Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: värma vatten billigast?  (läst 3891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
värma vatten billigast?
« skrivet: 25 februari 2014, 23:08:17 »
En tanke om vilket är billigaste sättet att värma vatten på.
Det jag undrar över, är det billigare att värma vatten med elpatron sakta, dvs med 1.5 kw eller är det ändå billigare att försöka hålla vattnet varmt genom att kräva på redan från början?
Vilken av dessa alternativen är billigast? Eller det kanske blir samma sak? Någon som testat?
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: värma vatten billigast?
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2014, 00:41:46 »
Teoretiskt går det åt X antal kWh att ladda tanken. Det som sker över tiden är ju att man antingen förbrukar varmvatten eller att det kyls av mot "rummet" utanför tanken. Förlusten pga avkylning är större ju högre temp vattnet håller.

Skillnaderna är nog väldigt marginella, varmvatten är en bekvämlighet och inte så mycket en kostnad. Jag skulle inte låta den värma med 1 kW om 3 kW är möjligt. Om nyttjandet av varmvatten är cykliskt ovh förutsägbart skulle jag väl kunna tänka mig att det möjligen finns ngt öre att spara på att schemalägga återladdningen?
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: värma vatten billigast?
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2014, 09:13:12 »
Det som kan kosta i sammanhangen är den fasta elnätsavgiften.
Ju mer effekt ju större huvudsäkring och ju högre elnätsavgift.
Skillnaden i uppvärmningskostnad är marginell i jämförelsen.
Kan du säkra ner med klenare effekt eller måste du säkra upp med högre effekt så är det detta som avgör ekonomin.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: värma vatten billigast?
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2014, 15:29:02 »
och åt andra hållet: vilken maxeffekt kan man tillföra vatten vid 1 bar övertryck utan att det bara blir bubblor??

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: värma vatten billigast?
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2014, 14:44:59 »
Tja, jag har inte hunnit att göra detta ännu, men jag tänkte faktiskt testa min teori.
Dvs stänga av värmepumpen. Tappa ut vatten I 10 minuter, och därefter låta den värma upp med 1,5 kw patron. Då kanske man kan se hur lång tid och hur mycket kw som har gått åt tills den har nått max värme.
Sen gör jag om processen, fast då krämar jag på max kw... tja, den som lever får se..! ;)
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: värma vatten billigast?
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2014, 12:08:11 »
Du kommer inte att kunna se någon skillnad, som sagt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: värma vatten billigast?
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2014, 07:39:16 »
Enda sättet att spara på vv-berednign är att helt stänga av beredaren under tider du vet du inte behöver varmvatten, för att slå på den en timme eller så innan du behöver varmvatten, o.s.v. i alla oändlighet - det gör att du minimerar värmeförluster som det varma vattnet i beredaren står för under tider du inte använder tappvarmvatten.
Jag skulle rÃ¥da dig att inte ödsla tid pÃ¥ nÃ¥gra tester, satsa hellre tiden pÃ¥ att marknadsföra dina fototjänster, det tjänar du garanterat bättre pÃ¥.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!