Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bör jag slänga ut min pelletspanna.  (läst 2555 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JoAnEr

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bör jag slänga ut min pelletspanna.
« skrivet: 17 juni 2010, 00:00:18 »
Hejsan. Jag är ny här på forumet och en relativt ny husägare, flyttade in för knappt ett års sedan.

Efter den vinter som varit är ja riktigt less på mitt värmesystem.
Det är en CTC 1100 olja/el panna från 97 med en janfire pelletsbrännare från 02 har jag för mig. Och ja tycker att de inte har gjort annat en att krånglat med olika överhettningar och dåligt drag (tur att den där vattensäkringen finns). Just nu har matarskruven i brännarn gett upp. Det blev stopp och han brände motorn.
Har ingen vvberedare för övrigt, bör man ha de när man eldar med pellets?

Husat är ett gammalt torp med inredd vind från 1909 eller tidigare, utbyggt med ca 50kvm på ett plan 1967, totalt 118 kvm.
Från sep/okt när jag äntligen fick igång pelletsen har jag gjort av med 7 pall, ca 6ton, fram till mars/april när han stannade.
Känslan är att de är ganska mycket tycker jag.

Vad tycker ni ja ska göra?
Ska ja laga den befintliga brännaren, eller köpa en ny som passar bättre ihop med pannan? (om de finns en som passar bra till den pannan). Ska ja slänga ut alltihop och skaffa ett helt nytt pelletssystem?

Eller är de berg eller jordvärmepump som är de bästa,   
Har spanat lite på de, men ja blir helt snurrig av de, är ju en djungel utan dess lika.
118 kvm från 1909. CTC 1100 olja-el, janfier pelletsbrännare. Fungerar katasrofdåligt. 8 ton pellets på 8 månader, med några driftstopp i veckan innan den stannade helt. JA MÅSTE BYTA!

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Bör jag slänga ut min pelletspanna.
« Svar #1 skrivet: 17 juni 2010, 07:19:11 »
Har du justerat brännaren med någon gång?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bör jag slänga ut min pelletspanna.
« Svar #2 skrivet: 17 juni 2010, 07:31:47 »
Ditt läge påminner om en kompis till mig, han hade en gammal oljepanna och skaffade en pelletsbrännare till denna. Efter 5 vintrar så tröttnade han och borrade, den främsta orsaken är att han inte vill hålla på med hanteringen.

Är du beredd att lägga en slant så är det läge nu att byta till värmepump medans du fortfarande kan göra ROT-avdrag för jobbet. Har du en stor tomt så är jordvärme bästa alternativet tycker nog jag. Annars så passar luft/vatten i södra Sverige. Bergvärme lönar sig bäst för hus med högt energibehov och/eller i norra Sverige.

Jag gissar att ditt hus har ett energibehov på ca 25 MWh/år (6 ton motsvarar ungefär 20 MWh med 75% verkningsgrad). Jag skulle då rekommendera en 7-8 kW VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!