Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC integration med Home Assistant  (läst 26702 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adamny

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #45 skrivet: 10 oktober 2022, 09:05:26 »
Använder du Home Assistant kan du göra såhär:
Kodstycke: [Välj]
service: modbus.write_register
data:
  address: 1100
  value: 8
  slave: 1
  hub: ctc

DI0-7 är 8 bitar bara
Så i det här fallet är det omvandlat till decimalt
DI3 satt till 1:
00001000

DI0 = bit 0 = 1
DI1 = bit 1 = 2
DI2 = bit 3 = 4
DI4 = bit 4 = 8
osv..

Så vill du skriva till flera ingångar samtidigt så får du räkna ihop, t.ex: DI0+DI1 = 00000011 = 3


Alla ingångar måste definieras upp under inställningar -> definiera -> fjärrstyrning
Efter det är gjort så måste man även definiera upp hur portarna skall hanteras under respektive funktion, t.ex:
inställningar -> definiera ->värmesystem -> värmesystem 1 -> program ekonomi ext. konfig -> Ingen/NO/NC (jag har satt dem till NO, alltså Normally Open), står den kvar på Ingen här så kommer du inte kunna styra något

/Linus

Jag har fått in min Ecoheat i modbus i Home assistant och försöker nu få till att även skriva värden till den, genom bland annat adress 1100. Men när jag kör via Home assistants write service så kan det ta flera timmar före värdet blir uppdaterat. Har du haft liknande problem?

Skriver jag manuellt via python och pymodbus så går det direkt.

/Adam

Utloggad Jore

  • CTC GSi12 och. IVT Nordic PR-N
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #46 skrivet: 21 oktober 2022, 17:25:45 »
Är det någon som har en BMS/Internet som skulle kunna tänka sig att öppna den och fota kretskortet? Jag är extremt nyfiken på vad denna svindyra lilla låda egentligen innehåller.
Med några tydliga bilder finns det en chans att luska ut om det på ett enkelt sätt går att köra direkt med en Raspberry eller liknande.

Jag har en svag misstanke att BMS/Internet kanske bara innehåller en TTL-RS485 converter och isåfall bör man kunna snacka modbus på ttl-nivå direkt i RJ12-kontakten.
Några bilder på innanmätet där man kan se vilka kretsar som finns skulle kunna styrka eller motbevisa denna teori!

Mycket intressant tråd. Har en GSi12 som jag tänker integrera i HomeAssistant och har en waveshare RS485 to wifi/ethernet som jag tänkte få fart på. Modbus är nytt för mig. Har å jobbets vägnar hållit på med siemensprylar mest. Men en sak jag inte hittat är pinout på den 6-poliga RJ12. Är det nån som vet nåt mer om detta för CTC GSi? Vill ju inte bränna nåt kretskort i pumpen.

Mvh Johan

Utloggad Kasperw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #47 skrivet: 22 oktober 2022, 22:43:29 »
Har koblet en Ctc gsi 16 op på homeassistant gennem en nodemcu med esphome. Der er koblet et 6 ledet kabel mellem display og nodemcu enheden.
Kan læse og skrive værdier bl.a. om varme status - auto, on eller off. (kommer i værdierne 0, 1 eller 2) fra CTC

Nogen der har lavet et lovelace card der viser de forskellige temperaturer og muligheder for tænd/sluk for varme og sætte tid for ekstra varmt vand


Kasper
« Senast ändrad: 24 oktober 2022, 16:02:21 av Kasperw »

Utloggad linus.nordin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • regerar.se
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #48 skrivet: 25 oktober 2022, 12:46:35 »
Jag har fått in min Ecoheat i modbus i Home assistant och försöker nu få till att även skriva värden till den, genom bland annat adress 1100. Men när jag kör via Home assistants write service så kan det ta flera timmar före värdet blir uppdaterat. Har du haft liknande problem?

Skriver jag manuellt via python och pymodbus så går det direkt.

/Adam

Njae, inte jag har noterat, men jag använder det inte aktivt heller för tillfället, testade bara för att se hur de fungerade, inväntade elprisstyrningen i övrigt och håller på att urvärdera hur den funkar nu först, framtiden kan mycket väl bli en kombination av båda som det ser ut just nu

CTC GSi 616, 350m borrhål, golvvärme+rad, 2-plan 166m2 villa + 50m2 fristående garage byggår ~1865, kulvert från garaget
23.2kWp solceller på markstativ, ferroamp

knudsvik

  • Gäst
knudsvik
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #49 skrivet: 28 oktober 2022, 23:01:50 »
Jeg har endelig fått min CTC EcoZenith 250i med tilhørende EcoAir 400 koblet opp i Home Assistant. Jeg prøvde først å få tak i BMS/Internet modulen, men fikk beskjed at den ikke er i salg lengre. Jeg kunne heller få det nye typen display som kobles på ethernet direkte og har Modbus innebygget. Det var lett å få det nye displayet installert og jeg var fort oppe å gå med Modbus tcp i home assistant.

Här har du min konfiguration för att få ut sensordata från min CTC GSi 616 till Home Assistant via modbus:

https://github.com/gribber/ha/blob/main/modbus/ctc.yaml

Ett par templates för att tolka värden:
https://github.com/gribber/ha/blob/main/templates/heatpump.yaml

Takk! Jeg har sett over dine yaml-filer og har et par spørsmål. Jeg har tatt utgangspunkt i "BMS-lista" fra ctc.se (2021-11-08): https://ctc.se/file-download/a9fcdab53f94cdb3ae70beb27e9372b7.pdf og har noen spørsmål:
- Registre 62067 og 62077 er Heat pump 1 High pressure og Low pressure. Jeg ser at du har device_class temperature på de. Hva er det egentlig disse verdiene er?
- Register 62167 er Degree minute. Hva betyr det? Hva kan den brukes til?
- Registre 62301 (smartgrid_mode), 62302 (elspot_integer) og 62303 (elspot_decimals): Disse står ikke i dokumentasjonen. Har du tilgang til en annen dokumentasjon?

Jeg ser du også har skrevet om register 1100 og hvordan den kan brukes til fjernstyring. Finnes noe dokumentasjon på dette? 1100 er et register som ikke er dokumentert i filen over.

Utloggad MSEX

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #50 skrivet: 29 oktober 2022, 09:26:08 »
Tjena, helt plötsligt så kommer det in data nu.
Vet nån hur man hittar om det går att läsa ut hur mycket energi som VP nyttjar totalt ?
Jag undrar ocksÃ¥ hur man hittar  unique_id ? det finns ju inte med i BMS listan ?

Stort tack för din yaml kod.  "love" "love" "love" Linus Nordin.

/Micke

knudsvik

  • Gäst
knudsvik
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #51 skrivet: 29 oktober 2022, 10:52:21 »

Utloggad JonasTh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #52 skrivet: 30 oktober 2022, 00:06:12 »
Använder du Home Assistant kan du göra såhär:
Kodstycke: [Välj]
service: modbus.write_register
data:
  address: 1100
  value: 8
  slave: 1
  hub: ctc

DI0-7 är 8 bitar bara
Så i det här fallet är det omvandlat till decimalt
DI3 satt till 1:
00001000

DI0 = bit 0 = 1
DI1 = bit 1 = 2
DI2 = bit 3 = 4
DI4 = bit 4 = 8
osv..

Så vill du skriva till flera ingångar samtidigt så får du räkna ihop, t.ex: DI0+DI1 = 00000011 = 3


Alla ingångar måste definieras upp under inställningar -> definiera -> fjärrstyrning
Efter det är gjort så måste man även definiera upp hur portarna skall hanteras under respektive funktion, t.ex:
inställningar -> definiera ->värmesystem -> värmesystem 1 -> program ekonomi ext. konfig -> Ingen/NO/NC (jag har satt dem till NO, alltså Normally Open), står den kvar på Ingen här så kommer du inte kunna styra något

/Linus

Intressant! Jag har använt mig av dina yaml-filer rakt av och de har funkat klockrent. Men om jag skulle vilja styra säg varmvattenläget, och sätter den till DI0 i min EcoZenith, kan jag då skapa en entitet som jag kan byta läge med en knapp och använda i automatiseringar? Det går inte med modbus.write_register va?

Utloggad linus.nordin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • regerar.se
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #53 skrivet: 30 oktober 2022, 10:32:45 »
Jeg har endelig fått min CTC EcoZenith 250i med tilhørende EcoAir 400 koblet opp i Home Assistant. Jeg prøvde først å få tak i BMS/Internet modulen, men fikk beskjed at den ikke er i salg lengre. Jeg kunne heller få det nye typen display som kobles på ethernet direkte og har Modbus innebygget. Det var lett å få det nye displayet installert og jeg var fort oppe å gå med Modbus tcp i home assistant.

Takk! Jeg har sett over dine yaml-filer og har et par spørsmål. Jeg har tatt utgangspunkt i "BMS-lista" fra ctc.se (2021-11-08): https://ctc.se/file-download/a9fcdab53f94cdb3ae70beb27e9372b7.pdf og har noen spørsmål:
- Registre 62067 og 62077 er Heat pump 1 High pressure og Low pressure. Jeg ser at du har device_class temperature på de. Hva er det egentlig disse verdiene er?
Utan att egentligen veta, jag gissar på att det är olika sidor på förångare, någon annan mer insatt i värmepumpar kanske kan svara på det :)

Citera
- Register 62167 er Degree minute. Hva betyr det? Hva kan den brukes til?
Det visar ett värde på underskott/överskott på värmeproduktionen, negativt värde om den ligger efter med produktionen (skillnaden mellan börtemp och faktisk temperatur på framledningen), om jag har förstått det rätt

Citera
- Registre 62301 (smartgrid_mode), 62302 (elspot_integer) og 62303 (elspot_decimals): Disse står ikke i dokumentasjonen. Har du tilgang til en annen dokumentasjon?
Mycket riktigt, står inte där, jag fick registrerarna direkt av supporten, de hade inte släppt den nya listan än

Citera
Jeg ser du også har skrevet om register 1100 og hvordan den kan brukes til fjernstyring. Finnes noe dokumentasjon på dette? 1100 er et register som ikke er dokumentert i filen over.

Den dokumentation jag har hittat är bara den som står i bms-listan (sista sidan), du kan se lite tidigare i tråden här vad jag har kommit fram till
CTC GSi 616, 350m borrhål, golvvärme+rad, 2-plan 166m2 villa + 50m2 fristående garage byggår ~1865, kulvert från garaget
23.2kWp solceller på markstativ, ferroamp

Utloggad linus.nordin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • regerar.se
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #54 skrivet: 30 oktober 2022, 10:45:07 »
Tjena, helt plötsligt så kommer det in data nu.
Vet nån hur man hittar om det går att läsa ut hur mycket energi som VP nyttjar totalt ?
Jag undrar ocksÃ¥ hur man hittar  unique_id ? det finns ju inte med i BMS listan ?

Stort tack för din yaml kod.  "love" "love" "love" Linus Nordin.

/Micke

unique_id är kopplat till entiteten i home assistant, så inget med pumpen i sig att göra, det ska vara en unik sträng så HA kan knyta id:t till den entityn, jag har genererat uuid's genom vs code bara
Se mer info här: https://www.home-assistant.io/integrations/modbus/#unique_id

CTC GSi 616, 350m borrhål, golvvärme+rad, 2-plan 166m2 villa + 50m2 fristående garage byggår ~1865, kulvert från garaget
23.2kWp solceller på markstativ, ferroamp

Utloggad linus.nordin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • regerar.se
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #55 skrivet: 30 oktober 2022, 10:52:21 »
Intressant! Jag har använt mig av dina yaml-filer rakt av och de har funkat klockrent. Men om jag skulle vilja styra säg varmvattenläget, och sätter den till DI0 i min EcoZenith, kan jag då skapa en entitet som jag kan byta läge med en knapp och använda i automatiseringar? Det går inte med modbus.write_register va?

Beroende på vad det är för register så kan man skriva till det direkt också, en del (utöver 1100) är R/W
Supporten varande dock mig för att skriva för mycket till dem (begränsad livslängd/antal skrivningar på minnet i den), utan att definiera hur mycket för mycket är.. så har ingen aning om det är 10 eller 1 miljon

Så därav lär det vara säkrast att nyttja de ingångar som finns tillgängliga och är avsedda för det

Du kan använda modbus.write_register till båda

Går alldeles utmärkt att skapa en knapp i HA eller vad man nu kan tänkas vilja ha, inga begränsningar där :)
CTC GSi 616, 350m borrhål, golvvärme+rad, 2-plan 166m2 villa + 50m2 fristående garage byggår ~1865, kulvert från garaget
23.2kWp solceller på markstativ, ferroamp

Utloggad JonasTh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #56 skrivet: 30 oktober 2022, 12:35:38 »
Beroende på vad det är för register så kan man skriva till det direkt också, en del (utöver 1100) är R/W
Supporten varande dock mig för att skriva för mycket till dem (begränsad livslängd/antal skrivningar på minnet i den), utan att definiera hur mycket för mycket är.. så har ingen aning om det är 10 eller 1 miljon

Så därav lär det vara säkrast att nyttja de ingångar som finns tillgängliga och är avsedda för det

Du kan använda modbus.write_register till båda

Går alldeles utmärkt att skapa en knapp i HA eller vad man nu kan tänkas vilja ha, inga begränsningar där :)

Aha, då är jag med. Man använder 1100 men då blir man begränsad till åtta olika parametrar att skriva?

Utloggad linus.nordin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • regerar.se
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #57 skrivet: 31 oktober 2022, 06:46:07 »
Aha, då är jag med. Man använder 1100 men då blir man begränsad till åtta olika parametrar att skriva?

Ja precis, dessutom begränsad till det urval som de definierat

Ta gärna kontakt med ctc och försök få ett svar på hur mycket man kan nyttja (skriva till) de vanliga registrerarna och återkoppla :)
CTC GSi 616, 350m borrhål, golvvärme+rad, 2-plan 166m2 villa + 50m2 fristående garage byggår ~1865, kulvert från garaget
23.2kWp solceller på markstativ, ferroamp

Utloggad JonasTh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #58 skrivet: 31 oktober 2022, 08:35:22 »
Ja precis, dessutom begränsad till det urval som de definierat

Ta gärna kontakt med ctc och försök få ett svar på hur mycket man kan nyttja (skriva till) de vanliga registrerarna och återkoppla :)

Absolut, det ska jag göra!

Har nu skapat en input_number och lyckas starta en automatisering som körs varje gång den ändras. Jag lyckas dock inte få rätt format på värdet som ska skrivas i modbus.write_register. Har gjort en template som ska konvertera värdet men får inte till det. Det är varmvattenläget jag försöker ändra.

Angående spotprissensorerna som du har i dina konfig. Hur funkar de? VPn har väl ingen koll på elpriserna?

Utloggad linus.nordin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • regerar.se
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #59 skrivet: 31 oktober 2022, 20:39:39 »
Absolut, det ska jag göra!

Har nu skapat en input_number och lyckas starta en automatisering som körs varje gång den ändras. Jag lyckas dock inte få rätt format på värdet som ska skrivas i modbus.write_register. Har gjort en template som ska konvertera värdet men får inte till det. Det är varmvattenläget jag försöker ändra.

Angående spotprissensorerna som du har i dina konfig. Hur funkar de? VPn har väl ingen koll på elpriserna?

För att byta varmvattenläge, via vanliga registret så fungerar följande:
Kodstycke: [Välj]
service: modbus.write_register
data:
  slave: 1
  hub: ctc
  address: 61500
  value: 2

Där ändras det till komfort, enligt bmslistan:
0=Ekonomi
1=Normal
2=Komfort
3=Manuell

Jag tror inte det går (jag har i alla fall inte sett att man kan) att ändra vv-program via input registerna (1100)

Angående spotpriset så har den koll på det numera, med den nya firmwaren, så dessa värden går att plocka ut numera med (står inte i bms-listan än, fick prata med supporten)
Så här får man ut det:
modbus registerna
https://github.com/gribber/ha/blob/main/modbus/ctc.yaml#L377-L388
template för att få ut priset:
https://github.com/gribber/ha/blob/main/templates/heatpump.yaml#L214-L227


« Senast ändrad: 31 oktober 2022, 20:44:38 av linus.nordin »
CTC GSi 616, 350m borrhål, golvvärme+rad, 2-plan 166m2 villa + 50m2 fristående garage byggår ~1865, kulvert från garaget
23.2kWp solceller på markstativ, ferroamp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!