0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: ackeka Någonting gör att det går tungt runt hos dig, växelventil är ett bra tips, men börjar fundera på flexslangarna också.(Titta, quote. )
Någonting gör att det går tungt runt hos dig, växelventil är ett bra tips, men börjar fundera på flexslangarna också.
Rörmockaren ska absolut få ta en nogrann titt på växelventilen. Men flexslangarna? Vad kan ha hänt med dom. Kan dom slagga igen? Kanske den här tungroddheten beror på det bakvända systemet också?
Det händer att gummit inuti spjälkas och devis följer med, varvid en del av vattnet hamnar mellan det som är kvar utåt och det som börjat lossna, så att det som lossnat trycks ihop.
Med den där (höga) kurvan kan du få pumpstopp pga för hög returtemp.. så du måste vaka över pumpen eller sänka lite!
En lite lurig grej (som nog alla rörisar kollar) är att det kan bli luft i själva cirkpumpen, det kan ge dålig cirkulation.
När ni rengjorde filtret på VARMA sidan var det smuts i det då??
Ok. Nu ska ni få se hur mitt system är kopplat. studs "bild"Så fantastikst är det idag. Då kanske man förstår varför det går lite tungt runt.
Nu har jag haft rörmockaren här och detta är vad vi pratat om. "bild"Så, vad tror ni om detta? Vill verkligen höra vad ni har att säga om detta innan jag börjar bygga om.
Ditt system går mot självcirkulationen helt klart, men jag tror fortfarande att du har något mer som hindrar flödet. Tänk på att det har funkat tidigare år, i alla fall som jag förstår dig. Visst systemet måste fixas för att bli bra, men det borde finnas något sätt att få igång cirkulationen sanbbt utan för stora ingrepp.
Varför vill din rörmockare ha en magnet-ventil på VB-r?Är han rädd att du får för hög retur temperatur, då du eldar i kökspannan?Kan han motivera det och en extra cirkulationspump, i ett som jag förmodar självcirkulerande system, så verkar det okej.Fråga snällt om det är en Thermia system lösning eller egen konstruktion. Jag är av uppfattningen att de av tillverkarna framtagna lösningarna är bra, i varje fall om de inte är mer komplexa än detta. Det är trots alla proplem bara en VP och en vedpanna.
En sak som inte är med i dina ritningar, är den golvvärmeshunt som du skrev om i ett tidigare inlägg. Eftersom ditt värmesystem har fungerat tidigare tots det är felvänt, så har du troligtvis mycket stor elementarea i förhållande till ditt värmebehov. Detta är ganska vanligt vid äldre hus som sedan har tillägsisolerats, och är också mycket bra när du har VP. Men när man sedan ansluter en golvvärmeshunt till radiatorsystemet, kan det bli så att den vill ha högre temperatur än vad som finns i systemet.
Det är en egen konstruktion och bara ett förslag/ide på möjlig koppling från rörmockaren.Magnet-ventilen slutade vi bort i alla fall, den är för dyr för det lilla jobb den är tänkt att göra.Vad som är tanken är att inte skicka ner för varmt vatten i VP. Att när jag eldar så sluter jag VP-r och slår igång cirkpumpen för att få ett eget system på pannan. Vi la upp ritningen här för att kolla vad ni tycker om det hela. Bästa vore ju om man kunde skippa klaffbacksventilen och cirkpumpen och bara göra en slinga av alltihop, men jag är lite osäker på vad som händer med VP om det kommer ner för hett vatten?
Tror inte att VP bryr sig om det blir för hett för den, VP slutar att ge värme, men det är väl vittsen med att elda ved. Går inte returen förbi VP'n så lurar du styrdatorn, den räknar i gradminuter och kör du värmen förbi den så kan den tro att du har ett värmebehov trots att du eldat i spispannan.Denna anledning som finns att ha någon form av förbigång, är att cirkulationen av radiatorsystemet stannar när VP'n gör VV, eldar du samtidigt skulle du kunna få kokning eftersom värmen kommer att stanna i spispannan. Så backventilen och cirkpumpen kanske kan vara rätt om du tänker elda en del, blir det hett i pannan så startar du din extra pump. Men magnetventilen så den tror jag du ska skippa som du sa.
Just nu gör jag så att om det är på väg att börja koka (dåliga cirkulationen gör att det gärna vill bli varmt snabbt) så vrider jag om kranen till gamla vvb och skickar ut det vattnet på vanliga vv, på det viset får jag ner tempen snabbt. Räcker inte det så spolar jag varmvatten. Kanske detta sätt även skulle fungera utifall det du skrev ovan skulle inträffa, VV tillverkning i samband med kraftig eldning?
Jag brukar rekommendera en koppling som bara möjliggör antingen ren vedeldning eller ren VP drift... om man vill ha kvar bef panna!Säg att du är beredd att elda 10 kbm/ved per år.. gör det vid svinkyla och stäng då av VP. Övrig tid får VP ensam sköta uppvärmningen. Det finns andra aspekter också, om man kopplar som du har det.. ser man inte till att ALLT drag genom skorsten stoppas när du inte eldar, så läcker det ut massor med värme via skorstenen.
Jag tycker på goda grunder så här, koppla in vedpannan med självcirkulation direkt på raddarna. DÅ har du dessutom värme vid strömavbrott. Sen kopplar man in VP också på raddarna men inte via vedpannan utan direkt på stig o retur.Jag har gjort det och inte eldat en pinne på 6 år!! jag har också självcirkulation så blir det ett stort strömavbrott får jag överväga ev eldning i vedpannan.