Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?  (läst 42240 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #15 skrivet: 21 augusti 2007, 00:06:27 »
Riktigt det finns en 12:a men den kommer inte säljas.

Kul tillbehör är att det finns veckotimer

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #16 skrivet: 21 augusti 2007, 10:49:52 »
Kännetecknande för golvmodeller är att de brukar ha högre uteffekt, lägre ljudnivå och något högre COP än motsvarande vägghängd innerdel. Allt p g a större värmeväxlaryta i innerdelen.

Givetvis är detta uppmätt i klimatrum under kontrollerade förhållanden, men jag tror att golvmodeller kan ha ett ännu större övertag över vägghängda modeller i verklig drift. De sitter lågt och suger därmed in luft längs golvet, vilket håller ner temperaturen på kondensorn. Stor värmeväxlaryta och låg kondensortemp ger hög verkningsgrad och hög maxeffekt.

Jag har 2 vanliga "vägghängda" maskiner hemma, en placerad under ett fönster på bottenvåningen och en placerad i trappa. Den förstnämnda får klart kallare intagsluft, det skiljer generellt 3 grader mot "trappmaskinen".

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #17 skrivet: 30 augusti 2007, 22:15:09 »
Sticker denna fina golvmodell iväg i styckpris?
Är helt inne på golvmodell men hittar ingen pris så man kan
avgöra om det är värt det, eller om man skall bjuda frugan på SPA så hon glömmer
en ful vanlig innerdel....

BÃ¥de Fujitsu och golvmodell...det lÃ¥ter farligt  ;)
/Fredrik
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad tuben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #18 skrivet: 09 oktober 2007, 12:10:43 »
Mitsubishis 6,2a kostar 26´inkl istallation i Sthlm.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Sticker denna fina golvmodell iväg i styckpris?
Är helt inne på golvmodell men hittar ingen pris så man kan
avgöra om det är värt det, eller om man skall bjuda frugan på SPA så hon glömmer
en ful vanlig innerdel....

BÃ¥de Fujitsu och golvmodell...det lÃ¥ter farligt  ;)
/Fredrik

Gollvmodellen är överlägsen som luft/luft värmepump.
Men den är dåligt som luftkonitionering

Utloggad morrisen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Hvorfor er den dårlig som luftkondisjonering? ???

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #21 skrivet: 23 mars 2011, 17:03:15 »
Hej Morrisen!  Jo av den enkla anledningen att kall luft alltid sjunker nedÃ¥t och varm luft stiger uppÃ¥t vilket gör att en golvmodell av pump kan man bara ha till att producera värme med. Skall man köra AC med en pump sÃ¥ är det givetvis lämpligast att man har en vanlig vägghängd pumpinnerdel som sitter ganska högt upp pÃ¥ väggen om man vill ha ett bra utbyte i huset/ytan vid AC-drift, detta eftersom den kalla luften dÃ¥ blÃ¥ses ut rakt ut utmed taket (där det är som varmast givetvis) och sedan succesivt sjunker ned utmed golvet. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad morrisen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Men en gulvmodell kan jo bare blåse på skrå oppover mot taket når den går som a/c.
Det er jo ideelt for å presse den varme lufta ned...?
(det nederste utblåset blir automatisk sperret i a/c)

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
Visst är det märkligt...om man nu ska tro allt som Raffen säger... ::)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #24 skrivet: 23 mars 2011, 19:49:49 »
Ja det är väl helt klart hoppas jag att man skall tro på allt vad jag skriver BosseBus. ;) Sen vad Morrisson menar i sitt inlägg det har jag personligen ingen som helst aning om, men om jag förstår det hela rätt så menar han att man kan blåsa kall luft uppåt och det lär väl bli rätt svårt anser jag eftersom den kalla luften ganska direkt sjunker nedåt mot golvet nämligen. Det är väl just därför som man alltid kör med vinge rakt ut utmed taket när man använder en pumpinnerdel till att köra AC med eftersom tanken är att den kalla luften från pumpinnerdelen skall kyla ned den varma luften som ligger högst upp mot taket i resp utrymme för att därefter succesivt sjunka nedåt mot golvet. ;) :)

Mvh Raffen.  
« Senast ändrad: 23 mars 2011, 20:19:06 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad morrisen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Jeg skjønner ikke deg, Raffen!

I motsetning til en varmeovn, skal jo en varmepumpe blåse, piske opp og fordele luften i hele rommet/huset - slik at man får mest mulig lik temperatur over alt.
Det er jo det som er hele poenget med en varmepumpe.
Det gjør man jo best ved å rette luftstrømmen mot det største åpnet luftområdet, og det er under taket midt i rommet.

Med din teori, så vil jo også kaldluften fra en høyt montert veggmodell om sommeren falle som en "klatt" ned mot gulvet, og bli liggende der. Til det er fullt på gulvet. Den blåser jo ut ganske mange kubikkmeter i timen - så det tar jo ikke lange tiden!
Mens den varme luften ligger i ro under taket...
 
Og med en veggmodell lavt montert om vinteren, vil varmluften stige rett opp, og bli liggende under taket...?

Mulig du alltid kjører i quiet-modus - da KAN dette jo skje. Men det vet du vel at man ikke skal gjøre?

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #26 skrivet: 23 mars 2011, 20:58:50 »

Med din teori, så vil jo også kaldluften fra en høyt montert veggmodell om sommeren falle som en "klatt" ned mot gulvet, og bli liggende der. Til det er fullt på gulvet. Den blåser jo ut ganske mange kubikkmeter i timen - så det tar jo ikke lange tiden!
Mens den varme luften ligger i ro under taket...
 
Og med en veggmodell lavt montert om vinteren, vil varmluften stige rett opp, og bli liggende under taket...?


AC ska placeras högt. Den suger in den varma luften som samlas uppe i taket, kyler av den och den sjunker då ner mot golvet tills den värms upp och återigen stiger mot taket. En lågt placerad AC suger in luft längs golvet och skickar ut ännu kallare luft som blir liggande kvar längs golvet. Den varma luften i taket påverkas inte.

Av samma anledning ska innerdelen vid värmedrift sitta lågt placerad. Den suger då in kall luft längs golvet, värmer upp den så att luften stiger upp i taket, varpå den kyls ner av väggarna och sjunker ner till golvet. En högt placerad innerdel kan fungera sämre i värmedrift eftersom man får ett skikt av kall luft längs golvet som inte påverkas (kalla golv).

Jag har 2 innerdelar som är lågt placerade, och de funkar inte speciellt bra i AC-drift måste jag säga. Jag brukar få köra en extrafläkt som rör runt luften för att få en liten förbättring.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad morrisen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #27 skrivet: 02 april 2011, 12:00:03 »
En lavt plassert veggmodell vil sende kaldluft langs gulvet.
En golvmodell vil IKKE sende kaldluft langs gulvet, men opp mot taket.
Den KAN ikke sende kaldluft langs gulvet!

Raffen og Gano har vel aldri har prøvd eller sett en golvmodell - og derfor "tror" de at den blåser kaldluften langs golvet.
En golvmodell er noe helt annet enn en lavt plassert veggmodell!

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #28 skrivet: 03 april 2011, 21:19:47 »
Hej Morrison.

En lavt plassert veggmodell vil sende kaldluft langs gulvet.
En golvmodell vil IKKE sende kaldluft langs gulvet, men opp mot taket.
Den KAN ikke sende kaldluft langs gulvet!

Raffen og Gano har vel aldri har prøvd eller sett en golvmodell - og derfor "tror" de at den blåser kaldluften langs golvet.
En golvmodell er noe helt annet enn en lavt plassert veggmodell!

Det spelar faktiskt ingen roll om den kastar upp kall luft i taket, den kommer trots detta att fungera sämre eftersom den suger in kall luft från golvet. Det ger maskinen sämre möjligheter att kyla rummet. Ju högre temp på insugsluften, desto högre verkningsgrad och desto högre kyleffekt.

Du får gärna prova med en golvmodell om du vill. Det är ditt val.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
Sticker alltså iväg ca:10k för golvmodell och lär ju vara kass som AC på sommaren..... men det är klart snyggare blir det väl, fast personligen störs jag inte alls.....hemmablind antar jag.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!