Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skotta snö mot husväggarna ?  (läst 11477 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Skotta snö mot husväggarna ?
« skrivet: 21 december 2010, 08:57:45 »
Hej

Är det någon av er som bor norrut som skottar upp snö mot husväggarna på vintern, eller är det bara sånt som folk gjorde förr i tiden ?

Förresten, kan det inte vara skadligt ? Målarfärg, fukt och så ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Skotta snö mot husväggarna ?
« Svar #1 skrivet: 21 december 2010, 09:09:31 »
Har du torpargrund så ska du absolut göra det, det gör mer än man kan tro åt de dragiga kalla golven. Vi bor i ett hus från 1800 talet och vi skottar alltid upp snö från stenfoten och en bit upp på panelen.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skotta snö mot husväggarna ?
« Svar #2 skrivet: 21 december 2010, 10:02:40 »
Jag hade -8 ºC mätt med IR termometer på innerväggen i ett hörn.
Efter en mindre uppskottning blev det i alla fall +1 ºC så nog kan det göra skillnad.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Skotta snö mot husväggarna ?
« Svar #3 skrivet: 21 december 2010, 10:22:10 »
Jag gör det
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skotta snö mot husväggarna ?
« Svar #4 skrivet: 21 december 2010, 11:01:07 »
Det funkar.
Fuktproblemen är en skröna från 08:or som aldrig sett snö annat än på film.

Väggarna tar skada av regn och fukt på sommarn då det finns förutsättningar för rötsvampar o.s.v. att växa tillinte när det är minusgrader.
Det värsta för fasaden är dåligt trimmat gräs som tillåts växa upp mot fasadbrädorna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Skotta snö mot husväggarna ?
« Svar #5 skrivet: 21 december 2010, 11:17:39 »
Det funkar.
Fuktproblemen är en skröna från 08:or som aldrig sett snö annat än på film.

Väggarna tar skada av regn och fukt på sommarn då det finns förutsättningar för rötsvampar o.s.v. att växa tillinte när det är minusgrader.
Det värsta för fasaden är dåligt trimmat gräs som tillåts växa upp mot fasadbrädorna.
Helt riktigt...

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Skotta snö mot husväggarna ?
« Svar #6 skrivet: 21 december 2010, 11:21:14 »
Jag fick ett brev från mitt försäkringsbolag igår där dom mer eller mindre friskriver sig från ansvar om man inte skottar taket efter varje snöfall, försäkringen för raserade tak gäller bara om snön på taket uppkommit vid ett och samma snöfall.

vidare måste man hålla rent från snö runt husgrunden, och i hängrännor.

Man ska höja temperaturen inne, och ha minst 15 grader i alla utrymmen i huset samt ha daglig tillsyn i samtliga delar av huset så inte värmesystemet har falerat i någon del av fastigheten, annars kan försäkringen få en begränsad omfattning eller helt utebli...

Alltså, det är bara att ta semester hela vintern och vakta sitt hus :D

Har man torpargrund så skulle jag skotta upp snö mot väggen, inte om jag hade källare eller platta.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Skotta snö mot husväggarna ?
« Svar #7 skrivet: 21 december 2010, 12:48:04 »
Jaha.

Det stämmer alltså. Hörde från säker källa att de gör så i Kanada, de verkar ha lite sämre isoleringsstandard där trots ett ännu bistrare klimat.

Vi brukar ju ha andra problem härnere. Jag brukar få spraya snöskyffeln med silikonspray för att blötsnön ska släppa. Men i år är det riktig torr vinter, så man kanske skulle göra sig en sväng med snöskyffeln runt huset. Köpte förresten ny skyffel i år, och skulle spraya den inne i tvättstugan. Gissa om plastmattan blev hal;D

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Skotta snö mot husväggarna ?
« Svar #8 skrivet: 21 december 2010, 13:24:01 »
Jag fick ett brev från mitt försäkringsbolag...

Får man fråga vilket försäkringsbolag du har?
De verkar livrädda för att husen ska ta skada. Har de bara sakförsäkringar? Om de även har liv- och olycksfallsförsäkringar kanske de inte skulle ge rÃ¥det att skotta varje fallen flinga...  tomte::
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo pÃ¥ landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast pÃ¥ landet förstÃ¥ss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förrÃ¥d.
SV: Skotta snö mot husväggarna ?
« Svar #9 skrivet: 21 december 2010, 14:02:37 »
Jepp jag gör det. Tycker att det gör skillnad men det är bara runt halva huset klokt eller inte Sc:,h Känslan är bra a:gl <<ju längre norrut desto vanligare, jag pendlar mellan skellefteå & Gällivare ngra ggr/år.
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  MÃ¥l: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskÃ¥p -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp nÃ¥gra ggr/vinter.
Ã…r 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,0
Ã…r 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +2,3
Ã…r 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +3,3
Ã…r 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,4

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Skotta snö mot husväggarna ?
« Svar #10 skrivet: 21 december 2010, 16:00:26 »
Jag gör det med, vi har flera svinkalla hörn pÃ¥ vÃ¥rt hus, som föregÃ¥ende säger, Med FLIR kameran sÃ¥ visar mÃ¥nga minusgrader i hörnen, vid -15 ute,  verkar vara oisolerat, blir klart bättre med snö runt huset, helst i blÃ¥sten..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skotta snö mot husväggarna ?
« Svar #11 skrivet: 21 december 2010, 16:16:22 »
Jag gör det med, vi har flera svinkalla hörn pÃ¥ vÃ¥rt hus, som föregÃ¥ende säger, Med FLIR kameran sÃ¥ visar mÃ¥nga minusgrader i hörnen, vid -15 ute,  verkar vara oisolerat, blir klart bättre med snö runt huset, helst i blÃ¥sten..

o ändÃ¥ har du jämnvarma 21 grader i hela huset med din lÃ¥ga förbrukning, fast kanske inte i hörnena dÃ¥  studs
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Skotta snö mot husväggarna ?
« Svar #12 skrivet: 21 december 2010, 16:24:04 »
Jämnvarmt? Njae.. Golven är lite svala, förutom i hallen med Nocria golvvärme! Och boaseringen och dörrarna i hallen spricker sönder..! Övre plan håller ca 19 gr, perfekt för alla sovrum är där..-14 ute.. Annars ca 21gr på nedre plan.. Mitt i rummet, dånar på utsidan, höfläkt på insidan..kalla golv..

Golvvärme du är väntad..

Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skotta snö mot husväggarna ?
« Svar #13 skrivet: 21 december 2010, 16:56:12 »
Jag gör det med, vi har flera svinkalla hörn pÃ¥ vÃ¥rt hus, som föregÃ¥ende säger, Med FLIR kameran sÃ¥ visar mÃ¥nga minusgrader i hörnen, vid -15 ute,  verkar vara oisolerat, blir klart bättre med snö runt huset, helst i blÃ¥sten..

Vid 21 ºC och 35% Rf  uppnÃ¥s daggpunkten ungefär vid +5 ºC. Dvs är innerväggarna kallare än +5 ºC finns risk för fuktskador i eller pÃ¥ väggarna. Har du minusgrader borde det bildas frost pÃ¥ innerväggen... Sc:,h
Har du fukt på insidan av fönstren så har du fukt på alla andra ställen som håller samma eller lägre temp (i samma luft).

Edit.
Fukten vill "jämna ut sig" så det blir kanske inte så hög rf vid innervägen. Men ställ för allt i världen inte en soffa eller andra möbler direkt mot en så kall vägg. Då blir det vått i både vägg och soffa...
Testa att hålla en bit isolering mot ett fönster. Det börjar rinna vatten ganska snart. Får en att fundera på det här med temperatur och luftfuktighet.

//2000
« Senast ändrad: 21 december 2010, 17:40:19 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Skotta snö mot husväggarna ?
« Svar #14 skrivet: 21 december 2010, 18:07:11 »
Det är svinkallt speciellt i ett hörn i köket, och det hörn dit värmepumpen ej når ( Läs Nocria med vingen nedåt) vart extra påtaligt med kalla golv när Nocrian installerades, trots högre uteffekt så kallare golv..

Det är minusgrader i detta hörn, men är lufttätt, måste ju saknas isolering just där..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!