Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fördröjning innan larmdrift Rego 800  (läst 2586 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pogen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Fördröjning innan larmdrift Rego 800
« skrivet: 04 februari 2012, 17:40:55 »
I vilken meny ändrar man tiden för larmdrift, min står på en timma.
Men nu när det blir -20 grader så larmar lågtryckspressostaten, och pumpen stannar.
Om jag förstår det rätt, så är det lika bra att ändra tiden till 15 min.
Då borde väl elpatronen starta snabbare, eller?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fördröjning innan larmdrift Rego 800
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2012, 17:49:09 »
Det är bättre att ställa upp lägsta utetemp till, t ex -18, så att den stannar snällt när det blir kallare och startar igen när det bli -18 igen.
Jag har problem med att hetgasen blir för hög när det blir ca 17-18 minus. Då startar den inte igen förr än det har blivit två grader varmare än när den stannade, vilket kan dröja en stund...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Sören Lundberg

  • Gäst
Sören Lundberg
SV: Fördröjning innan larmdrift Rego 800
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2012, 18:31:41 »
Klokt sagt. Men vet du var man ändrar larmtiden? ;)

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Fördröjning innan larmdrift Rego 800
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2012, 19:56:29 »
Du måste gå in i fabriksläget och ändra värdet.

Ändra accessnivå:http://vpwiki.org/index.php/Rego_800_avancerad_meny#Access-niv.C3.A5_.28K.29

Blockera värmepump vid låg utetemperatur: http://vpwiki.org/index.php/Rego_800_avancerad_meny#Blockera_v.C3.A4rmepump_vid_l.C3.A5g_utetemperatur_X.C2.BAC_.28F.29

« Senast ändrad: 05 februari 2012, 18:15:06 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Sören Lundberg

  • Gäst
Sören Lundberg
SV: Fördröjning innan larmdrift Rego 800
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2012, 20:16:48 »
Tack ska du ha, nu kör vi.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Fördröjning innan larmdrift Rego 800
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2012, 19:41:06 »
Jag har problem med att hetgasen blir för hög när det blir ca 17-18 minus. Då startar den inte igen förr än det har blivit två grader varmare än när den stannade, vilket kan dröja en stund...

Jag har problem med lågtryckspressostatlarm vid kall väderlek som beror på expansionsventilen.

När VP startar tolkar jag som att expansionsventilen är öppen eftersom T11 (KB förÃ¥ngare) ökar sakta till strax över noll grader. Därefter stänger expansionsventilen och dÃ¥ minskar T11 till under -20 grader. Om T11 nÃ¥r -27,0 (ca) sÃ¥ löser lÃ¥gtrycken ut. Däremot, om T11 hinner vända uppÃ¥t innan den nÃ¥r -27 (pga att expansionsventilen öppnar) sÃ¥ uppstÃ¥r inte problemet.  Därefter, svänger T11 in med böljande svängar och stabiliserar sig till slut. Jag tolkar det som att expansionsventilen reglerar tills den hittat en jämnvikt och att anledningen till att lÃ¥gtryckpressostaten löser ut är att den inte reglerar tillräckligt snabbt.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!