Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köpråd TYST luftvärmepump  (läst 5534 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Iven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köpråd TYST luftvärmepump
« skrivet: 02 september 2022, 11:01:25 »
Dags att skaffa första luftvärmepumpen, och då hittade jag detta ovärderliga forum!
Vi har dragit oss länge för att skaffa luftvärmepump, mycket pga oro för att få oönskat buller. Vi bor i ett hus med självdrag och har ingen mekanisk ventilation alls förutom badrumsfläkten på övervåningen, och den tystnaden som går att få är verkligen något vi värderar högt. Men nu går det bara inte längre med direktverkande el, så vi är ute efter vilka pumpar som är tystast på marknaden. Jag har klippt ut Folksams test från 2020 för att kunna sortera på ljudnivå, men det är ju ett gissel att bedöma vilken siffra som är mest relevant. Vad är era synpunkter på detta? Vi har fått offert på IVT Aero 807-1, men specmässigt ser den inte speciellt tyst ut.

Har ni några tips?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd TYST luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 02 september 2022, 11:13:20 »
De tystaste är förmodligen de med störst innerdelar. T.ex. Daikin Caldo II XRH30/40, Mitsubishi Sumo RW25/35 där fläkten då kan jobba med lägre varvtal för samma mängd luft. Lite grann låter det dock alltid med värmepump. Men det kan ju även knäppa i el-radiatorerna när de arbetar beroende på om de är lite gamla eller ej.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Iven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd TYST luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 02 september 2022, 12:02:18 »
Ja lite måste det såklart låta. Och några vettiga alternativ finns inte direkt idag för oss. På sikt kanske det blir vattenburet men jag har svårt att se att man ska räkna hem det om man inte räknar in en värdeökning på huset i det.
Tack för tips, ska kolla in dem!

Utloggad Iven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd TYST luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 02 september 2022, 13:22:19 »
De tystaste är förmodligen de med störst innerdelar. T.ex. Daikin Caldo II XRH30/40, Mitsubishi Sumo RW25/35 där fläkten då kan jobba med lägre varvtal för samma mängd luft. Lite grann låter det dock alltid med värmepump. Men det kan ju även knäppa i el-radiatorerna när de arbetar beroende på om de är lite gamla eller ej.

Daikin Caldo XRH 40 är med i Folksams test och placerar sig dåligt vad gäller ljudnivå inne. Vet du om det är stor skillnad på Caldo II?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd TYST luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: 02 september 2022, 15:11:21 »
Jaha där ser man, konstigt. Caldo II XRH40 är specad 19 respektive 22 dB(A) på de två lägsta fläktlägena och det är dessa som normalt används större delen av tiden i en vanlig bostad. De bästa modellerna brukar ligga på 19-20 dB(A) på lägsta fläktläge. Testar man max-läge är det lite annorlunda för då ska den ge mesta möjliga värme.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpråd TYST luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 02 september 2022, 17:02:20 »
Fläktläge 1 och 2 är nog rätt ovanligt att man använder då man vill ha så högt flöde som möjligt för att nå så stor yta som möjligt.
Fläktläge 3 av 4 brukar vi oftast rekomendera som lägst men helst högsta hastighet, SUMO 25 har i mina öron behaglig ljudnivå på fläktläge 3 men beror på hur ljudkänslig man är.

Och självklart kan fläktläge 1 eller 2 vara rätt flöde beroende på yta/planlösning men då är det oftast lite andra modeller som rekommenderas om man inte når så stora ytor.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad menbj0

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpråd TYST luftvärmepump
« Svar #6 skrivet: 03 september 2022, 01:10:45 »
Om ni vill ha det så tyst som möjligt tror jag det är viktigare att kika på placeringen av innerdelen är att hitta en specifik pump. T.ex. kan det funka bra att ha den i hallen och samtidigt få bra fördelning av värmen. Men det beror på planlösning. Mitt råd skulle vara att placera innerdelen i ett annat rum, än det där ni vistas mest. Vi är väldigt nöjda med placeringen i hallen.

Men annars tror jag som Josth, ju större innerdel, desto bättre. Om du kikar på test-siffror så måste du ha koll på vad som järförs. Görs jämförelsen med samma luftflöde? Antagligen inte.
« Senast ändrad: 03 september 2022, 16:38:16 av menbj0 »
Hus Göteborg: Daikin Caldo XR30, 2018
Hus Lysekil: IVT Greenline HE C7, 2022

Utloggad Iven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd TYST luftvärmepump
« Svar #7 skrivet: 05 september 2022, 14:41:46 »
Om ni vill ha det så tyst som möjligt tror jag det är viktigare att kika på placeringen av innerdelen är att hitta en specifik pump. T.ex. kan det funka bra att ha den i hallen och samtidigt få bra fördelning av värmen. Men det beror på planlösning. Mitt råd skulle vara att placera innerdelen i ett annat rum, än det där ni vistas mest. Vi är väldigt nöjda med placeringen i hallen.

Men annars tror jag som Josth, ju större innerdel, desto bättre. Om du kikar på test-siffror så måste du ha koll på vad som järförs. Görs jämförelsen med samma luftflöde? Antagligen inte.

Stort tack för era svar!
Nej det är ju just det att det känns väldigt svårt att jämföra... Vi har alltså tittat på IVT 807-1 primärt, men den har då 23 / 27 / 37 / 46 dB(A) i sina fyra lägen. Det låter ju som att det inte är så värst när jag läser era kommentarer.

Jag har en fläkttrumma i mitt kontorsrum som jag tycker låter alldeles för mycket, och den mätte jag till 37 db(A) där jag sitter och jobbar 1,5m ifrån nu precis. Med vår tänkta placering i hallen så kommer det vara mest "kritiskt" i soffan som är ca 5m därifrån. Ljud avtar med 6db per fördubblat avstånd, så om man utgår ifrån att ljudtrycket är uppmätt på 1m (vilket är standard för en högtalarspec, men det framgår ju tyvärr inte i specen för en luftvärmepump) så har man tappat 6db på 2m, och 12db på 4m. Och sen ytterligare en del för att ljudet passerar genom en dörr. Så en gissning är att man fått från 46db(A) till 32 db(A) ungefär. Vilket fortfarande är ganska mycket...
Det blir ju väldigt matematiskt detta...

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Köpråd TYST luftvärmepump
« Svar #8 skrivet: 05 september 2022, 22:28:08 »
Helt rätt ljudet mäts 80cm under och 1 meter framför ( om jag minns rätt)


Utloggad Iven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd TYST luftvärmepump
« Svar #9 skrivet: 07 september 2022, 12:08:55 »
Nu gäller det att vara snabb om man ska kunna få installation före jul!!!
Någon som har erfarenhet av Samsung Nordic Wind-Free 25? Polarpumpen har erbjudande med IKEA. Den poppade upp som ny kandidat och ser ut att ha väldigt bra ljudnivå.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd TYST luftvärmepump
« Svar #10 skrivet: 07 september 2022, 12:16:01 »
Många har haft kvalitetsproblem med Samsung värmepumpar och skrivit om det. Ökända. Betydligt säkrare att satsa en bra modell från på Daikin, Fujitsu, IVT/Bosch, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Iven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd TYST luftvärmepump
« Svar #11 skrivet: 07 september 2022, 13:46:38 »
Många har haft kvalitetsproblem med Samsung värmepumpar och skrivit om det. Ökända. Betydligt säkrare att satsa en bra modell från på Daikin, Fujitsu, IVT/Bosch, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba.

Ah, vad synd, tänkte att jag kanske äntligen hittat fram.
Tack för alla ovärderliga tips!

Utloggad Iven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd TYST luftvärmepump
« Svar #12 skrivet: 07 september 2022, 15:12:06 »
Jag har en teori. Jag tänker att det högsta fläktläget, det som också låter mest, är väldigt olika på olika modeller. Tittar jag på nämnda Samsungmodell så står den specad 19-38dbA, IVT 807-1 24-46dbA och Mitsubishi Hero 19-45dbA. Det kan ju mycket väl vara så att man vid näst högsta läget på IVT (37 dbA) flåsar på lika bra som högsta läget på Samsungen, men att det finns ytterligare ett läge som "boost"-läge. Någon typ av standardisering där man anger ljudnivå vid ett visst luftflöde hade ju varit önskvärt...

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpråd TYST luftvärmepump
« Svar #13 skrivet: 07 september 2022, 17:06:16 »
Du måste jämföra vad det är för ”ljudnivå” vid jämförbara luftflöden och dom brukar stå i produktblad på olika fläkthastigheter.
Tyvär visar inte alla på samma sätt så man får ibland räkna lite om det är angivet i kubik per timme eller liter per minut.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Köpråd TYST luftvärmepump
« Svar #14 skrivet: 07 september 2022, 21:33:45 »
Nu gäller det att vara snabb om man ska kunna få installation före jul!!!
Någon som har erfarenhet av Samsung Nordic Wind-Free 25? Polarpumpen har erbjudande med IKEA. Den poppade upp som ny kandidat och ser ut att ha väldigt bra ljudnivå.

Tyvärr ingen av deras (Polarpumpens modeller) som har SCOP över 4 för nordiskt klimat. Förutom att näthandlare har skapligt dåligt rykte vid service mm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!