Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulations problem.  (läst 16962 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wiklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar, när cirkulationen fungera!
SV: Cirkulations problem.
« Svar #30 skrivet: 03 januari 2006, 14:59:44 »
Men jag tycker man ska börja med det som cirkulerar hela rad-kretsen, alltså cirk-pumpen. Hade du kollat denna sa du?

Jajamen, den har jag haft isär och kollat hjulet och det ser som nytt ut.



Tänkte nämna att nu, på kurva 41, så har jag bra vämre överallt och vid temp från -3 till -16 (som det är ute just nu. brrr).
SÃ¥ det är ingen panik med värmen för mig längre, det är en av anledningarna att jag konsentrerar mig pÃ¥ vändningen av systemet först.  :)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Cirkulations problem.
« Svar #31 skrivet: 03 januari 2006, 15:31:45 »
Ok du kan fÃ¥ koppla sÃ¥, men lova att du tätar kanalen till skorsten..  Annars gÃ¥r det ut massor av energi där!

Om du ändå ska koppla om rad kretsen. kanske en rad, i köket kan va ett alternativ.. när du tappar ur mm.

För jag tror spisen ger lite dålig effekt jämfört med en radiator!

Det beror iofs på hur mycket jobb det blir med en ny radiator, om det är värt jobbet!!

Jag såg nåt nu.. vattenvärmare är det vattenmantlad varmvattenberedare?
DÃ¥ kan du nog inte koppla som jag sa.
Även expansinskärlet är du beroende av, den är kopplad till vedpannan?
kopplar du som jag sa då måste du ha kvar expansionskärlet i "båda" kretsarna.
Det kan lösas genom ett nytt kärl till vp jag har det gamla kvar och ett nytt för VP.

Det är inte så tokigt att du får mest allt flöde upp till VVB, men visst var det så att ingen värme lämnade värmepumpen när du körde en lägre kurva!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Wiklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar, när cirkulationen fungera!
SV: Cirkulations problem.
« Svar #32 skrivet: 04 januari 2006, 01:46:54 »
Ok du kan få koppla så, men lova att du tätar kanalen till skorsten..  Annars går det ut massor av energi där!

Absolut. Tänkte lägga in isolering i pannan och hoppas att det räcker att hålla värmen kvar.

Om du ändå ska koppla om rad kretsen. kanske en rad, i köket kan va ett alternativ.. när du tappar ur mm.

För jag tror spisen ger lite dålig effekt jämfört med en radiator!

Det beror iofs på hur mycket jobb det blir med en ny radiator, om det är värt jobbet!!

Ja, det kan ju faktiskt vara ett alternativ. Men tillsvidare får pannan stå kvar, för det blir en hel del jobb om man ska ta bort den och dra rör för en radiator till.

Jag såg nåt nu.. vattenvärmare är det vattenmantlad varmvattenberedare?
DÃ¥ kan du nog inte koppla som jag sa.
Även expansinskärlet är du beroende av, den är kopplad till vedpannan?

Jajamen, men den vvb används bara när/om det kokar när man eldat för hårt, som snabb avkylning.
Alldeles korrekt, expansionskärlet är kopplat till vedpannan.

kopplar du som jag sa då måste du ha kvar expansionskärlet i "båda" kretsarna.
Det kan lösas genom ett nytt kärl till vp jag har det gamla kvar och ett nytt för VP.

Om jag kopplar som på ritning från föregående sida så blir det ett väldigt enkelt ingrepp och då går det ju använda nuvarande exp, men lämnar öppet för framtida ändringar. Om man skulle få för sig att vedpannan ska igång igen.

Det är inte så tokigt att du får mest allt flöde upp till VVB, men visst var det så att ingen värme lämnade värmepumpen när du körde en lägre kurva!?

Men du, nu när du säger det. Mycket lite värme, ingen värme, lämnade VP på kurva 38 och vid -3. Om jag inte missminner mig så kan röret till VVB ovan pannan ändå varit lite varmt. Kan det vara så jävligt att VVBn fick cirkulationen att lägga av? Har aldrig hunnit kolla detta noggrannare för när värmen blev sämre så eldade jag.

När jag säger att ingen värme lämnade pumpen sÃ¥ var den iaktagelsen gjord genom att hÃ¥lla handen pÃ¥ stigaren bredvid  pumpen, mellan rör och flexslang, och där var det kallt.

Efter att systemet kopplats rätt så ska jag strypa flödet till VVB ovanför vedpannan och då borde det bli lite mera tryck ut till rad. Hoppas jag.
« Senast ändrad: 04 januari 2006, 02:08:48 av Wiklund »

Utloggad Wiklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar, när cirkulationen fungera!
SV: Cirkulations problem.
« Svar #33 skrivet: 04 januari 2006, 01:52:36 »
Måste rätta till följande!

När ni rengjorde filtret på VARMA sidan var det smuts i det då??

Jag verkar inte ha nått filter på varma sidan. :-\ Inget synligt som på kalla sidan.

Här missuppfattade jag frågan å det grövsta!  :-[
Med varma sidan trodde jag du menade stigaren. Pinsammt..
Men fel är till för att rättas till så här är mitt korrekta svar.
Ja! Det var rejält med skit i filtret som sitter på returledningen just innan VP.
Rengjorde det ordentligt men då gjorde det ingen märkbar skillnad på cirkulationen.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Cirkulations problem.
« Svar #34 skrivet: 04 januari 2006, 12:59:15 »
Citera
Efter att systemet kopplats rätt så ska jag strypa flödet till VVB ovanför vedpannan och då borde det bli lite mera tryck ut till rad. Hoppas jag.

Kör du värmepump så borde du stänga cirkulationen till VVB´n helt (den innan exp kärlet). Värmepumepn tycker inte om vatten som kommer tillbaka i stort sett oavkylt... så blir det ju om det får cirkulera i den utan att du tappar vatten där...
Det höjer tempen i rad. kretsen och ger därmed sämra verkningsgrad.

Men du kan ju inte stänga bort expansion utan måste ha en stoppkran i närheten av varmvattenberedaren...

Om den står oanvänd långa tider kan det va idé att "bränna" ur den riktigt om den ska användas i hushållet. Höja tempen riktigt rejält med vedpannan. För att avdöda ev Legionellabakterier.
Lite risk men värt att nämna.

Det där med skorstenen... en bärkasse med lagom mängd tex gullfiber i stosen eller in genom sotluckan mot rökkanalen stoppar effektivt.

Men du bör ha en "hatt" pÃ¥ skorsten om du slutar att elda annars kan nederbörd ställa till ett elände...   En sÃ¥n hindrar inte eldningen sen!

Inge bra om det regnar ned i oanvänd skorsten...
Har jag nÃ¥t skydd... nej tyvärr  :-[


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Wiklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar, när cirkulationen fungera!
SV: Cirkulations problem.
« Svar #35 skrivet: 04 januari 2006, 13:39:37 »
Citera
Men du kan ju inte stänga bort expansion utan måste ha en stoppkran i närheten av varmvattenberedaren...

Om den står oanvänd långa tider kan det va idé att "bränna" ur den riktigt om den ska användas i hushållet. Höja tempen riktigt rejält med vedpannan. För att avdöda ev Legionellabakterier.
Lite risk men värt att nämna.

Jag har en strypning på returledningen, ska dra åt den så blir det nog lungt med flöde runt VVB.

Den VVBn känns verkligen som en legionellahärd. Så länge man eldar så är det nog lungt, men nu kommer den bli kall och stillastående. Den är avstängd mot varmvattnet med en kulventil, så jag hoppas den stoppar legionella ifall det skulle bildas i gamla VVB.

Citera
Det där med skorstenen... en bärkasse med lagom mängd tex gullfiber i stosen eller in genom sotluckan mot rökkanalen stoppar effektivt.

Men du bör ha en "hatt" på skorsten om du slutar att elda annars kan nederbörd ställa till ett elände...   En sån hindrar inte eldningen sen!

Absolut, det där lät enkelt och bra. Ska bjuda hem en sotarbekant som får titta över ett plommonstop till skorstenen.

Tack för alla goda tips och råd.
Återkommer med resultatet av vändningen.

Utloggad Wiklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar, när cirkulationen fungera!
SV: Cirkulations problem.
« Svar #36 skrivet: 07 januari 2006, 23:49:17 »
Vändningen klar.

Så här blev det kopplat nu.

Med denna koppling har jag möjlighet att köra värmen genom vedpannan som tidigare, eller köra värmen förbi den rakt ut på rad, eller bryta pumpen och elda i vedpannan som då kan gå på själv cirkulation. Denna koppling med vedpannan var en idé vi fick när vi höll på med kopplingarna, och den är otestad och kommer nog att vara otestad till allt annat fungerar som det ska.

Efter vändingen så blev det en sjuhelvetes värme i nedervåningen på kurva 40. Allt fungerade som det var tänkt och vämen skickas genom vedpannan för tillfället.

Ett annat problem uppstod dock. Det finns 3 nyare radiatorer på övervåningen som är inkopplade någon gång på 90 talet. Dessa är givetvis också vända "fel". Eller ska man säga dom var vända rätt mot ett felvänt system?

 studs

Nåja, det må väl var en liten grej, cirkulationen fungerar på nedevåningen med gott om värme, och med en omkastning av kopplen uppe så borde det ju lösa sig.

Så, gott om värme och fin fin cirkulation nere, tempen inomhus hamnade på 22-23 grader, detta tycker jag är för varmt så i morse sänkte jag kurvan till 38 och åker hemifrån. Kom hem för 2 timmar sen och allt är iskallt. Ingen (massor av svordommar) cirkulation, precis som innan vändingen. Framledningen är på 50 grader, retur 17. Inga larm. Gott om varmvatten.  huvuddunk

Rengör filtret på returen som är skitigt, luftar alla radiatorer och dom verkar inte innehålla någon luft, lyssnar på cirkpumpen som går, men ingen värme vill lämna pumpen ändå! Nu står pumpen på kurva 40 och jag hoppas att den får för sig att dela med sig av lite värme för det är -13 ute och jag fryser. (16 grader inne)

Nu tänker jag gå och ta en stor whiskey och fundera över bästa sätt av få utlopp för aggression, något som ger värme..

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Cirkulations problem.
« Svar #37 skrivet: 08 januari 2006, 00:00:33 »
Var blir värmen av? Har du något som kyler ner dina 50 gr till 17... Sc:,h

Kortslutning i radiatorn så flödet går tillbaka till värmekällan utan att den ger värme på radiatorerna?
Värmen kan ju ej försvinna Sc:,h

Citera
Rengör filtret på returen som är skitigt, luftar alla radiatorer och dom verkar inte innehålla någon luft, lyssnar på cirkpumpen som går, men ingen värme vill lämna pumpen ändå! Nu står pumpen på kurva 40 och jag hoppas att den får för sig att dela med sig av lite värme för det är -13 ute och jag fryser. (16 grader inne)

Nu tänker jag gå och ta en stor whiskey och fundera över bästa sätt av få utlopp för aggression, något som ger värme..


Det med Whiskey verkar gott och det värmer innombords, men forfarande har du kallt i bostaden.

Ge dig ej.. På brännet och körhårt..   :-X


Har du växelventil problem så lossa den och då får du automatiskt värme till radiatorkretsen
Det kan vara det som kärvar..
« Senast ändrad: 08 januari 2006, 00:11:20 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Wiklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar, när cirkulationen fungera!
SV: Cirkulations problem.
« Svar #38 skrivet: 08 januari 2006, 00:49:32 »
Jag tror inte dom 50 graderna lämnar pumpen, eller lämnar pumpen otroligt lÃ¥ngsamt och trögt. Nu efter en halvtimma sÃ¥ är returen 26 och fram fortfarande 50. Dock är framledningsröret kallt där det gÃ¥r ihop med flexslangen. Storstopp pÃ¥ radiatorslingan kan ju vara ett alternativ, men det fungerade sÃ¥ bra igÃ¥r och innan vändingen sÃ¥ fungerade cirkulation till och frÃ¥n vid -3 och efter en höjning av kurvan fungerade det bra till idag.  Sc:,h

Växelventilen ja, den verkar rolig. Jag har inga problem med varmvattnet, det är inte ens ljummet. Visst borde det påverkas av växelventilen? Jag är så fruktansvärt osäker på hur det fungerar med växelventilen så vågar jag inte börja skruva i den.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Cirkulations problem.
« Svar #39 skrivet: 08 januari 2006, 01:09:01 »
Hemskt va trist fy faxxx

Stannar Vp snabbt det borde den göra om den producerar värme men inte leverar ut någon!!!

tre saker..
Visst nämndes det att flexslangarna kan bli täta...

Växelventilen... men har du inget vv heller?? då är det ju inte den...

DÃ¥ satsar jag pÃ¥ cirkpumpen, den mÃ¥ste va paj...   men du hade väl kollat sÃ¥ pumphjulet sitter fast!!!!!

Byt cirkpump.. kolla slangarna och kolla först av allt ventilen om den rör sig.

Hoppas det fixar sig ja lider med dig  :'( :'(

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Wiklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar, när cirkulationen fungera!
SV: Cirkulations problem.
« Svar #40 skrivet: 08 januari 2006, 03:40:10 »
VP stannar inom 2 minuter.

Japp, flexslangarna ja, jag glömde kolla dom när vi hade tappat ner systemet. Tragiskt men sant.
Kommer förmodligen att måsta tappa ner när radiatorerna upp ska kollas och då ska flexslangarna kollas.

Jag har varmvatten, hur mycket varmvatten som helst. Jag fick för mig att det kunde bli ljummet om växelventilen var paj? Körde upp kurvan till 42 och då löste pumpen ut på toppvärme. Då såg jag att framledningstempen och vv tempen var samma. Dom följdes åt hela tiden. Kanske ska vara så?

Ska plocka loss cirkpumpen igen i morgon och kolla så att hjulet verkligen sitter fast.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Cirkulations problem.
« Svar #41 skrivet: 08 januari 2006, 10:44:13 »
Att den stannar snabbt tyder pÃ¥ att den inte blir fri värmen den producerar...  och dÃ¥ inte heller till varmvattnet...

Man kan se på stiftet på ventilen om den jobbar osså kan man ställa den manuellt (tror jag)

trist nÃ¥t sÃ¥ oootroligt  fiR:  Rätt fantastiskt..

Om cirkpumpen är paj på nåt sätt kanske den borde lösa även på VV drift MEN vattnet rusar runt mycket lättare i beredaren!

Du ser ju på indikatorlampan om den jobbar med vv för tillfället. Då ska tempen stiga om du kollar på VV tempen. men inte annars!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Wiklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar, när cirkulationen fungera!
SV: Cirkulations problem.
« Svar #42 skrivet: 08 januari 2006, 16:20:01 »
Växelventils h-vete!  knUp

Visst är det den som strular. Röris kom hit igen idag och vi slet loss sidan på pumpen och öppnade locket till växelventilen. Då syntes det klart och tydligt hur den fungerade. Den rörde inte på sig vare sig vi körde manuellt eller med spaken under den så vi flyttade över den med handakraft och då blev det rush på systemet. Fick direkt ut värmen. Men så fort den ska göra vv så går den över i det läget men går inte tillbaka när den är klar.

Så nödlösningen blev att vi bröt över växelventilen manuellt och kopplade bort strömmen till den. Jag får inget varmvatten just nu men jag har värme! Ska fixa en ny växelventil i morgon.

Skööönt med goa varma radiatorer.

Utloggad Wiklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar, när cirkulationen fungera!
SV: Cirkulations problem.
« Svar #43 skrivet: 08 januari 2006, 18:24:24 »
Hmm, en tanke som slog mig nu.. Skulle jag kunna manuellt styra över växelventilen sÃ¥ det kommer lite värme till VV men mest till rad?  Sc:,h

(Wiklunds privata bollplanks trÃ¥d?  ;) )

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Cirkulations problem.
« Svar #44 skrivet: 08 januari 2006, 18:41:26 »
Eftersom den alltid står i läge VV så kan du använda den så att då du vill ha VV monterar du dit dess elektriska koppling och sen "flärpar du endast bort den då du är nöjd"

På så sätt kan du ha VV+Värme tillfälligt Manuellt via VP tills byte sker av installtören.

Är det sen så att den är mekaniskt problem så att den hänger sig där så får du ge den en döving efter VV uppvärmning ar klart.
« Senast ändrad: 08 januari 2006, 18:44:49 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!