Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Atria COP-diagram med utetemp ner till -20  (läst 6699 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LasseCB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S.Sandby, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Atria COP-diagram med utetemp ner till -20
« skrivet: 17 oktober 2005, 12:01:48 »
Har inte sett det här tidigare sÃ¥ hÃ¥ll tillgodo. Sitter förresten nÃ¥gon pÃ¥ ett liknande för Aer3 modellen sÃ¥ vill jag gärna se det  :)
Thermia Diplomat 8 TWS + Aer 3. 1,5 plans hus med källare i Skåne

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Atria COP-diagram med utetemp ner till -20
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2005, 16:40:42 »
Väldigt intressant!  :)

COP enligt denna skiss är betydligt lägre än de siffror som anges för t.ex. Nibe och CTC, men frågan är om siffrorna är jämförbara?

Thermia anger ju COP med både cirkulationspumpar och fläkt. Jag undrar om övriga tillverkare har med detta i sina COP-värden.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad LasseCB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S.Sandby, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Atria COP-diagram med utetemp ner till -20
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2005, 13:55:20 »
Trevligt att någon fann det intressant, vet inte hur andra tillverkare gör med cirkpumpar och fläkt. För att korrigera mig själv så finns det inget liknade framtaget för Aer3 & Aer5 modellerna (föregångarna till Atria) men Thermia jobbar på det nu iaf (förhoppningsvis).
Thermia Diplomat 8 TWS + Aer 3. 1,5 plans hus med källare i Skåne

Utloggad Spanarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Atria COP-diagram med utetemp ner till -20
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2005, 19:33:01 »
När man funderar på luft/vatten värmepump så finns en del faktorer man bör fundera och ta hänsyn till.
Tycker det är fel att bara jämföra COP värden mellan olika fabrikat.
COP värden i all ära men de säger faktiskt i hela sanningen.
Som någon har uppmärksammat tidigare i tråden så kan COP värden vara angivna inklusive eller exklusive pumpar och fläktar. Detta påverkar COP i allra högsta grad.
En annan sak som påverkar COP är givetvis systemets värmeförluster, hur bra avfrostningsautomatik värmepumpen har.
Vad jag menar med värmeförluster är tex de system som har värmepumpen placerad utomhus som cirkulerar varmt vatten till radiatorer eller varmvattenberedaren från värmepumpen in till huset och ut igen, givetvis har man värmeförluster i ett sådant system, är dessa förluster med i COP värdena? Troligen inte.
Avfrostning kostar pengar, gäller alltså att ha så få avfrostningar som möjligt samt förbruka så lite energi per avfrostning som möjligt för att få en bra "system"COP. En smart avfrostningsteknik lönar sig alltså men syns detta i COP? Troligen inte.


Atria Köpare

  • Gäst
Atria Köpare
SV: Atria COP-diagram med utetemp ner till -20
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2006, 20:43:43 »
Har inte sett det här tidigare så håll tillgodo. Sitter förresten någon på ett liknande för Aer3 modellen så vill jag gärna se det  :)


Hej och tack för länken. men jag bara undrar om du har gjort diagrammet själv eller kommer det från säkra källor, känns inte som att om Thermia skulle lägga ut hela effekt diagrammet själva. Men det är ju helt ok att titta på, det bara ökade köp lusten ännu mera.

MVH Kommande Atria Ägare

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Atria COP-diagram med utetemp ner till -20
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2006, 22:05:10 »
Hej och tack för länken. men jag bara undrar om du har gjort diagrammet själv eller kommer det från säkra källor, känns inte som att om Thermia skulle lägga ut hela effekt diagrammet själva. Men det är ju helt ok att titta på, det bara ökade köp lusten ännu mera.

MVH Kommande Atria Ägare

Jo diagrammet kommer från oss
mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Atria COP-diagram med utetemp ner till -20
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2006, 16:47:45 »
Som jag tidigare försök hävda så är väl COP, som man mäter på rätt sätt, i o f intressant. En annan sak som är intressant är vad pumpen faktiskt ger för uteffekt vid kyla. Att COP är 1,6 vid -20 är kanske bra, men om den endast ger 2,5 KW vid denna temp så det bara 2,5 KW man får med detta COP på 1,6. Resterande effektbehov (upp till 9-10 kw eller så) får man ta på 100 % el. Minst lika intressant är därför vilken uteffekt pumpen kan ge vid kyla, för därmed reducerar man behovet av spets med 100 % el.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Atria COP-diagram med utetemp ner till -20
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2006, 19:44:57 »
Den stora fördelen med ytjord och bergvärme är att i en lämplig värmeanläggning (lågtemp) så ger den alltid mycket god effekt, minst COP 3 och effekten bestämmer man själv!!

Bor man i kalla trakter då måste det med i funderingarna!
vargavinter och en maskin som stannar vid -10 eller tex en luft luft som ger 2 kw då blir det fort dyrt!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Atria COP-diagram med utetemp ner till -20
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2006, 22:39:37 »
Som jag tidigare försök hävda så är väl COP, som man mäter på rätt sätt, i o f intressant. En annan sak som är intressant är vad pumpen faktiskt ger för uteffekt vid kyla. Att COP är 1,6 vid -20 är kanske bra, men om den endast ger 2,5 KW vid denna temp så det bara 2,5 KW man får med detta COP på 1,6. Resterande effektbehov (upp till 9-10 kw eller så) får man ta på 100 % el. Minst lika intressant är därför vilken uteffekt pumpen kan ge vid kyla, för därmed reducerar man behovet av spets med 100 % el.

För ge dig en hum olika uteffekter och pumpstorlekar så har jag tagit CTC som ett exempel på vad deras maskiner ger vid -10°C. Intressant är att för uppnå en hög uteffekt krävs det, för en i sammanhanget, kraftig pump. I och med att den är kraftig så behövs det också en hög tillförd effekt (som kostar pengar).

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Atria COP-diagram med utetemp ner till -20
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2006, 10:35:26 »
Självklart är det så.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!