Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta FD25 mot FD35  (läst 7376 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
Byta FD25 mot FD35
« skrivet: 21 november 2007, 10:17:46 »
Många här har ju läst mina oljudsproblem med FD25:an o nu har jag funderat på om jag skulle försöka byta den mot en FD35:a istället. Det verkar ju som om min nuvarande pump måste jobba ordentligt för att kunna värma mina 190 m2 när det blir lite kallare ute, vid 0-sträcket o nedåt. 35:an skulle ju inte behöva jobba lika mycket vilket skulle ge lägre ljud. Kan det vara ett alternativ för att få ner ljudet?
« Senast ändrad: 21 november 2007, 14:36:42 av it2ceda »

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Byta FD25 mot FD35
« Svar #1 skrivet: 21 november 2007, 10:34:07 »
Jag har läst dina tidigare inlägg och var väl lite orolig för att min pump skulle leva om lika mycket.
Jag köpte en FD-35á.
Den monterades i lördags och jag måste säga att hittills har den varit väldigt tyst.
När jag kommer hem & parkerar bilen så är jag kanske 4-5m i från den & det är knappt man märker om den är på eller inte.
Igår kom jag på den höll på att avfrosta som bäst, då lät den med ett lite dovare ljud, inte starkt men med en annan tonläge samt att det inte fläktade naturligtvis. Jag har inte hört utedelen inne i huset alls.
Jag har haft mellan +-0 - -7.

Vet inte om du blev klokare av detta, men, så här upplever jag pumpen som du funderar på.

Lycka till!


Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: Byta FD25 mot FD35
« Svar #2 skrivet: 21 november 2007, 13:42:12 »
Låter ju helt fantastiskt, men en sak man kan säga är ju att du har ju betydligt färre m2 än vad jag har. Min maskin behöver ju alltså dra på mer för att få upp värmen. Så förmodligen skulle en 35:a göra jobbet bättre o tystare helt enkelt eller vad tror ni andra experter på området?

Edit: Från km2 till m2
« Senast ändrad: 21 november 2007, 14:37:11 av it2ceda »

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta FD25 mot FD35
« Svar #3 skrivet: 21 november 2007, 14:21:30 »
Låter ju helt fantastiskt, men en sak man kan säga är ju att du har ju betydligt färre km2 än vad jag har.

Hur många kvadratkilometer försöker du värma med din? ;D

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: Byta FD25 mot FD35
« Svar #4 skrivet: 21 november 2007, 14:36:24 »
Citera
mina 190 km2

Hehe blev ju lite fel där

Dryga 190 m2 med väldigt öppen planlösning på bottenplan. I vardagsrummet (40 m2), som sitter 5 meter från fläkten (den sitter ovanför utgången på framsidan med hall o trappa upp till övervåningen precis framför sig) blir det 23-24 grader mrd 22 i börvärde.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta FD25 mot FD35
« Svar #5 skrivet: 21 november 2007, 20:22:04 »
Med facit i hand....två frågor...

Varför valde du 6.3:an i första början?

Hur stor skillnad gör bytet till 7.7:an på resonansljudet i badrummet?


Från första början borde du haft FD35:an - enligt mitt tycke. Att det
kommer vara betydligt tystare - ja det vette fan - om den står på samma
fästen tror jag skillnaden blir marginell. Markstativ hade nog varit det bästa.


BjörnK

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: Byta FD25 mot FD35
« Svar #6 skrivet: 22 november 2007, 07:57:37 »
Det är ju inte stomljudet som är problemet just nu eftersom jag ska ställa den pÃ¥ stativ. Problemet nu är ju att den jobbar mycket hÃ¥rdare än mina grannars pump o därmed lÃ¥ter mycket mer. Grannen har ju  lika mÃ¥nga m2 som jag men jag har öppnare planlösning. Jag vill alltsÃ¥ fÃ¥ ner ljudet genom att byta till en 35:a dÃ¥ det inte behöver jobba lika mycket som 25:an eftersom den är kraftigare.

Utloggad Mr T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Byta FD25 mot FD35
« Svar #7 skrivet: 22 november 2007, 11:54:53 »
Om du skal byta.....Titta på Norica 18...tyst och stärk.... Thumbsup

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Byta FD25 mot FD35
« Svar #8 skrivet: 22 november 2007, 12:12:07 »
En Panasonic HE12 bör göra att det blir tyst i kåken.

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Byta FD25 mot FD35
« Svar #9 skrivet: 22 november 2007, 15:18:39 »
Jag är nästan 100% säker på att ditt problem beror på ditt vägg stativ och inte FD25 storlek.
Tänk på att det är samma kompressor i FD25 som FD35 fast med olika mjukvaror.
FD35 kommer att varva ännu (högre frekvens) mer i vissa drift fall än din FD25.

Generellt ska inte stomljud uppkomma med en Twin Rotations kompressor men det är i alla fall ändå lämpligare att börja med markstativ innan du byter upp dig till en större pump.

Be installtören att tömma systemet och mäta upp köldmediet igen vid ny fyllning.
Kan även ha varit någon form av läckage.

MVH
KompressorExperten

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: Byta FD25 mot FD35
« Svar #10 skrivet: 22 november 2007, 15:29:57 »
Citera
Jag är nästan 100% säker på att ditt problem beror på ditt vägg stativ och inte FD25 storlek.
Citera
Det är ju inte stomljudet som är problemet just nu eftersom jag ska ställa den pÃ¥ stativ. Problemet nu är ju att den jobbar mycket hÃ¥rdare än mina grannars pump o därmed lÃ¥ter mycket mer. Grannen har ju  lika mÃ¥nga m2 som jag men jag har öppnare planlösning. Jag vill alltsÃ¥ fÃ¥ ner ljudet genom att byta till en 35:a dÃ¥ det inte behöver jobba lika mycket som 25:an eftersom den är kraftigare.

Vill bara förtydliga mig lite.

Alltså jag har ju inga problem med att få upp värmen i kåken så det är nog sant att jag inte behöver 35:an men fortfarande är ju problemet att den verkar få jobba mycket mer än grannens likadana pump. Min montör konstaterade att då grannens pump stog på 21 grader med autofläkt o min på 20 grader autofläkt så jobbade min betydligt mer. Förklaringen till detta fenomen var att min satt nära trappen o han satt i vardagsrummet ca 10 meter från trappen. Den förklaringen köper jag dock inte.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Byta FD25 mot FD35
« Svar #11 skrivet: 22 november 2007, 15:48:34 »
Det kan stämma att det är trappen som gör det om ni får "kallras" uppifrån om det är lite kyligare där än nedre våningen.
Du kan exprimentera någon dag med att hålla riktigt varmt däruppe för att förhindra kallraset.
Är innedelen monterad på en yttervägg kan det även vara dåligt isolerat i hålet för rören om nu rören går ut bakom maskinen, ganska sällsynt fenomen men jag har kunder som har råkat ut för det då dom har glömt isoleringen i hålet och då har kylan utifrån letat sig in till maskinen och kan då lura givaren att det är kallare än vad det är.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: Byta FD25 mot FD35
« Svar #12 skrivet: 22 november 2007, 15:59:25 »
Att försöka hålla det varmt uppe är precis det jag gjorde i början men då jobbade pumpen ännu mer än nu när jag kör med ögat som "känner av" vart den ska rikta varmluften.

Citera
Är innedelen monterad på en yttervägg kan det även vara dåligt isolerat i hålet för rören om nu rören går ut bakom maskinen, ganska sällsynt fenomen men jag har kunder som har råkat ut för det då dom har glömt isoleringen i hålet och då har kylan utifrån letat sig in till maskinen och kan då lura givaren att det är kallare än vad det är.

Att den lurar givaren låter faktiskt mycket troligt. Har själv funderat på det. Ska genast tiita på utsidan hur det ser ut. Tack för tipset ts-f.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Byta FD25 mot FD35
« Svar #13 skrivet: 22 november 2007, 17:30:46 »
"Lurar givaren" men då borde du ju ha för varmt inne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Byta FD25 mot FD35
« Svar #14 skrivet: 22 november 2007, 17:47:36 »
Stämmer bra att det blir ganska varmt på nedervåningen, har man övertryck på övervåningen (ganska ovanligt) stiger inte värmen upp genom trapphuset utan det blir som ett lock i trapphuset men kall luften kan sippra ner. tror det var paxmax eller någon som byggde någon sarg eller liknande för att förhindra kallras. Paxmax kan säkert flika in vad det var han höll på med.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!