Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En sÃ¥n djungel  (läst 1105 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gnistan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +1/-0
En sån djungel
« skrivet: 21 januari 2007, 13:54:39 »
Hejsan. Kan nån hjälpa mig välja pump. Huset den ska sitta i är 90 m2 i 1,5 plan + källare byggt -26. Isoleringen är nog i stort sett original(obefintlig) förutom vinden som är isolerad. Idag sitter det radiatorer och elpanna 15 år gammal. Jag har hittat en bra placering i hallen som kommer att sprida värmen bra.
Jag är inte jättekänslig för pris, design eller ljudnivå ute eller inne. Däremot vill jag att den ska värma ordentligt, kyla på sommaren anser jag vara mindre viktigt.
Dom pumpar jag funderat på är toshiba ras 13, panasonic te12 samt sanyo 123, finns det andra tänkbara. Jag vill köpa pumpen inom en månad, bifoga gärna en länk till leverantören, bra service går före lågt pris. Jag kommer att installera själv, är nästan i branchen med polare som har kylbehörighet.

Som sagt, rejält med värme är prioritet 1 då jag tror kåken läcker som ett så, givetvis är ett ett plus om pumpen håller ett par år men det tror jag att alla kvalitetspumpar gör?


Så sätt igång och skriv, jag väntar vid tangentbordet.

Mvh Johan

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: En sån djungel
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2007, 19:17:36 »
Sitter du fortfarande kvar?  ;)
Panasonic TE12 har ju en behändig innerdel. Men annars om du funderar Panasonic så går ju XE12:an ofta till bättre pris. Helst om man som du kan fixa installation själv.

Skulle gärna ge dig en länk på ett bra pris, men det gillas inte här. :'( Du får nog nästan ge mig ett meddelande. *vinkar*

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: En sån djungel
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2007, 19:27:33 »
Jufitsus större ASY 14 och 18 verkar också ha rätt nöjda ägare, hög uteffekt och COP vid låga utetemperaturer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!