Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: konstant fläktläge fungerar inte  (läst 5870 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
konstant fläktläge fungerar inte
« skrivet: 31 oktober 2012, 20:57:12 »
NÃ¥gon Toshiba ägare som har samma fenomen?    Toshiba p1 ras 10.  Om jag förstÃ¥tt rätt sÃ¥ ska ju denna pump kunna ha innerfläkten ständigt gÃ¥ende i sitt manuella läge även när rätt temp är uppnÃ¥dd.  Min beter sig sÃ¥ här: Efter att den en stund har gÃ¥tt med lÃ¥gt effektuttag och kompressorn stannar sÃ¥ stänger den även av innerdelen dvs den gÃ¥r ner i nÃ¥got som servicen kallade micro fläktläge dvs samma lÃ¥ga fläktläge som vid avfrostning, den kan gÃ¥ i detta läge i allt frÃ¥n en halvtimme till flera timmar- ända tills tempen i huset sjunkit rejält.  Men ibland fungerar den med som tänkt med fläkten blÃ¥sande i sitt inställda läge i nÃ¥gra timmar trots inget effektutag.
Fick det rÃ¥det frÃ¥n servicen att vid manuell inställning pÃ¥ 1 samt 2 fläktläge kunde detta ske men min gör detta pÃ¥ alla lägen.   Samma gäller om man sänker en grad dÃ¥ gÃ¥r den ganska omgÃ¥ende ner i detta läge.  Jag hade helst velat ha inneredelen alltid gÃ¥ende för att flytta runt luften.  Servicen har varit här under sommaren eftersom den inte gav riktigt med kyla, bröt hela tiden när den nÃ¥dde runt 10 grader i utblÃ¥s temp, inga fel hittades. Den ger bra värme och och jämt frosttäcke och frostar av riktigt. Inga felkoder.
NÃ¥gon som har nÃ¥gra ideer varför den beter sig som den gör eller är det ev sÃ¥ att den ska bete sig pÃ¥ detta vis fast den inte gjorde det första Ã¥ret?  Det som är gjort pÃ¥ innerdelen är att högspänningsgeneratorn byttes efter överslagsoljud efter en översvämning pga av dräneringsproblem. Har sett i repmanualen att nÃ¥gra givare finns i närheten kan dessa ha skadats?    Tacksam för tips 

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: konstant fläktläge fungerar inte
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2012, 21:17:33 »
Jag har märkt det där på min ena pump, den sitter i ett mycket mindre utrymme än den andra och om den avfrostar och det inte finns värmebehov efter avfrostningen så ligger fläkten i "avkänningsläge", fläkten kör med jättelåg hastighet bara så luft flödar igenom.

Om jag sänker temperaturen så kör den på inställd hastighet.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: konstant fläktläge fungerar inte
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2012, 21:29:03 »
Min pump sitter mellan kök och hall, så den är placerad på ett varmare ställe än normalt.
Den går inte att lura igång med sänkning bara höjning och sen när kompressorn väl startat så en sänkning och i bästa fall fläktar den sen på några timmar. Just nu i skrivande stund har den gått igång efter ett litet stopp på lite över en timma.
Någon som kollade under sommaren viken bryt temp era toshiba hade när de gick som ac dvs hur låg utblås temp ni nådde ner till?

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: konstant fläktläge fungerar inte
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2012, 21:59:11 »
Du kör pumpen i Heat läge och inte Auto?
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: konstant fläktläge fungerar inte
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2012, 22:45:53 »
Den går i heatläge.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: konstant fläktläge fungerar inte
« Svar #5 skrivet: 24 november 2012, 17:05:35 »
Du tycks ju ha haft flera tekniska problem. Enligt min mening har du inte fått bra service. Man har helt enkelt inte hittat alla felaktigheter i din anläggning. Denna pumptyp skall alltid behålla den inställda hastigheten oberoende av effektuttaget. Stannar kompressorn skall innefläkten alltid fortsätta gå med inställd hastighet och enbart cirkulera inneluften.

Har du garanti kvar? I varje fall bör du reklamera den utförda servicen. Pumpen går inte enligt specifikation.

MVH

Bensin

Utloggad Fredrik9-5

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: konstant fläktläge fungerar inte
« Svar #6 skrivet: 26 november 2012, 19:41:54 »
Hej
Har precis samma problem med min pump. SÃ¥ fort jag eldar i kamin sÃ¥ slÃ¥r fläkten av. Vill ju att det fortfarande skall cirkulera runt värmen frÃ¥n kamin med hjälp av innedelen. Har bytt styr kort och fläkt pga Ã¥ska. Förra Ã¥ret inträffade det samma fenomen ngn enstaka gÃ¥ng men nu är det varje gÃ¥ng jag eldar i kamin.  Heat kör jag pÃ¥ och fläkt läge 3 17 grader inställt. FÃ¥r dÃ¥ drygt 21 grader inne. Ursäkta om jag ställer frÃ¥gor i din trÃ¥d. Finner du ngn lösning meddela gärna mig. Fredrik
Polar 1 13
Ved kamin Bostads yta 136 Kvm

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: konstant fläktläge fungerar inte
« Svar #7 skrivet: 27 november 2012, 16:34:56 »
Undrar om det inte är nÃ¥got lurt med börvärden 17 gr eller lägre. FöreslÃ¥r att ni provar ett högre  börvärde, för att kontrollera om samma fenomen gäller även dÃ¥.

MVH

Bensin

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: konstant fläktläge fungerar inte
« Svar #8 skrivet: 01 december 2012, 21:06:14 »
Det är helt normalt att fläkten går ner i varv då ärvärdet är högre än börvärdet. Så har japanerna gjort sina värmepumpar för att undvika onödigt kallblås. Lite tråkigt för oss som har eldstad..
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: konstant fläktläge fungerar inte
« Svar #9 skrivet: 01 december 2012, 21:38:26 »
Verkar vara sÃ¥ att ihop med avfrostningar har den väldigt svÃ¥rt att Ã¥terstarta. Frostar väldigt sällan har bara sett en gÃ¥ng nu pÃ¥ tvÃ¥ dagar och dÃ¥ med en mycket lätt pÃ¥frostningen. Avfrostningen var klar rätt kvickt men sen tog det över 20 minuter till Ã¥terstart.  Provat att köra utan fläktkÃ¥pan pÃ¥ innerdelen och dÃ¥ upphörde den att slÃ¥ av fläkten och gick hela dygnet med samma blÃ¥s, idag tappade den helt orken och pÃ¥ hi läget och börvärde 30 grader orkade den upp till 38 grader pÃ¥ utblÃ¥stempen, slog nyligen av och den gurglade riktigt högt bröt sen strömmen. Lät den vila nÃ¥gra minuter och Ã¥terstartade den sen trots 7 minusgrader körde jag bÃ¥de  i avfuktningsläget och ac läget växlade sen över till värme den tog minst 10 minuter för att Ã¥terstarta i värmeläge men lyckas sen komma upp i 47 grader.
Mätte flera gÃ¥nger när pumpen var ny dvs  och dÃ¥ gick den lätt upp till 56 grader pÃ¥ utblÃ¥stempen.    Har som även synts tidigare i trÃ¥den haft dÃ¥ligt ac funktion  men service killen sa att de inte hittat nÃ¥got fel men medgav att den borde gÃ¥ ner mer i ac läget i utblÃ¥stemp.

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: konstant fläktläge fungerar inte
« Svar #10 skrivet: 01 december 2012, 22:13:38 »
Märkligt nu lyckades den gå upp till 50 grader för att sen direkt utan att tappa något på utblåstempen och trots knappt synlig påfrostning gå in i avfrostning, men efter bara 7-8 minuter återstartade den riktigt igen och efter någon minuts gång verkar den klara runt 40 grader.
Börvärde 30 grader och full fläkt.   
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!