Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP+panna i en jobbig "loop"  (läst 1584 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rdm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
VP+panna i en jobbig "loop"
« skrivet: 25 december 2010, 20:11:26 »
Hej!  NÃ¥t skumt hände idag, och vill veta om det är pga mina inställningar eller nÃ¥got annat.

Har EcoZenith + EcoAir 107.  Just nu har jag 6kW övre + 3kW nedre pÃ¥ elpatronerna.  Funkar kanon (har även pysslat med 9kW övre och 0 undre).

Vad som hände: svärmor fick för sig att göra Ã¥t en helvetes massa VV (frÃ¥ga inte...) och drog ner bÃ¥da tankarna till under 40 grader.  DÃ¥ fick VPn för sig att shunta 100% till övre tank och jobba mot den.  -10 ute. 

Gick ner och ser att övre panna är VP, nedre är "frÃ¥n".  En EcoAir 107 vid -10 mot övre panna med en vidöppen shunt till värmesystemet klarar det inte i vÃ¥rat hus.  Men eftersom VP var inkopplad och ej spärrad sÃ¥ gick inte nedre elpatronen pÃ¥.  Och eftersom den körde aktivt mot övre gick inte övre elpatronen pÃ¥.  Men eftersom den inte kommar att kunna klara värmen själv sÃ¥ kommer övre panna aldrig att nÃ¥ börvärde.

Och nu när jag väl skrivit sÃ¥pass mycket kom jag ihÃ¥g att det finns maxtider för VP laddning av övre eller nedre tank.  Gick och kollade och "Max tid övre tank" stÃ¥r pÃ¥ 20 min.  Betyder detta dÃ¥ att efter 20 minuter sÃ¥ gÃ¥r den tillbaks till att ladda nedre och elpatronen kör igÃ¥ng pÃ¥ övre igen?  DÃ¥ kanske det inte är sÃ¥ farligt. :) 

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: VP+panna i en jobbig "loop"
« Svar #1 skrivet: 25 december 2010, 20:17:02 »
visst när 20min har gott växlar den över till att värma undre delan av tanken.
det löser sig nog..  Thumbsup
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad rdm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
SV: VP+panna i en jobbig "loop"
« Svar #2 skrivet: 25 december 2010, 20:21:19 »
visst när 20min har gott växlar den över till att värma undre delan av tanken.
det löser sig nog..  Thumbsup

Tackar, det var det jag började inse när jag skrev inlägget, men bra att fÃ¥ det bekräftat. :)  Har inte hänt innan men Ã¥ andra sidan har ingen annan lyckats suga all värmen ur min EcoZenith, och jag hade t.o.m. kört upp extra VV pÃ¥ 65C medans de är här eftersom de har en tendens att slösa vatten som fasen.

Utloggad rdm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
SV: VP+panna i en jobbig "loop"
« Svar #3 skrivet: 14 september 2011, 16:50:54 »
Tänkte bara uppdatera denna urgamla trÃ¥d.  Samma problem uppstod flera gÃ¥nger under vintern: VPn började köra mot övre panna när man gjort Ã¥t en massa VV, sen började nedre panna bli kall sÃ¥ shunten började nalla frÃ¥n den övre för att nÃ¥ börvärdet pÃ¥ framledning.  När detta hände sÃ¥ ignorerades "Max tid övre panna" helt och hÃ¥llet, och nÃ¥gra timmar senare var bÃ¥da tankarna ganska svala dÃ¥ VPn inte kunde möta behovet själv (och nedre panna fick inte använda el eftersom VPn var aktiv).  Identifierade när och hur (och min gissning varför) detta skedde och kontaktade CTC för att rapportera vad jag ansÃ¥g var en bugg i systemet.  Efter nÃ¥gra veckor kollade jag med dem och de hade bekräftat att när detta skedde och systemet hade Extra VV pÃ¥ sÃ¥ släppte VPn aldrig laddningen trots att maxtiden för övre panna var begränsad.

Nu är ett nytt prom till slut pÃ¥ väg till mig, sÃ¥ förhoppningsvis blir det inget problem kommande vinter.  Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!