Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulations problem.  (läst 16946 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ackeka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulations problem.
« Svar #15 skrivet: 30 december 2005, 02:17:14 »
Citat från: ackeka
Någonting gör att det går tungt runt hos dig, växelventil är ett bra tips, men börjar fundera på flexslangarna också.

(Titta, quote.  8) )
Ja det här forumet har tydligen mÃ¥nga möjligheter, lär man sig inte om VP's sÃ¥ lär man sig annat, själv försöker jag lära mig att stava   :D

Rörmockaren ska absolut få ta en nogrann titt på växelventilen. Men flexslangarna? Vad kan ha hänt med dom. Kan dom slagga igen? Kanske den här tungroddheten beror på det bakvända systemet också?

Det händer att gummit inuti spjälkas och devis följer med, varvid en del av vattnet hamnar mellan det som är kvar utåt och det som börjat lossna, så att det som lossnat trycks ihop.
Thermia duo12 sjö/mark-kollektor 2x400m fördelat på 300m i mark och 500m i strömmande vatten.
Hus i Värmland 500 m² i 2 plan. Total årsförbrukning 13500 kWh.

Utloggad Wiklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar, när cirkulationen fungera!
SV: Cirkulations problem.
« Svar #16 skrivet: 30 december 2005, 02:22:03 »
Det händer att gummit inuti spjälkas och devis följer med, varvid en del av vattnet hamnar mellan det som är kvar utåt och det som börjat lossna, så att det som lossnat trycks ihop.

Aha! Där ser man. Det ska kollas, och passar bra att kollas när vi liks måste tappa ur systemet.
Det ska bli riktigt intressant att se vad som ställt till alla problem. Förmodligen en kombination av allt.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Cirkulations problem.
« Svar #17 skrivet: 30 december 2005, 13:31:18 »
Nog går det tungt alltid, du har ett mycket lågt flöde.

Med den där (höga) kurvan kan du få pumpstopp pga för hög returtemp.. så du måste vaka över pumpen eller sänka lite!

En lite lurig grej (som nog alla rörisar kollar) är att det kan bli luft i själva cirkpumpen, det kan ge dålig cirkulation.

Det finns en stor centrumskruv på cirkpumpen (den på varma sidan) om man kör pumpen i läge 3 det högsta kan man ta bort den där skruven då ser du om det kommer luft... (åtminstone om det är en Grundoss pump)
Sen kan man stanna anläggningen och öppna skruven då också, för att se om man kan tvinga ut nån luft.

Men varför du helt plötsligt skulle ha luft nu, ja det verkar inte troligt  :-[

När ni rengjorde filtret på VARMA sidan var det smuts i det då??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Wiklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar, när cirkulationen fungera!
SV: Cirkulations problem.
« Svar #18 skrivet: 30 december 2005, 14:10:26 »
Med den där (höga) kurvan kan du få pumpstopp pga för hög returtemp.. så du måste vaka över pumpen eller sänka lite!

Pumpen hade löst ut tidigare idag, själva kompressorn, så nu är det rätt kallt igen.

En lite lurig grej (som nog alla rörisar kollar) är att det kan bli luft i själva cirkpumpen, det kan ge dålig cirkulation.

Japp, den är kollad, men ingen luft där.

När ni rengjorde filtret på VARMA sidan var det smuts i det då??

Jag verkar inte ha nÃ¥tt filter pÃ¥ varma sidan.  :-\  Inget synligt som pÃ¥ kalla sidan.

Nu går pumpen igen, och sakta kommer det lite värme på rad, men så ytterst lite. Bara -3 ute så..
Men det är växelgivaren som ställer till detta, eller är ett kombinerat problem?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Cirkulations problem.
« Svar #19 skrivet: 30 december 2005, 14:26:53 »
vad som är fel är svårt att säga. Om växelventilen kärva i halvöppet läge borde du ha svalt varmvatten också!!

Det lustiga är att du får fram (lite) värme om det är kallare ute!

Cirkpumparna kan va kluriga, jag har varit med om några konstiga fel..
Att pumphjulet börjar lossna att axeln snurrar, men pumphjulet snurrar bara när det har lust och med bra eller dålig fart.

Det brukar man kunna höra om man lyssnar på cirkpumen med tex en skruvmejsel (stetoskop) stänger man av och startar kan man höra ett (o)ljud som ett tickande just när det ska starta och stoppa...

Men jag tror inte heller det är felet men kan va värt att kolla....

Är det ett äldre hus ska man absolut ha ett smutsfilter på varma sidan, annars kan det bli problem med cirkulationen.

Men ditt fel är lite lurigt eftersom det är tempberoende, sÃ¥ jag fattar nog inte riktigt  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Wiklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar, när cirkulationen fungera!
SV: Cirkulations problem.
« Svar #20 skrivet: 30 december 2005, 14:43:44 »
Ja, det är verkligen skumt. Alla jag frågat blir lika ställda.

Vi får helt enkelt börja med att vända systemet rätt och börja där.

Utloggad Wiklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar, när cirkulationen fungera!
SV: Cirkulations problem.
« Svar #21 skrivet: 02 januari 2006, 09:38:26 »
Ok. Nu ska ni fÃ¥ se hur mitt system är kopplat.  studs



Så fantastikst är det idag. Då kanske man förstår varför det går lite tungt runt.
---

Nu har jag haft rörmockaren här och detta är vad vi pratat om.



Så, vad tror ni om detta? Vill verkligen höra vad ni har att säga om detta innan jag börjar bygga om.

Utloggad ackeka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulations problem.
« Svar #22 skrivet: 03 januari 2006, 01:09:29 »
Ok. Nu ska ni fÃ¥ se hur mitt system är kopplat.  studs
 "bild"
Så fantastikst är det idag. Då kanske man förstår varför det går lite tungt runt.
Ditt system går mot självcirkulationen helt klart, men jag tror fortfarande att du har något mer som hindrar flödet. Tänk på att det har funkat tidigare år, i alla fall som jag förstår dig. Visst systemet måste fixas för att bli bra, men det borde finnas något sätt att få igång cirkulationen sanbbt utan för stora ingrepp.

Nu har jag haft rörmockaren här och detta är vad vi pratat om.
 "bild"
Så, vad tror ni om detta? Vill verkligen höra vad ni har att säga om detta innan jag börjar bygga om.
Varför vill din rörmockare ha en magnet-ventil på VB-r?
Är han rädd att du får för hög retur temperatur, då du eldar i kökspannan?
Kan han motivera det och en extra cirkulationspump, i ett som jag förmodar självcirkulerande system, så verkar det okej.

Fråga snällt om det är en Thermia system lösning eller egen konstruktion. Jag är av uppfattningen att de av tillverkarna framtagna lösningarna är bra, i varje fall om de inte är mer komplexa än detta. Det är trots alla proplem bara en VP och en vedpanna.

Jag skrev i en annan tråd att "jag var 15-år när jag började i branschen 1980", men jag slutade också 1997 så möjligen att jag inte är uppdaterad här :'(
Vi får hoppas Bertil eller någon annan av de aktiva också vill svara.

En sak som inte är med i dina ritningar, är den golvvärmeshunt som du skrev om i ett tidigare inlägg. Eftersom ditt värmesystem har fungerat tidigare tots det är felvänt, så har du troligtvis mycket stor elementarea i förhållande till ditt värmebehov. Detta är ganska vanligt vid äldre hus som sedan har tillägsisolerats, och är också mycket bra när du har VP. Men när man sedan ansluter en golvvärmeshunt till radiatorsystemet, kan det bli så att den vill ha högre temperatur än vad som finns i systemet.
Thermia duo12 sjö/mark-kollektor 2x400m fördelat på 300m i mark och 500m i strömmande vatten.
Hus i Värmland 500 m² i 2 plan. Total årsförbrukning 13500 kWh.

Utloggad Wiklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar, när cirkulationen fungera!
SV: Cirkulations problem.
« Svar #23 skrivet: 03 januari 2006, 02:02:32 »
Ditt system går mot självcirkulationen helt klart, men jag tror fortfarande att du har något mer som hindrar flödet. Tänk på att det har funkat tidigare år, i alla fall som jag förstår dig. Visst systemet måste fixas för att bli bra, men det borde finnas något sätt att få igång cirkulationen sanbbt utan för stora ingrepp.

Där har du verkligen en poäng. Det är en gåta varför det inte fungerade som tidigare. Men efter min kruvhöjning från 38 till 41 så har det faktiskt fungerat helt smärtfritt med en jämn temperatur på 21 grader. Men det har sedan höjningen varit mellan -5 och -2 ute så vad som händer när det blir kallare vet jag inte riktigt.  Känns ändå som att den största boven i dramat är det felvända systemet tillsammans med en massa skit som fick cirkulation att sjunka så pass att den stannade helt. Känner att jag måste vända systemet till att börja med och sen gå vidare därifrån om den dåliga cirkultionen fortsätter.

Varför vill din rörmockare ha en magnet-ventil på VB-r?
Är han rädd att du får för hög retur temperatur, då du eldar i kökspannan?
Kan han motivera det och en extra cirkulationspump, i ett som jag förmodar självcirkulerande system, så verkar det okej.

Fråga snällt om det är en Thermia system lösning eller egen konstruktion. Jag är av uppfattningen att de av tillverkarna framtagna lösningarna är bra, i varje fall om de inte är mer komplexa än detta. Det är trots alla proplem bara en VP och en vedpanna.

Det är en egen konstruktion och bara ett förslag/ide på möjlig koppling från rörmockaren.
Magnet-ventilen slutade vi bort i alla fall, den är för dyr för det lilla jobb den är tänkt att göra.
Vad som är tanken är att inte skicka ner för varmt vatten i VP. Att när jag eldar så sluter jag VP-r och slår igång cirkpumpen för att få ett eget system på pannan. Vi la upp ritningen här för att kolla vad ni tycker om det hela. Bästa vore ju om man kunde skippa klaffbacksventilen och cirkpumpen och bara göra en slinga av alltihop, men jag är lite osäker på vad som händer med VP om det kommer ner för hett vatten?

Och vad händer om man kopplar det som ovan, fast med en kran istället för mag-ventil, och styper VP-r när jag eldar utan att stänga av VP?

En sak som inte är med i dina ritningar, är den golvvärmeshunt som du skrev om i ett tidigare inlägg. Eftersom ditt värmesystem har fungerat tidigare tots det är felvänt, så har du troligtvis mycket stor elementarea i förhållande till ditt värmebehov. Detta är ganska vanligt vid äldre hus som sedan har tillägsisolerats, och är också mycket bra när du har VP. Men när man sedan ansluter en golvvärmeshunt till radiatorsystemet, kan det bli så att den vill ha högre temperatur än vad som finns i systemet.

Golvvärmeshunten är kopplad på en gammal rad. som satt i hallen där det nu är en liten golvvärme slinga. Den blev mycket riktigt felvänd för varmt kommer på returen, men den har ändå fungerat och jag har fått lite temp på klinkersen. Just nu är den avstängd tills det att systemet är vänt.

Kanske skulle slå en signal till Thermia och höra vad dom tycker om spispannan och om dom har någon enkel lösning på det hela.

Jag har börjar fundera på att skippa spis-pannan helt och hållet och bara koppla VP direkt på rad. Så enkelt och garanterat fungerande. Men... då kanske man får kallras från skorsten, och jag förlorar ett element i köket.

Tar villigt emot förslag på hur det ska kopplas, eller vad jag inte ska koppla.
(Hoppas ni förstår något av mitt svammel.)[

Utloggad ackeka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulations problem.
« Svar #24 skrivet: 03 januari 2006, 02:27:38 »
Det är en egen konstruktion och bara ett förslag/ide på möjlig koppling från rörmockaren.
Magnet-ventilen slutade vi bort i alla fall, den är för dyr för det lilla jobb den är tänkt att göra.
Vad som är tanken är att inte skicka ner för varmt vatten i VP. Att när jag eldar så sluter jag VP-r och slår igång cirkpumpen för att få ett eget system på pannan. Vi la upp ritningen här för att kolla vad ni tycker om det hela. Bästa vore ju om man kunde skippa klaffbacksventilen och cirkpumpen och bara göra en slinga av alltihop, men jag är lite osäker på vad som händer med VP om det kommer ner för hett vatten?

Tror inte att VP bryr sig om det blir för hett för den, VP slutar att ge värme, men det är väl vittsen med att elda ved. Går inte returen förbi VP'n så lurar du styrdatorn, den räknar i gradminuter och kör du värmen förbi den så kan den tro att du har ett värmebehov trots att du eldat i spispannan.

Denna anledning som finns att ha nÃ¥gon form av förbigÃ¥ng, är att cirkulationen av radiatorsystemet stannar när VP'n gör VV, eldar du samtidigt skulle du kunna fÃ¥ kokning eftersom värmen kommer att stanna i spispannan. SÃ¥ backventilen och cirkpumpen kanske kan vara rätt om du tänker elda en del, blir det hett i pannan sÃ¥ startar du din extra pump. Men magnetventilen  Sc:,h sÃ¥ den tror jag du ska skippa som du sa.
Thermia duo12 sjö/mark-kollektor 2x400m fördelat på 300m i mark och 500m i strömmande vatten.
Hus i Värmland 500 m² i 2 plan. Total årsförbrukning 13500 kWh.

Utloggad Wiklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar, när cirkulationen fungera!
SV: Cirkulations problem.
« Svar #25 skrivet: 03 januari 2006, 02:56:42 »
Tror inte att VP bryr sig om det blir för hett för den, VP slutar att ge värme, men det är väl vittsen med att elda ved. Går inte returen förbi VP'n så lurar du styrdatorn, den räknar i gradminuter och kör du värmen förbi den så kan den tro att du har ett värmebehov trots att du eldat i spispannan.

Denna anledning som finns att ha någon form av förbigång, är att cirkulationen av radiatorsystemet stannar när VP'n gör VV, eldar du samtidigt skulle du kunna få kokning eftersom värmen kommer att stanna i spispannan. Så backventilen och cirkpumpen kanske kan vara rätt om du tänker elda en del, blir det hett i pannan så startar du din extra pump. Men magnetventilen  Sc:,h så den tror jag du ska skippa som du sa.

Ja, det där låter ju klart vettigt. Jag eldar inte så vansinnigt mycket heller. Mest om helgarna, och när det är rått eller riktigt kallt ute.

Just nu gör jag så att om det är på väg att börja koka (dåliga cirkulationen gör att det gärna vill bli varmt snabbt) så vrider jag om kranen till gamla vvb och skickar ut det vattnet på vanliga vv, på det viset får jag ner tempen snabbt. Räcker inte det så spolar jag varmvatten. Kanske detta sätt även skulle fungera utifall det du skrev ovan skulle inträffa, VV tillverkning i samband med kraftig eldning? Försöker smita undan utgiften för en extra cirkpump och klaffback.

Utloggad ackeka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulations problem.
« Svar #26 skrivet: 03 januari 2006, 08:52:50 »
Just nu gör jag så att om det är på väg att börja koka (dåliga cirkulationen gör att det gärna vill bli varmt snabbt) så vrider jag om kranen till gamla vvb och skickar ut det vattnet på vanliga vv, på det viset får jag ner tempen snabbt. Räcker inte det så spolar jag varmvatten. Kanske detta sätt även skulle fungera utifall det du skrev ovan skulle inträffa, VV tillverkning i samband med kraftig eldning?
Ja, där kommer ditt system att funka som förut.

Vet du om det fanns någon cirkpump innan VP'n var intallerad, om inte.
Man kan tänka sig att det skulle gå bra med bara en kran, istället för cirkpump och klaffback, förutsatt att ni hittar vad som bromsar ditt radiatorsystem. Förutsättningen att lyckas med något sådant är att systemet blir återstält med grova rör som du bör haft tidigare och ni inte inför någon strypning där ni grenar av till VP'n. Utan ha sett ditt system är det inget jag vill rekomendera men är samtidigt den lösning som jag tror jag valt själv.

Med endast en kran som du kan öppna när du eldar ved bör radiatorvattnet självcirkulera förbi VP'n, och du kan på såvis undvika kokning.

Eller en mycket lättrörlig backventil men ingen cirkpump...  Sc:,h
Thermia duo12 sjö/mark-kollektor 2x400m fördelat på 300m i mark och 500m i strömmande vatten.
Hus i Värmland 500 m² i 2 plan. Total årsförbrukning 13500 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Cirkulations problem.
« Svar #27 skrivet: 03 januari 2006, 11:50:21 »
Ofta är det lite problem med att köra VP och vedeldning samtidigt.. ved är riktigt högtemp och VP är lÃ¥gtemp sÃ¥ det passar inte sÃ¥ bra tillsammans. 

Vilken uttemp klara din VP? får du mycket tillksott om bara VP får värme huset?

Om den är hyfsat kraftig pÃ¥stÃ¥r jag det här... det är aldrig lönsamt att stödelda om VP själv klarar värmebehovet!!  Du tjänar inte ens igen vedkostnaden.. har du den gratis tjänar du inte igen kostnaden för motorsÃ¥g mm!!!!!!!!!

Hur är det möjligt.. jo besparingen om man har en bra VP anläggning blir ju bara ca 1/4 sÃ¥ stor mot om man tex kör en elpanna/elraddar.   3/4 är ju gratisvärme ur mark eller berg!

Jag brukar rekommendera en koppling som bara möjliggör antingen ren vedeldning eller ren VP drift... om man vill ha kvar bef panna!

Säg att du är beredd att elda 10 kbm/ved per Ã¥r.. gör det vid svinkyla och stäng dÃ¥ av VP.  Övrig tid fÃ¥r VP ensam sköta uppvärmningen. Det finns andra aspekter ocksÃ¥, om man kopplar som du har det..  ser man inte till att ALLT drag genom skorsten stoppas när du inte eldar, sÃ¥ läcker det ut massor med värme via skorstenen.

Det kan va så illa att det blir förlust, jag har flera såna exempel på folk som eldat i vedpannor men mest kört elpatron. Har man draget vidöppet jämt blir det en förlust trots att man eldat massor med ved!

Jag tycker på goda grunder så här, koppla in vedpannan med självcirkulation direkt på raddarna. DÅ har du dessutom värme vid strömavbrott. Sen kopplar man in VP också på raddarna men inte via vedpannan utan direkt på stig o retur.

Jag har gjort det och inte eldat en pinne på 6 år!! jag har också självcirkulation så blir det ett stort strömavbrott får jag överväga ev eldning i vedpannan.

Men min VP är så rejäl att jag har inget att tjäna på vedeldning.

Kolla lite här särskilt det från 18 nov det om vedeldning!

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,197.0.html

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Cirkulations problem.
« Svar #28 skrivet: 03 januari 2006, 12:33:44 »
Det verkar som att om alla hakat upp sig på växelventilen.
Men jag tycker man ska börja med det som cirkulerar hela rad-kretsen, alltså cirk-pumpen. Hade du kollat denna sa du? jag tror att skovel hjulet inne i cirk-pumpen har fragmat sönder och du har bara en halv skovel kvar nu, därför denna dårliga cirkulation på radiator och VVB.
din VP är trots allt nÃ¥gra Ã¥r och ditt vatten i radiatorena kanske innhÃ¥ller nÃ¥tt frätande.   8)

Utloggad Wiklund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar, när cirkulationen fungera!
SV: Cirkulations problem.
« Svar #29 skrivet: 03 januari 2006, 14:54:37 »
Jag brukar rekommendera en koppling som bara möjliggör antingen ren vedeldning eller ren VP drift... om man vill ha kvar bef panna!

Säg att du är beredd att elda 10 kbm/ved per år.. gör det vid svinkyla och stäng då av VP.  Övrig tid får VP ensam sköta uppvärmningen. Det finns andra aspekter också, om man kopplar som du har det..  ser man inte till att ALLT drag genom skorsten stoppas när du inte eldar, så läcker det ut massor med värme via skorstenen.

Nej, jag kommer inte ens i närheten av 10kbm/ved per år. Och jag kan mycket väl tänka mig sluta elda helt, lägga slanten som skulle gått till cirkpump och klaffback på en innegivare för att lättare få bort råheten på hösten och enkelt kunna dra upp tempen om det känns kyligt.

Men då har jag ett liten fråga till. Som det är nu funkar vedspisen i köket som en radiator och jag är rädd att det blir kallt i köket om jag kopplar bort den helt. Efter att läst ditt inlägg, Bertil, så känns det som det enda riktiga är att låta VP sköta allt själv och att jag kopplar det så här:



Tror du det är dumt med tanke på kallras från skorstenen?
Med ovan koppling så har jag påfyllning till systemet och expansionskärl klart. Men om du tror jag förlorar mycket värme på det, fastän draget är stängt, så kan jag koppla bort pannan helt och sätta in ett nytt expansionskärl och påfyllning direkt vid värmepumpen.

Jag tycker på goda grunder så här, koppla in vedpannan med självcirkulation direkt på raddarna. DÅ har du dessutom värme vid strömavbrott. Sen kopplar man in VP också på raddarna men inte via vedpannan utan direkt på stig o retur.

Jag har gjort det och inte eldat en pinne på 6 år!! jag har också självcirkulation så blir det ett stort strömavbrott får jag överväga ev eldning i vedpannan.

Innan VPn satt här så hade dom en cirkpump kopplad till vedspisen så jag gissar att självcirkulation är dålig, men jag ska ta upp det med röris.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!