Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba ras 10skvp - nd  (läst 6121 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robbski

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Toshiba ras 10skvp - nd
« skrivet: 19 januari 2013, 14:52:30 »
Hej alla medlemmar. Har en fråga angående min pump, Det är en toshiba ras 10 från 2010, Den har tidigare i vinter funkar kanon bra och värmt hela huset ända ner till -17 grader som vi haft som kallast, men då tidigare i veckan hade vi -25 grader och då orkade den inte riktigt med och innetempen sjönk till ca 16-17 grader, inge konstigt med det kanske men det jag tycker är lite konstigt att nu är det ca -3 ute den värmen inte lika bra som när det t ex va -15 ute tidigare.

Den står i heat, manuell fläkt på högsta och vinge rätt ut.

Mvh Robban
1-plan Parhus med inredd vind, 100kvm+50kvm
Toshiba ras10 skvp nd nere och 2st elraddar uppe. Elomin3 13,1kw som spets när det blir för kallt ute. Flyttade in dec 2012. Vattenfalls Beräknade årsförbrukning 2013 är 15400kwh

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba ras 10skvp - nd
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2013, 20:35:13 »
Hej!

Har du provat att slå av all ström och starta upp från scratch??

Bensin

Utloggad Robbski

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba ras 10skvp - nd
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2013, 22:31:20 »
Japp provade det tidigare idag utan nån större effekt, Men nu verkar den funka som den ska igen :) tog typ 48 timmar efter det blev milt. Kanske har nått med väderomslaget att göra.

/Robbski
1-plan Parhus med inredd vind, 100kvm+50kvm
Toshiba ras10 skvp nd nere och 2st elraddar uppe. Elomin3 13,1kw som spets när det blir för kallt ute. Flyttade in dec 2012. Vattenfalls Beräknade årsförbrukning 2013 är 15400kwh

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba ras 10skvp - nd
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2013, 21:46:32 »
Min verkar göra likadant efter väderomslag, verkar vara som när det blir för lÃ¥nga tider mellan avfrostningarna sÃ¥ hänger sig pumpen pÃ¥ nÃ¥got sätt och vägrar ge värme. Sist den gjorde sÃ¥ lät jag den vara för att se om den själv kunde rätta till sig men efter att den gÃ¥tt utan att varken ge värme eller gÃ¥ in i avfrostning pÃ¥ under en hel dag trots att bör värdet var satt max gav jag upp .  PÃ¥ följande sätt fÃ¥r jag igÃ¥ng min efter den hängt sig: Att göra den strömlös har inte hjälpt men att Ã¥terstarta den efter bruten ström i ac läge och sen när den börjat snurra pÃ¥ gÃ¥ över i avfuktning och lÃ¥ta den gÃ¥ där 5-10 minuter sen är det bara att slÃ¥ pÃ¥ värmen igen och den funkar som den ska.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba ras 10skvp - nd
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2013, 08:57:04 »
Nikitalord: Kan grundproblemet vara att avfrostningen inte fungerat helt och is finns kvar i tråget?

Bensin

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba ras 10skvp - nd
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2013, 09:55:28 »
Nej, och eftersom den är helt fri frÃ¥n frost de gÃ¥nger det hänt sÃ¥ tror jag att efter en avfrostning har pumpen pÃ¥ nÃ¥got sätt känt av att värme behovet inte är stort väljer att gÃ¥ pÃ¥ dellast och pÃ¥ nÃ¥got sätt fastnar i detta läge eller (ev är det nÃ¥gon ventil som hänger sig sÃ¥ inte den Ã¥tergÃ¥r i värmeläge)  Den stÃ¥r sen och smÃ¥ fiser med runt 30-35 grader i utblÃ¥s temp vad man än ställer in för temp och detta trots att det blivet rejält mÃ¥nga minus ute och även inne tempen dalat sÃ¥ lÃ¥gt att elementen tagit över.   Men direkt efter "manuell Ã¥terställningen" med ac läge lägger sig min pÃ¥ ca 50 i temp. SÃ¥ länge ute tempen ligger pÃ¥ rejält mÃ¥nga minus gÃ¥r pumpen perfekt och ger mycket värme.   I samband med att detta fenomen började sÃ¥ har min pump slutat att ha konstant fläktläge ibland gör den nÃ¥gon timmas uppehÃ¥ll, lite irriterande dÃ¥ man nÃ¥gra gÃ¥nger fÃ¥tt gÃ¥ upp nattetid och tvinga igÃ¥ng den manuellt för att värmen i huset blivet pÃ¥ tok för lÃ¥g.
I sommras hade jag problem med att ac läget gav mindre kyla än avfuktningsläget, service utfördes men inget riktigt fel hittades mer än att man konstaterade den inte gav sÃ¥ mycket kyla.  se bakÃ¥t i trÃ¥den ang konstant fläktläge.   http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49252.0
Garanti finns kvar så till sommaren får det väl bli lite service.
« Senast ändrad: 21 januari 2013, 09:58:08 av nikitalord »

Utloggad Robbski

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba ras 10skvp - nd
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2013, 10:10:52 »
Hej. Ska prova byta till ac läget en stund nästa gång det blir liknade fenomen,
för nu värmer den hur bra som helst och ute tempen ligger nästan mot -20 och tidigare hade den problem och värma vid -3 Sc:,h
1-plan Parhus med inredd vind, 100kvm+50kvm
Toshiba ras10 skvp nd nere och 2st elraddar uppe. Elomin3 13,1kw som spets när det blir för kallt ute. Flyttade in dec 2012. Vattenfalls Beräknade årsförbrukning 2013 är 15400kwh

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba ras 10skvp - nd
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2013, 10:57:47 »
Nikitalord: Godta inte att servicebolaget säger att de inte hittar felet och åker därifrån. De får väl hålla på och göra en systematisk analys och byta de grejor som behövs tills det fungerar som det ska. Eller?

Bensin

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba ras 10skvp - nd
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2013, 13:27:48 »
Jag tar tag i det till sommaren, nu är det bara dumt att börja riva i pumpen, men har förståelse för servicen då spökfel som kommer och går inte alltid är lätta att hitta. Det som gjordes förra gången var nog tryckmätning samt att man försökte med varmluftsblås på tempavkännare på kortet på innerdelen för att lura ner den så långt som möjligt i ac läge, enl service manualen på nätet fanns visst flera steg men min stannade vid ca 10 graders nivån vad man än gjorde tror nästa steg gick ner till ca 5 grader.



Utloggad jAnjar 185

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba ras 10skvp - nd
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2013, 17:59:22 »
Hej ute i etern.Har ett problem med min ras 10 från 07.Jag få fel meddelande 02 och 19.Finns någon som kan svara på vad det betyder.efter 3-4 år blev det sämre effekt,jag påpekade det utan resultat. Nu lägger den av och börjar blinka.den har även skutit mässingslocket på h trycksidan,maskinen är påfylld efter första stoppet utav fackman men han misstänker kompressorfel.Nu när jag läst på detta suveräna forum vikten av vakumsugning vid leverans vilket inte blev gjort misstänker jag att det kan vara orsaken.Tacksam för svar.MVH jAnjar.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Toshiba ras 10skvp - nd
« Svar #10 skrivet: 20 februari 2013, 01:21:19 »
ja har den inte blivit vaccumsugen så får du fukt i systemet och man kan få problem med frusen 4-vägsventil exempelvis, sen bildas det syror som äter på kompressorn, detta har diskuterats i många år här på forumet, och man kom fram till att en reducerad hållbarhet kan bli kontentan, thosibas kompressorer är det sällan eller aldrig problem med i normala fall.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!