Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bytt blöjor pÃ¥ RAS-tian  (läst 5413 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Villaägare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump i mälardalen
Bytt blöjor på RAS-tian
« skrivet: 17 februari 2013, 20:10:25 »
Efter mitt äventyr för ett år sedan http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46402.msg458502#msg458502
har LLVP fungerat fantastiskt. Halverat årsförbrukningen på elen och gått tyst och bra.
I december blev det ju kallt och då började ljudnivån stiga. det är speciellt när den varvar upp efter avfrostning. Trots vad som hänt förra året tog jag av kåpan och konstaterade isbildning. Isen bryggar över spalten till kåpan och höljet förstärker ljudet.

Men det fanns även ett annat ringklockeliknande ljud. (50 Hz?)  Om man tryckte pÃ¥ högra sidan sÃ¥ minskade ljudet avsevärt. Speciellt om man tog bort kÃ¥pan över el och slanganslutning.
Jag lirkade lite på på rören och ljudet minskade. Bytte till torr filt och riktigt skaplig ljudnivå.
I januari blev det kallt igen och is och ringklocka kom tillbaka.
Ny öppning och då försökte jag hitta ringklockan. Det var i vinkeln där skyddsplåten går bakom kompressorn. När jag satte en bit markisolering (typ frigolit) i vinkeln så blev det helt tyst. se bild
« Senast ändrad: 17 februari 2013, 20:13:54 av Villaägare »

Utloggad Villaägare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump i mälardalen
SV: Bytt blöjor på RAS-tian
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2013, 20:15:44 »
Jag fick inte med bilden på förra

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Bytt blöjor på RAS-tian
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2013, 04:53:22 »
På din övre bild ser man hur det ofta ser ut. Isolerat men man har lämnat "taket" öppet. Ofta sitter dessutom isoleringen för löst runt kompressorn.

Vad jag skulle gjort, och har gjort på mina.
Förhindrat fri luftströmning runt rör o kompressor för att minimera kondens, alltså isolerat mer och täppt till ovanför kompressorn. Tryckt in kabeln vid sidan och satt dit torr isolering med cellplast utanpå.

Utloggad Villaägare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump i mälardalen
SV: Bytt blöjor på RAS-tian
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2013, 01:21:46 »
Tack för dina tips.
Värmekabeln gick tidigare rakt ned. Jag gjorde kröken för att det skulle bli en "längre" kabel i denna del, och därför en högre uppvärmning. Men eftersom isen bygger på, även på kabeln så tror jag inte den har så stor verkan.
Det var även is långt bakåt på höger sida.

Det jag nu har gjort är att jag trädde en plastpåse över högra rörslingan och satte plastfolie så långt bakåt det gick åt höger. Detta för att minska fuktmängden mot de kalla rören och för att inte filten skall fuktas och sen frysa. Förhoppningsvis tar det längre tid innan isbryggan till ytterhöljet har skapats.
Det återstår att se. Men med torr blöja, förlåt isolerfilt, samt fixering av skakande plåtar, så är ljudnivån acceptabel. Det är t.o.m. så lågt att jag funderar att ta bort skumplasten under mina sängben.
För information så står ytterdelen på marksstativ helt utan mekanisk kontakt med huset. Mitt sovrum är på 2'a vån. ovanför.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Bytt blöjor på RAS-tian
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2013, 04:59:45 »
Det var även is långt bakåt på höger sida.

Det låter nästan som vatten rinner in ifrån tråget? Lutar pumpen åt rätt håll? Dvs, framifrån sett aningen åt vänster samt aningen bakåt?

Har tyvärr ingen bild på hur jag gjort med isolering, men jag har använt rörisolering plus vanlig isolering inuti och 10mm cellplast (som är en isolermatta typ liggunderlag), den täcker hela kompressorutrymmet utifrån sett och förhindrar att lumpmattan/blöjan kyls ner av plåten.

Utloggad Villaägare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump i mälardalen
SV: Bytt blöjor på RAS-tian
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2013, 00:13:55 »
Den är överdrivet lutad åt de håll som du beskriver. Filten är inte blöt/isig längst ned. Den ligger inte heller direkt mot bottenplåten. Så jag tror inte det är avfrostningsvatten som sugits upp.
Det som jag tycker är konstigt är, hur är det för alla de som har väggmonterad utedel och inte tar bort is enligt tidigare bild eller fixar skallrande plåtar? Hur står de ut? Eller är det bara ett fåtal som får de här besvären?

Jag har bekanta som har andra fabrikat och många av dom är mycket tystare än min. Men å andra sidan visar de inte så stora elbesparingar, så ljudet är väl priset man får betala.

Jag har lagt en ljudisolerskiva över men det hjälper nog inte så mycket.
« Senast ändrad: 20 februari 2013, 00:17:21 av Villaägare »

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Bytt blöjor på RAS-tian
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2013, 01:13:36 »
isolera själva rören med rörisolering och sätt en extra filisolering runt alltihop, och problemen är lösta
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Bytt blöjor på RAS-tian
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2013, 01:26:41 »
den där lutningen bör du göra något åt, tråget är format för att ha en svag lutning, när det ser ut så där så riskerar du ansamling på kortsidan som sedan börjar bygga is, sen krack..och lamellpaketet trycks sönder.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Bytt blöjor på RAS-tian
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2013, 05:38:34 »
Jag använder vattenpass när jag ställer in lutningen på mina. Lutningen kan med svårighet skönjas med ögonmått.
Väsnas ska den inte göra. Viss påisning förekommer ju på Toshiba men det bör vara sällsynta problem.

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: Bytt blöjor på RAS-tian
« Svar #9 skrivet: 20 februari 2013, 21:43:30 »
Jag har en RAS-10 fastskruvad pÃ¥ väggen och är inte nämnvärt störd av vare sig buller eller vibrationer. ÄndÃ¥ betraktar jag mig som rätt känslig i det fallet. Min maskin är monterad vägrätt, och nÃ¥gon mÃ¥nad efter montaget lutade den nÃ¥got med kompressorsidan lägst. Anledningen är att vikten pÃ¥ kompressorsidan är betydligt högre än den andra sidan, och gummidämparna, trycks därför ihop mer pÃ¥ kompressorsidan. Jag löste det med klenare dämpare pÃ¥ den lättare sidan. Det medförde ocksÃ¥ lägre ljudnivÃ¥ eftersom standard dämpare  Ø 30 mm är lite väl styv för den lÃ¥ga vikten pÃ¥ den sidan. Nu har jag Ø 25 mm pÃ¥ den sidan.

Utloggad Villaägare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump i mälardalen
SV: Bytt blöjor på RAS-tian
« Svar #10 skrivet: 11 mars 2013, 00:03:49 »
Först om lutningen. Jag överdrev denna för att se om det var avfrostningsvatten som sögs upp i filten. Det var det inte, utan isen kom från fukt i luften. Det går lätt att justera lutningen med hjälp av skruvarna i benen. Pumpen sitter nu nästan rakt igen. Lite lutning till vänster.

Sen sist så har jag gjort ytterligare en förbättring. Jag satte dämppapp typ: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Damppapp-Bitumen-369211/ på insidan av plåten till höger om fläktgallret, på vänstra gaveln och under locket. Biltema benämner det som dämppapp men det är mer som en gummimatta. Det blev en klar förbättring. Även nu när det är kallt igen så är ljudet överkomligt. Visst hör man den, speciellt när den varvar upp efter avfrostning, men betydligt lägre ljudnivå än tidigare.

En sak som jag inte skrivet och som kan påverka ljudet är att den går hårt belastad. LLVP är den huvudsakliga värmekällan i vårt 2 vån hus på 135 kvm. Viss stöd får den från det ursprungliga frånluftvärmesystemet när det är som kallast. Vi (min fru) vill ha minst 22 gr inne. Alla grader över denna nivå är "positivt" ;). Så inställning på fjärrkontrollen står på 25 - 26 gr. och auto fläkt.

Det är inte många veckor på året som den Svenska sommaren ger denna temperatur inne. Har man då detta värmekrav så har det visat sig att LLVP är överlägset ett vattenburet system. På dagen har man pumpen avstängd och när det blir lite kyligt på kvällen så slår man på LLVP. Det blir då snabbt varmt. Ett vattenburet system är mycket trögare så det behöver vara igång jämt. Innan vi skaffade LLVP så stängde vi aldrig av frånluftvärmesystemet. Det går även nu året om, men bara för uppvärmning av hushållsvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!