44 skrivet: 22 januari 2014, 08:07:56 »
Då går VP'n med några procent sämre verkningsgrad än vid -3 grader. Det är ingen katastrof med andra ord, men eftersom det är relativt billigt per meter att borra lite extra och borrhålet skall överleva flera värmepumpar så tycker jag att man skall räkna med varmare brine än -3. Går VP'n några procent bättre varje år under hela sin livslängd så har du sparat in dom extra metrarna. Sen blir det en ren vinst under borrhålets resterande 50 års livslängd...
Jo, men jag tänkte att då har ju isåfall thermia räknat fel och borde komma och borra djupare hål?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: bergvärme installation
« Svar #45 skrivet: 22 januari 2014, 08:21:02 »
Nej, beräkningen är ju bara en kalkyl baserad på delvis okända parametrar. Det finns säkert nån finstilt klausul på beräkningen där dom avsäger sig allt ansvar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #46 skrivet: 22 januari 2014, 08:22:55 »
Om inte kunden framför specifika krav så brukar man få en standardoffert.

Den bygger på att man lägger in kundens data i form av känd tidigare föbrukning alternativt husets storlek och typ etc.
Därutöver lägger man in ort. Resten sköter dimensioneringsprogrammet om man inte ber om något övrigt.

Då siktar den på 0 inkommande brine vid årsmedel, som thermia kallar det och ingen riktigt förstår vad dom menar :)

Detta blir då normalt sett alltså som sämst -2 till -4 grader på inkommande brine. Här finns det ofta marginal, dvs det blir sällan så dåligt. Vidare får man indikation på effekttäckning, energitäckning och vid vilken ute-temp som tillskott krävs. Och självklart hur stort tillskottet väntas bli.

Fördelen med att dimensionerna värmepumpen på detta sätt är att den ställer minsta möjliga krav på värmesystemet i övrigt. Dvs man räknar med att ha ett visst tillskott för att slippa göra ytterligare åtgärder på värmesystemet, såsom arbetstankar m.m. m.m.

Man får billigast möjliga schabloninstallation. Till minsta möjliga insats för den som säljer. Att göra en djupare analys, som många här på forumet kan göra, kräver ju massor av obetald tid och man vet ju inte om kunden går vidare.

Och gör man en sådan analys kommer man få en offert som är dyrare än alla andra offerter, plus att man ska få täckning för det konsultativa arbetet man lagt ner. Och detta då utan att kunden fattar varför just den offerten är dyrare. För det är ett svårt ämne att förklara.

Det man kan göra om man vill förbereda sig väl är att

1. Ha koll på sin förbrukning. Ta totalen på ett snitt-år. Räkna bort juli-förbrukningen med en faktor * 13. Fundera kring om man anser att man värmt fullt ut eller om man sparat lite då direktverkande el är dyrt. Dvs är siffrorna i underkant kan man ju öka dessa lite inför dimensioneringen.

2. Planerar man att bygga ut eller på annat sätt förändra förutsättningarna för fastigheten. Försök ta reda på ungefär vilka planer som föreligger och kommunicera detta till säljaren.

3. Försök ta reda på vilken temperatur som krävs för att värma med nuvarande system. Ofta kan man avläsa detta på någon shuntautomatik eller kurva någonstans. Alternativt helt enkelt mäta temperaturen på stigaren/framledingen vid så kall ute-temp som möjligt. Eller den temperatur som råder så man alla fall får en vink.

4. Inom samma område faller att ta reda på vad man har för radiatorer. Är dom tunna eller tjocka. Detta kan skvallra om huruvida för liten vattenvolym föreligger.


5. Notera övriga önskemål krav. Har man golvslinga i källare eller klinkerbelagt badrum på nedre plan som man önskar driva året runt. Har man önskemål om att kunna använda termostater frikostigt. Vill man ha kyla.

6. Andra grejer kan vara om man har ved/pellets/olje-panna tidigare och självdrag och är orolig för huruvida ventilationen inte kommer vara fullgod efter installation av VP.

7. Vill man ha lägsta möjliga installationskostnad eller bästa möjliga långsiktiga kalkyl. Vart tror man elpriset tar vägen i framtiden. Hur tror man temperaturen utvecklas i framtiden. Dom två sista är ju omöjliga att sia om :)

8. Har man god tillgång till eget eller billigt kapital eller känner man att VP är det som får korthuset att falla (avseende budgeten).

Nästan hur man än gör kommer man spara pengar.


Jag har försökt och lämna sÃ¥ specifikt som möjligt till dom. Huset är frÃ¥n 30, med äldre radiatorer. Framledningstemp ligger jag pÃ¥ 44-45 °C . DÃ¥ shuntens  automatik med utegivare inte fungerar sÃ¥ har jag manuellt ställt in den pÃ¥ 7 av en skala frÃ¥n 0-10  och fungerar fint.

Det som fungerar mindre bra är varmvattnet, tempen i duschen är ju ingen höjdare, men där tror jag det är blandarventilen som är kass. Men det är en annan story.

Det är mycket info att ta in, får se hur detta slutar... :-\
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: bergvärme installation
« Svar #47 skrivet: 22 januari 2014, 08:31:46 »
Jag fick in 3 offerter från 3 olika tillverkare. Den dyraste och billigaste slängde jag, den i mitten blev min utgångspunkt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #48 skrivet: 22 januari 2014, 10:42:32 »
Ok. Jag tänker såhär att detta är en lokal känd firma som alla vet vilka det är i kommun. Och dom är trevliga och hjälpsamma. Vilket borgar för trygghet om nåt skulle krångla m.m i framtiden. än att ta in nån som man inte vet ett jota om. Installationen är ju A och O.

Ett exempel. En vän till mig fick sitt pelletssystem installerat av dom för ett tag sen.  En cp la av, av nÃ¥n konstig anledning sent pÃ¥ eftermiddagen, kl 07 dagen efter bytte dom ut den, . Just sÃ¥nt här gillar jag, inget tjafs bara sevice tummenupp
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: bergvärme installation
« Svar #49 skrivet: 22 januari 2014, 10:58:34 »
Installatören är viktig, håller med.

För 120 papp borde du landa som sämst på 170m :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #50 skrivet: 22 januari 2014, 17:20:53 »
Nu så har jag pratat med dom igen. Det kommer bli ett 170m borra, tillägg efter rot 3600kr, så 120 lappar kommer kalaset kosta med rubb å krubb, så nu känns det helt ok!
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #51 skrivet: 23 januari 2014, 08:34:32 »
Jag tog hem SGU geokartan appen. Och detta va klart intressant! Skrev in min adress, sen gick in på Välj geolager. Och följande val finns:

Bergrund
Jordarter
Grundvatten
Brunnar och källor
Malm och mineral
Jorddjup

Kan även se kringliggande Energibrunnar med info!

Detta är väl ingen nyhet för er här inne, men för mig :)

På min adress så fick jag fram följande:

Jordjup: 1-3m
Berggrund: Granitoid (1.6-1.5 miljarder år) metamorf
Jordart: Glacial finlera
Brunnar och källor : Där kan jag se Energibrunnar i området och se antal djup och på dom. Och även djup till berg!.

Helt klart en intressant app som är gratis
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: bergvärme installation
« Svar #52 skrivet: 23 januari 2014, 08:42:37 »
Det lÃ¥ter bra.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #53 skrivet: 23 januari 2014, 10:13:01 »
Gott å höra! Kan även tillägga att jag lagt till ytterligare 10m borra. Så det blir 180meter borra.
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #54 skrivet: 29 januari 2014, 01:59:09 »
Nu har jag fått en offert till av ytterligare en installatör som bor ett stenkast från mig. Men nu är det en Nibe1226 8kw som erbjuds med följande:

 Leverans samt installation av Nibe Fighter 1226-8, 180 m totalt borrdjup. Komplett installation av rör samt elarbeten och energiborrning.

offerten ingår: Inkoppling av tvättmaskin samt rördragning till denna.6 meter foderrör i stålContainer för borttransport av borrkax. Grävning till borrhål 5 meter från husliv. offerten ingår EJ:Demontering/rivning av befintlig panna och acktank. För foderrör som tillkommer debiteras 2000:-inkl.moms per påbörjad 3m rör. 180m borrhål

Här ingår lite mer kontra förra offert, som grävningen mellan hålet och kåken.
Rör och el till tvättmaskin (ska bli tvättstuga i källaren)
6m foderrör, samt 200kr/3m billigare på foderrör om det behövs mer.

Hiva ut pannan och ack gör jag själv med grannars hjälp.

Dock är det missat att en radiator ska monteras i källaren (mitt fel) :(

119500 efter rot, kostar kalaset exkl radiatorn.

Vad tror ni om detta, nu är nibe 1226-8 istället för thermia diplomat 8

Nått jag bör tänka på?





« Senast ändrad: 29 januari 2014, 02:02:34 av Grubblan »
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: bergvärme installation
« Svar #55 skrivet: 30 januari 2014, 00:05:12 »
Varför ska du hiva ut acktanken? (Har inte läst hela tråden)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #56 skrivet: 30 januari 2014, 07:58:23 »
Ska bli tvättstuga i källardelen. Måste ha utrymme, är ingen källare som går under hela huset
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #57 skrivet: 30 januari 2014, 13:23:20 »
Så nu är beslutet taget Äntligen!!!. Blir en nibe f1226-8 med 180m borra
 Känns gött att det är i rullning nu!
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #58 skrivet: 12 februari 2014, 16:57:48 »
Hej pÃ¥ er. Är i fullgÃ¥ng att förbereda inför BV installationen. FÃ¥tt mösat ut vedpannan, sicket AS!  :o  men det gick tummenupp.

Jag har acktanken kvar och är grymt sugen på att redan nu börja plocka ner den. Problemet är att den fortfarande är i drift med endast elpatron som värmer hela kåken å vv för tllfället >:(.

Till saken.....

Tanken har en låda/ram runt sig, knökad med lösull. Jag vill redan nu börja riva ner ram å ull men då kommer ju tanken stå oisolerad! i ca 2veckor. Ända fördelen är ju att det blir varmt i källaren iaf tOOmten.

Är detta helt åt skogen eller? Handlar om max 2veckor.

Tacksam för snabbt svar mvh Grubblan
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #59 skrivet: 12 februari 2014, 17:16:23 »
Riv ut förlusterna bör inte handla om många hundra kwh och värmer källaren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #60 skrivet: 12 februari 2014, 17:42:21 »
Härligt Smurfen!!!! Precis Lite spill i detta sammanhang får ändå tyckas ok!

Tack för svar!

Mvh Grubblan :-)
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #61 skrivet: 18 februari 2014, 20:37:41 »
Halloj igen :). Nu så har vi fått borrat här hemma, och det har gått bra, borr grabbarna sa även att det är bra berg. 180m borra, knappt 3m till berg!, va ute en sväng precis med lampa å lös ner i hålet och såg vattnet. Va ju tvungen å mäta hur långt ner vattnet är :) sagt och gjort. 3.6m ner ligger vattnet nu, nu vet inte jag om det är lite glädje "siffror". Men känns bra iaf. Det kanske ändrar sig längre fram när det stabiliserat sig? . Kan jag mäta det aktiva så redan? Eller bör man vänta några dagar?. Jag mätte ca 8 timmar efter avslutad borrning.
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #62 skrivet: 18 februari 2014, 20:57:17 »
Normalt brukar man vänta nÃ¥n dag pÃ¥ att vattnet ska stiga men jag tror nog du kan vara nöjd med din mätning  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #63 skrivet: 18 februari 2014, 21:34:09 »
Smurfen glänser med snabbt svar som vanligt tummenupp. Gött å höra!!!
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: bergvärme installation
« Svar #64 skrivet: 18 februari 2014, 21:52:02 »
Kan vara bra att mäta en eller två dagar eter om du har möjlighet, det händer
ibland att hålet svämmar över när dom lägger in slangen som det gjorde hos mig.
Men det stabiliserade sig till 5 meter. Men som Smurfen skriver så tror jag inte heller
att du behöver vara oroligt det kommer inte att ändrasig så mycket.


Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #65 skrivet: 19 februari 2014, 09:48:01 »
Ok kan tänka mig att det svämmar över när slangen ska ner.

Jag va ute nu precis och mätte igen. Och idag kl 09:30  är det endast 28cm ner till vattnet i hÃ¥let!!! IgÃ¥r kväll kl 20:30 va det 3.6m ner till vattnet!

SÃ¥ i nuläget har jag nästan 180m aktivt dÃ¥ ju!!!  a:gl

Visst slangen ska ner å det lär ju svämma över, men det bör ju fyllas snabbt igen
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #66 skrivet: 19 februari 2014, 12:45:59 »
Uppdaterar igen. Mätte nu igen kl 12:40. Nu är det 18cm! Ner till vattnet i hålet.
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: bergvärme installation
« Svar #67 skrivet: 19 februari 2014, 15:45:31 »
Ok kan tänka mig att det svämmar över när slangen ska ner.
SÃ¥ i nuläget har jag nästan 180m aktivt dÃ¥ ju!!!  a:gl

Du har åtminstone 177+ aktivt, delen som är ovanför berget ger bara mindre del C:a 1/3 del.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #68 skrivet: 19 februari 2014, 16:10:26 »
Stämmer, a man får inte vara nöjd hur som helst ;)

Jag är grymt nöjd, mer än förväntat. Nu Ã¥terstÃ¥r det väl bara att inte hÃ¥let svämmar över MYCKET. Ska mäta igen lite senare.  Sen fÃ¥r man väl se till sÃ¥ att det inte fryser? Hur lÃ¥ngt bör man gräva ner sen för att förhindra att det fryser?

Grävningen är inte påbörjad ännu. Dom kommer i veckan och slutför. Om det nu skulle bli så att det svämmar över så måste man väl leda bort det antar jag?. Om det är lite så kanske man slipper det, vill ju inte ha ett svompa träsk där borran är.
« Senast ändrad: 19 februari 2014, 16:12:40 av Grubblan »
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #69 skrivet: 19 februari 2014, 17:01:52 »
Uppdatering igen :) mätte igen kl 16:30. Nu är vattnet precis vid marknivÃ¥,  tror ni jag behöver leda bort detta flöde sen?  Det stiger inte toksnabbt, men det stiger!
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #70 skrivet: 19 februari 2014, 17:22:18 »
Det är bra för kb tempen om det svämmar över bara man hittar ett bra ställe att leda vattnet  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #71 skrivet: 19 februari 2014, 17:29:18 »
Gött Smurfen! A få ta detta när gräv gubbarna är här å hitta en lösning
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #72 skrivet: 26 februari 2014, 18:34:34 »
SÃ¥där dÃ¥ va bergvärmen igÃ¥ng här hemma sen igÃ¥r  tummenupp

Har inte ändrat nått än i menyerna.

Men ser att det behöver justeras.

Har 33 starter och på 10 timmars drift. Och det är ju mycket i mitt tycke.

Alla termostater är öppna helt. Har endast utegivare.

Framledningstemp ca 37 , normal inställning på vv

Har nibe f1226-8 . Tacksam för råd och tips!





Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #73 skrivet: 26 februari 2014, 20:31:53 »
Skriver som vanligt kör usb loggning i ett dygn med loggning 1 gång per minut så ser man hur vp går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #74 skrivet: 26 februari 2014, 20:40:02 »
Ok är det bara och dundra in ett usb, behöver det vara formaterat?, nått jag bör göra innan/efter? Tack för svar åter igen Smurfen!
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #75 skrivet: 26 februari 2014, 20:51:41 »
Kommer inte ihåg hur minnet ska vara formaterat men prova. När du stoppar in usb minnet dyker en ny meny upp där du kan välja att logga. När du bifogar logen till forumet måste du byta filändelse från .log till.txt annars går det inte att bifoga filen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #76 skrivet: 26 februari 2014, 21:03:43 »
Ok, jag testar, och återkommer efter loggningen, tack sålänge!
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #77 skrivet: 26 februari 2014, 21:43:53 »
Nope nått spökar när jag sätter in usb, allt går fint först, skrevs in 1min logg intervall och sen aktivera, funkar, sen startar den om sig,om och om igen dontknow. Tog ur det, vad gör jag för fel?
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #78 skrivet: 26 februari 2014, 21:46:22 »
Har dålig koll men har läst att en del haft strul med usb loggningen kan ha varit för stora minnen eller var det fel formatering ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #79 skrivet: 26 februari 2014, 21:51:43 »
Hmmm ok. Är ett 16GB usb,  den kanske vill vara formaterad, och även i annat format, ska kolla mer i manualen här
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #80 skrivet: 26 februari 2014, 23:19:43 »
Formaterade till FAT32, Nu verkar det funka, startar inte om sig iaf
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #81 skrivet: 27 februari 2014, 16:40:12 »
Nu vet jag mer: ska man logga en f1226-8 med usb.

Så rekommenderar Nibe följande: 4GB usb eller lägre

Formatera och använd filformat FAT32

Och sedan följer du detta

1. Sätt i usb stickan
2. Invänta usb ikon
3. välj loggning samt intervall
4. Aktivera, loggning pågår
5. När loggning ska avslutas, bocka ur aktiveringen först!
6. Sedan följ instruktionen på skärmen
7. Tag ur usb stickan

OBS!  rycker du bara ur stickan under pÃ¥gÃ¥ende loggning sÃ¥ förlorar du loggad data!.



Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #82 skrivet: 27 februari 2014, 17:04:51 »
Vp skriver till minnet 1 gÃ¥ng per dygn sÃ¥ rycker man ur minnet missar man det senaste dygnet och sÃ¥ blir det även vid strömavbrott har jag för mig. Bra att det löste sig med loggningen  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #83 skrivet: 27 februari 2014, 18:07:46 »
Hmmm måste man logga ett dygn? Tänkte avbryta kl 21 idag, då har det suttit i 22 timmar
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #84 skrivet: 27 februari 2014, 18:21:29 »
Så länge man väljer att avbryta loggningen som man ska göra kan man logga kort tid utan problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #85 skrivet: 27 februari 2014, 18:36:21 »
 tummenupp 
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #86 skrivet: 27 februari 2014, 20:03:34 »
här kommer min logg
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #87 skrivet: 27 februari 2014, 20:26:45 »
Du bör sänka hastigheten på varma cp så att deltat mellan in ut i vp blir ca 7 grader när kompressorn går. Jag skulle kolla alla radiatorer så att ingen kortsluter dvs kolla så att det skiljer 4-5 grader mellan uppe/nere på varje radiator och framförallt så att ingen är lika varm uppe som nere kollar man i loggen stiger returen ganska snabbt vilket den gör vid kortslutning men du har ju även hög hastighet på cp vilket också kan vara orsaken till att returen stiger fort. Du verkar ha ungefär 1 start per timme vilket är ok så länge går visserligen att justera med gradminuterna men jag skulle vänta tills resten är optimerat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #88 skrivet: 27 februari 2014, 21:11:47 »
Måste börja med tack!

Ska vi se här, menar du cp för radiatorerna?

Är det tempdiffen mellan framledning och retur?

Har kollat alla radiatorer och dom är varmast överst. Dock har jag nästan  alltid haft ljud/viner i 2 st element pÃ¥ nedreplan. Alla termostater är öppna helt. Sitter ifs en speciell koppling där 4vägskoppling varav dom ena rören gÃ¥r över frÃ¥n grovt till smalare rör till ett element, kanske e detta som gör ljudet?

Och sen vet jag att installatören har strypt flödet lite till det nya elementet i källaren.

För att sänka hastigheten på cp måste jag plocka av fronten och så va, och så sitter väl det ett reglage där , typ 1-3?

När jag plockade ur usb så va antal starterrier 60 på 17 drift timmar eller va det 66 Hmmm får kolla igen


Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: bergvärme installation
« Svar #89 skrivet: 27 februari 2014, 21:29:56 »
Jo, smufren menar deltat/diffen mellan framledning och retur och cirkulationspumpen för värmen.

Och nä, du ställer in hastigheten i % i en meny (för bÃ¥de värmen och köldbäraren). Ta fram eller ladda ner Installatörsmanualen och ha den som trevlig kvällsläsning.  .,;-
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #90 skrivet: 27 februari 2014, 21:36:23 »
Det sitter nog ett vanligt reglage typ 1-3 på din vp för 1226 har enklare typ av cp så bort med fronten. Det vinande ljudet bör minska om du sänker cp hastigheten. Att radiatorerna är varmast överst är normalt men det ska vara en skillnad på ca 4-5 grader eller i alla fall klart märkbar om du känner med handen uppe rep nere.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #91 skrivet: 27 februari 2014, 21:51:39 »
Ok a innan BV så körde jag på lägsta läget på cp, a ska försöka Sänka , får läsa på mer så jag inte sabbar nått
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #92 skrivet: 28 februari 2014, 00:35:15 »
Nu har jag sänkt varma cp. Den stod på max. Sänkte till minsta. Alltså 1/3

Nu har jag tempdiff på ca 7-8 °C ! Och det låter mycket mindre i elementen!

Jag kör en loggning till nu.

Ser även att installatören kör med mer tryck i systemet än vad jag hade innan. 1bar är det nu. Innan så körde vi ca 0.6-07bar, kanske är oväsentligt?

Jag lägger upp logg nr2 senare idag blir det ju  ::)

Ett speciellt tack till Smurfen, för att du tar dig tid!!!  tummenupp

Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: bergvärme installation
« Svar #93 skrivet: 28 februari 2014, 08:52:02 »
Det sitter nog ett vanligt reglage typ 1-3 på din vp för 1226 har enklare typ av cp så bort med fronten.
Ah, sorry, av nÃ¥gon anledning trodde jag det var en 1245:a.  :( Men jag läste ju inte om hela trÃ¥den innan jag postade heller

Trycket i systemet spelar liten roll. Allt funkar så länge det inte blir för lågt. 1 bar låter bra. Men det kan också sjunka till 0.6 bar som ni hade förut utan problem. Jag snabbsökte på nätet för en längre förklaring: http://www.tenico.nu/tips30.htm
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #94 skrivet: 28 februari 2014, 12:13:02 »
Det är lugnt, har en nibe f1226-8.

Förstår att det är lättare å ändra på en f1245 i % i menyn. Är ju smöget får jag säga, och i samma veva så kan man finjustera fram en perfekt tempdiff/delta om jag fattat rätt.

Men att lossa fronten med 2 skruv och sen ytterligare 2 skruvar för att fälla en lucka för att komma åt cp är helt ok för mig, inga kablage eller annat bröter ivägen, sålångt väldigt smidig konstruktion.

Fin länk där! Lättläst och bra tummenupp
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #95 skrivet: 28 februari 2014, 17:14:16 »
1245 har numera automatisk hastighetsreglering pÃ¥ bÃ¥de kalla samt varma cp sÃ¥ den hÃ¥ller rätt delta hela tiden  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #96 skrivet: 28 februari 2014, 18:27:57 »
Automatiskt va det också ja. Fint ska det va ;)

Jag blev iaf nöjd med sänkningen på cp, känns som systemet jobbar mjukt, inte som förut, tok flöde i radiatorerna.

 Cp för kB stÃ¥r pÃ¥ max,men det antar jag den ska göra?, är ju ingen dÃ¥lig resa den jobbar med.

Cp för kB kan man däremot bestämma om den ska gå kontinuerligt eller inte i menyn, den står på första valet intermittent. Och det känns ju rätt iaf än kontinuerligt. Men det är inget jag kan svara på.





Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #97 skrivet: 28 februari 2014, 19:39:44 »
Här kommer Logg nr 2 
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #98 skrivet: 28 februari 2014, 20:25:39 »
Tycker deltat ser kanon ut  tummenupp men du har lite mycket starter prova sänka Gm för start av kompressor till -100 och sänk även gm för tillskott till minst -500 men gärna -800 sÃ¥ undviker du eltillskott.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #99 skrivet: 28 februari 2014, 20:39:54 »
Riktigt gött att höra!!! tummenupp  ok tycker med att antal starter drar iväg, jag testar och ändrar som du säger, och hÃ¥ller koll. Tusen tack smurfen!
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #100 skrivet: 28 februari 2014, 20:50:59 »
Ok den sistnämnda menar du start tillsats va till minus-800gm?
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #101 skrivet: 28 februari 2014, 21:16:21 »
Har 9.2h patron, men det är bara vid installationen, tills dagen efter sÃ¥ vi hade värme under tiden. 
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: bergvärme installation
« Svar #102 skrivet: 28 februari 2014, 21:29:40 »
Du har helt rätt i ditt antagande ang -800gm grubblan, start tillsats.  tummenupp Att VP behövde eltillskott första dagen berodde nog pÃ¥ gm för start av tillsats i kombination med kallt vatten i systemet o en del att jobba ifatt. Väntat mao och inget konstigt i sig.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #103 skrivet: 28 februari 2014, 22:21:26 »
Ok gött Ã¥ höra!!  Men om -800gm undviker eltillskott, hur blir det dÃ¥ när det blir smäll kallt ute? Bara en fundering
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: bergvärme installation
« Svar #104 skrivet: 28 februari 2014, 22:34:43 »
Blir det för kallt ute så går eltillskottet sannolikt in med första steget redan inom 10 timmar, väldigt tveksamt att du märker ngn komfortstörning inomhus.

Edit: Syftet med att sänka gm för tillskott rejält är att undvika att tillskottet går in redan på tillfälliga kölddippar helt i "onödan" då VP hade rett ut det iaf inom ett par timmar.
« Senast ändrad: 28 februari 2014, 22:39:24 av Puckonen »
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #105 skrivet: 28 februari 2014, 22:42:23 »
Nice! Exakt det jag ville höra, tack  tummenupp
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #106 skrivet: 03 mars 2014, 10:46:45 »
Tjenare, Jag lägger upp logg nr 3 framåt kvällen idag, intressant och se verkan efter ändringarna med GM. Kanske t.o.m går att finlira lite till

Övrigt sÃ¥ har vi jämn värme i huset tummenupp.  Kanske nÃ¥got varmt i sovrummen, vill helst inte röra termostaterna, men min sambos blickar säger mer än 1000 ord sÃ¥ fÃ¥r jag nog ratta ner lite *roflmao* *roflmao* *roflmao*
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: bergvärme installation
« Svar #107 skrivet: 03 mars 2014, 18:27:50 »
Kul att du fått snurr på anläggningen, har själv tagit in 2st Nibe-offerter på 1245-8 varav den ena var på 153 000:- med 165 m borra och den andra på 112 000:- med 180m borra båda efter rot.

Det skiljer i pris som fasen och jag tror att marknaden i området är "mättad" på tillverkare och levarantörer då både IVT & Thermias fabriker ligger 10 mil bort!

/Christer
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #108 skrivet: 03 mars 2014, 22:38:50 »
yes a det känns bra!  oj jäklar där va det skillnad!! 112 efter rot med 180m borra, lÃ¥ter ju nästan för bra! men grattis om du kör pÃ¥ det! lÃ¥ter klockrent i mina öron iaf!

153!! a det måste bero på att det är, eller börjar bli mättad marknad med sådan skillnad!
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #109 skrivet: 03 mars 2014, 22:40:33 »
Här kommer min logg nr 3
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: bergvärme installation
« Svar #110 skrivet: 04 mars 2014, 07:45:05 »
yes a det känns bra!  oj jäklar där va det skillnad!! 112 efter rot med 180m borra, lÃ¥ter ju nästan för bra! men grattis om du kör pÃ¥ det! lÃ¥ter klockrent i mina öron iaf!

153!! a det måste bero på att det är, eller börjar bli mättad marknad med sådan skillnad!

Vissa vill ha jobbet = lågt pris och andra har fullt upp redan på hemmaplan = högt pris,,, etc.

Jag har beställt en Daikin och valde bort Nibe pga kolvkompressorn som jag andser vara lite åldersstigen men Nibe har ju fina värden iofs.

Detta kan jag ju få äta upp,,,,Daikin är ju ett "oprövat kort" med allt vad det kan innebära. Jaja garanti och försäkring finns ju!

/Christer 
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #111 skrivet: 04 mars 2014, 10:08:07 »
A det är väl så, Hmmm valde du bort en f1245 inkl 180m borr för 112 mot oprövat pga att nibe har kolvkompressor....

Du skriver åldersstigen, jag läser beprövat ;).

+ att du skriver... detta kan jag få äta upp, - skvallrar ju om osäkerhet.

Du skriver... jaja garanti och försäkring finns ju.-  precis och det fÃ¥r du med 
Niben med inkl beprövad.

Bara för att jag har en nibe, så säger inte jag att det är världens bästa pump. Men att trampa i scroll/kolvkompressor träsket, med vilken som är bäst, tycker jag man bara plågar sig själv.

Och Googla på det, kan man göra tills man blir gråhårig.

Ser man bara till att man är försäkrad den dagen kompressorn ger upp, kan man nog vara lugn och fin oavsett vilken du köper, men att hålla sig till beprövade stora märken är nog rätt medicin, lite som volvo, det finns reservdelar i nästan alla garage :)

Men visst ska man gå sin egna väg!

Men är man som mig, en helt vanlig svensson (med snart vitt staket)

Så hade jag kört med säkra kort...





Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: bergvärme installation
« Svar #112 skrivet: 04 mars 2014, 18:47:32 »
A det är väl så, Hmmm valde du bort en f1245 inkl 180m borr för 112 mot oprövat pga att nibe har kolvkompressor....

Du skriver åldersstigen, jag läser beprövat ;).

+ att du skriver... detta kan jag få äta upp, - skvallrar ju om osäkerhet.

Du skriver... jaja garanti och försäkring finns ju.-  precis och det fÃ¥r du med 
Niben med inkl beprövad.

Bara för att jag har en nibe, så säger inte jag att det är världens bästa pump. Men att trampa i scroll/kolvkompressor träsket, med vilken som är bäst, tycker jag man bara plågar sig själv.

Och Googla på det, kan man göra tills man blir gråhårig.

Ser man bara till att man är försäkrad den dagen kompressorn ger upp, kan man nog vara lugn och fin oavsett vilken du köper, men att hålla sig till beprövade stora märken är nog rätt medicin, lite som volvo, det finns reservdelar i nästan alla garage :)

Men visst ska man gå sin egna väg!

Men är man som mig, en helt vanlig svensson (med snart vitt staket)

Så hade jag kört med säkra kort...

Det har tagit mig tre mÃ¥nader att välja bvp sÃ¥ jag tror inte att jag direkt hymlar med osäkerheten!  :)

NÃ¥ja framtiden fÃ¥r utvisa om jag gjorde rätt eller fel som gick pÃ¥ "high-tech" istället för "basic". Nibe har ju en inverter även de (1255) men den är onödigt stor i mitt hus och dyyyyr!  :(

/Christer.
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #113 skrivet: 04 mars 2014, 19:08:42 »
Du gjorde säkert ett bra val! Är ett elände att välja bvp! Ju mer man läste ju jobbigare blev det. Jag sikta på driftsäkerhet, å med det tänket är det som med bilar, ju mer teknik ju mer problem KAN man få.



Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #114 skrivet: 04 mars 2014, 19:13:15 »
Du får gärna slänga ett getöga Smurfen på min senaste loggning när du har tid. (Logg nr 3)
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #115 skrivet: 04 mars 2014, 21:25:40 »
Tycker det ser ok ut du har nog drygt 20 starter per dygn och tycker inte du ska minska gradminuterna mera för vp värmer ganska högt över börvärde i slutet av en värmekörning sÃ¥ det är bara att köra pÃ¥  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #116 skrivet: 04 mars 2014, 21:33:27 »
Kalas! SÃ¥ det är ok nu dÃ¥, dÃ¥ lÃ¥ter jag det vara. Grymt stort tack Smurfen!!!!!   tummenupp
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #117 skrivet: 13 mars 2014, 08:44:00 »
Tjenare, a då har bvp varit i drift ett tag. Har varit nöjd, men nu har det där gyllene frekvens ljudet dykt upp >:( , jag har hört det ett par dagar, och igår så skulle min 10åriga tös lägga sig, och hon fråga mig va det är som piper, och hon har rummet på öv. Så det låter alltså på alla plan. Min sambo har inte sagt nått än. Med andra ord så hör hon det inte, än iaf.

Låter som en gammel tjock tv som står på.

Har haft lite koll på det, verkar som att när pumpen går över till att värma vvb så låter det som mest. Men har även hört det när den värmer kåken.

Känns som att det går lite i perioder, men tillräckligt för att man stör sig :(


Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: bergvärme installation
« Svar #118 skrivet: 13 mars 2014, 09:56:31 »
Gissningen är att det är knutet till VB, borde försvinna om du stänger av CP till VB?

Däremot lustigt att det framträder som mest vid körning av VV. Kan det vara växelventilen som spökar? Då borde du iofs märka det tydligt i dina loggar.

Du skall se att ngn av hjältarna knäcker detta, men vore bra med lite mer kött på benen. Som huruvida det blir tyst eller inte om CP till VB slås av (när kompressor inte går) eller senaste dygnets loggar...
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #119 skrivet: 16 mars 2014, 18:47:30 »
Sorry för sent svar, vart full rulle. Känns som att ljudet har minskat faktist, men jag har inte rört nÃ¥tt. Jäkla skumt iaf  dontknow.

Jag får dunder kolla mer exakt/när/hur. Men att det uppkommer vid VB är jag säker på, då jag checkade när jag hörde sist. Tycker det är konstigt då pumpen är knappt några veckor gammal.

En vid sidan av fråga, kan man ändra temperaturen i vvb manuellt, eller är det bara lägerna ekonomi/normal/lyx som gäller? Har ca 47 °C men skulle vilja krydda upp tempen lite
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #120 skrivet: 16 mars 2014, 19:33:47 »
I service menyn kan man ändra tempen i de olika vv lägena. Det går att ställa max hastighet på cp är antagligen till om man får problem med höga ljud och vill begränsa flödet annars går det ju att ange Dut till +20 grader och ange önskat delta till tex 7 grader då håller vp det deltat hela tiden annars verkar 1245 med auto läge eftersträva lågt delta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #121 skrivet: 16 mars 2014, 19:52:24 »
Tjenare! Försöker hänga med smurfen, nu blir jag lite snurrig..

VB cp står på nr1 och KB cp står på max. Är väl bara dom 2st som finns?

Service menyn kommer man inte per hur som helst va,, nån knapp man ska hålla inne? Vad kör ni för temp era vvb?
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #122 skrivet: 16 mars 2014, 19:56:40 »
Glöm bort det där med cp glömde att du har 1226  :::_) om du hÃ¥ller inne bakÃ¥t knappen ca 10 sekunder kommer du till service menyn där man kan ändra vv tempen är inte riktig säker men tror jag har vv start pÃ¥ 41 grader och stop pÃ¥ 45 grader givaren sitter i botten sÃ¥ topptempen blir högre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #123 skrivet: 16 mars 2014, 20:10:22 »
Helt ok Smurfen :) är mitt fel som inte skriver vad jag har i profilen, ska göra det hehehe. Oki ska kolla det, tummenupp
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #124 skrivet: 19 mars 2014, 11:09:19 »
Stämmer att man håller inne bakåt knappen i några sek för att få fram service menyn tummenupp. Men jag känner inte för att feppla där, får ha mer kunskaper först, vv startar iaf på 43 °C stoppar vid 47 °C
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #125 skrivet: 19 mars 2014, 19:35:45 »
Då borde vv tempen räcka till om inte blandningsventilen späder ut tempen i onödan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #126 skrivet: 20 mars 2014, 07:50:43 »
Blandarventilen är på max. Men funderat lite, dom gångerna man tyckt att tempen är lite mesig, kanske är när den är nere på ca nästan starttemp?.alltså skillnaden från och till full laddad beredare.

Alltså detta inget dunder problem, vattnet är ju inte kallt.
Men att finjustera är ju aldrig fel.

Det som är mest störande, är det j*vla frekvens ljudet som vandrar i elementen i huset  >:(  hörde det igÃ¥r igen och dÃ¥ värmde pumpen  vvb.

Sådana ljud är inte ok när man lappat upp så mycket pengar!

Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: bergvärme installation
« Svar #127 skrivet: 20 mars 2014, 08:44:54 »

Det som är mest störande, är det j*vla frekvens ljudet som vandrar i elementen i huset  >:(  hörde det igÃ¥r igen och dÃ¥ värmde pumpen  vvb.

Sådana ljud är inte ok när man lappat upp så mycket pengar!

Nä det håller jag med om och det kanske går att få bort ljudet eller minimera det.

Efter att ha kört min anläggning i 2 dygn nu så får jag dock känslan att en bvp skiljer sig markant från en elpanna i hur värmen kommer ut och runt i huset. (obs den insparkade redan öppna dörren :) )

Elpanna = enkel konstruktion, jämn temp på vatten mm och svindyr elräkning
Bvp= optimerad i alla hörn som finns för optimal scop vilket får konsekvenser i kringutrustningen och snorbillig elräkning.

Som alltid är det svårt att både äta och ha kakan.

Det är väldigt lätt att bli överkritisk i inledningsskedet man lyssnar och hör allt (egen erfarenhet) lite som när man tex tapetserat och gör en miss i våd, skarv eller liknande. 3mån senare så får man syna väggen för att hitta denna inledningsvis mycket irriterande "defekt". Man vänjer sig,,, tom de som bor intill järnvägen.

Nu påstår jag absolut inte att du är löjlig som reagerar över ditt ljud utan skriver mest om hur jag upplever att det kan vara kring inköp/förväntningar/problem.

HÃ¥ll med om det är skönt nu när skrotet är pÃ¥ plats!  tummenupp

/Christer
 
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: bergvärme installation
« Svar #128 skrivet: 20 mars 2014, 09:26:47 »
Frekvensljudet kommer från vb-cp?
Kan du köra bara cp och kolla det?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #129 skrivet: 20 mars 2014, 10:46:48 »
Nä det håller jag med om och det kanske går att få bort ljudet eller minimera det.

Efter att ha kört min anläggning i 2 dygn nu så får jag dock känslan att en bvp skiljer sig markant från en elpanna i hur värmen kommer ut och runt i huset. (obs den insparkade redan öppna dörren :) )

Elpanna = enkel konstruktion, jämn temp på vatten mm och svindyr elräkning
Bvp= optimerad i alla hörn som finns för optimal scop vilket får konsekvenser i kringutrustningen och snorbillig elräkning.

Som alltid är det svårt att både äta och ha kakan.

Det är väldigt lätt att bli överkritisk i inledningsskedet man lyssnar och hör allt (egen erfarenhet) lite som när man tex tapetserat och gör en miss i våd, skarv eller liknande. 3mån senare så får man syna väggen för att hitta denna inledningsvis mycket irriterande "defekt". Man vänjer sig,,, tom de som bor intill järnvägen.

Nu påstår jag absolut inte att du är löjlig som reagerar över ditt ljud utan skriver mest om hur jag upplever att det kan vara kring inköp/förväntningar/problem.

HÃ¥ll med om det är skönt nu när skrotet är pÃ¥ plats!  tummenupp

/Christer

Du har så jäkla rätt froskog!. Med elpanna kontra BVP

Jag är nöjd övrigt med komforten i kåken, man kanske tror att jag är en jobbig j*vel som aldrig är nöjd heheh. Men så är det inte.

Tempen i vvb vet jag att man kan finlira med så det är lugnt.
Men det frekvens ljudet är ingen höjdare.

Förstår precis vad du menar men t.ex tapetsering eller liknande.

Håller med till fullo att det är skönt att aset är på plats!

Knäppningar har jag lite i hallen när man kommer in i kåken, blottade rör som går upp till öv. Men det är ok,inget störande faktist, sällan man hör det,eller tänker på det. Bara jag som hör det dessutom.

Min sambo hör ingenting, kanske borde köpa en pall med tops till henne,s å hon kan rensa parabolerna :-))
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #130 skrivet: 20 mars 2014, 11:00:27 »
Frekvensljudet kommer från vb-cp?
Kan du köra bara cp och kolla det?

Har lagt märke till att ljudet kommer vid laddning av vvb. Är liksom svÃ¥rt  veta exakt vad ljudet kommer ifrÃ¥n, stÃ¥r jag framför pumpen sÃ¥ är det resonans, Ã¥ man blickar gärna Ã¥t rören ovanför pumpen

VB-cp går hela tiden antar jag?
Är väl bara KB-cp som står still när inte KP går.

A detta är skumt iaf  :(
« Senast ändrad: 20 mars 2014, 11:04:28 av Grubblan »
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #131 skrivet: 29 mars 2014, 00:25:24 »
Nu verkar det funka kanon. Det va luft i systemet (radiatorerna). Ganska mycket faktist. Men nu har jag vrÃ¥l luftat alla. SÃ¥ nu lirar systemet klockers. Även vv i duschen är perfekt nu! . Brukar alltid va noga med luftningen, men tydligen inte,  tredje gÃ¥ngen sen installationen,sÃ¥ nu ska det fasen inte va luft kvar! Och ljudet är väck! FÃ¥r firas med en öl, skÃ¥l!
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #132 skrivet: 29 mars 2014, 07:33:50 »
Det finns risk för att när vattnet värms upp så släpper syret från det och du får lufta igen men det bör bli en mindre mängd.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad moses23

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • http://ny.pe
SV: bergvärme installation
« Svar #133 skrivet: 03 april 2014, 10:04:15 »
tack för att dela viss kunskap, verkligen hjälper...

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #134 skrivet: 12 april 2014, 12:10:01 »
Halloj. Sitter å funderar här. Har fått första elräkningen, och är helt klart nöjd. Mer än hälften av förbrukningen har gått ner, och då har vi ändå för varmt inne!

Och det är där mina frågor kommer in. Jag har sänkt värmekurvan från 9 till 7. Och har nu framledningstemp på ca 40 °C vid slutet på en körning.

Men är detta dumt? Tanke på att man kan justera tempen via temperaturmätare där från 0 till +10 eller till -10. Eller är det förskjutningen av kurvan?

Påverkar denna ändring gradminuterna negativt? Har -100 nu och kurva 7.

Vill inte sabba nÃ¥tt nu när jag fÃ¥tt sÃ¥ Nice hjälp i detta forum! Men är tvungen Ã¥ fÃ¥ ner tempen.  Tacksam för svar och ha en fin helg!
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: bergvärme installation
« Svar #135 skrivet: 13 april 2014, 00:54:28 »
Du tappade nästan bort mig där med alla frågor på frågorna. Så du skall få kvällens bästa råd:

Kurvlutning, kurvförskjutning och gradminuter är klockrent att läsa om i manualen. Läs, klura, läs igen o frÃ¥ga sedan om ngt är oklart.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #136 skrivet: 13 april 2014, 08:56:09 »
Mitt tips är läs hur du gör en egen kurva sÃ¥ slipper du hÃ¥lla pÃ¥ och förskjuta kurvor utan ställer in vilken framledning man vill ha vid var tionde grad blir det kallt inne tex vid -10 ute sÃ¥ ändrar man framledningen där  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #137 skrivet: 13 april 2014, 10:11:31 »
tjabba! jo jag har läst allt, men kollar man på nibes kurvkarta så är jag i zon 10. men hade kurva 9 vid installation (från fabrik) och redan där blir det för varmt. Förstår att man kan förskjuta kurvan där. kanske e bättre än att man går ner flera "kurv-steg"

en Egen kurva Smurfen tummenupp, lÃ¥ter ju kanoners!  men fÃ¥r väl läsa mig till det där. smart iaf dÃ¥ man typ skräddarsyr kurvan för sitt hus. kanske är det bästa!



Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #138 skrivet: 13 april 2014, 10:48:48 »
Kurv kartan kan du strunta i det beror helt på huset inte vart det står.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: bergvärme installation
« Svar #139 skrivet: 13 april 2014, 16:07:07 »
Ja, strunta i kurvkartan. Men egen kurva skulle jag säga är överkurs som också går att strunta i. Kör med dom inbyggda först tills du vet om du behöver göra något annat. I dom flesta fall går det bra med en vanlig kurva med en viss förskjutning. Speciellt om man slår på innegivare (om man har en) när man fått kurvan rätt.

MEN, så här års är det svårt; det är varmt ute. Du vet inte hur kurvan slår på riktigt förrän det blir åtminstone några minusgrader (gärna många). Men sänk för all del kurvan till det ändå är nog varmt i huset (en mulen, så kall dag som möjligt så här års). Och återuppta kurv-projektet till hösten när det blir kallt.

Hur som helst; kurva och förskjutning (eller egen kurva) påverkas inte av, och påverkar inte gradminutinställningen (dvs när pumpen ska starta). Gradminuterna används av VP för att hålla den kurva du valt.

Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: bergvärme installation
« Svar #140 skrivet: 13 april 2014, 16:41:14 »
Menade att du skulle läsa pÃ¥ om dem sÃ¥ du förstÃ¥r VAD det är och inte bara vad de GÖR. :) PÃ¥ sÃ¥ sätt fÃ¥r du en bättre chans att justera in VP, ställa frÃ¥gor och förstÃ¥ svaren bättre.  tummenupp Oavsett om du justerar kurvan eller förskjutningen sÃ¥ slÃ¥r det ju mot alla utetemperaturer, inte bara dagens. Viktigt dÃ¥ att man förstÃ¥r sambandet mellan dem och kompenserar den ena för den andra om man haft bra temp vid -10 men nu fÃ¥r problem vid +10. Att enbart sänka kurvan idag kommer fÃ¥ effekt även vid -10.

Det kan ju råka vara så att kurvan inte skall sänkas idag. Kanske skall höjas ett snäpp och kurvförskjutningen skall sänkas med -3, det kommer du aldrig komma på om du inte förstår VAD det är du pillar på utan bara vad de GÖR.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #141 skrivet: 13 april 2014, 16:51:59 »
Tack för bra svar!!! Trodde att nibes kurvkarta va liksom hugget i sten.
Har ingen innegivare än, men hade vart fint och ha en, är ju inte dyr, 200kr är ju inget å sura över hehe. Men har läst att man inte ska ha en, eller snarare att man inte behöver än. Och om man nu köper än ska man visst vänta ett år Hmmm. Det jag tänker med innegivare är att vid solinstrålning vid denna årstid, tar ju flera timmar innan solen når runt kåken där utegivare sitter.och det värmer ju på ganska duktigt. Medan pumpen bara matar på som vanligt. Blir ju ap varmt vid dom tillfällena. (Vi bor högt upp och mycket sol).

Så jag fattar inte det negativa med innegivare som en del skriver eller säger Sc:,h

 
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: bergvärme installation
« Svar #142 skrivet: 13 april 2014, 17:08:29 »
Det finns inget negativt med innegivare. Men den skall inte aktiveras förens man har justerat in VP och VB-system, gör man det innan dess är det just "negativt".

Sedan är det mer eller mindre optimala förutsättningar för innegivare. Golvvärme ingjuten i betongplatta = inte optimalt men fungerar nästan. Radiatorer = klockrent.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #143 skrivet: 13 april 2014, 17:08:56 »
Menade att du skulle läsa pÃ¥ om dem sÃ¥ du förstÃ¥r VAD det är och inte bara vad de GÖR. :) PÃ¥ sÃ¥ sätt fÃ¥r du en bättre chans att justera in VP, ställa frÃ¥gor och förstÃ¥ svaren bättre.  tummenupp Oavsett om du justerar kurvan eller förskjutningen sÃ¥ slÃ¥r det ju mot alla utetemperaturer, inte bara dagens. Viktigt dÃ¥ att man förstÃ¥r sambandet mellan dem och kompenserar den ena för den andra om man haft bra temp vid -10 men nu fÃ¥r problem vid +10. Att enbart sänka kurvan idag kommer fÃ¥ effekt även vid -10.

Det kan ju råka vara så att kurvan inte skall sänkas idag. Kanske skall höjas ett snäpp och kurvförskjutningen skall sänkas med -3, det kommer du aldrig komma på om du inte förstår VAD det är du pillar på utan bara vad de GÖR.

Jag fattar va du menar, det va mer liksom än tillfällig lösning och sänka här hemma, jag lär ju behöva den kurvan jag hade innan när vintern dundrar på. Så sålångt är jag med

Hade säkert räckt och förskjuta den kurvan jag hade först som du skrev tummenupp
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #144 skrivet: 13 april 2014, 17:21:08 »
Det finns inget negativt med innegivare. Men den skall inte aktiveras förens man har justerat in VP och VB-system, gör man det innan dess är det just "negativt".

Sedan är det mer eller mindre optimala förutsättningar för innegivare. Golvvärme ingjuten i betongplatta = inte optimalt men fungerar nästan. Radiatorer = klockrent.

Jag har bara radiatorer. KB och VB är fint inställt.

Kurva 9 har fungerat fint. Dock vart lite för varmt vid minus. Och nu det sista i detta milda väder, alldeles för varmt.

Så en förskjutning där hade nog funkat klockers, jag flumma till det där känner jag

Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: bergvärme installation
« Svar #145 skrivet: 13 april 2014, 22:20:09 »
Rätt inställd kurva, kurvförskjutning, innergivare och rätt inställd innergivarn verkan brukar
vara det bästa alternativet när det gäller radiator värme. För inte ens egen kurva tar hänsyn till
solinstrålning, värme från bakning och matlagning värme från gäster kylning från hård blåsväder mm.
Enklaste vägen till rätta inställningar brukar vara att man i huvudsak ändrar kurvan vid behov
när det är kalt och kurvlutning frÃ¥n  –5 till + grader.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #146 skrivet: 14 april 2014, 00:18:04 »
 tummenupp tack för bra svar!

Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #147 skrivet: 14 april 2014, 17:55:57 »
Ja, strunta i kurvkartan. Men egen kurva skulle jag säga är överkurs som också går att strunta i. Kör med dom inbyggda först tills du vet om du behöver göra något annat. I dom flesta fall går det bra med en vanlig kurva med en viss förskjutning. Speciellt om man slår på innegivare (om man har en) när man fått kurvan rätt.

MEN, så här års är det svårt; det är varmt ute. Du vet inte hur kurvan slår på riktigt förrän det blir åtminstone några minusgrader (gärna många). Men sänk för all del kurvan till det ändå är nog varmt i huset (en mulen, så kall dag som möjligt så här års). Och återuppta kurv-projektet till hösten när det blir kallt.

Hur som helst; kurva och förskjutning (eller egen kurva) påverkas inte av, och påverkar inte gradminutinställningen (dvs när pumpen ska starta). Gradminuterna används av VP för att hålla den kurva du valt.
Finesen med en egen kurva är just att slippa hålla på med förskjutning och ev ändra kurvan igen när utetempen ändras.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: bergvärme installation
« Svar #148 skrivet: 14 april 2014, 21:58:50 »
Det är innergivaren som tar hand om kurvförskjutningen, och man behöver inte
ändra varken kurvan eller förskjutningen när man har lyckats att få rätta inställningar.
Har inte rörd mina inställningar på 6 år sedan jag fick dom inställda, inte heller på
våren eller hösten när värmebehov upphör och åter kommer, alt detta sköter pumpen
skälv. Och under värmesäsongen håller sig temperaturen +- 0.3 grader från börvärde
och för mig är det helt accepterat variation.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: bergvärme installation
« Svar #149 skrivet: 15 april 2014, 12:09:37 »
Jag har märkt en liten nackdel med inomhusgivare, när solen låg på och värmde det rummet där givaren är, så blev det svalt i andra delar av huset där solen inte påverkade. Lite samma problem som vid eldning.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: bergvärme installation
« Svar #150 skrivet: 15 april 2014, 12:43:13 »
Att hitta rätt plats och inställningar för innegivaren är en större vetenskap än resten av värmesystemet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #151 skrivet: 15 april 2014, 23:39:04 »
Ok... ännu mer  Sc:,h huvud bry. A fÃ¥r se vad som händer, Nu börjar vattenpumpen (hydrofor) jävlas här hemma ocksÃ¥, därav sent svar här. För den som är intresserad, ligger trÃ¥den i övriga frÃ¥gor
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: bergvärme installation
« Svar #152 skrivet: 16 april 2014, 08:00:17 »
Det som är synd med iaf min inomhusgivare är att den är trådad och inte så lätt att bara flytta på. Skulle varit fint med en trådlös :)
Jag trodde starkt på inomhusgivaren från början, men nu är jag mer skeptisk, det känns som om den jobbar mot sig själv hela tiden.
Om det blir extra varmt inne pga eldning i kamin eller solinstrålning, så vill vi att den ska sänka värmen - resultat att det blir för svalt i de rum som inte får tillskotts värmen.
Om det blåser och drar in kyla, så vill vi att den höjer värmen - resultat att det blir för varmt i de rum som inte påverkas av vinden.
Om jag flyttar givaren så att den inte påverkas av ovanstående, så fyller den ingen funktion alls(?).
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: bergvärme installation
« Svar #153 skrivet: 16 april 2014, 08:13:26 »
Det går att flytta den så att den påverkar lite mindre. Då blir det bara lite kallare i vissa rum och lite varmare i andra... Sen kan man ha termostater på radiatorerna i de rum som påverkas direkt av solen så får man ytterligare lite bättre komfort.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: bergvärme installation
« Svar #154 skrivet: 16 april 2014, 11:13:13 »
Det gör det säkert. Men jag trodde att jag ville ha stor inverkan från sol och blåst för att kompensera för det.
Det är svårt med en gemensam värmemassa i hela huset, alla justeringar får påföljder, ibland oanade och överraskande.

Nu ska jag väll också skriva att det inte handlar om några stora skillnader - så att huset tar skada, men dom är stora nog att kännas. Vill ju inte skrämma någon som ev funderar på att sätta in en värmepump, allt går att justera om man är noggrann och metodisk :)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: bergvärme installation
« Svar #155 skrivet: 16 april 2014, 14:39:28 »
Nu vet jag inte vad ni har för hus men i mitt hus sitter innegivaren ganska mitt i huset och det ger en bra temperatur i HELA huset. Det är inte sexakt samma temperatur i alla rummen men jag skulle gissa att det skiljer max 1,5 grad UTOM i dom rum som solen tillfälligtvis skiner in i, där blir det varmare men det blir det även om all värme är avstängd. Skulle jag klassa huset så skulle jag kalla planlösningen "halvöppen", med öppna (ca 1 och 1,8 m) passager mellan kök, hall/entre och vardagsrum.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: bergvärme installation
« Svar #156 skrivet: 16 april 2014, 15:27:30 »
Min givare sitter så nära mitt i huset som det går att få den. Vi har öppet mellan kök, matrum, vardagsrum och hall, givaren sitter i hallen. I dessa rum blir klimatet bättre med givaren.
I rum som har stängda dörrar, ex toa och sovrum så påverkas klimatet ibland negativt, som jag redan beskrivit det. Jag kan själv inte se någon lösning på "problemet" och funderar på att helt enkelt ta bort givaren då den inte gör det jag vill att den ska göra.
Men som sagt det är inga stora skillnader rent temperatur mässigt, men jag märker det tydligt, kanske är jag bara känslig?
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: bergvärme installation
« Svar #157 skrivet: 16 april 2014, 15:31:24 »
Sänk påverkan lite. Då gör den iallafall lite nytta, men det blir inte lika kallt i de stängda rummen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: bergvärme installation
« Svar #158 skrivet: 16 april 2014, 16:22:31 »
Och varför ta bort givaren när den fungerar för största delen av huset? Tar du bort den får du ju ingen hjälp att styra värmen inne när utegivaren inte klarar det på egen hand. Får du inte nog varmt i vissa rum måste du höja tempen på framledningen och strypa ( med en fast strypning inte med termostaterna) elementen i dom rum som blir för varma. Eller sätta lite större element där det blir för kallt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: bergvärme installation
« Svar #159 skrivet: 16 april 2014, 16:40:57 »
Varför jag funderar på att ta bort den? Jag tycker inte om att ha kallt på toaletterna och jag vill inte frysa i sovrummen. Jag plågas mindre av att det blir för varmt än att det blir för kallt. Å där är orsaken till att jag inte redan tagit bort den, den höjer värmen när det blåser mkt :) Nä en sån som jag behöver en fungerande Link. Eller en tank å termostater. Inget av det har jag.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: bergvärme installation
« Svar #160 skrivet: 16 april 2014, 17:01:18 »
Men höj värmekurvan och stryp in elementen, då får du varmare i dom rum som du inte strypt elementen. Och behåll rumsgivaren så får du även lagom varmt i dom övriga rummen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: bergvärme installation
« Svar #161 skrivet: 16 april 2014, 18:30:53 »
Jag har justerat in allt när det varit kallt ute och då har jag fått en balanserad temp i hela huset, vi har ganska exakt den temp vi vill ha i alla rum från utomhustemp -35 till +10 (det har inte varit varmare än).
Nästan varje morgon när jag kommer in på toa så står tempen på 22.7°C, den diffar +/- 0.1 grader oberoende av vad ute tempen är. De gången de skiljer är när solen ligger på eller vi eldar, stark vind påverkar såklart åt andra hållet, men inte lika mycket. När vi eldar så stänger jag av känsligheten på givaren och problemet är borta. Sol och vind kan jag inte hålla på och justera för.
Jag har ställt ner känsligheten till 2 (av 4), ska sätta den till 1, så får jag se vad som händer.

Jag tycker att det känns vanskligt att gå in och justera om radiatorerna när det fungerar så bra som det ändå gör. Jag har väldigt svårt att se hur det skulle kunna lösa problemet med solvärme, men som jag skrev tidigare - en justering kan få oanade följder så jag är öppen för det.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #162 skrivet: 16 april 2014, 22:07:48 »
Låter som en hel verkstad med att justera in exakt på prick iaf
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: bergvärme installation
« Svar #163 skrivet: 16 april 2014, 22:47:14 »
Som purjo__ skrev :)

Att hitta rätt plats och inställningar för innegivaren är en större vetenskap än resten av värmesystemet...

Min egen reflektion efter 5 månaders drift är att det är ingen barnlek att justera in värmesystemet heller, det är väll eg inte alltför svårt, men kräver en del tankeverksamhet och ibland måste man tänka "baklänges" och det kräver en del tid. Nu kan jag ex inte se varför en högre framledningstemp skulle åtgärda tempvariationerna vid sol och eldning, men det betyder inte att det inte gör det, bara att jag inte kan tänka ut hur det skulle bli så, ödmjukheten från tidigare diskusioner här gör att jag tror att jag tänker fel Sc:,h
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #164 skrivet: 18 februari 2015, 07:30:06 »
Hallå. Då har vi haft bergvärme i strax över 1år.

Bor i ett timmerhus med fasad från 1930 utan tillägsisolering och med 2 glasfönster.

Har med detta forum fått hjälp med att trimma in Bvp så gott det går. Och det är vi väldigt tacksamma för! För det har gett gott resultat!

Förbrukning 201401 - 201501   9079 kWh !

Är för oss otroligt bra!

Radiatorer

2 vuxna 2 barn

Ej innegivare än

Innetemp 21

sÃ¥ ett stort tack till er alla som hjälpt till  tummenupp
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!