Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tidsstyrning och tillskottsblockning?  (läst 4379 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lamarr

  • Lamarr
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Tidsstyrning och tillskottsblockning?
« skrivet: 30 januari 2007, 10:02:54 »
Ok, nu har jag läst pÃ¥ lite mer och kommit fram till servicesidorna ocksÃ¥. Där fanns ju lite mer att bita i. 50 sidor Rego-styrning är utmärkt läsning till och frÃ¥n jobbet  ;D

Efter er input i tidigare trådar funderar jag så här:

- nattsänkning av varmvattnet enligt 4.3
- tillskottsblockering på natten enligt 4.2
- fördröjning av tillskott dygnet runt enligt 8.1

Barnen badar ofta vid 18-tiden, och vi vuxna duschar på morgonen. En tempsänkning av varmvattnet mellan 19 och 05 borde väl vara ok. Då hinner det väl bli varmt till 06?
Fråga: hur mycket ska man sänka? 5 gr?

Nattsänkning av tempen verkar lite meckigt eftersom innegivaren kopplas ur. Men eftersom det inte gör nÃ¥t om det gÃ¥r ned nÃ¥n grad pÃ¥ natten sÃ¥ kan man ju blocka tillskottet i alla fall. 

Sen förstår jag inte riktigt hur tillskottsfördröjningen funkar, men flera har sagt att det är bra. Hur sparar man på det? Är det så att man tillåter att det tar längre tid att få vv och värme genom att bara låta kompressorn jobba? Vad är rimlig fördröjning?

Vad tror ni - är det vettiga åtgärder?
Nationalromantisk trävilla byggd 1906 i Stockholm, 190 kvm boyta, källare ca 60 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11, 300 l vv-beredare. Borrhål 215 m, varav 205-210 (?) m aktivt. Driftsatt 2007-01-27. VP-lärling.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Tidsstyrning och tillskottsblockning?
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2007, 17:26:18 »
Skit i nattsänkning utan ställ tillskottstimern på 180 min.
Du får en jämnare värme utan nattsänkning
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Tidsstyrning och tillskottsblockning?
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2007, 23:03:43 »
Ingen nattsänkning av varmvatten.... Då blir det flertal körning på morron när ni samtdigt har uttag av VV.
Det resulterar i "onödigt" tillskott när det är kallt ute!

Tillskottsblockering natt... jag tror inte pÃ¥ det heller...  kan resultera i en hoper tillskottsbehov när ni börjar ta ut vv pÃ¥ morron om dessutom huset är utkylt pÃ¥! Ã…terkommer till det.

Ang 8.1.. tycker som luckyman  tesat fördröj det med 3 timmar. Det fördröjs bara vid första start, finns fortsatt behov sÃ¥ stÃ¥r det berett för direktstart!!

Det resulterar knappast i märkbar "dipp" i rumstempen... men kan spara en hel del tillskott.
Varmvattenkapaciteten påverkas inte, ni har ju en kraftig kompressor den prioriterar vv om det finns behov!!!

Säg att kompressorn precis orkar med värmen pÃ¥ natten... (det blir max en vv körning pÃ¥ natten) när ni börjar använda vv pÃ¥ morgonen dÃ¥ blir radiatorerna svala.... kompressorn hinner inte jobba upp tempen  pÃ¥ radiatorkretsen det tar lÃ¥ng tid... man har lÃ¥g effekt tillgänglig när man har en vp. Därför mÃ¥ste den fÃ¥ tid pÃ¥ sig att jobba ikapp!
samtidigt är huset så värmetrögt så det brukar inte märkas!

Sen kan det finnas en fälla, ni har ju mycket vatten i värmesystemet... när det blir så kallt så tillskott behövs... skriv då upp drifttimmar varje dygn på vp och tillskott. Man kan behöva tex begränsa elpatronen så den inte ger för hög returtemp... det går fixa i styren.

Detta för att se att tillksottet inte kör upp tempen så högt att även kompressorrn stannar!!!

Kompressorn får ALDRIG stanna vid vad jag kallar svinkyla. Då ska den gå oavbrutet!!!

Om det blir problem kan man överväga att köra utan eltillskott, ev elda i en kamin dom få dagar det behövs stöd. iofs lite beroende på vilken temp pumpen ensam klarar.
Tom lösa elradiatorer är MYCKET bättre att spetsa med, då stör ju inte (höjs inte) pumpen arbetstemperatur. Ju högre temp desto högre energiförbrukning!! Samtidigt som pumpen ger lägre effekt!!

Ang tex nattsänkning... en vp ger 3-4 ggr så mycket energi som den drar, har man nattsänkning kanske man sparar 5 kw energi (ca 1,5 kw el) på morron kanske elpatronen måste hjälpa till, den kan då dra mera än det man sparat!!!! Så blir det helt säkert vid kyla!!
Så nattsänkning och värmepumpar tycker inte jag passar alls.

Puhh det blev mycket om lite  Sc:,h
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Tidsstyrning och tillskottsblockning?
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2007, 23:08:53 »
Nattsänkning på vv????
PÃ¥ vÃ¥ran pump sÃ¥ om vvb  är laddad pÃ¥ kvällen sÃ¥ startar inte pumen förän pÃ¥ morgonen sÃ¥ det verkar ju meningslöst att ha nattsänkning pÃ¥ det /Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Lamarr

  • Lamarr
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Tidsstyrning och tillskottsblockning?
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2007, 10:26:21 »
Ok ok! Ingen succe för friska glada idéer  ;)

Då skippar vi nattsänkning av vv och tillskottsblockering på natten, och tar enbart tillskottsfördröjning. Tack igen!
Nationalromantisk trävilla byggd 1906 i Stockholm, 190 kvm boyta, källare ca 60 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11, 300 l vv-beredare. Borrhål 215 m, varav 205-210 (?) m aktivt. Driftsatt 2007-01-27. VP-lärling.

Utloggad Peter K

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tidsstyrning och tillskottsblockning?
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2007, 17:02:23 »
Eller blockerar tillskott helt och hÃ¥llet  ;)
Fungerar ändå vid legionellakörning
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tidsstyrning och tillskottsblockning?
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2007, 20:11:51 »
Eller blockerar tillskott helt och hÃ¥llet  ;)
Fungerar ändå vid legionellakörning

Jag tycker att det är ett bra förslag. Om det blir kyligt inne så kan man ju slå till det igen.
Om man åker hemifrån på vintern bör man ju dock slå till det. Annars blir ju huset helt utkylt och riskerar att få sönderfrysta rör om kompressorn stannar.
« Senast ändrad: 01 februari 2007, 20:14:08 av Olle61 »
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Peter K

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tidsstyrning och tillskottsblockning?
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2007, 21:56:58 »
Eller blockerar tillskott helt och hÃ¥llet  ;)
Fungerar ändå vid legionellakörning

Jag tycker att det är ett bra förslag. Om det blir kyligt inne så kan man ju slå till det igen.
Om man åker hemifrån på vintern bör man ju dock slå till det. Annars blir ju huset helt utkylt och riskerar att få sönderfrysta rör om kompressorn stannar.

Ähhumm... tack för pÃ¥minnelsen, det hade jag faktiskt inte tänkt pÃ¥  ??? kan bli dyrt.
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!