Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Övertryck?  (läst 3936 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nenne70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Övertryck?
« skrivet: 09 januari 2014, 18:06:24 »
Hejsan!

Har dagarna innan jul fått en ny Mitsubishi Ecodan värmepump installerad (PUHZ-SHW112 YHA och EHST-20C-YM9B). Den fungerar utmärkt, med ett litet undantag.

Varje gång som det sker varmvattenproduktion, så blir det övertryck verkar det som, för i alla fall håller inte ventilen tätt och det rinner ut ca 2 dl varmvatten. Inte hela världen, men eftersom jag inte har en brunn där pumpen står, så blir det till att ha en hink eller lägga en slang över golvet.

Är detta normalt, eller finns det någon inställning att ändra? Jag har ställt varmvatten produktionen i ECO istället för NORMAL som installatören gjorde i tron att en långsammare uppvärmning skulle minska övertrycket. Men det verkar inte påverka det minsta. Varmvatten temperaturen är ställd till 52 grader, och med en tillåten lägsta temperatur 8 grader lägre. Har för mig grundvärdena är 50 resp 10?

Tips mottages med tacksamhet.
Villa 170 kvm. Halland. Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112 YHA och EHST-20C-YM9B installerad slutet decemeber 2013.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Övertryck?
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2014, 18:22:28 »
Det är den volymökning vattnet får när det värms upp, så det är helt normalt. Hur mycket det totalt rinner ut beror helt på hur mycket vatten du ska värma upp. Om du värmer lite två ggr eller mycket en gång spelar igen roll.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad nenne70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Övertryck?
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2014, 19:11:36 »
Tack, ett steg närmare vishet, jag har inte sett detta i tidigare hus, eller den gamla VP:n.
Villa 170 kvm. Halland. Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112 YHA och EHST-20C-YM9B installerad slutet decemeber 2013.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Övertryck?
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2014, 21:19:48 »
Du kanske inte hade nån backventil mot kallvattnet på den gamla VP'n? Sen varierar det nog en del mellan olika konstruktioner hur mycket dom pytsar ut. Min spillkopp under säkerhetsventiken brukar det stå lite vatten i, men jag har aldrig sett att det har varit fullt eller runnit ut på golvet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

VP4U

  • Gäst
VP4U
SV: Övertryck?
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2015, 15:40:03 »
HEJ, JAG TROR ATT DU HAR LUFT I VARMVATTENBEREDAREN. VARJE GÅNG DU GÖR VARMVATTEN SÅ ÖKAR TRYCKET I TANKEN DÅ LUFT EXPANDERAR MYCKET MER ÄN VATTEN VID UPPVÄRMNING =>

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Övertryck?
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2015, 14:12:35 »
Luft är komprimerbart och följer allmänna gaslagen pV = nRT (rimligt väl) vilket gör att trycket inte ökar så mycket då man värmer den.
Tryckökningen då man värmer luft från 10 °C till 60 °C blir 18%.
När vi värmer vatten, som inte är komprimerbart, blir tryckökningen betydligt större. Faktum är att om vattnet är fritt från lösta gaser och att varmvattenberedaren inte gav med med sig så skulle trycket bli i det närmaste oändligt.
Ja nu vet vi ju att den värld vi lever i inte är helt ideal så rör och tankar är lite flexibla och vi har gaser i vattnet, syre etc, som gör att vi ändå får en hanterbar tryckökning.

Slutsatsen är att lite luft i tanken hade minskat problemet, det är ju så man bygger ett expansionskärl till värmesystemet (med ett membran som hindrar luften att lösas i radiatorvattnet).
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Conny_p80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Övertryck?
« Svar #6 skrivet: 21 november 2015, 22:58:40 »
Hade precis samma problem som du. Fick montera ett expantionskärl på röret mellan blandningsventilen och säkerhets ventilen och sen var problemet löst!! Efter 11månaders tömning av plasthink! Lycka till tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!