Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temp i borran  (läst 5017 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kleeman

  • Gäst
Kleeman
SV: Temp i borran
« Svar #15 skrivet: 03 maj 2016, 11:53:43 »
Hej. Rent spontant sÃ¥ känns Deltat nÃ¥got högt för dina förutsättningar. Men kanske köldbärarpumpen är nedskruvad pga ditt relativt grunda hÃ¥l. Om den stÃ¥r pÃ¥ max dvs. Fullt Ã¥t höger sÃ¥ verkar det i mitt tycke gÃ¥ trögt pÃ¥ kalla sidan. Du borde köra pÃ¥ ett delta ca 3,5grader vid värmedrift. <35° vilket teoretisk sett inte skulle vara nÃ¥gra problem med ditt borrdjup.  Har du ett tryckkärl monterat pÃ¥ brinekrets eller bara det genomskinliga avluftnings kärlet.  IsÃ¥fall hur verkar nivÃ¥n ligga? 

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Temp i borran
« Svar #16 skrivet: 03 maj 2016, 12:39:39 »
Bifogar bild anläggning, ja köldbärarpump står på Max.

Mvh Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Kleeman

  • Gäst
Kleeman
SV: Temp i borran
« Svar #17 skrivet: 03 maj 2016, 13:58:03 »
Ok.  Du verkar inte ha tryckkärl pÃ¥ brinekrets utan avluftningskärl som fö. är helt i sin ordning. Om du skulle ha fryst borrhÃ¥let en bit sÃ¥ kan det trycka ur brinevätska frÃ¥n säk.ventilen dÃ¥ dessa kärl ej klarar nÃ¥gon större expansion av brine.  Men nivÃ¥n verkar helt normal. SÃ¥ ser inte konstigt ut alls.  Men som sagt borde du ha ett lägre delta över köldbäraren. Om det beror pÃ¥ is som trycker ihop slangarna i hÃ¥let eller luft i brinekrets?  Skulle även kunna vara smuts i filtret för brine ocksÃ¥, eftersom slingan suttit mot en pump sen tidigare och ej är nytt.  För att utesluta is i borrhÃ¥let kan man testa att köra brine pumpen pÃ¥ kontinuerlig drift nÃ¥gra dygn. DÃ¥ tinar den upp eventuellt is i hÃ¥let när kompressorn stÃ¥r stilla.  Förövrigt installationen mycket bra ut.  :)

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Temp i borran
« Svar #18 skrivet: 03 maj 2016, 17:32:28 »
Jag har luftat och och gjort rent filter. Om is eller slangar är hopklämda borde inte mer märkas då? Känns som det funkar bra fast delta är mycket.
Vad göra om slangar är hopklämda? Hade ju högt delta redan vid monteringen. Men jag vet ju inte vad jag hade på gamla pumpen då jag inte hade display så jag kunde avläsa tempen
Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Kleeman

  • Gäst
Kleeman
SV: Temp i borran
« Svar #19 skrivet: 03 maj 2016, 20:23:10 »
Det jag reagerade lite pÃ¥ var att Deltat ligger mellan 4.6-5,2grader vilket fÃ¥r anses högt med tanke pÃ¥ att borrhÃ¥let endast är ca130m och brinepump pÃ¥ max. Givarna verkar stämma eftersom de visar samma när kompressorn inte gÃ¥r.  Men om det gör nÃ¥got? Tja det pÃ¥verkar naturligtvis verkningsgraden negativt plus dÃ¥ att hÃ¥let är lite klent. Men fungerar gör det säkert. Fast kanske inte optimalt.
Har kört igÃ¥ng nÃ¥gra liknande anläggningar som din (utbytespumpar) och dÃ¥ brukat fÃ¥ sätta ner brinepumpen lite för att det gÃ¥r för lätt vilket ju har sina nackdelar. Har även kört igÃ¥ng jordvärme anläggningar pÃ¥ 600m som har ett lägre delta än din (som har ca 280meter slang).  Därav mina funderingar  :) men eftersom du har kollat det mesta sÃ¥ är det troligen inget fel. Om slangarna trycks ihop lite vid frysning gör inte sÃ¥ mycket mer än att det gÃ¥r trögare och med högre delta. Det kan även trycka ut brine som sedan när hÃ¥let tinat upp blir för lite brine. Och dÃ¥ blir det strul med luft osv. Kan IsÃ¥fall lösas med ett exp/tryckkärl. FörstÃ¥r sÃ¥klart att det inte bara är att borra ett hÃ¥l till med kostnaden det medför. Blir lite lÃ¥ng payoff pÃ¥ den 😉 dÃ¥ ska man se det väldigt lÃ¥ngsiktigt.  Önskar dig lycka till med valet av en mkt bra VP. Mvh

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Temp i borran
« Svar #20 skrivet: 03 maj 2016, 22:06:13 »
Du har kört igång liknande anläggning som min och då brukat få sätta ner brine pumpen. Men hur menar du? Skulle jag sänka hastigheten på brine pumpen eller ?
Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Kleeman

  • Gäst
Kleeman
SV: Temp i borran
« Svar #21 skrivet: 04 maj 2016, 00:21:48 »
Du har kört igång liknande anläggning som min och då brukat få sätta ner brine pumpen. Men hur menar du? Skulle jag sänka hastigheten på brine pumpen eller ?
Morton

Nej med ditt delta skulle du behövt öka flödet. Nu går ju inte det eftersom din pump går på max redan.

Det jag försökte förklara var att. Det brukar hellre vara så att man får sänka flödet vid grunda hål då slingan är kort och har lågt tryckfall.
Kanske var jag otydlig i mitt resonemang??
Mvh

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Temp i borran
« Svar #22 skrivet: 04 maj 2016, 07:57:46 »
Ok ja jag trodde nog så också ang hastighet på köldbärarpump. Verkar som det är bara att köra på trots kanske något sämre cop? Eftersom allt alla fall funkar ok och bra installation på bvp. Ska läsa av i juni då pump gått ett år exakt ang tillslag kompressor och energi mätning på el o drift totalt. Återkommer då.

Trevlig helg Morton  tummenupp
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!