Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: luft-luft +luft-vatten  (läst 4098 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jerkan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
luft-luft +luft-vatten
« skrivet: 12 mars 2009, 01:19:50 »
Hej,jag har en luft-luftpump och nu har jag köpt ctc107. undrar om man tjänar mer om man kör med bÃ¥da el om bara ctc107 blir lönsamast?  Sc:,h

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: luft-luft +luft-vatten
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2009, 11:54:25 »
Om du har en LL...

typ kvalitetsinverter med R410 så är det lönsammast att köra med den. Själv räknar jag med att värmen kostar 0.35kr/kWh med LL. Jämfört med 0,5kr för LV och 1.20kr för elpatron.

Rena Ebberödsbank är det att köra elspets/elpatron med LV pumpen, istället för att köra LL. Speciellt när det börjar gå ner mot -5 ºC ute.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Gr1pen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GripagÃ¥rden
SV: luft-luft +luft-vatten
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2009, 18:22:55 »
För mej som har problem att Ecor Air inte räcker till mycket längre ner än till 0 grader, så kunde kanske LL vara ett komplement. Dock skulle väl detta få negativ effekt på varmvatten, då EL/LV skulle jobba mindre och därmed skulle det bli mindre/kallare varmvatten...?
1800-tals skånelänga utanför Kävlinge 150 + 50 m2 + 30 m2 gästrum i annexbyggnad.
CTC EcoEl 1550 + EcorAir 107 v2 (installerad 2005) placerad i annexbyggnad med rör i kulvert in till boningshus. Kompletterad 2013 med Luft/luft Panasonic 2E15.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: luft-luft +luft-vatten
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2009, 20:31:16 »
Tvärtom...

tror jag. Om din Ecoair är för liten, så får den avlastning av en LL och kan värma vattnet i Ecoel fullt ut.

Men två men...

-förutsätter att din Ecoair inte är felaktig

-förutsätter att du inte mestadels har runt -10 ºC, så att pumpen helt enkelt inte orkar att värma varmvattnet
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad jerkan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: luft-luft +luft-vatten
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2009, 10:17:07 »
Ja nu börjar det likna nÃ¥tt. Men den stora frÃ¥gan är ju om det blir billigare el, om LL äter upp vinsten som VL tjänar in. Som i mitt fall kommer nog VL klara att värma huset +tappvatten. Men om nu LL oxÃ¥ gÃ¥r sÃ¥ behöver inte LV gÃ¥ 100% . Det behöver ju inte LL  i heller göra.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: luft-luft +luft-vatten
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2009, 22:32:50 »
Så är det...

huset förbrukar ju inte mer värme än det behöver. Oavsett om värmen produceras av din LL eller LV.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad jerkan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: luft-luft +luft-vatten
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2009, 23:19:56 »
Vadå huset förbrukar inte mer än det behöver? Frågan var om det skulle bli billigare att köra med kombinerat LV,LL PÅ CA 60%. Eller bara LV på 100%.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: luft-luft +luft-vatten
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2009, 22:03:59 »
Vadå huset förbrukar inte mer än det behöver? Frågan var om det skulle bli billigare att köra med kombinerat LV,LL PÅ CA 60%. Eller bara LV på 100%.

Om du inte höjer inomhustempen....

sÃ¥ gÃ¥r det Ã¥t lika mÃ¥nga kWh per dygn, oavsett om  du värmer huset med LL, LV eller bÃ¥de och.
Varje kWh värme-energi kostar mig 0.35kr om jag värmer med LL. Och 0,5 kr om jag värmer med LV.

Billigast blir alltsÃ¥ om jag kör bara med LL. Men dÃ¥ fÃ¥r jag ojämn värmefördelning i huset.  Och dessutom fÃ¥r jag frysa om det blir kallare än -15 ºC ute.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: luft-luft +luft-vatten
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2009, 22:13:43 »
Jerkan.

Vad har du inomhus som styr 107:an?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: luft-luft +luft-vatten
« Svar #9 skrivet: 15 mars 2009, 22:17:17 »
Vadå huset förbrukar inte mer än det behöver? Frågan var om det skulle bli billigare att köra med kombinerat LV,LL PÅ CA 60%. Eller bara LV på 100%.

OK då...

Det blir billigast att köra kombinerat LV,LL PÅ CA 60%.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: luft-luft +luft-vatten
« Svar #10 skrivet: 16 mars 2009, 18:26:59 »
Jag satte in en, sen två LL men det blev inte så bra, dålig fördelning. Satte in 105 mot befintlig panna, fast kondensering och flyttade en LL för att kyla sovrum. Nu startar jag LL i vardagsrum vid ca -2°C och ner vid -10° startar jag den andra LL. Kör ingen elpatron och har manipulerat 105 så den går ner till -15°C. Funkar jättebra och det har inte varit under -15° sedan dess. Viktigt att köra L/V före LL för då får man det mesta av varmvattnet via VP.

Utloggad jerkan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: luft-luft +luft-vatten
« Svar #11 skrivet: 16 mars 2009, 19:11:22 »
Rocas. dom ska sätta en inne givare som man ställer graderna på.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: luft-luft +luft-vatten
« Svar #12 skrivet: 16 mars 2009, 19:18:34 »
Jerkan.

Jag tror att det krävs en Ecologic inomhus, men det vet ju CTC användarna här på forat.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad jerkan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: luft-luft +luft-vatten
« Svar #13 skrivet: 16 mars 2009, 19:23:17 »
Så som Harken beskriver menar jag, att köra så lite som möjligt med el-patron. Men i mitt fall så värmer LL undervåningen.Då ska ju LV klara övervåning+varmvatten. 80kvm per våning.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: luft-luft +luft-vatten
« Svar #14 skrivet: 16 mars 2009, 22:17:23 »
Om du dockar....

Ecoair mot en befintlig panna, som levererar varmvatten och släpper ut vatten till elementen med en shunt. Så fixar pannans reglersystem att elementen blir lagom varma. Ofta styrt av en utegivare som hör till gamla pannan.

Genom att komplettera pannans reglersystem med en innegivare oxå, så kan pannan och pumpen känna av när LL går och mata ut kallare vatten till elementen. Då går naturligtvis pumpen mindre eftersom mindre värme behövs från pannan.

Så kör jag, men med styrsystemet Ecologic.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad jerkan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: luft-luft +luft-vatten
« Svar #15 skrivet: 18 mars 2009, 21:19:25 »
Hej igen, nu e 107:an på plats. Har LL, kvar men ej igång.Får starta den när det blir kallt igen typ nästa år o se om man sparar nån krona,fan vad snål man låter ha ha.
Men är nöjd än så länge med 107, måste beröma el/rör killen för ett jävligt snyggt jobb. CTC i Lund. :)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: luft-luft +luft-vatten
« Svar #16 skrivet: 18 mars 2009, 22:18:48 »
Först tycker jag....

att du skall trimma in 107:an ordentligt. Därefter kan man ju prova några "snålstrategier". Själv kör jag en rejäl nattsänkning på Ecoair'en. (När det är ett par plusgrader står den nästan still under natten). Klockan 0600 kör LL pumparna igång på timer och kompenserar för nattsänket med litet billigare värme än vad Ecoairen kan ge.

Sedan stänger LL av sig på timer och Ecoairen tar över och ger en jämn komfortvärme under hela dagen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: luft-luft +luft-vatten
« Svar #17 skrivet: 19 mars 2009, 08:36:35 »
Det finns vissa andra saker att ta hänsyn till; LL låter och kan ge känsla av drag. LL har kortare livslängd, problem med innefläkt, filter, igensatt vvx inomhus osv. Den kräver också filterrrengöring. Allt detta tycker jag talar för att LL skall vara spetsen. Glöm inte att slå av huvudbrytare på sommaren, annars kan åska paja kretskort. Drabbade mig hemkommen från landet. 4000 kr i riktpris, men jag hittade ett "beg" litet billigare.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: luft-luft +luft-vatten
« Svar #18 skrivet: 19 mars 2009, 11:59:39 »
Det finns vissa andra saker att ta hänsyn till; LL låter och kan ge känsla av drag. LL har kortare livslängd, problem med innefläkt, filter, igensatt vvx inomhus osv. Den kräver också filterrrengöring. Allt detta tycker jag talar för att LL skall vara spetsen. Glöm inte att slå av huvudbrytare på sommaren, annars kan åska paja kretskort. Drabbade mig hemkommen från landet. 4000 kr i riktpris, men jag hittade ett "beg" litet billigare.

Mja...

LL har sannolikt lägre livslängd. Kanske hälften??

Men kostar bara en fjärdedel! Och ger lägre kostnad per kWh.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!