Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bacho Luftburen värme -89  (läst 12966 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ironman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Bacho Luftburen värme -89
« skrivet: 17 juni 2005, 08:35:57 »
Hej,

Ny i forumet. Har sökt på mina funderingar men inte riktigt hittat exakt svar.

Har en enplansvilla på 121kvm byggt -89, inga element utan värms med luftburen värme av märket Bacho.
Sitter en värmeväxlare som tar in luft utifrån och sedan har vi ett annat aggregat som värmer luften. Tror det är så det funkar.
Huset har en öppen planlösning. Ungefärlig årsförbrukning på 25000kwh, 2 vuxna 2 barn.
Det här systemet med luftburen värme som trycker ner värme/lft från takventiler och sedan sugs ut från en ventil
vid golvet funderar vi på om det är så effektivt numera. Trots allt 16 år gammalt och snart går väl något sönder.

Till frågan:
Funderar på att köpa en luftvärmepump för uppvärming, kommer att vrida ner temperaturen på befintligt system
och bara låta den blåsa ut luft. Kommer det bli något konstigt i huset om vi tillför en lvp som blåser och suger samtidigt som vi redan har ett system som blåser och suger ?

Hur blir det när det är kallt ute t.e.x, befintligt system kommer inte det att ta in uteluft och blåsa runt det i huset ouppvärmt ( kallt ) samtidigt som lvp'en ska värma upp. I så fall kommer ju lvp'en att få jobba ännu hårdare.

Finns andra alternativ att uppgradera/byta befintligt system ? Vi vill även ha AC funktion.
Vad händer om vårat befintliga Bacho system går sönder, vad ska man ersätta den med ?
För man törs väl inte enbart ha en lvp som enda värmekälla, eller ?

Någon som har lust att skingra dimmorna vore det snällt.

Tack på förhand.

/I
















Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Bacho Luftburen värme -89
« Svar #1 skrivet: 17 juni 2005, 08:56:07 »
Se min tråd om -80 tals hus och deras effektbehov
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3429.new.html#new




Gå in på Nibe hemsida de har frånluft VP med tilluft uppvärmning. Fighter 200p. ca 27000:- ( nibes hemsida)
Går att köpa billigare via nätet etc.


Se länk http://www.nibeonline.com/pdf/039332-14.pdf

Ditt hus är troligen i övrigt så bra isolerat så någon ytterligare Vp bör ej vara lönt. Värmen +VV är totalt ca 15000-20000 och du bör spara med 200p enl nibe mellan 4000-7500kWh. Så din elförbr sjunker ner som bäst till 17500kWh.

Sen finns det Comfortzon CE 50 , men den kostar ca 75000:- inst. DÃ¥ sparar du ca 12-15000kWh.
« Senast ändrad: 17 juni 2005, 09:08:00 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad ironman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Bacho Luftburen värme -89
« Svar #2 skrivet: 17 juni 2005, 09:02:55 »
Hej,

Vet inte riktigt om jag förstog dig. Menar du att köpa en lvp till vårat hus idag inte skulle vara lönsamt ?
Hade en lvp försäljare här och han menade att av våra 25000kwh/år så är ca. 8000kwh hushållsel.
Då har vi 17000kwh/år för uppvärming. Med en lvp som dessutom kör med AC under simmaren 10timmar/dag
så skulle en årsförbrukning ligga på 7000kwh ( högt räknat enligt honom ) Vi skulle alltså spara 10000kwh/år
med en lvp som värmekälla.

Låtr detta som en total glädjekalkyl ?

/I

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Bacho Luftburen värme -89
« Svar #3 skrivet: 17 juni 2005, 09:10:45 »
Jag menar exv L/V VP är ej lönt annser jag.  Eller berg/mark Vp ca mer än 100000:- i invest. Har du vattenradiatorer annars måste du då invest i detta.

Men L/L Vp är andra priser så det är så klart lönt. Från 10000-25000 (som är splitt aggr)
« Senast ändrad: 17 juni 2005, 09:12:25 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Kluraren

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bacho Luftburen värme -89
« Svar #4 skrivet: 17 juni 2005, 11:40:41 »
Hej
Jag har samma värmesystem på 2vuxna o 2ungdomar som du på 107m2 o byggt -90 gör av med 15 000kwh...varav hälften är hushållsel (ca600kwh/mån).
Du bör först o främst kontrollera så inte förvärmaren i vvx:en står på o eldar den är termostat reglerad på
500-1000w värme, blir mycket i onödan.
Det du säger "sugs ut från en ventil vid golvet" är en cirkulerande inneluft som alltså går via värmeaggr tillbaka till lägenheten via ventilerna i taken.
Du suger ut luft enbart via frånluftsdon i bad, toa, tvättrum o eventuellt över spis om din värmeväxlare (vvx) är placerad där.
Om  du vrider ned termostaten på värmeaggr så kommer luften in via ventilerna att bara förvärmas av vvx o det kan ju bli så att det upplevs som kalldrag...
För jag tror inte värmen från lvp:n sprids så bra varken direkt eller indirekt via ventilerna!?!

Jag har sökt efter ett allternativ där man kan montera in lvp:ns innerdel i den återcirkulerande luften ev med den förvärmda från vvx:en (dvs mellan vvx o värmeaggr).
Då skulle luften spridas via befintliga ventiler och när pumpen inte räcker till så går värmeaggr till via termostat...
Kristalklart va :D :D


Utloggad ironman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Bacho Luftburen värme -89
« Svar #5 skrivet: 17 juni 2005, 16:42:22 »
Hej,

Tack för info.
Har sökt runt lite idag och enligt vissa så är just det system som jag har alldeles utmärkt att komplettera med en
LVP eftersom det troligtvis kommer att bli viss cirkulation av LPV'ns värme/luft genom vanliga kanalsystemet.

Läste lite i instruktionsboken för Bacho systemet och om jag fattar rätt så känner den av temperaturen på
den cirkulerande luften, den som kommer tillbaks med andra ord. Därför resonerar jag som så att jag skulle i princip kunna låta Bacho termostaten stå nerställd på t.e.x 15grader. Installera jag en LVP och ställer den på 20/21+ så kommer inte Bacho systemet att slå till och värma, däremot så bör LVP'ns luft snurra runt även via Bacho systemet
och fördelas även det via kanalsystemet.

Skulle man ha otur att LVP'n går sönder/stannar så kommer man i alla fall ha 15+ inne.

Det är idag inget fel på befintligt system, ännu, däremot så enligt beräkningar så bör vi kunna spara 7000-10000kwh/år
med en LVP. Förutom det så har vi ett hus som på sommaren blir som en bastu i dagsläget, med en LVP skulle man
dessutom kunna få kyla.

Ok, som jag skrev i början är jag amatör på området så jag kan ha käpprätt åt h.....s fel så knäpp mig gärna på
näsan och säg till om jag tänker fel.

Tack på förhand.

/I


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bacho Luftburen värme -89
« Svar #6 skrivet: 17 juni 2005, 17:36:58 »
Luftburen värme kan nog fungera hur länge som helst (förutom fläktarnas lager), det är dessutom ett system som passar bra för luft/luft-värmepumpar av den enkla anledningen att cirkulationsluften hjälper till med spridningen av värmen i huset.

En besparing på 10000 kW (av totalt 17000) är dock ganska säkert en glädjekalkyl, räkna med runt 7000 kW, i de faggorna tror jag att du skulle spara, tänk på att du inte kan spara en sekin på tappvarmvattnet, och att en modern familj bränner ganska mycket hushållsel. Det är datorer, tv-apparater, belysningar mm som står på för jämnan som gör att hushållselen idag inte går att jämföra med vad den var för bara tio år sedan.

Om du tillför energi i huset med en luft/luft-värmepump så kommer cirkulationsluften (returen) att bli varmare, de elpatroner som skulle ha värmt tilluften behöver alltså inte gå på för att värma huset, om du vill att L/L-värmepumpen skall stå för den största delen av uppvärmningen får du dock räkna med att ha ett par grader varmare än normalt i direkt anslutning till värmepumpen om du vill ha normal temp i övriga huset. Kan du tänka dig lite lägre temp i perifert belägna rum (t.ex. sovrummen) så kan du göra en stor besparing tack vare värmepumpen.

Jag tycker att luft/luft-värmepump är ett bra alternativ för de som har luftburen värme med el som värmekälla.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kluraren

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bacho Luftburen värme -89
« Svar #7 skrivet: 17 juni 2005, 23:40:16 »
Hej igen
Ska du kyla huset kan det bli hur dyrt som helst...
o därmed spricker alla kalkyler!
Men jag tycker skilldnaden är FÖR stor i elförbrukning mot mitt hus Sc:,h
Hur högt upp i landet bor du o hur länge har du bott där, om du inte har byggt det så hur mycket gick det åt för?
Har du garage som du värmer upp eller något annat...
För jag tycker 16m2 o10 000kwhlåter EXTREMT mycket mer än för mig.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Bacho Luftburen värme -89
« Svar #8 skrivet: 18 juni 2005, 09:02:13 »
Jag anser att om man har ett tilluft system så att hela tiden kommer in ny luft via tilluft kanelerna och luftintag sitter på skuggsidan så känns bostaden svalare än bostäder utan tilluftsystem. Detta pga att lufter står aldrig stilla och en "som vid stranden en skön bris svalkar".

Så för sök undvika att använda kylning med kompressor vid varmare ut. Om ni har L/L agg låt fläkten i den gå så fläktar luften runt. Har ni sen frånluft så sugs luft ut via alla de platser som har utsug det med för även utan tilluftsystem att luften känns svalare än utan någon ventilation alls.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad ironman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Bacho Luftburen värme -89
« Svar #9 skrivet: 18 juni 2005, 10:11:38 »
Hej,

Svar till Kluraren.
Kylning av huset är beräknat i kalkylen, 10 timmar / dag under sommaren. Ca. 1kr / timme enligt leverantör.
Visst inser jag också att spara 10000kwh / år är lite väl optimistiskt men som Rickard skrev, 6000-7000/år är rimligt.
Och den besparingen bör vara tillräcklig för att motivera en investering.

Vi bor i Mälatdalen så vi bor inte långt upp i Norr. Vet inte om våra 25000kwh/år är mycket men vi kör dock med en innomhustemp stadigt på ca. 21 grader i hela huset under hela vintern. Kanske därför som vi gör av med mycket EL om det nu är mycket, det kan inte jag avgöra.

Kalkylen är väl inte kontrollerad, det vi gjorde var att kolla elräkning under förra sommaren hur mycket beräknad EL
som förbrukats under Augusti vilket bör vara enbart hushållsel ink. vatten. Vi hade ca. 690kwh under Augusti. Tog det gånger 12 och fick en beräknad förbrukning / år för hushålls el. Men för att göra det här på riktigt bör man ju givetvis kolla mätaren under Juni-Augusti eftersom räkningen är ju en uppskattad förbrukning.

Som sagt vad tror ni övriga, är det en vettig investering och kalkyl ?

/I

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bacho Luftburen värme -89
« Svar #10 skrivet: 18 juni 2005, 21:05:33 »
Kör man med endast elvärme så finns det nästan inte ett enda hus som inte tjänar in en l/l-värmepump innan den tjänat ut. Jag skulle tro att ditt hus är nära optimalt för en luft/luft-värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kluraren

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bacho Luftburen värme -89
« Svar #11 skrivet: 19 juni 2005, 19:05:16 »
Hej igen ironman

Jag gör av med ca620kwh/mån husållsel, mät under flera år när värmen är avslagen, så din hushållselförbrukning är inte orimlig det snurrar trots allt 3st fläktar hela tiden.
Vi har också runt 20-21grader förutom i den ELEKTRISKT uppvärmda bastun som står på varannan kväll året om :o
Spillvärmen kommer trots allt huset till godo från den...förutom den här årstiden.

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: Bacho Luftburen värme -89
« Svar #12 skrivet: 07 mars 2012, 22:53:39 »
Luftburen värme kan nog fungera hur länge som helst (förutom fläktarnas lager), det är dessutom ett system som passar bra för luft/luft-värmepumpar av den enkla anledningen att cirkulationsluften hjälper till med spridningen av värmen i huset.

En besparing på 10000 kW (av totalt 17000) är dock ganska säkert en glädjekalkyl, räkna med runt 7000 kW, i de faggorna tror jag att du skulle spara, tänk på att du inte kan spara en sekin på tappvarmvattnet, och att en modern familj bränner ganska mycket hushållsel. Det är datorer, tv-apparater, belysningar mm som står på för jämnan som gör att hushållselen idag inte går att jämföra med vad den var för bara tio år sedan.

Om du tillför energi i huset med en luft/luft-värmepump så kommer cirkulationsluften (returen) att bli varmare, de elpatroner som skulle ha värmt tilluften behöver alltså inte gå på för att värma huset, om du vill att L/L-värmepumpen skall stå för den största delen av uppvärmningen får du dock räkna med att ha ett par grader varmare än normalt i direkt anslutning till värmepumpen om du vill ha normal temp i övriga huset. Kan du tänka dig lite lägre temp i perifert belägna rum (t.ex. sovrummen) så kan du göra en stor besparing tack vare värmepumpen.

Jag tycker att luft/luft-värmepump är ett bra alternativ för de som har luftburen värme med el som värmekälla.

Stämmer bra det....... :)
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bacho Luftburen värme -89
« Svar #13 skrivet: 08 mars 2012, 00:51:02 »
Håller med Rickard till 100%, du har ganska perfekta förhållanden för en llvp. Om man bara räknar på en besparing på 6000kr/år på 5 år blir det en besparing på cirka 12000kr även om pumpen går sönder samma dag som garantin går ut. Sen får du även AC vid behov. Sen om du får högre besparing/år eller om den håller längre blir givetvis kalkylen ännu mer övertygande.
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bacho Luftburen värme -89
« Svar #14 skrivet: 08 mars 2012, 16:05:55 »
Ingen som reflekterat över att det är en 7 år gammal tråd? Tror han köpt en pump vid det här laget, tjänat in den också! :)
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!