Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nya solfÃ¥ngarfrÃ¥gor till ny anläggning ano 2008 !!!  (läst 70179 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
Nya solfångarfrågor till ny anläggning 2008 med input från er som redan har solfångare. Man får tydligen inte ha samma frågor bland andras frågor så jag försöker här så slipper jag mail om detta. Man får i alla fall skriva i min tråd!! VÄLKOMMEN!

Kan vi uppdatera oss till dagens datum?

Målet är att få till en riktigt bra enkel anläggning med rätt dimensioner och det får kosta lite men inte så att det blir vansinnigt dyrt. Det skall fungera bra!
Att solanläggningen inte kommer att vara så lönsam vet alla vid det här laget, men om man höjer elpriset så kan det gå vägen. Det är i alla fall rätt ur miljösynpunkt att försöka få varmvatten från solen på ett sommarställe under vår / sommar / höst, dvs när man är där.

Så här långt har jag kommit till ett sommarställe på Väddö.
===========================================

Sfinx Solpaket, 2 x 30 st 58-30X dvs totalt 60 vakuumrör med heatpipe. Cirkulationspump. Expansionskärl. Styrlogik med tre temperaturgivare, ventiler och tryckmätare för solkretsen ingår.

Sfinx Ackumulatortank 750L utan slingor men med 90 mm PUR isolering (ev kan jag få tag på samma på närmre håll).

Sfinx Tappvarmvattenautomat (TVA) för varmvatten.

Som vattenrening in från egen pumpautomat har jag ett 20 micron partikelfilter (filter hus/patron) i serie med ett aktivt kolfilter (filter hus/patron) som tar bort utfällt material, dvs det som reagerat med syre.

Mellan TVA'n och Ackumulatortanken kopplar jag in befintlig VVB i serie.

Jag söker nu en solkretsarmatur med cirkulation så att jag kan använda en plattvärmeväxlare for solvärmen in till ACK tanken. Vet inte om Sfinx solkretsarmatur är rätt, jag har sett flera olika.

Jag är också intresserad av Solstyrningsautomatik som kan ge lite utdata till en intresserad tekniker till t ex en dator. Finns det någon riktigt bra solstyrningsautomatik?





« Senast ändrad: 12 februari 2008, 16:35:26 av MRLINDELL »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Nya solfångarfrågor till ny anläggning ano 2008 !!!
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2008, 12:59:20 »
hej
låter vettigt

stig =sfinix har det du behöver för att växla ni solkretsen i din tank dvs en liten plattis
med reglering = mma ventil hus + termostat  för ca 1000kr

egentligen enda "felet" i stigs system är styrningen den är lite simpel men funkar ändå bra
det finns bättre med varvstyrda pumpar  steca tror jag dom heter

det finns flera här på forumet som kör med sånna fördelen är att du inte behöver termostatstyrning i plattisen då utan reglerar flödet med pumpens rpm

jädrigt bra men kostar tyvär lite mycket,speciellt som stigs grejer funkar bra för lite pengar









Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Nya solfångarfrågor till ny anläggning ano 2008 !!!
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2008, 14:15:36 »
Jag förstår inte varför du behöver solkretsarmatur och solstyrning, det verkar som du redan köpt det som ingår i paketet? Det enda du behöver komplettera med är extra pump om du ska ladda in lågt. Ska du toppladda så behöver du även den termostat som chunlan beskriver.

En bra solstyrning tycker jag är UVR61-3 r6. Den har 6 givare och 3 utgångar varav en switchad (för "varvtalstyrning"). Den har många program att välja mellan och tyvärr några buggar. Jag har dylik+logger+flödesgivare, kostade ca 3000:- tror jag exkl födesgivaren. Loggern kopplas till dator via usb. Tyvärr går den inte att programmera via usb :(
Då får man köpa den mer avancderade UVR1611.

Glöm inte glykolen. Sfinx hade den giftfria till hyfsat pris.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
SV: Nya solfångarfrågor till ny anläggning ano 2008 !!!
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2008, 14:56:45 »
Jag behöver inte nödvändigtvis skaffa en solkretsarmatur men då har man allt monterat kompakt. Det kommer att behövas flera cirkulationspumpar och Danfoss UPS 25-60 är för mig bra.

Jag kikade på Deltasol BS 1.575:-

Den har:

Varvtalsstyrning av cirkpump
Kickfunktion
Funktion som hanterar överhettning av solfångaren.
Energimängdsmätning

Man måste ändå komplettera med en flödesmätare. Vet någon något om flödesmätaren på http://www.ekontroll.com?

* Kollat!  Den ger 1000p/l, 1-25l/min, 20-98 grader, OC (transistorutgÃ¥ng, öpen kollektor), plast material *

« Senast ändrad: 12 februari 2008, 16:59:32 av MRLINDELL »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Nya solfångarfrågor till ny anläggning ano 2008 !!!
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2008, 18:54:07 »
Har du länk till styrningen?
mvh Professor latmask
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Nya solfångarfrågor till ny anläggning ano 2008 !!!
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2008, 20:52:23 »
Jag jämförde noga flera styrningar för drygt ett år sedan. Jag har ögnat igenom manualen och jag tror det var avsaknaden av loggning som diskvalificerade Resol för min del.

Länk till TA:
http://www.ta.co.at/products_en.html
och prisexempel (DKK):
http://vvfs.dk/produkter/produkter.htm#styr

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
SV: Nya solfångarfrågor till ny anläggning ano 2008 !!!
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2008, 11:49:58 »
Jag skall kolla på deras automatik! Vilken flödesgivare använder du?


Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Nya solfångarfrågor till ny anläggning ano 2008 !!!
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2008, 12:31:31 »
Denna
http://www1.ta.co.at/content/blogcategory/21/34/lang,en/
Dyrare än e-kontroll:s men jag vet inte om den är bättre? Jag mäter betydligt färre kWh än andra Sfinx-loggare  >:(
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
SV: Nya solfångarfrågor till ny anläggning ano 2008 !!!
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2008, 12:46:44 »
Man måste kunna kalibrera sin flödesmätare i range typ 1-19 L/minut samt ml/puls eller pulser/liter. Då skall det funka!
Att ha en puls per 1/2 liter eller 1 puls / liter verkar vara lite låg upplösning, en puls per ml är hög. Så nånting där emellan borde vara bättre.
« Senast ändrad: 13 februari 2008, 12:49:41 av MRLINDELL »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Nya solfångarfrågor till ny anläggning ano 2008 !!!
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2008, 12:51:10 »
För att kunna kalibrera sÃ¥ mÃ¥ste jag ha en annan kalibrerad mätare att jämföra med  ???
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
SV: Nya solfångarfrågor till ny anläggning ano 2008 !!!
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2008, 14:08:31 »
Finns det ingen automatik som har en setup där man kan ange parametrar typ flödesgivare mm med antalet pulser/liter etc. Annars kommer det aldrig att fungera bra om man måste låsa sig till någon speciell givare. Det beror också på viskositeten hos den blandning man har.

Jag har även kollat STECA 0704, svindyr men har allt. Konstigt nog har alla dessa apparater RS232 utgång, något som saknas på de flesta av dagens datorer. Trådlöst nätverk, Ethernet eller åtminstone USB hade varit intressant. Även denna har en volymmätare som ger 1 puls / liter. Man behöver ingen flödesmätning för att sköta cirkulationen, det gör man med tempgivarna. den enda gången man behöver flödesgivaren är nät man räknar hem tankan energi, då behövs flödet. Stämmer inte hemtankad energi så kan det bero på att denna beräkning är för onoggrann gelt enkelt.

Volymgivare
http://www.stecasolar.com/data/media/0004910_0000002_TA_VM1_internet.pdf

Steca TR0704 Svensk manual
http://www.solenergiteknik.se/rwdx/files/5c.-Manual-STECA-0704-sv2.pdf

Den här klarar av att sätta upp en konfigurering för plattvärmeväxlare!!

« Senast ändrad: 13 februari 2008, 20:08:17 av MRLINDELL »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Nya solfångarfrågor till ny anläggning ano 2008 !!!
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2008, 19:28:57 »
I UVR61-3 kan du ställa in antal liter per impuls, glykolinblandning och så kan man även trimma bort fel på tempgivaren.

Den har även ett par program med vvx men jag använder ett som egentligen är utan vvx. Då kopplar man båda pumparna till samma utgång och trimmar in flödena så att man har samma tempdiff på båda sidor vvx. Då funkar det teoretiskt som om man inte hade vvx. Problemet verkar vara att flödena varierar olika mycket i kretsarna vid olika "varvtal". Vid vilket flöde ska man trimma tempdiffen?

Ang. mina låga värde så har jag räknat och uppskattat och kontrollmätt så pass mycket att jag är rätt säker på att de är inte mycket fel. Jag har långt mellan solfångare och tank och på sommaren kör jag ofta mot hög temperatur (ingen pool). Det sänker värdena en hel del. Jag är lite skeptisk mot de som får fler kWh/år än vad SP mätt upp.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
SV: Nya solfångarfrågor till ny anläggning ano 2008 !!!
« Svar #13 skrivet: 13 februari 2008, 20:10:07 »
Vad har du för flödesgivare?
Jag tycker det är svårt att hitta flödesgivare som klarar 120 grader.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Nya solfångarfrågor till ny anläggning ano 2008 !!!
« Svar #14 skrivet: 13 februari 2008, 20:43:51 »
hej
måste bara fråga ...visst är det en sommar stuga vi pratar om ?

det lÃ¥ter mer som ni tänker bygga en super anläggning,perssonligen skulle jag satsa degen pÃ¥ mer/fler rör Ã¥ köpa en enklare styrning typ sfinixens  = mer inladdad energi för pengarna

om det funkar märker ni utan flödes å inladdnings mätare,fixar anläggningen varmt vatten så det räcker till funkar det ju

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!