Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Motsägelsefullt?  (läst 26964 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #60 skrivet: 21 januari 2012, 09:47:56 »
Jag har aldrig uppfattat oraklet som en person som purshar ett märke. GÃ¥r man igenom hans inlägg skulle man nog ganska snabbt se att fÃ¥ pratar sÃ¥ mycket om olika märken som oraklet. Även om det oftast är märken som inte ligger pÃ¥ topp 4 i försäljningslistan i _sverige_. Visst kan jag hÃ¥lla med om att han ibland sÃ¥gar nibe. Men dom är störst och borde kunna överleva detta... ett visst svängrum mÃ¥ste man ha och det tycker jag generellt sett att forumet ocksÃ¥ ger  Thumbsup

Rickard tycker att han ger friare tyglar än nÃ¥gon annan forum administratör.  :o
Jag har varit och är medlem på ett antal forum och jag håller inte med. Därmed inte sagt att det är negativt eller positivt.

Det jag tycker... är att rickard är en ovanligt aktiv forumaktör själv. Och det tycker jag är positivt. Men..  därmed delaktig i de vanliga diskussionerna där han dÃ¥ sitter pÃ¥ dubbla stolar. Jag har sagt det förut och skäms inte för att säga det igen.

Jag tycker att om man som forumadmin skall vara aktiv, som vem som helst annan i forumet. och dÃ¥ menar jag inte bara att prata snö utan att faktiskt ta en fast stÃ¥ndpunkt i vissa ämnen. Ja dÃ¥ ska man inte heller sitta med fingret pÃ¥ avtryckaren. Det är en frÃ¥ga om trovärdighet. Och därför föreslÃ¥r jag som vanligt att överlÃ¥t frÃ¥gan om personers vara eller ickevara till nÃ¥got rÃ¥d av personer med vett och sans. Guldmedlemmar eller whatever. 

MÃ¥nga personer lägger ner massor av tid pÃ¥ en internetsite. Alla är helt ok med att det är nÃ¥gon bakom denna som tjänar deg pÃ¥ att vi sitter här och pratar. Givet hur mycket tid och engagemang som vissa lägger ner. Och som i oraklets fall ocksÃ¥ hjälper massor med människor varje vecka.. sÃ¥ borde det inte vara sÃ¥ att man bara kan bli utkastad. Det är emot det sätt jag uppfattar internet och dess andemening. Om en oavkortad avstängning sker sÃ¥ bör den även ske med vilkoret att samtliga poster raderas. Det är inte nÃ¥got som skall ske lättvindigt. Problemet är att ingen tänker pÃ¥ att ställa den typen av krav när man gÃ¥r med i ett forum. Men helt plötsligt händer det. Det var inte planerat det kanske var förtjänat vem vet. 

Personligen skulle jag tycka det kändes extremt underligt att gå in i en diskussion med en person med resultat att motparten kastar ut mig.

Notera, om du läst mina inlägg, att jag aldrig påstått att han pushar ett visst märke.
Han gjorde det en kort tid för ett antal år sedan, jag påpekade detta, och det olämpliga i detsamma - för att han inte skulle förlora det eventuella förtroende han byggt upp.
Efter det sköter han sig huvudsakligen som jag vill när det gäller "namedropping", men han har extremt svårt att glömma mina påpekanden för x antal år sedan och nämner det i princip dagligen, fortfarande efter mer än två år!
Det är inte sunt, och dessutom en typ av agerande som med allra största säkerhet skulle fått honom bannlyst i de allra flesta forumen på nätet.
Att jag inte bannlyst honom är alltsÃ¥ min bild av att jag ger honom längre tyglar än de flesta andra moderatorer skulle ha gjort - det har alltsÃ¥ ingenting med nämnande av fabrikat att göra alls, utan det har enbart med hans offentliga och upprepade kritik av mig, mig sätt att moderera och driva forumet att göra, dessutom kryddat med inlägg av typen att jag skulle tjäna ekonomiskt pÃ¥ att han är aktiv i forumet.  Sc:,h
(Min rent affärsmässiga bedömning är att det är precis tvärt om, men skulle jag driva detta forum bara för att tjäna pengar skulle det skötas på ett helt annat sätt - och se helt annorlunda ut)

När det gäller dina synpunkter om att alla inlägg skall raderas om/när jag som administrator bannlyser någon så förstår du säkert, om du tänker efter, att det inte skulle fungera.
En bannlysning av en aktiv medlem skulle då innebära att man i princip förstör innehållet i kanske tusentals trådar där personen varit aktiv.
Jag säger klart och tydligt, här och nu, att alla som läser detta skall ha helt klart för sig att jag i normalfallet inte raderar några inlägg om det inte finns speciella skäl, typ förföljelse, publikt publicerade personuppgifter eller liknande.
I fall där radering av inlägg inte påverkar övrig diskussion är jag mer flexibel, men som regel innebär ju ett inlägg att den fortsatta diskussionen bygger vidare på vad som skrivits.

När det gäller en panel som skulle avgöra vilka som skall bannlysas så kanske det är en god ide, men nu tror jag ju faktiskt (förlåt min narcissism) att det är just mitt regelverk, och mitt sätt att moderera forumet som gjort det så pass populärt som det är.
Självklart vet jag att mina regler har fått, och kommer att få folk att lämna - eller inte registrera sig, och det är ju precis det som är meningen med de regler jag har för forumet.
Jag VILL inte ha med medlemmar vars främsta syfte är att:
1. Göra reklam
2. Kritisera regelverket
3. Kritisera administrationen av forumet
4. Skriva inlägg vars enda mening är att dra igång en debatt/ett gräl
5. Alltid ha en motsatt uppfattning oavsett vad frågan är, för att framamma gräl
6. Märkestalibaner som hela tiden marknadsför sitt favoritmärke

Att det är en svår balansgång att avgöra vilka medlemmar som tillför mer eller mindre än vad de bidrar med är en absolut sanning, men rent generellt kan jag säga att jag väldigt gärna skulle bannlysa ett antal medlemmar för forumets bästa, men jag gör det inte just för att jag inser att "yttrandefriheten" och olika personers olika personligheter måste få finnas och uttryckas, även om de i stort är till nackdel för forumet.
Forumet är, tror jag, viktigt för många personer på ett helt annat sätt än man kan tänka sig, för vissa kan det t.o.m vara livsviktigt, så jag tar inte lätt på de ytterst få bannlysningar jag gör, då jag vet att det kan påverka de enskilda individerna på ett fundamentalt sätt.

Alla måste förstå att jag mycket hellre ser att medlemmarna följer regelverket och agerar i linje med andemeningen i forumet, än att jag bannlyser folk som uppträder på ett illojalt eller på andra sätt olämpligt eller i strid med regelverket.

Att jag en kort tid bannlyste oraklet och några andra medlemmar var p.g.a. att forumets utveckling gick åt fel håll, intresset minskade och jag fick allt mer kritik för att innehållet i forumet blev allt mer oseriöst och av en art som mer var debatt för debatterandets skull än debatt för att komma till konsensus/lösa problem.
Dessa bannlysningar hade avsedd effekt, och stämningen i forumet förbättrades avsevärt - det har jag fått bevis för, i inlägg i forumety, via PM och via mail som bekräftar min bild av detta.
Då Oraklet väldigt gärna ville bli insläppt igen så gjorde jag det under vissa förutsättningar.
Som alla antagligen kan förstå hade det varit väldigt bra för alla parter om han, efter att jag gått med på att släppa in honom i forumet igen, också hade uppträtt på ett sätt som är mer i linje med regelverket, t.ex. när det gäller offentlig och upprepad kritik av mig som person i allehanda trådar i forumet.
När det gäller bannlysningar, och bakgrunden till dessa, så finns det oftast flera underliggande orsaker, och jag vill helt enkelt inte gå ut och offentligt beskriva exakt allt som ligger till grund för de bannlysningar jag gör, det vore inte att respektera de bannysta personernas integritet.

Att uppträda illojalt, och förtala administratörer av ett forum är dock en uppenbar sak som inte accepteras i just några forum, det är en grundläggande regel som alla bör acceptera.

Jag har dock i mina forum en något mer ledig attityd till kritik av mig som person eller mitt sätt att moderera, jag vill dock helst att denna typ av diskussioner förs i avdelningen "Om forumet", inte upprepat i inlägg i vanliga ämnen runt om i forumet.
« Senast ändrad: 21 januari 2012, 10:35:26 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #61 skrivet: 21 januari 2012, 10:50:41 »
Håller inte med dig ! DigitalRobrert. VP oraklet har nog svarat på allt han kunnat utom i mig veterligt dom fråger gällande en viss typ av installtions teknik och helhets tänk, Det han har fått visat för sig och lärt sig i tänk av VVS finns inte någon bok att läsa , I den kurs ( om man kan kalla den det)
Han fått gällande problemfria fungerande effektiva anpassade VP installationer så finns det någon bakom honom som sagt
Det jag visar nu är till dig och inte någon annan !
Tänket är till dig och inte någon annan !
En standard lösning jacka på visst den går men i 90%
av fallen  :o
SÃ¥ robban  i vilka mer frÃ¥ger förutom den har oraklet vägrat
Att svara?
I dom teknik fråger det trätits om har VP oraklet haft rätt!
Fakta till det är lösningarna som installerats och då han sett med egna ögon
Att detta fungerar och den lösningen var anpassad efter dom förutsättningar som fanns på plats Tänket inom VVS !
Så Robban ska du va tjurig på någon så är det på mig
Och det kostar inget :) Det andra är konstruktioner principer som beställare betalt massor med pengar för ,Är rätt övertygad om att jag som företagare
Skulle ligga dåligt till om det dom köpt ligger på internet.
Det har jag tidigare bett om översende men tyvär togs det inte
Blida ögon. Det är 1 anledningarna till att jag inte är en sån flitig skribent som tidigare.
Cocacola

Om man inte kan/vill dela med sig av fungerande eller bättre lösningar så finns det ingen anledning att framföra att det FINNS fungerande/bättre lösningar, detta har jag och många andra framfört upprepade gånger.
Det är emot andemeningen med denna typ av forum, som finns till för att man skall hjälpas åt att komma fram till fungerande lösningar, och i så många trådar som möjligt, till konsensus. (samförstånd)
Om man inte är beredd att delge sina kunskaper så leder det ofta till "bråk" om man påstår sig sitta på lösningen, men inte vill delge den - det måste alla förstå, och då anser jag och många med mig att det helt enkelt är bättre att inte uttala sig alls i just denna typ av ämnen.
Att framställa sig som mer kunnig än andra, och sedan inte delge den kunskapen till andra är ytterst provocerande, och olämpligt i ett publikt forum.

Du Cocacola skriver att en "Jackapålösning" fungerar i 90% av fallen.
Tycker du då att det är relevant att, i detta fall Oraklet, i en stor del av de egna inläggen framställa det som att en "jackapålösning" inte är rätt väg att gå?
Jag anser att det är att medvetet motarbeta andemeningen med forumet, och SPECIELLT då man inte är beredd att redogöra för vad som är den rätta lösningen.
Och att sedan upprepade gånger kritisera mig, reglerna, min personlighet och mina upfattningar p.g.a. detta är ju helt uppenbart en form av gerillakrig som inte är positivt för forumets utveckling.
Detta faktum har inget alls att göra med Oraklet som person eller aktör på marknaden utan har enbart med innehållet i hans inlägg att göra.

Jag har full respekt för, och förståelse för att alla inte vill dela med sig av alla kunskaper man besitter, men då bör man inte heller "retas" och skriva att det finns fungerande lösningar som man inte tänker berätta om.
Det är bara dumt, och triggar konfilkter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #62 skrivet: 21 januari 2012, 12:01:47 »
Robban, nu vet du varför jag inte sagt ngt om hur man kopplar en tank ett visst sätt. Det är det enda som jag inte sagt.

Om man ber mig vara tyst om en sak så är jag ju det, även om jag verkligen velat förklara så har jag inte kunnat göra det. Jag har inga egentliga problem med att dela med mig av det lilla jag kan( jämfört med ACE och C-C så är det verkligen inte mkt) men jag gillar inte att det görs gällande att man måste säga allt man kan, annars kan man vara tyst.
Det känns konstigt när ägaren till forumet stoppar min möjlighet att skicka/ta emot PM, ger mig uppmaningar om hur jag ska skriva och vad jag inte ska skriva( det är fler ggr än 2 i början av mitt forumliv eller hur Rickard ;))
Det känns precis som om vi som sÃ¥ att säga "är i branschen" är här pÃ¥ nÃ¥der"  och om vi inte säger allt vi vet dÃ¥ är vi dumma och riskerar att bli bannlysta, även om vi redan sagt allt vi visste om en specifik frÃ¥ga ???

Flera ggr sÃ¥ har man förklarat allt sÃ¥ gott man kan( som ACE precis i CTC trÃ¥den gällande hetgasen) men bara för att "mobben" ( detta är bara ett ord jag tog  betyder inte att jag tycker att alla är sjuka i huvet huvuddunk  kunde valt drevet kanske :)  det avser det faktum att säger man en sak sÃ¥ kommer 6 personer att mata pÃ¥ med frÃ¥gor om allt)
inte förstår så blir man dumförklarad och utpekad som oseriös.

Det är svÃ¥rt med kyla och VVS  om man inte jobbar med det sÃ¥ och ser med egna ögon sÃ¥ är det en svÃ¥r teknik att ta till sig.

"Jackapålösningar" fungerar, men hur fungerar dem? Det finns ju nivåer på hur dessa fungerar och det stora flertalet har diverse problem med övertemp,hysteres,elpannor,mmmmmm

Varför skulle det vara fel att nämna för folk att allt som sägs på forumet inte är absoluta sanningar??????

Termostater, volym i systemt, högtemp system, flöden, alla dessa saker är exempel på diskussioner där inte helt korrekta råd ofta ges, de behöver inte alltid vara uppåt väggarna, men inte heller rätt.

För att avrunda denna diskussion så är ju ett av felen eller svårigheterna med att skriva på forumet att allt hårddras.
Skriver man ett skämt om norrland, ja dÃ¥ hatar man norrlänningar.  etc etc

Här ligger en stor del i det du missuppfattar Rickard. Det mesta man skriver har en skämtsam intention. Man skriver så som man pratar, jag attackerar inte dig. OK att jag tykar dig lite, men det är ju för att vi ska kunna skämta bort detta groll och gå vidare med allt. Så att du ska ge mig PM igen och att det inte står (1dolda) när jag loggar in, så att jag blir en "vanlig" medlem igen.
Tyvärr känns ju detta avlägset pga att du ofta missuppfattar grejer.  Kanske skriver jag dÃ¥ligt och det är svÃ¥rt att uppfatta det jag vill förmedla? Men sÃ¥ är det ju, därför är jag hantverkare och inte akademiker. jag är ingen höjdare pÃ¥ att skriva, även om jag kan i stort sett alla fina ord och sÃ¥ där. SÃ¥ är det ju inte sÃ¥ man snackar, och jag skriver som jag snackar.   

Det känns fel för mig att du som tjänar pengarna här Rickard, att du ska sÃ¥ att säga diktera vad jag ska säga här, förstÃ¥r du vad jag menar nu? 

Och du Rickard,,  du kan stänga av mig bäst du vill.  Jag kommer inte gÃ¥ under för det. Det blir lite trÃ¥kigare pÃ¥ kvällarna bara. *vinkar*

Tokjan :-* Rinnan :-* C-C :-* ACE :-* Cougar :-* 
 

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #63 skrivet: 21 januari 2012, 12:21:21 »
Jag trodde 1dolda var för att du ville det själv, och jag har inte begripit varför. Det finns en till som jag lagt märke till gör detta, men där är det nog frivilligt :)

Jag blev lite orolig i morses då jag läste i denna tråden, jag tolkade flera inlägg som om Oraklet var bortplockad, och ingenstans såg jag att någon skrivit det, men TokJan skrev något om censur så jag lade ihop 2+2 och hamnade på flera hundra... huvuddunk

Hoppas TokJan bara dillade om att försvinna, Jag vill ha både Oraklet och TokJan här...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #64 skrivet: 21 januari 2012, 12:23:49 »
Oraklet:

Jag kan (i en egen tråd) öppet redovisa alla PM och mail som skickats oss emellan, jag har inget att dölja utan vidhåller att de få "pekpinnar" du fått av av mig har varit för ditt eget (och forumets) bästa.
Pekpinnarna har varit få, om det är två eller fem vet jag dock inte, en otrolig mängd övrigt dravel har dock de få påpekanden jag gjort resulterat i, och om du menar att följd-diskussionen OCKSÅ är pekpinnar så har du rätt, då är det många fler gånger.
Jag försöka förklara så att alla skall förstå, även de som inte vill, men det lyckas trots allt inte alltid, du är ett levande bevis för detta.
Att du ser detta som att jag skall diktera villkoren är bara ett i raden av missuppfattningar från din sida.

Lite som att en som håller på att drunkna blir arg om man som räddare i nöden drar armen ur led på personen ifråga när man drar upp personen ur vattnet...
Inte lätt att debattera när tips/råd/pekopinnar i all välmening alltid uppfattas som påhopp...
Att jag stängt av din möjlighet att skicka PM har sina orsaker, och jag kan om du vill presentera dem öppet, men det är inte särskilt smickrande vare sig för mig eller för dig, så jag gör det helst inte.

Än en gång kritiserar du mig, mitt sätt att moderera och mig som person, samt drar upp att "jag tjänar pengar" på att just du är med i forumet.

Du får skriva vad du vill, (så länge det inte är reklam) men vara beredd på att försvara/förklara din ståndpunkt - som alla andra.
Ett forum är ju till just för att hårddra mesta möjliga frågor så att man till sist kommer fram till en gemensam syn på de frågor som diskuteras.

Det gÃ¥r inte alltid, men att hÃ¥lla pÃ¥ att klaga pÃ¥ själva iden med ett forum som detta är ju bara att förstöra stämningen.  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #65 skrivet: 21 januari 2012, 12:33:36 »
Jag trodde 1dolda var för att du ville det själv, och jag har inte begripit varför. Det finns en till som jag lagt märke till gör detta, men där är det nog frivilligt :)

Jag blev lite orolig i morses då jag läste i denna tråden, jag tolkade flera inlägg som om Oraklet var bortplockad, och ingenstans såg jag att någon skrivit det, men TokJan skrev något om censur så jag lade ihop 2+2 och hamnade på flera hundra... huvuddunk

Hoppas TokJan bara dillade om att försvinna, Jag vill ha både Oraklet och TokJan här...

Det enda jag vill är att Oraklet skall sluta klaga på mig, reglerna och mitt sätt att moderera i inlägg efter inlägg, han får skriva vad han vill så länge han slutar med denna typ av påhopp.
Om hans största och viktigaste mission i livet är att klaga på reglerna, mitt sätt att moderera, eller mitt sätt att vara som person så kan jag inte förstå vad han gör här?

Jag plockade bort ett par inlägg som TokJan gjorde, som jag inte ansåg hade med sakfrågan i denna tråd att göra, detta efter att jag suttit och försökt formulera mig så klart och tydligt som möjligt, i timmar, en fredag kväll.
Tyckte helt enkelt det var en urspårning av ämnet i en tråd som jag fäster stor vikt vid, och inte vill skall driva iväg från sakfrågan.

Om det gläder dig, TokJan eller någon annan kan jag lägga tillbaka de inlägg jag tog bort. (de var inte skadliga på något sätt - bara irrelevanta)
De tillför inget, men som läget nu är känns det som att det finns en grupp medlemmar som helt enkelt bara har ett intresse av att smutskasta mig och anklaga mig för att vara en översittare trots att jag alltid gör mitt bästa för att stämningen och seriositeten skall vara så god som möjligt.
Antagligen är de raderade inläggen alltså helt oviktiga i detta läge, utan används bara som ett verktyg för att försämra mitt förtroende bland forumets övriga medlemmar.

Jag må tycka att det är tråkigt på ett rent personligt plan, men å andra sidan så får jag lov att acceptera detta då jag till skillnad från de flesta andra moderatorer inbjuder till öppen kritik av mig som person, forumets regelverk, och mitt sätt att moderera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #66 skrivet: 21 januari 2012, 12:37:39 »
Jag har ett förslag här:

Oraklet, skriv vad du vill, men utelämna det där med "Nu kommer Rickard banna mig", Jag tror Rickard skjuter direkt frÃ¥n höften när du bara ens tänker sÃ¥, ta den diskussionen när/om det händer istället.  Thumbsup

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #67 skrivet: 21 januari 2012, 14:56:48 »
Det här forumet har varit och är jättebra för mig!
Det som avhandlas i denna tråd (och många andra liknade) ger mig dock inget!

Du har varit mer än övertydlig Rikard om vad du vill med detta forum och hur du vill att forummedlemmarna skall agera.
Den som inte förstått detta nu lär inte göra det hur lång tråden än blir. Fast det egentligen bara är självklarheter!

Mitt förlag till dig Rikard är att lÃ¥sa denna trÃ¥d nu! 

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #68 skrivet: 21 januari 2012, 15:29:16 »
Jag har gjort en pudel  :-[ och skicka epost till Rickard idag och vi är överens.

SÃ¥ ni fÃ¥r stÃ¥ ut med mig fortsättningsvis  :)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #69 skrivet: 21 januari 2012, 16:10:18 »
Äsch dÃ¥. Jag som hade lagt champagnen pÃ¥ kylning  ;)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #70 skrivet: 21 januari 2012, 16:33:47 »
Om man inte kan/vill dela med sig av fungerande eller bättre lösningar så finns det ingen anledning att framföra att det FINNS fungerande/bättre lösningar, detta har jag och många andra framfört upprepade gånger.
Det är emot andemeningen med denna typ av forum, som finns till för att man skall hjälpas åt att komma fram till fungerande lösningar, och i så många trådar som möjligt, till konsensus. (samförstånd)
Om man inte är beredd att delge sina kunskaper så leder det ofta till "bråk" om man påstår sig sitta på lösningen, men inte vill delge den - det måste alla förstå, och då anser jag och många med mig att det helt enkelt är bättre att inte uttala sig alls i just denna typ av ämnen.
Att framställa sig som mer kunnig än andra, och sedan inte delge den kunskapen till andra är ytterst provocerande, och olämpligt i ett publikt forum.

Du Cocacola skriver att en "Jackapålösning" fungerar i 90% av fallen.
Tycker du då att det är relevant att, i detta fall Oraklet, i en stor del av de egna inläggen framställa det som att en "jackapålösning" inte är rätt väg att gå?
Jag anser att det är att medvetet motarbeta andemeningen med forumet, och SPECIELLT då man inte är beredd att redogöra för vad som är den rätta lösningen.
Och att sedan upprepade gånger kritisera mig, reglerna, min personlighet och mina upfattningar p.g.a. detta är ju helt uppenbart en form av gerillakrig som inte är positivt för forumets utveckling.
Detta faktum har inget alls att göra med Oraklet som person eller aktör på marknaden utan har enbart med innehållet i hans inlägg att göra.

Jag har full respekt för, och förståelse för att alla inte vill dela med sig av alla kunskaper man besitter, men då bör man inte heller "retas" och skriva att det finns fungerande lösningar som man inte tänker berätta om.
Det är bara dumt, och triggar konfilkter.

Ja och det har vi rett ut Rickard, det är ju en av anledningarna till att jag inte är så delaktig i en del fråger på forumet.
Då det oftast krävs en anpassad lösning som jag skrivit så många gånger så finns det inget standard recept för en bra lösning och jag har också skrivit att jag inte vill rekomendera någon till en lösning som kanske inte fungerar.
Jag anser det vara fel .
När jag skrev 90 % och en gubbe  :o sÃ¥ menar jag att dom gÃ¥r riktigt dÃ¥ligt , alltför höga övertempereringar Hysteres problemet , ingen vafrihet gällande inomhusklimatet mm.
Visst den gÃ¥r och spar pengar men för att den ska gÃ¥ tvingas man att sträcka ut inställningarna i styret till ett gummiband som hÃ¥ller pÃ¥ att brista. Jag ser det som en lösningen laga läcka permanent med slangklämma och en gummibit. huvuddunk En värmepump som övertempererar och gör tex 45-48 grader vid ett börvärde pÃ¥ 35  huvuddunk
Som klas Berglöf  skrev i en av kytidningarna,att stora flertalet av vÃ¥ra vp gÃ¥r dÃ¥ligt och med riktig injustering skulle vi spara en massa extra pengar . Det är allt ifrÃ¥n underfyllda maskiner till feljusterade expansionsventiler.

cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #71 skrivet: 21 januari 2012, 16:56:00 »
Äsch dÃ¥. Jag som hade lagt champagnen pÃ¥ kylning  ;)

Tack, det värmde  >:D
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #72 skrivet: 21 januari 2012, 16:58:01 »
Rickard är en fin forumadmin på alla sätt och vis. Han kan hålla benhård koll på detta forum och det skulle leder till positiva saker!!!

Rickard är en fin forum-medlem pÃ¥ alla sätt och vis. Han har mycket att bidra med och även principer och stÃ¥ndpunkter som gör att han kan driva sin egen linje!!! (vilket mer eller mindre krävs för att man ska kunna kallas för riktigt intressant deltagare pÃ¥ ett forum) 

-----
Det enda problemet jag kan se med ekvationen är när en och samma person hamnar i en situation där man ska göra bÃ¥de och. MÃ¥lsägande, Advokat, Domare och Bödel. Det behöver jag ju inte jag nämna här för att alla ska förstÃ¥ nackdelarna med detta?! Men om forumet var öppet och allmänt och inte ägdes av ett företag eller en individ sÃ¥ skulle ju alla hÃ¥lla med om att det bästa är att undvika detta scenario. Men nu är sÃ¥ inte fallet. Det är inte en grupp individer som skapat en förening som driver ett forum. Och därför är det bara vÃ¥r vilja och vÃ¥ra synpunkter som leder till beslut i indirekt mening. 

Och som ägare kan det mycket väl vara så att man kommer fram till att det är så bra den kan bli. Man hittar ingen som bättre skulle kunna moderera forumet och inte heller vill man sluta skriva själv. Man är därmed delaktig i att skapa en något sämre grund för sitt utövande inom båda inriktningarna. Och man har då en situation där man måste kunna förklara varför och hur på ett helt annat sätt än om rollerna var fördelade. Försvinner förtroendet för hur forumet fungerar så självdör det, även om det skulle kunna tjäna mer pengar under en övergångsfas. Och allt detta vet ju Rickard och alla andra som på samma sätt driver forum. Och precis därför måste man ta sig tid till tåls att diskutera och bemöta den här typen av frågor även om det kan tyckas larvigt.

Det kommer alltid finnas folk som misstror på god eller dålig grund. Då måste man vara helt på det klara med att de personer som då misstror ju faktiskt har lite högre fog för sin misstro än om misstron avsåg en vanlig dödlig forummedlem. Och det är ju också därför som den här typen av diskussioner blossar upp i bland. Den typen av diskussion blossar alltid upp i sammanhang där makthavare själva har incitament eller makt i de forum de agerar. På så sätt är ett aktivt forum precis som samhället i övrigt. Och precis som samhället i övrigt har inte forumet något att vinna på att stävja detta.

Tyvärr fungerar det ju också som så att om man gör något bra så säger ingen något om detta. Om man gör något dåligt får man höra det direkt! Det enda sättet att fullt ut få resultat av de "goda" är i fall nomineringar och val av makthavare sker genom allmän röstning. Det blir då biljetten på att man har utfört sitt makthavande på ett korrekt och balanserat sätt. Men det är ju kanske att dra det lite långt för ett forum.

Om det råkar vara så att aktiv moderering med avseende på avstängning av medlemmar främst uppstår i samband med ordväxlingar och debatter mellan administratören och den avstängde så finns det väl anledning och ransaka sig själv i sin maktutövning. Det vill säga försöka ställa sig ovan det hela. Välja att inte haka på. Välja att inte låta sig retas. En polis som blir kallad för grisjävel kan välja att sätta vederbörande i häkte eller bara skita i det. Finns säkert studier som går in i detalj på vilket som ger bästa resultat.

Men i grund och botten handlar det om att man som yttersta makthavare i en subkultur eller forum måste kunna ställa sig ovan detta och lita på att man därigenom vinner mer i förtroende än vad man förlorar på en kortsiktig underminering eller utmaning av sin roll.


-----------------
Om det inte framgår av inlägget inledningsvis så hyser jag mycket stor respekt för Rickard i båda sina utövanden här på forumet. Och de saker jag skriver därefter är i de flesta fall av generell karaktär och applicerbart på de flesta subkulturer och forum innanför likväl som utanför internet.

Jag tycker rickard rent generellt sett modererar forumet mycket kompetent och väl! Och om jag inte tyckte det skulle jag ju inte hänga här. Och det antar jag dom flesta håller med om.
Att man sedan har lite olika åsikter kring viss detaljreglering får väl antas vara helt normalt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #73 skrivet: 21 januari 2012, 17:19:29 »
Jag har gjort en pudel  :-[ och skicka epost till Rickard idag och vi är överens.

SÃ¥ ni fÃ¥r stÃ¥ ut med mig fortsättningsvis  :)

 Thumbsup

Äsch dÃ¥. Jag som hade lagt champagnen pÃ¥ kylning  ;)

Det går att nyttja alkohol som tröst också ;)


Jag tycker det försvinner i allt dividerande att Rickard verkar vara en jävla bra gubbe han också, Han skulle inte behöva förklara och diskutera detta med oss, men det gör han ändå. Det är nog bla. detta som gjort att han lyckats bra med sina forum. Sedan vem som har rätt i sak kan ibland bero på betraktaren. :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #74 skrivet: 21 januari 2012, 18:58:57 »
Tack för de positiva omdömena, det värmer.

Du Rinnan har inte helt rätt i att man som admin sällan får beröm för det jobb man lägger ned, jag tycker tvärt om att det dagligen skrivs inlägg i forumet som verkligen tackar för "det underbara forumet" och liknande omdömen.
Jag vet naturligvis att det inte bara är min förtjänst att forumet fungerar sÃ¥ bra att folk berömmer detsamma - det är ju ett lagarbete, men jag tar Ã¥t mig av berömmet pÃ¥ samma sätt som en lagledare kanske gör när laget fÃ¥r beröm.  :)

När det gäller moderering så har jag haft andra moderatorer, men eftersom jag är så pass flexibel med reglerna som jag är är det otroligt svårt att bygga upp en grupp moderatorer som agerar precis som jag skulle gjort, eller som jag vill att det skall modereras.
För att slippa ännu fler konstiga ingrepp i inlägg, bannlysningar, och försvar av olika sätt att moderera har jag därför valt att i största möjliga mån själv moderera.

TokJan: Välkommen Ã¥ter.  Thumbsup

Och för att avsluta denna debatt innan jag låser tråden vill jag än en gång påminna om att jag inte lagt munkavle på Oraklet, han får nämna vilka fabrikat han vill så länge jag inte anser att det rör sig om reklam, smutskastning eller förtal - precis samma regler gäller alltså Oraklet som för alla andra, detta oavsett vad han skriver.
De som skriver väldigt ofta bör dock ha i åtanke att allt för frekventa nämnanden av tillverkarnamn riskerar snedvrida bilden av marknaden, något som jag inte vill skall hända, och skulle det vara så att någon pumpar in ett visst namn lite för mycket så kommer jag att säga till, inte bannlysa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!