Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Reglersystem Nibe Split  (läst 125378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #15 skrivet: 31 december 2009, 13:45:58 »


Hej!

Givaren är i alla fall inte trasig (kabelbrott). dÃ¥ visar den sällan i närheten av rätt. Kalibrering av temp givare brukar sällan behövas.  Det är (som sagts tidigare av värmelösaren) var givaren sitter som avgör.

Min fick värme från grunden från hålet som togs upp för installationen.
Fel installerad ger större skillnad då det är många minus dvs större fel vid - 20 än runt 0 grader.

mvh / D

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #16 skrivet: 31 december 2009, 14:20:17 »
Har en billig elektronisk classe termometer samt en givare till min gamla ECL100 regulator jämte NIBEs. De
båda visar ~3 grader kallare än NIBEs. Litar mer på Classe än NIBE ;D

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #17 skrivet: 01 januari 2010, 23:18:15 »
Hej, jag återkommer till mitt reglerproblem som jag vet att jag
kanske är ensam om pga. mitt VVC system med handuksvärmare.
Jag vet - jag skall ta bort torkarna från VVC systemet, men vill inte
tömma systemet förens i vår (kan bli lite kallt om man börjar mixtra
med systemet när det är -12).

Jag skulle vilja snabba upp återhämtningen av GM underskottet, jag
vill helst vilja ha så lågt underskott som möjligt när vv produktionen
sätter igång.

Jag funderar på att justera kompressorregulatorn, funderar på att
höja den proportionella parametern i regulatorn - 9.6.4  KompFrek regP.
Har någon erfarenhet av att mixtra med dessa parametrar, och är det
någon som har en närmare beskrivning av parametern Meny 9.6.8 KompFrek GMz - dynamik?

MVH/Jonas
« Senast ändrad: 01 januari 2010, 23:21:42 av jonasb »
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #18 skrivet: 01 januari 2010, 23:31:27 »
Ingen erfarenhet av den än tyvärr.

Mvh / D

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #19 skrivet: 02 januari 2010, 20:40:39 »
Jag fattar inte hur spliten reglerar. Maskinen har nu hamnat på efterkälken
och ligger ca 700 GM efter. Elpatronen går in och stöttar till och från. Men samtigt
går kompressorn bara på 55Hz, den har 30 Hz till att ge, varför försöker den inte
att varva upp? Helt obegripligt, eller?

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #20 skrivet: 02 januari 2010, 20:49:33 »
Hur länge iaktog du den? Hade den 55hz som börvärde?

Jag har ocksÃ¥ reagerat ibland när jag tittat till splitten och undrat varför den inte "varvar" upp. Idag stannade jag till  8) och kikade i nÃ¥gra minuter och vips efter en kort stund varvade den upp (knepig hobby, eller? att springa och kolla sin värmepump titt som tätt....) Om den precis har avfrostat tar det en liten stund innan den varvar upp...
Nu när det är ca -13 går den på max mest hela tiden!
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #21 skrivet: 02 januari 2010, 20:57:45 »
Hej, börvädet var 55Hz, likaså är-värdet. Jag observerade den under en längre tid, och
det var inte i samband med någon avfrostning. Framtempen låg på 2 grader över börvärdet
men det var -700 GM så jag hade hoppats på att den skulle försöka få framtempen till
6 grader över framledningsbör (som jag har tillåtit den att gå upp till i någon meny) för
att så snabt som möjligt jobba i kapp underskottet.
Försökte även labba med regulatorns p-parameter och dynamiken men märkte inte någon
skillnad så dessa är tillbaka på fabriksinställningarna.
Jag har ännu ingen inomhusgivare, har du? Skall skaffa en RE10 med inomhusgivare efter helgerna.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #22 skrivet: 02 januari 2010, 23:22:38 »
Hej!

Någon som vet om det finns en logger att köpa? och vad den kan kosta? eller elmätare till pumpen?

Jag börjar bli kaminmannen. Kollar till pumpen mer än barnen..

Mvh / D

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #23 skrivet: 02 januari 2010, 23:34:19 »
Hej!

Någon som vet om det finns en logger att köpa? och vad den kan kosta? eller elmätare till pumpen?

Jag börjar bli kaminmannen. Kollar till pumpen mer än barnen..

Mvh / D
Kolla högst upp i forumet i webshopen, där finns både elmätare (som jag har köpt - kanon!) och loggers (som jag
skulle vilja ha så småningom)!
« Senast ändrad: 02 januari 2010, 23:40:18 av jonasb »
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #24 skrivet: 03 januari 2010, 00:52:06 »
Har ingen rumsgivare, skulle vara kul att ha - ännu en grej till att pilla på... :D Har dock svårt att riktigt se nyttan med en sådan.
I vilken meny ändrade du till "6 grader över framledningsbör"?
Nu är det -17 grader och pumpen ångar på - dock med ganska mycket tillskott... ;)


Hej, börvädet var 55Hz, likaså är-värdet. Jag observerade den under en längre tid, och
det var inte i samband med någon avfrostning. Framtempen låg på 2 grader över börvärdet
men det var -700 GM så jag hade hoppats på att den skulle försöka få framtempen till
6 grader över framledningsbör (som jag har tillåtit den att gå upp till i någon meny) för
att så snabt som möjligt jobba i kapp underskottet.
Försökte även labba med regulatorns p-parameter och dynamiken men märkte inte någon
skillnad så dessa är tillbaka på fabriksinställningarna.
Jag har ännu ingen inomhusgivare, har du? Skall skaffa en RE10 med inomhusgivare efter helgerna.

MVH/Jonas
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #25 skrivet: 03 januari 2010, 01:44:07 »
Har ingen rumsgivare, skulle vara kul att ha - ännu en grej till att pilla på... :D Har dock svårt att riktigt se nyttan med en sådan.
I vilken meny ändrade du till "6 grader över framledningsbör"?
Nu är det -17 grader och pumpen ångar på - dock med ganska mycket tillskott... ;)

Hej, ändrade på Meny 9.6.7 Max diff VBF-BerVBF från fabriksinställning 4 grader till 6 grader. Jag tycker att gradminut
underskottet bör arbetas ikapp under ett par timmar och inte dygn. Denna reglering bygger ju på att huset har en
tröghet där väggar, tak och golv kan lagra energi som kan avges under vp produktionsdippar. Denna värmelagrings
kapacitet har väl en tidskonstant som beror på material, etc. I mitt torp skulle jag tro att det handlar om timmar snarare
än dygn - och därför ifrågasätter den sega kapplöpningen av GM underskott. Ingen har nytta av att ett underskott
som uppkom i Oktober tas igen i Mars. Jag tror inte att jag har någon nytta av att ett underskott tas igen ett dygn senare -genererar snarare temperatursvägningar än hög komfort. I Nibes on/off system arbetade pumpen konstant till det att underskottet
var noll (eller iallafall nära noll). Med splitten segas det otroligt, och när en vv period kommer går det åt "hevte".
För mig kommer det krävas en uppdatering innan det fungerar bra, men det är svårt att få tag i NIBEs konstruktörer för
att få tillfälla att på ett ingående sätt diskutera frågan.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #26 skrivet: 04 januari 2010, 14:29:49 »
Hej, var idag i kontakt med Nibes support. Tyvärr visste de mindre än jag om hur Spliten
reglerar. De kunde tyvärr inte heller svara på vad parametrarna såsom KompFrekRegP,
KompFrekFMz, etc egentligen påverkade eller betydde huvuddunk
Fick rådet att prova mig fram med olika inställningar för att försöka få maskinen mer responsiv >:( fiR: _/- huvuddunk

Återkommer när jag har förstått något mer!
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #27 skrivet: 04 januari 2010, 14:56:05 »
Hej, var idag i kontakt med Nibes support. Tyvärr visste de mindre än jag om hur Spliten
reglerar. De kunde tyvärr inte heller svara på vad parametrarna såsom KompFrekRegP,
KompFrekFMz, etc egentligen påverkade eller betydde huvuddunk
Fick rådet att prova mig fram med olika inställningar för att försöka få maskinen mer responsiv >:( fiR: _/- huvuddunk

Återkommer när jag har förstått något mer!

Ja visst är det lite förvånande att de själva inte kan ge bra svar på sina egna produkter - men deras kundtjänst fungerar väl lite som andra företags "support" tjänster, dvs det sitter knappast tekniker och ingenjörer o svarar på frågor...
Frågan är hur man skall gå till väga för att få svar av någon som begriper maskinen, det borde kundtjänsten ge svar på o kanske vidarebefodra frågan... Installatören är nog inte heller alltid så kunniga i hur styrsystemen ser ut. Splitten är ju också ganska så ny. Min installatör lämnade huset med cpumpen på 100%!!!
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #28 skrivet: 04 januari 2010, 20:25:40 »
Hej!

Hur ställer man cirk pumpen?

Måste man öppna front luckan?

Håller med det sitter tyvärr lite många blåbär i Nibes support. En del mycket mer dryga än kunniga..

Testade ctc direkt -supporten när jag var inne på den från början. Dem var betydligt mer allmänbildade och samarbetes villiga.

Mvh / D


Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #29 skrivet: 04 januari 2010, 21:14:47 »
Det gör du i menyn..hmm.. Först får du ändra displayen till service i meny 8 sedan går du in under meny 2 eller var det 5... vänta...
2.1.5 VB-Styr....Satte min på 40% för att få ett bra värde mellan fram och returtemp, har provat med allt från 20% och uppåt... ::)
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!