Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia diplomat D8 dÃ¥lig vv temp  (läst 2094 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tonyro

  • Gäst
tonyro
Thermia diplomat D8 dålig vv temp
« skrivet: 12 juni 2019, 20:26:50 »
Hoppas någon kan hjälpa mig om jag kan göra något själv innan jag tar hit en firma.
Har en bergvärmepump thermia diplomat D8 2003 där varmvattnet på sistone varit väl kallt.
Det ligger mellan 36-40grader och borde efter all jag läst vara ca 10-15grader högre? Om jag minns rätt har den brukat ligga på ca 48grader.
I höstas byttes cirk pump och för några veckor sen gick elpatronpaketet sönder och byttes.
Det känns som problemen kom efter bytet av elpatron.

Som jag tidigare frågat om är plint 323-324 inte inkopplad på kortet, det var den inte innan elpatron gick heller och då var varmvattnet varmt(varmare iaf..). Det hänger två kontakter lösa men vad jag kan se går dessa till brine ut.
Om någon kan ta en bild på var givaren som ska in på dessa kontakter sitter vore jag jättetacksam.

Det känns som att vp går onödigt korta intervall, kanske 5min i taget.
Ibland tänds fyrkanten ibland inte.

Vad är lämpliga inställningar på temp mm i servicemeny?
Vad säger eg varmvatten start i menyn varmvatten? Vad bör denna vara inställd på?




Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia diplomat D8 dålig vv temp
« Svar #1 skrivet: 12 juni 2019, 21:16:28 »
Pumpen ska alltid gå till fyrkanten kommer vid en vv körning.

Pumpen kör med ett viktat värde av temperaturmätarna i toppen och nedtill på tanken. Du bestämmer % av vilken du vill skall styra starten.

Då det viktade värdet är samma som startvärde startar vv. (Vikt vv temp)

De temperaturer du ser i start xx(yy) så är xx toppmätaren och yy starttemperaturen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

tonyro

  • Gäst
tonyro
SV: Thermia diplomat D8 dålig vv temp
« Svar #2 skrivet: 12 juni 2019, 21:49:26 »
Min går inte till fyrkant varje gång.
Nuv värden:
varmvatten
START 42(46)
Varmvattentid 30min
värmetid 20min
Toppv intervall 3d(nerställt f n)
Toppv stopp 65grader

Integral A1   60
Hysteres 7grader
Max retur 48grader
startintervall 20min
larm brine (i)
Tryckrör 121(0)C
Ute stopp -40C

youji

  • Gäst
youji
SV: Thermia diplomat D8 dålig vv temp
« Svar #3 skrivet: 13 juni 2019, 05:01:51 »
Min går inte till fyrkant varje gång.
Nuv värden:
varmvatten
START 42(46)
Varmvattentid 30min
värmetid 20min
Toppv intervall 3d(nerställt f n)
Toppv stopp 65grader

Integral A1   60
Hysteres 7grader
Max retur 48grader
startintervall 20min
larm brine (i)
Tryckrör 121(0)C
Ute stopp -40C
På din maskin så visar den lilla fyrkanten att tryckrörstemperaturen löser men fungerar cirkulationspumpen?Om du tar bort mässingsskruven på cirkulationspumpen och lyser med ficklampa för att kolla så axeln snurrar och det räcker inte med att känna med handen för att se om den snurrarn.Det kommer bara droppa lite vatten så det är ingen fara att ta bort mässingsskruven.Om värmestoppet ligger i (din framledningstemperatur visar noll) så körs inte cirkulationspumpen vid värmedrift utan bara vid varmvattenurtag.Ändra Hysteresen till 10 istället för din standardinställning 7för det kan vara att den lyser på hysteres.

Tonyro

  • Gäst
Tonyro
SV: Thermia diplomat D8 dålig vv temp
« Svar #4 skrivet: 13 juni 2019, 10:33:21 »
Imorse hade den löst på ht.
Tvivlar på att cirkulationspump är dålig då den bara är ett par månader. Dock är den inte original så kanske felinställd?
Ena röret på kompressor blir isigt när den går, är det normalt?
Ställer om till 10 ikväll så ser vi.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia diplomat D8 dålig vv temp
« Svar #5 skrivet: 13 juni 2019, 10:38:42 »
Så här års ska det inte bli nån is, speciellt inte på röret till kompressorn.
Detta tyder på att expansionsventilen är felinställd/trasig.
Detta kan även göra att den löser på HT och stoppar VV-laddning för tidigt.
Du behöver en kyltekniker för att kolla upp grejerna.
« Senast ändrad: 13 juni 2019, 10:40:24 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Tonyro

  • Gäst
Tonyro
SV: Thermia diplomat D8 dålig vv temp
« Svar #6 skrivet: 14 juni 2019, 14:10:18 »
Tog dit kyltekniker idag.
även han kliade sig i huvudet.
pumpen går en kort stund och stannar sen för att kort därefter starta igen.
Han hade misstanke om styrning, kan det vara något styrkort som gått sönder?

youji

  • Gäst
youji
SV: Thermia diplomat D8 dålig vv temp
« Svar #7 skrivet: 14 juni 2019, 14:28:15 »
Tog dit kyltekniker idag.
även han kliade sig i huvudet.
pumpen går en kort stund och stannar sen för att kort därefter starta igen.
Han hade misstanke om styrning, kan det vara något styrkort som gått sönder?
Du fÃ¥r inget larm att pumpen startar om x antal minuter?Har varit med om 2 gÃ¥nger att kunden monterat  cirkulationspumpen Ã¥t fel hÃ¥ll.Men vad är det för tÃ¥tar som hänger löst?FÃ¥r du inga värden pÃ¥ brine in/ut?Som vanligt kolla att växelventilen inte har fastnat genom att dra i spaken nÃ¥gra gÃ¥nger för att se sÃ¥ inte insatsventilen har fastnat.Styrkort tveksamt om nu inte dom lösa tÃ¥tarna pÃ¥verkar.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat D8 dålig vv temp
« Svar #8 skrivet: 14 juni 2019, 14:41:00 »
På din maskin så visar den lilla fyrkanten att tryckrörstemperaturen löser men fungerar cirkulationspumpen?Om du tar bort mässingsskruven på cirkulationspumpen och lyser med ficklampa för att kolla så axeln snurrar och det räcker inte med att känna med handen för att se om den snurrarn.Det kommer bara droppa lite vatten så det är ingen fara att ta bort mässingsskruven.Om värmestoppet ligger i (din framledningstemperatur visar noll) så körs inte cirkulationspumpen vid värmedrift utan bara vid varmvattenurtag.Ändra Hysteresen till 10 istället för din standardinställning 7för det kan vara att den lyser på hysteres.

Varför skall man ändra hysteres? 

tonyro

  • Gäst
tonyro
SV: Thermia diplomat D8 dålig vv temp
« Svar #9 skrivet: 18 juni 2019, 15:20:36 »
Lutar nu tyvärr åt att byta pump.
Min kyltekniker kliar sig i huvudet och han har ringt thermia som även de inte har några bra svar mest spekulationer.
VP har gått ca 60000h och den är som sagt sen 2003 men känns ändå surt.
NÃ¥t enkelt tips man kan kolla innan jag ger upp?

Pumpen går bara korta omgångar i taget, ca 2-5min, vilket inte räcker till att höja varmvattnet.
Kör just nu på bara tillsats.

Visst kan man fortsatt byta ut men frågan är hur mycket saker man ska byta på en gammalt pump?

Även tacksam för tips på alternativ.

Har fått offert på en Nibe 1255-12 istället men hugans va dyr den var, men det kanske det är värt?

Trucken

  • Gäst
Trucken
SV: Thermia diplomat D8 dålig vv temp
« Svar #10 skrivet: 24 juni 2019, 12:43:22 »
Följ tryckrörstempen under vv-laddning. GÃ¥r den för högt stannar den pÃ¥ det . DÃ¥ behöcer du byta kompressor och troligtvis exp.ventil med torkfilter Kolla även sÃ¥ nya cirkpumpen är vänd Ã¥t rätt hÃ¥ll,  vad du fÃ¥r för Delta under vv körning. När elpatron byttes kan slangen som sitter mellan den och kondensorn skadats, blir väldigt mycket skit i dom som dÃ¥ kan blockera flödet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!