Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Klämringskopplingar pÃ¥ KB - vad gäller?  (läst 9352 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattias F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är bäste dräng
Klämringskopplingar på KB - vad gäller?
« skrivet: 08 augusti 2008, 17:27:55 »
Jag har läst en massa på forumet om installation och lärt mig en hel del nyttiga tips.
Det har skrivits en hel del om lödning, press- och klämkopplingar.
Som jag har förstått, så är det inte rekommenderat med klämringskopplingar på KB (eller öht).

Jag försöker nu designa rördragningen och beställa prylar för att utnyttja presskopplingar, men hur jag än vrider på det kan jag inte se att det går att undvika klämringar lite här och där. (Jag förbereder för frikyla när jag ändå håller på)

Nu till frågan: Vad gäller? Kan jag använda klämringskopplingar ur Rinkabys sortiment på KB?

Ytterligare en fråga (Kanske främst till Rickard eller någon i området): Tidigare gick det att låna verktyg/ maskin för presskopplingar på Hellmans i Luleå, men de har slutat låna ut och jag hittar ingen som hyr ut. Vet någon var jag kan hyra eller låna en i Luleå orådet med omnejd?

Tack för ett bra forum!

mvh/
Mattias
Thermia Diplomat TWS 6, 450 m ytjordkollektor, Älvsbyhus 1971, 97+45 m2, vattenburen golvvärme i hela huset.
Norrbotten med Ã¥rsmedel pÃ¥ 1,7  och DUT -30
Egen installation, i drift sedan 2008-08-28.
Tidigare förbrukning ca 24 MWh/år inkl. hushållsel.
Förbrukning år 1 (2008/09):
11,5 MWh inkl. hushållsel. Kompressor 2800/(540)h.
Förbrukning år 2 (2009/10):
13,3 MWh inkl. hushållsel. Kompressor 3300/(710)h.
Förbrukning år 3 (2010/11):
13,8 MWh inkl. hushållsel. Kompressor 3455/(680)h.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Klämringskopplingar på KB - vad gäller?
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2008, 22:33:41 »
Alla saker du kan tänka dig behöva kuna lossa skall du koppla med klämringskoppling. Undvik dock att användaklämring på mässing på brinet, bässingen är för hård och sprickbildning på klämringskopplingen kan uppstå.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Klämringskopplingar på KB - vad gäller?
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2008, 20:14:22 »
Frysrisken uppstår ju bara om man har ett system med underdimensionerad borra där minusgrader förekommer. En installation med plusgrader på både KB-in och KB-ut bör vara riskfri utifrån resonemanget av Sloke.
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Inloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Klämringskopplingar på KB - vad gäller?
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2008, 00:21:50 »
Jag har en borra pÃ¥ 200 m eff borrdjup. Det lägsta värdet in jag noterat är +1 grad.  SÃ¥ jag tror inte det har med frost att göra. Trots detta har 3 av 4 klämringskopplingar brustit. Det är i samtliga fall muttrarna som brustit.  I tvÃ¥ av fallen har varit i oktober, resp maj och dÃ¥ har Vb in legat lÃ¥ngt över 0 grader. Däremot har jag använt Unipak. Kan det vara sÃ¥ att man dÃ¥ drar Ã¥t för hÃ¥rt med smörjmedel?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Klämringskopplingar på KB - vad gäller?
« Svar #4 skrivet: 24 augusti 2008, 09:51:57 »
Mässing är känsligt för spänningskorrosion. Är godset utsatt för spänningar korroderar det betydligt snabbare än i spänningsfritt tillstånd. Jag har varit med om gasledningar med klämringskopplingar av mässing där muttrarna sprack på de delar av ledningen som gick utomhus. Inomhusdelen var det inga problem med.

Har ocksÃ¥ erfarenhet av tryckregulatorer där mässingsdysan korroderade sönder efter nÃ¥gra sekunders exponering för förorenad gas. I svepelektronmikroskop sÃ¥g det ut som vatten som hade brutit igenom en sandvall. Men dÃ¥ var det stora spänningar. Hörde i samband med den utredningen talas om spänningskorrosion pÃ¥ mässing eller koppar, kommer inte ihÃ¥g vad, i en hönsgÃ¥rd. Ammoniaken i luften där var orsaken. 

En klämringskoppling på en köldbärarslang lär för det mesta vara fuktig så det är bra miljö för korrosion och spänningar finns det ju.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Klämringskopplingar på KB - vad gäller?
« Svar #5 skrivet: 24 augusti 2008, 10:46:40 »
Jag har en borra pÃ¥ 200 m eff borrdjup. Det lägsta värdet in jag noterat är +1 grad.  SÃ¥ jag tror inte det har med frost att göra. Trots detta har 3 av 4 klämringskopplingar brustit. Det är i samtliga fall muttrarna som brustit.  I tvÃ¥ av fallen har varit i oktober, resp maj och dÃ¥ har Vb in legat lÃ¥ngt över 0 grader. Däremot har jag använt Unipak. Kan det vara sÃ¥ att man dÃ¥ drar Ã¥t för hÃ¥rt med smörjmedel?
Vad har det varit för fabrikat på kopplingarna som har spruckit? Det enda fabrikat (av 3-4 st) där det uttyckligen stod att kopplingen var lämplig för kyla var Vatette när jag installerade vp för något år sedan.
Släppte du på kopplingen och drog åt den igen för att minska på spänningarna i kopplingen?
Något farbrikat (tror det var det rinkaby säljer men är osäker) skulle man inte smörja.

Roland: stämmer det som står här angående spänningskorrosion?: http://sv.wikipedia.org/wiki/Korrosion
Dvs att spänningen orsakar en spricka som gör att passivskiktet skadas.
Det står också att potentialskillnad påverkar korrosionshastigheten och ofta installeras vp med 300mA jordfelsbrytare pga att det då och då uppstår felströmmar i en vp med tiden. Jag mätte på min vp och köldbärarrören är jordade men det uppstår väl inte en potentialskillnad runt en spricka pga av detta?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Klämringskopplingar på KB - vad gäller?
« Svar #6 skrivet: 24 augusti 2008, 14:32:48 »

Roland: stämmer det som står här angående spänningskorrosion?: http://sv.wikipedia.org/wiki/Korrosion
Dvs att spänningen orsakar en spricka som gör att passivskiktet skadas.

Jag är inte tillräckligt hemma pÃ¥ omrÃ¥det för att kunna svara pÃ¥ om det är rätt eller ej. Spänningskorrosion är ett komplext   fenomen sÃ¥ mycket har jag lärt mig. Jag tror att det inte behövs nÃ¥gon  spricka men spänningarna blir större i närheten till sprickor sÃ¥ de underlättar säkert. Min bild av det hela är att spänningarna i godset höjer metallatomernas energi. De blir mer reaktiva och reagerar lättare med vad som kan tänkas finnas i närheten. I och med att korrsionen börjar, och den börjar ju lättast där spänningarna är högst, ökar spänningarna i det kvarvarande godset runt omkring. Det blir lite av kedjereaktion över det hela. NÃ¥gonstans pÃ¥ vägen till brott är det säkert en spricka. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Klämringskopplingar på KB - vad gäller?
« Svar #7 skrivet: 24 augusti 2008, 14:51:06 »
SPräckta muttrar märkta VSH-35-Super-EN1254.
Vad som jag tycker är konstigt är att sprickan i samtliga fall sitter på där godset är som tjoclast, dvs på toppen av sexkanten. Dorde inte sprickan bli på där godset är som tunnast?
Eller är det så att jag dragit för hårt med rörtången, för just på sexkanten där är kraften från rörtången som störst.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Klämringskopplingar på KB - vad gäller?
« Svar #8 skrivet: 24 augusti 2008, 14:57:35 »
Hej

När jag läste Wikipedia så skrev dom om potentialskillnad, så min fråga blir när avser spänning det som mäts i Volt och när avses spänning som i ett spänt rep.
Vilket menar du Roland.

MVH
Messer

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Klämringskopplingar på KB - vad gäller?
« Svar #9 skrivet: 24 augusti 2008, 15:30:10 »
SPräckta muttrar märkta VSH-35-Super-EN1254.
Vad som jag tycker är konstigt är att sprickan i samtliga fall sitter på där godset är som tjoclast, dvs på toppen av sexkanten. Dorde inte sprickan bli på där godset är som tunnast?
Eller är det så att jag dragit för hårt med rörtången, för just på sexkanten där är kraften från rörtången som störst.
Har för mig att man inte bör använda rörtång när man drar kopplingarna, det kanske är rörtången som försvagat kopplingarna?
Smord koppling eller inte bör inte spela nån roll om man drar rätt antal varv, har du dragit 3 kvarts varv efter handåtdragning enligt anvisning?:
http://www.vsh-fittings.com/Content/1/PDF/VSH%20Compression%20-%20Assembly_EU_UK.pdf

Längst ner på sidan 6 så står det om spänningskorrosion här: http://www.vsh-fittings.com/Content/1/PDF/VSH%20Compression%20-%20Technical%20Manual_EU_UK.pdf
Undrar om de inkluderar köldbärrarrör i "refrigeration systems"?

I vilket fall så står det inte att man inte bör smörja vsh-kopplingen, detta gäller dock Kuterlite: http://www.broen.se/usr/broen/cms/cmsresources.nsf/filenames/Kuterlite%20kl%E4mringskoppling.pdf/$file/Kuterlite%20kl%E4mringskoppling.pdf

Noterar att det inte explicit står att kopplingarna ovan kan användas i kylsystem, Vatette anger däremot att kopplingen kan användas i kylanläggningar: http://www.vatette.se/econtent/files/125/633257_8.pdf
Hoppas nu bara att bioetanol inte är aggresivt mot mässing som jag fick veta av en som bör ha koll pÃ¥ detta.  :o
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Inloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Klämringskopplingar på KB - vad gäller?
« Svar #10 skrivet: 24 augusti 2008, 16:55:24 »
Tack digitalrobert för all fakta. Jag inser förstÃ¥s att jag skulle använt skiftnyckeln. Men eftersom jag är en amatör och det var ganska brÃ¥ttom att fÃ¥ igÃ¥ng anläggningen sÃ¥ missade jag där. Vad jag kommer ihÃ¥g ochsÃ¥ är att jag fick dra ganska rejält för att fÃ¥ det att bli tätt. Det kändes som om det var mindre bra toleranser mellan rör och kopplingar. Grov  dimension?. Men som sagt jag är en glad amatör som gjorde vp-anläggningen själv eftersom jag fÃ¥tt dÃ¥liga offerter. Bortsett frÃ¥n kopplingarna har det fungerat perfekt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Klämringskopplingar på KB - vad gäller?
« Svar #11 skrivet: 24 augusti 2008, 19:27:17 »
Hej

När jag läste Wikipedia så skrev dom om potentialskillnad, så min fråga blir när avser spänning det som mäts i Volt och när avses spänning som i ett spänt rep.
Vilket menar du Roland.

MVH
Messer

Spänningskorrosion orsakas av mekaniska spänningar i kombination med en miljö som gynnar korrosion så där är det spänning som i spänt rep som startar det hela. Sen blir det vad jag förstår medan spänningskorrosionen pågår potentialskillnader liksom i all övrig korrosion.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Klämringskopplingar på KB - vad gäller?
« Svar #12 skrivet: 25 augusti 2008, 02:14:09 »
Hej

Tack Roland, jag började undra om det var korrosion p.g.a galvaniska strömmar som jag sett någonstans att dom fixar med nån form av spänning inkopplad, därav potatialskillnaden.

Men så du menar att det uppstår potentialskillnad som en följd av mekaniska spänningar i materialet, berätta vad du vet för jag kan inte det området.

MVH
Messer

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Klämringskopplingar på KB - vad gäller?
« Svar #13 skrivet: 25 augusti 2008, 09:07:59 »
Men så du menar att det uppstår potentialskillnad som en följd av mekaniska spänningar i materialet, berätta vad du vet för jag kan inte det området.

Med risk att jag har fel skulle jag vilja säga att det finns en potentialskillnad från början (det måste finnas fukt och andra korrsionsbefrämjande ämnen närvarande) men den är inte tillräckligt stor för att starta korrosionen. När det kommer till mekaniska spänningar i materialet ökar potentialskillnaden. Har man otur kommer man över den nivå där korrosionen startar. Olika metaller är olika känsliga för olika ämnen. En del stålsorter är känsliga för kolmonoxid och cyanider. Mässing är känsligt för ammoniak och kvävedioxid. Sen behövs det fukt också.

Men jag är ingen expert på området, har bara varit med och utrett ett par fall av spänningskorrosion och då var vi mer intresserade av att förhindra att de upprepades än gå in i detalj på varför det hände.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Klämringskopplingar på KB - vad gäller?
« Svar #14 skrivet: 25 augusti 2008, 15:13:56 »
Hur mycket betyder trycket i slingan för klämringkopplingarnes hållbarhet?
Någon kör jo med 4 bar och andra med 0,5 bar, till exempel.
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!