Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köpt hus med thermia villa classic 105 mÃ¥nga funderingar...  (läst 16829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #45 skrivet: 16 december 2015, 10:08:45 »
En värmepump fungerar ju så att den börjar göra värme när utetempen går under +17 grader (typiskt) och sedan går den större och större del av tiden tills den måste gå kontinuerligt för att hålla huset varmt, i ditt fall verkar det vara vid ca -10 grader ute.
Blir det kallare ä'n så lär du behöva eltillskott för att hålla huset varmt.
Har du elpatron avstängd så kommer börvärdet att bli kanske 50 grader är det är -13 grader ute, men värmepumpen kommer fortfarande bara att kunna värma till 45 grader...

Uteffekt och COP ökar om du på något sätt kan öka värmeavgivningen genom att öka flödet, m en det blir ju inga jätteskillnader, du kanske kan vinna en erller ett par grader som det kan bli kallare ute innan eltillskottet behövs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar :)

Hög temperatur på framledningen är inte något att sträva efter, tvärtom. Ju svalare pumpen går desto bättre effektivitet. Det viktigaste, tycker jag, är att det är varmt i huset utan eltillskott ner till "rejält kallt ute" och vad det betyder är ju olika beroende på var i landet man bor.

Ja det är klar man vill ha sÃ¥ lÃ¥g temp som möjligt,  snart bygger jag ju bort 5 radiatorer och ersätter dom med 50 kvm golvvärme, är dÃ¥ sugen att montera nÃ¥gra större radiatorer i övriga delar av huset för att pÃ¥ sÃ¥ sett kunna köra pÃ¥ en lägre värmekurva men mitt ettrörsystem är redan i klenaste laget...

En värmepump fungerar ju så att den börjar göra värme när utetempen går under +17 grader (typiskt) och sedan går den större och större del av tiden tills den måste gå kontinuerligt för att hålla huset varmt, i ditt fall verkar det vara vid ca -10 grader ute.
Blir det kallare ä'n så lär du behöva eltillskott för att hålla huset varmt.
Har du elpatron avstängd så kommer börvärdet att bli kanske 50 grader är det är -13 grader ute, men värmepumpen kommer fortfarande bara att kunna värma till 45 grader...

Uteffekt och COP ökar om du på något sätt kan öka värmeavgivningen genom att öka flödet, m en det blir ju inga jätteskillnader, du kanske kan vinna en erller ett par grader som det kan bli kallare ute innan eltillskottet behövs.

Jag förstår det, ska försöka bygga om så jag får lite högre flöde. Men frågan är ju vad som är den största orsaken till att pumpen inte orkar?
1, Markplattan stjäl för mycket energi när det blir kallt ute, ska tvångsköra pumpen när det är 0 gradigt och se om pumpen orkar då mer då. orkar den med 50g så är ju boven där..
2, Antalet radiatorer/effekten är  mer än vad pumpen klarar. Tror inte det, men vet ej?
3, Har vattenvolymen i radiatorerna något att göra med detta, tex ta 2 radiatorer som genererar lika mycket effekt, den ena rymmer 4 liter vatten medans den andra rymmer 10liter, det borde väll inte ha någon betydelse?
4, Om jag stryper systemet/ stänger av 1 slinga eller 2 borde ju vp klara mycket mer? eller blir mottrycket för höggt i mitt redan lågt flödande system så att det påverkar vp?
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #47 skrivet: 16 december 2015, 13:56:26 »
OM värmepumpen gÃ¥r kontinuerligt vid -9 grader och framledningen är 45 grader sÃ¥ har värmepumpen hittat sitt jämviktsläge där husets värmesystem avger like  mycket som värmepumpen tillför för att hÃ¥lla huset varmt.
Det går inte trolla fram mer effekt ur värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
OM värmepumpen gÃ¥r kontinuerligt vid -9 grader och framledningen är 45 grader sÃ¥ har värmepumpen hittat sitt jämviktsläge där husets värmesystem avger like  mycket som värmepumpen tillför för att hÃ¥lla huset varmt.
Det går inte trolla fram mer effekt ur värmepumpen.


Det jag menar är att man mÃ¥ste ju kunna modifiera dom delar i radiatorsystemet som är dÃ¥ligt byggt  .,;-

Har varit -2 grader ute nu under nÃ¥gra timmar, har ställt upp värmekurvan sÃ¥ Vp gÃ¥r kontinuerligt. Nu har Vp gÃ¥tt i 2 timmar och framledningstemperaturen är pÃ¥ 50 grader  :) Detta mÃ¥ste väl ändÃ¥ betyda att den oisolerade betongplattan kyler mina radiator ledningar sÃ¥ mycket att Vp inte orkar mer? för sÃ¥dan stor skillnad ska det väll ändÃ¥ inte vara?     Har ju ändÃ¥ ca 100 meter gamla prisolrör ingjuten i plattan  (garageslingan pÃ¥ ca 30 meter är dock strypt sÃ¥ mycket det gÃ¥r utan att riskera att slingan fryser)

Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #49 skrivet: 17 december 2015, 06:14:08 »
Nja, tycker det låter märkligt om plattan skulle kyla så mycket mer för att det blir några grader kallare ute, om du nu inte har väldigt dragig dörr i garaget, då blir det ju förstås skillnad, men själva sulan och marken under den ändrar ju inte mycket i temp eller värmeavledning från en dag till en annan.
Om du får varmare än önskat inne kommer även framledningstemperaturen att stiga, det är ju tempskillnaden mellan rum och värmebärare som avgör systemets effekt, ökar rumstempen 3 grader över önskad temp så kommer vbf att stiga ca 3 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nja, tycker det låter märkligt om plattan skulle kyla så mycket mer för att det blir några grader kallare ute, om du nu inte har väldigt dragig dörr i garaget, då blir det ju förstås skillnad, men själva sulan och marken under den ändrar ju inte mycket i temp eller värmeavledning från en dag till en annan.
Om du får varmare än önskat inne kommer även framledningstemperaturen att stiga, det är ju tempskillnaden mellan rum och värmebärare som avgör systemets effekt, ökar rumstempen 3 grader över önskad temp så kommer vbf att stiga ca 3 grader.

Ja det lÃ¥ter ju konstigt att plattan skulle kyla sÃ¥ mycket... Inte sÃ¥ dragit i garaget iaf, 13grader där utan nÃ¥gon värme pÃ¥ slingan. 
Innertemperaturen ligger stadigt runt 20,5-21 grader inne.

Hade ju tänkt utöka med en vattenburen fläktkonverktor i del av källeren där det sitter 2 elradiatorer, men då kommer väll Vp orka mindre?

Om jag byter ut 2-3 radiatorer mot större sÃ¥ att jag kan hÃ¥lla en lägre värmekurva tex frÃ¥n 38 till 36 men hur mycket pÃ¥verkar det Vp?  Vp borde ju fÃ¥ svÃ¥rare att göra lika varmt vatten dÃ¥ eftersom effekten pÃ¥ radiatorsystemet blir högre, sÃ¥ det kanske inte lönar sig att tillföra mer radiatoreffekt?
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #51 skrivet: 17 december 2015, 13:04:56 »
Om du byter ut radiatorer skall det i så fall vara i de kallaste rummen, det kan göra att du kan hålla huset lagom varmt med aningen lägre framledning, men det enda du kan tjäna på detta är någon enstaka procent i högre uteffekt i bästa fall.
Tror inte att du kan göra just något som lönar sig om du måste betala för de nya radiatorerna.
Tyvärr.
Bättre då att satsa på en värmepump med högre uteffekt, eller komplettera med ytterligare en värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej, väntar med Vp byte till den dagen då den pajar tror jag, får bli en 12kw Vp då om borrhålet tillåter ::)

Har under 1 dyngn loggat dom båda el radiatorerna i rummet i källaren/markplan och dom har dragit 29kwh och då har snitt temperaturen legat runt 1-2 plusgrader! Tycker det låter mycket det motsvarar ju el för över 800:- Rummet är på 22kvm klinkrat golv på betongplatta.

Det måste ju löna sig att sätta in en fläktkonvektor? Tänkte köpa en sådan som ser ut som innerdelen på en luftvärmepump men hur kraftfull bör den vara? Man vill ju för det mesta kunna köra på den lägsta fläkthastigheten, och vilken rör/slangdimension bör jag dra dit 18mm? Får ju hälldre för högt flöde så man kan strypa in slinga än tvärtom

 Ã„r det dumt att passa pÃ¥ att fördra sÃ¥ jag i framtiden kan montera en konnektor i garaget med som ligger vägg i vägg med rummet? Med tanke pÃ¥ att man behöver väll grövre dimension pÃ¥ ledningen om jag ska koppla in 2 konvektorer. Jag kommer dra ett 1 rörs system dit eftersom jag har det i övriga delar.

Elförbrukningen i november blev 2308kwh  och dÃ¥ var det ganska varmt för att vara november  :(
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #53 skrivet: 18 december 2015, 22:59:21 »
Du sparar ju pengar på att bygga ut ditt radiatorsystem så länge det inte är så kallt att eltillskott behövs, blir det kallare så är det ingen vinst, men inte heller någon direkt förlust att värma med det vattenburna systemet.
Troligen är det ändå större delen av energibehovet som krävs när det är så pass varmt ute att eltillskott inte behövs, så helt bort kastat är det inte att komplettera med fler radiatorer, men värmepumpen i sig ger inte mer effekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
DÃ¥ har den första riktigt kalla perioden varit med närmare en vecka med -16 till -20 grader och nu har jag som vanligt nÃ¥gra funderingar  ???

Första 2 dagarna med -17 så orkade vp göra 47 grader som mest, vp gick dygnet runt och när gradminuterna närmade sig -1000 så ställde jag ner värmekurvan så inte elpatronen skulle gå in.
Dag 3 -19 Vp orkar bara göra 45 gradigt vatten till framledningen, ställt ner värmekurvan ytterligare så inte elpatronen ska gå in. inomhustempen är ca 20,5 grader passar på att elda någon timme i kaminen eftersom jag sänkt värmekurvan.

Dag 4-5,  -17 ute. värmepumpen orkar bara göra 42 gradigt vatten och den har gÃ¥tt konstant i 5 dagar, epatronen har gÃ¥t in nÃ¥gon timme medans jag varit pÃ¥ jobbet men ställer ner värmekurvan ytterligare, gradminuterna liger hela tiden runt -500. Börjar tro att borrhÃ¥llet är boven till att vp inte orkar med...

Dag 7 -5 grader ute och pumpen orkar fortfarande bara göra 42 gradigt vatten, värmekurvan uppställd och vp går hela tiden.
Testar då att stänga av garageslingan helt (den har varit 95% stängt tills nu då det bara är en radiator till slingan)
Dömm om min förvåning att efter 1 timme så är framledningstempen uppe i 47 grader???

Kan verkligen en slinga som är stängd med 95% och med endast 1 radiator kyla mitt system så mycket att vp inte orkar med?
Vp har ju tidigare orkat göra 47 gradigt vatten med slingan 95% stängd men dÃ¥ var det bara runt - 6 som mest, min teori är att markplattan har blivit riktigt nerkyld  sÃ¥ även när det blev lite mildare sÃ¥ var plattan fortfarande kall..

Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #55 skrivet: 11 januari 2016, 14:22:40 »
Börjar tro att borrhållet är boven till att vp inte orkar med...
Det är framför allt pumpen som är för klen. Nu vet jag inte vad det är för köldbärartemperaturer men är det normaldimensionering skulle 20 meter djupare borrhål öka värmepumpens effekt med uppskattningsvis 4-5 %. På den tiden pumpen installerades var det vanligt att dimensionera för 50-60 % effekttäckning. Idag när elen är dyrare i förhållande till borrning och pump är det ekonomiskt dimensionera för högre effekttäckning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är framför allt pumpen som är för klen. Nu vet jag inte vad det är för köldbärartemperaturer men är det normaldimensionering skulle 20 meter djupare borrhål öka värmepumpens effekt med uppskattningsvis 4-5 %. På den tiden pumpen installerades var det vanligt att dimensionera för 50-60 % effekttäckning. Idag när elen är dyrare i förhållande till borrning och pump är det ekonomiskt dimensionera för högre effekttäckning.

Jo jag vet att pumpen är lite för klen men Ã¥ andra sidan kanske det är tur dÃ¥ gÃ¥ngtiden endast är runt 40min vid -3 grader, sÃ¥ det blir ändÃ¥ mÃ¥nga start och stopp som systemet ser ut nu :( Tror det är borrat 170meter och ca 1 meter till berg.  BÃ¥da givarna för brinne är trasig sÃ¥ mÃ¥ste byta dom sÃ¥ snart jag har tid.
När jag i förra huset skulle instalera VP så valde jag en som klarade ner till -30 utan tillsats, önskade det var så i denna kåk också...

Ändå ganska konstigt att om jag stänger av en slinga med en radiator på 320w effekt så orkar pumpen göra 5 grader varmare framledning när det är kalt ute...
Nu kommer jag inom dom närmsta veckorna ta bort den slingan och dra en ny slinga i träbjälklaget som är dragen till en fläktkonvektor, dock sÃ¥ kommer den även ersätta 2 elradiatorer pÃ¥ 1000w vardera sÃ¥ jag tror elräkningen kommer minska rätt bra om jag räknat rätt  ::)
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!