Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Paxman
« skrivet: 30 oktober 2020, 22:38:21 »

...(fast nu brakar den väl ihop när jag skriver så)

Haha...nä, det får vi väl inte hoppas. Skickar PM till dig med frågor om firman som fixade det.
Skrivet av: mikethebike
« skrivet: 30 oktober 2020, 22:13:59 »

Kommer tyvärr inte ihåg, men någon form av ombyggnad där ett rör var boven i dramat.
Stå på dig, i mitt fall var jag väldigt påstridig och till slut löstes problemet och jag är idag sju år senare väldigt nöjd med min Thermia (fast nu brakar den väl ihop när jag skriver så)
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 30 oktober 2020, 11:09:38 »

Hej Paxman.
Det var länge sedan jag var in på det här forumet, men när jag nu loggade in för att kolla om det var någon ide att betala tilläggsförsäkringen kom den här tråden upp.
Jag känner mycket väl till problem med tjutande värmepump som jag drabbades av vid nyinstallation av min Thermiapump november 2013.
Jag fick stimma en del med Thermia innan det så småningom löstes efter diverse besök av Thermias
 tekniker, men framförallt att min lokala VVS-firma där jag köpt grejorna var väldigt måna om att det skulle lösas, sant att de tryckte på mot Thermia för att hitta en lösning.

Länken går till mina problem och som löstes så småningom.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49386.msg556402#msg556402

Läste din tråd Mike...mycket intressant att du och flera andra har/haft samma problem. Du skriver att det löste sig med en ombyggnad av pumpen, men inte vad som gjordes. Vet du vad som ändrades?
Skrivet av: mikethebike
« skrivet: 30 oktober 2020, 09:36:29 »

Hej Paxman.
Det var länge sedan jag var in på det här forumet, men när jag nu loggade in för att kolla om det var någon ide att betala tilläggsförsäkringen kom den här tråden upp.
Jag känner mycket väl till problem med tjutande värmepump som jag drabbades av vid nyinstallation av min Thermiapump november 2013.
Jag fick stimma en del med Thermia innan det så småningom löstes efter diverse besök av Thermias
 tekniker, men framförallt att min lokala VVS-firma där jag köpt grejorna var väldigt måna om att det skulle lösas, sant att de tryckte på mot Thermia för att hitta en lösning.

Länken går till mina problem och som löstes så småningom.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49386.msg556402#msg556402
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 oktober 2020, 07:44:54 »

Jobbigt läge, man kan ju verkligen undra vad de gör i produktionen för att undvika att liknande saker sker på nylevererade värmepumpar?
Eller kan det bero på att man inte bytt torkfilter och grejer ("Burnoutfilter"?) som skall göras vid kompressorbyte, så att det finns flödesbegränsningar i gas eller vätskeledningar.
Eller "skit" från tidigare haveriet som skadar kompressorn efter att den satts i drift?

Hur mycket koll har du på vad de gjort?
(Har inte läst hela tråden)
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 29 oktober 2020, 17:12:25 »

Dags för en uppdatering i den här tråden, och jag vill börja med att be om ursäkt för att detta blir ett väldigt långt inlägg.  :)

Det senaste jag redovisade var att den nya kompressorn hade ett svävande ljud som var mycket störande. Innan jag berättar historien om det, vill jag redovisa hur vi drabbades ekonomiskt av första kompressorns haveri: 7.000 kr fick vi stå för. Detta pga av att vårt försäkringsbolag (Trygghansa) räknar BVP som byggnadsdel, och där har vi valt 10.000 kr i självrisk. Arctics försäkring täcker endast upp till 3.000 kr i självreducering (alltså inte självriskeliminering som de marknadsför sin försäkring med) så vi fick stå för resten. Att välja en lägre självrisk hos Trygghansa skulle innebära en rejält höjd premie, så som för alla försäkringar blir det en avvägning mellan risk för skada och hur mycket man vill betala per år.

Nåväl, svävningen. Jag kontaktade firman som bytte ut första kompressorn och förklarade läget. De skickade ut samma tekniker och han tillbringade runt två timmar vid pumpen för att försöka lokalisera källan för oljudet. När han kollat allt han kunde sa han att han aldrig hört en pump låta på det sättet och att det troligen blir att byta kompressor igen. Han skulle åka tillbaka till firman och snacka lite med chefen.

Det gick några dagar utan att jag hörde något, och så damp det ned en faktura på felsökning. I arbetsbeskrivningen stod det att teknikern inte hittat något avvikande!  >:( Jag ringde direkt till firman och frågade vad som gjort att teknikern ändrat sin uppfattning från det att han klev ut genom vår dörr tills han kom tillbaka till firman. Det hade ju tjejen jag snackade med ingen aning om, men hon tyckte det lät konstigt...jo, tack!

Detta var dessutom ett garantiärende, och jag ska inte behöva betala för felsökning eftersom felet kvarstod. Till det sa hon att något blivit fel med fakturan och att jag kunde riva den.

Nu kände jag att jag inte kunde lita på att servicefirman var ärliga, teknikern ljög för någon (mig eller chefen) och fakturaavdelningen verkade inte ha någon koll, så jag mailade Thermia kundservice och förklarade läget. Detta ledde till att en av deras representanter och chefen för servicefirman kom hem till oss och skulle lyssna på pumpen. Nu inträffade det typiska att pumpen inte alls lät lika mycket. Jag som kände till ljudet kunde höra det, men de andra två tyckte inte att de hörde något. Firmachefen försökte provocera pumpen och precis i slutet innan tryckvakten löste ut kom ljudet så de kunde höra det...men då pratar vi kanske fem sekunder, och sånt fick man leva med tyckte de. Problemet med det var bara att vid normal användning fanns svävningen där hela tiden när kompressorn jobbade. Till slut sa chefen att han var tvungen att dra till något möte, så båda herrarna tackade för sig.

Jag var helt förtvivlad...vi skulle nu alltså behöva leva med en BVP som störde oss (och övernattande gäster) dygnet runt. Att första kompressorn aldrig stört oss de tre åren den höll tyckte inte firman och Thermia var relevant i frågan. Precis när jag skulle ringa min fru och meddela de dåliga nyheterna startade pumpen...och lät högre än någonsin!! Jag rusade ut och hann precis få tag i Thermias representant innan han satte sig i bilen. Jag ropade på honom och bad honom komma in igen. Han hann bara komma in genom ytterdörren när han sa: Ja, så där ska det ju verkligen inte låta! Han var alltså inte ens i pannrummet. Äntligen lite medgång!

Mannen sa att han skulle prata med deras reklamationsråd och att någon skulle återkomma. Efter inte alls lång tid fick jag ett mail (eller om det var ett brev) där det stod att kompressorn skulle bytas ut på garanti och att jobbet skulle utföras av samma firma igen. Det kändes sådär att samma tekniker som ljugit tidigare skulle göra jobbet, men det gjorde vi ingen grej av...vi var bara lättade att vi förhoppningsvis skulle bli av med svävningsljudet.

När kompressorn var bytt var även ljudet borta. Något liknande kan anas ytterst svagt om man står bredvid pumpen i pannrummet, men det hörs inte alls ute i huset som med kompressor 2.

Allt frid och fröjd (bortsett från 7.000 kr som vi kunde gjort något roligare för)...i knappt ett år. Då dyker nästa missljud upp. Den här gången är det ett högfrekvent tjutande. Det ligger precis ovanför 1 kHz vilket är frekvensen som används för ljudkalibrering i bl a TV-sändningar. Ni har säkert hört det någon gång när ljudteknikern råkar skicka ut det i live-sändning, ofta tillsammans med testbild.

Detta ljud har jag fångat grafiskt, se bifogad bild. Det här ljudet är lite skumt på så sätt att det hörs väldigt tydligt i vissa sweet spots, medan på andra ställen så hörs det knappt. Detta ger det väldigt mycket tinnitus-känsla när man rör sig i huset.

Jag har "probat" i pumpen med mitt Biltema-stetoskop, och med reservation för att det är ett rätt trubbigt instrument, så har jag kommit fram till att det är starkast i röret som går från kompressorns övre del, bak till värmeväxlaren, själva värmeväxlaren och röret som går ut från växlarens nedre del, under vv-beredaren och upp i bakre vänstra hörnet på pumpens ovansida. Det hörs också tydligt i röret med kulventilen för att fylla på radiatorkretsen som är sammankopplat med röret som kommer upp genom pumpens tak.

Ljudet genereras bara när kompressorn jobbar, och är klart starkast vid VV-körning, men det hörs även vid värmekörning.

Är det någon som känner igen min beskrivning och vet vad detta kan vara? Jag kontaktade Thermia igen gällande detta, men de hänvisar som vanligt till servicefirma. Detta var i början av året, och sen slog Covid till med full kraft så vi ville inte ha hem någon okänd. Sen kom sommaren och vi stördes inte så mycket av ljudet, men nu när pumpen jobbar mer så känner vi att något måste göras.


Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 april 2018, 06:14:44 »

VW har väl haft stora problem med kvalitén på i vart fall ett par motorer det senaste årtiondet, och DÅ, när det är hela serier av motorer som går sönder och orsakar dyra skador så finns det verkligen fog för varningar, men enstaka motor (eller kompressor) som får problem får man nog räkna med även i de bästa av familjer.
Sen är det förstås surt för de som drabbas, men som vanligt i frågor som dessa så låter jag aldrig ett enstaka haveri göra att jag börjar varna för ett fabrikat, eller låter någon annan nyttja forumet som en anslagstavla över något fabrikats misslyckande.
Det är bra att fel av denna typ rapporteras, och kommer det fler så är det väldigt bra att forumet kan snappa upp det och rikta strålkastarljuset på vad som händer och hur det hanteras av tillverkare och försäkringsbolag.
Men som sagt, en kompressor som havererar är ingen kompressor - i det stora hela.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 31 mars 2018, 13:07:45 »

Tror inte de har utlovat något som ställa på ända av njuta din maskin. Din besparing osv kommer nog inte påverkas något nämnvärt av detta heller. Förestår inte riktigt vart du vill komma med ditt påpekande att det är just utanför garantin. Har du behövt betala något?

Vad gäller bilar så händer det att motorn går sönder både inom som strax utanför garantitiden.  Topplockspackningar som rasar och resulterar i ett förstört topplock har jag själv varit med om.
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 31 mars 2018, 11:27:28 »

Vad menar du t. ex.  att de lovat som de inte hållit?

De (Thermia) marknadsför sina produkter som varande av mycket hög kvalité och de starkaste argumenten är att det är driftsäkert, ekonomiskt och miljövänligt med BVP. En investering för konsumenten som ska betala sig på några år, och sedan vara en besparing i upp till 10-15 år. Att då huvudkomponenten, och den dyraste, ger upp efter så kort tid är inte OK enligt mig. Det handlar om en princip, inte huruvida jag som slutkund kommer förlora ekonomiskt på det eller inte.

Om du köper en ny bil som kraftigt marknadsförs som driftsäker, ekonomisk och miljövänlig, för samma pengar som en BVP (säg 150.000 kr) och det blir totalras på motorn efter 3 1/2 år (precis efter att garantitiden gått ut). Detta trots att du skött den enligt anvisningar, skulle inte du också reagera negativt på tillverkaren då? Skulle du rekommendera bilmärket till denna vänner, köpa en bil av samma märke nästa gång? Även om tillverkaren byter motor via din maskinskadeförsäkring.

Jag har inte jagat upp mig, och oroad är jag inte. Dock är jag väl medveten om hur illa konsumenter kan bli behandlade av både försäkringsbolag och företag, så jag stålsätter mig alltid inför den här typen av reklamationer. Hellre det än att naivt sätta sin tillit till att de ska göra det de utfästs sig att göra. Gör de det så är ju ingen skada skedd, varken för mig eller dem. Om jag skapat den här typen av trådar så är jag alltid noga med att redovisa ifall företag gjort rätt för sig om de klantat sig. Hur företagen agerar är det som avgör ifall de får lite gratis goodwill på nätet, eller om det blir badwill.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 31 mars 2018, 10:43:32 »

Än är det inte klart eftersom det ekonomiska kvarstår. Thermia har heller inte varit inblandad i frågan annat än att de levererat en produkt som inte hållit vad de lovat, så jag tycker inte att det är så bra jobbat av dem.
Vad menar du t. ex.  att de lovat som de inte hållit?

Måste hålla med de som påpekar att du oroar och jagar upp dig lite väl tidigt.
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 31 mars 2018, 10:26:18 »

...ett tips från mig är att läsa konsumentköplagen en extra gång så du vet vart du ska rikta dina krav om det krånglar.

Du behöver inte tipsa mig om KKL...den har jag framgångsrikt använt mig av flera gånger.

Du missar min poäng hela tiden Gäst 999, men jag känner inte att det är någon idé att förklara fler gånger...min inställning till Thermia framgår tydligt i tråden, så det är bara att läsa igen.
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 31 mars 2018, 10:22:54 »

Det skulle vara kul att veta vad kalaset kostade (dvs hur mycket betalt servicefirman fick).

Vi har inte fått räkningen än, men när den dyker upp kan jag redovisa totalen.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 31 mars 2018, 08:43:00 »

Än är det inte klart eftersom det ekonomiska kvarstår. Thermia har heller inte varit inblandad i frågan annat än att de levererat en produkt som inte hållit vad de lovat, så jag tycker inte att det är så bra jobbat av dem.

Servicefirman har dock skött sig väldigt bra så här långt, och om deras reparationsrapport gör att allt går smidigt med försäkringsbolagen så har vi inget att anmärka på dem. Om det skulle bli problem med försäkringsbolagen så får Thermia visa vad de går för.

Du har ju en försäkring som ingått i priset när du köpte anläggningen, varför skulle den krångla? Och om den skulle krångla, vad har Thermia med det att göra. En reklamation är alltid en sak mellan Köpare och säljare, alltså mellan dig och den du köpte pumpen av, och vad jag vet så säljer inte Thermia till privatpersoner. Sen att en värmepump kan krångla i förtid kan alltid hända och det är ju därför man har försäkringen som skall hjälpa till.Lycka till nu med din pump i framtiden och ett tips från mig är att läsa konsumentköplagen en extra gång så du vet vart du ska rikta dina krav om det krånglar.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 31 mars 2018, 08:00:00 »

Det skulle vara kul att veta vad kalaset kostade (dvs hur mycket betalt servicefirman fick).
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 30 mars 2018, 10:26:11 »

Än är det inte klart eftersom det ekonomiska kvarstår. Thermia har heller inte varit inblandad i frågan annat än att de levererat en produkt som inte hållit vad de lovat, så jag tycker inte att det är så bra jobbat av dem.

Servicefirman har dock skött sig väldigt bra så här långt, och om deras reparationsrapport gör att allt går smidigt med försäkringsbolagen så har vi inget att anmärka på dem. Om det skulle bli problem med försäkringsbolagen så får Thermia visa vad de går för.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 30 mars 2018, 08:16:11 »

Känns lite som hela den här tråden är en instruktionsbok om hur man målar "fan" på väggen, så mycket oro, så mycket spekulationer , så mycket funderingar på badwill och så är problemet löst en vecka senare. Bra jobbat Thermia, och bra jobb av din serviceman!
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 29 mars 2018, 21:10:14 »

Igår var serviceteknikern här och fixade pumpen. Han bytte kompressor (nu till en Copeland) samt mjukstartskortet. Vad jag förstod lät han någon mackapär vara igång under sin (ganska långa) lunchpaus, och när han var tillbaka sa han att allt såg bra ut. Kan det ha varit vakuumsugen? Det känns troligt, eftersom nästa steg var att fylla på gas.

Jag frågade om han kunnat utröna vad som gjort att kompressorn gått sönder. Han var rätt försiktig och sa lite svävande att det kan ha varit en fas i mjukstarten som gått sönder vilket gjort att kompressorn fått spänning även när den inte skulle ha det.

När han var klar med allt stannade han en stund för att se att alla värden hamnade rätt i pumpen, och sen dess har den jobbat på som den ska.

Jag märkte dock att kompressorn låter lite annorlunda. Dels tycker att den låter lite mer, men framförallt hade den det som inom ljudteknik kallas för "svävning". Om ni någon gång flugit med ett tvåmotorigt propellerflygplan så vet ni vad jag menar...alltså det ljud som uppstår när propellrarna roterar med näääääästan samma varvtal men inte 100% samma. Det är som ett wow, wow, wow, wow. Detta ljud är mycket mer störande än ett konstant ljud, så jag ringde servicefirman bara för att få det fört till protokollet att ljudet fanns direkt efter kompressorbytet. Jag föreslog att vi skulle avvakta till efter påsk och se hur det utvecklade sig.

Det verkar som att det har ordnat sig av sig själv, för nu låter det inte alls lika mycket. Kanske behövde några vibrationsdämpare sätta sig lite. Förhoppningsvis håller det i sig, men om ljudet återkommer får de komma tillbaka och fixa det på något sätt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 mars 2018, 09:01:39 »

Följer han reglerna för ett kompressorbyte måste han i vart fall provtrycka innan han fyller gasen, och då borde det väl uppmärksammas.
Men jag är nog benägen att tro att det finns minst 50% chans att han bara byter och börjar vakuumsuga.
Eller 99% chans.
Tyvärr.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 26 mars 2018, 08:56:09 »

Om teknikern är helt säker på att det bara är kompressorn som har gått sönder så kanske han inte gör det? Men då är det ju hans eget fel om vakuumpumpen suger i sig vatten...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 mars 2018, 08:53:56 »

De borde väl ändå provtrycka systemet innan de byter kompressorn, de vill ju knappast få in vatten i vakuumpumpen?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 26 mars 2018, 08:24:38 »

Se till att det är vatten i värmesystemet. Då lär det märkas ganska snabbt om det läcker nånstans.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 25 mars 2018, 23:49:03 »

Om det är nåt fel på kondensorn lär de inte kunna suga ner nåt vakuum och får då fundera på vad orsaken är.
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 25 mars 2018, 22:40:08 »

Kompressorn kommer bytas redan på onsdag! Snabbt marscherat måste jag säga!  tummenupp

Det gnager fortfarande att det skulle vara något mer än bara kompressorn. Ni som kan de här systemen bättre än jag; när de tar bort den gamla kompressorn, kommer de då upptäcka ifall det är ett läckage till radiatorkretsen? Eller kommer de koppla in den nya kompressorn och tacka för sig med ett ytterligare haveri längre fram?
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 23 mars 2018, 10:21:45 »

Min uppfattning är fortfarande att kylkretsen läcker.
Du har inget rör till golvbrunn från säkerhetsventilen vid expansionkärlet?
OM du har det kan det ju vara svårt att veta om det tryckts ut vätska...

Jag har absolut inte släppt den teorin heller. Att det skulle varit en latent luftficka som plötsligt började röra på sig känns inte så sannolik. Pumpen har ju gått med tillsats innan detta hände utan att någon luft i systemet givit sig till känna. Cirkulationspumpen har ju gått med samma hastighet också.

Det finns ett rör efter säkerhetsventilen, men detta slutar i luften strax under expansionskärlet så hade det tryckts ut något vatten hade det synts väldigt tydligt. Jag stoppade också in finget i röret för att känna efter, men kände ingenting.

Dock kände jag att jag inte kunde ifrågasätta teknikern mer än jag gjorde. Det måste ju vara så att jag som kund kan lita på att han gör en korrekt bedömning av skadan.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 mars 2018, 06:41:01 »

Nu har pumpen precis felsökts och det har konstaterats att kompressorn är slut. Killen uteslöt först att mjukstarten var trasig vilket var jourkillens teori över telefon och pluggade sedan in matningen till kompressorn (jag hade dragit ur dem på uppmaning av jourkillen) och sa direkt, ja kompressorn är rökt. Vad jag uppfattade kollade han inget mer, men som lekman kikandes över axeln uppfattar man inte alltid alla steg i felsökningar.

Jag nämnde det här att det börjat gurgla om radiatorsystemet i samband med haveriet och frågade hur det kan hänga ihop. Det hade han inget direkt svar på, men sa att om värmeväxlaren gått sönder så borde trycket i radiatorsystemet blivit så högt att tryckvakten löst ut och radiatorvatten sprutat ur skvallerröret vid expansionskärlet. Det har det inte gjort och manometern visar på lite drygt 1 bar, så han sa att det var uteslutet att det skulle vara felet. Vi resonerade oss fram till att det kanske funnits någon latent luftficka någonstans i systemet som ruckats i samband med haveriet och att pumpen nu kör på tillsats hela tiden, och att det är den luften som far omkring innan det hittar högsta punkten igen. Jag får lufta raddarna när kompressorn är bytt.

Tack för alla inlägg hittills, jag håller tråden uppdaterad med vad som händer i ärendet.

Nu väntar vi spänt på att kompressorn ska bytas ut (förhoppningsvis inom två veckor) och hur de två försäkringsbolagen hanterar detta. Håll tummarna för oss!  tummenupp

Jag tror den där gasen läcker ut rätt lätt jämför med vatten i ett system, och jämför med luft.
Min uppfattning är fortfarande att kylkretsen läcker.
Du har inget rör till golvbrunn från säkerhetsventilen vid expansionkärlet?
OM du har det kan det ju vara svårt att veta om det tryckts ut vätska...
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 22 mars 2018, 22:15:41 »

Du har inte läst hela träden va hawkey99?
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 22 mars 2018, 21:49:42 »

det verkar vara  kondensorn/växlaren mellan hetgassidan och radiatorsidan som gått läck. Det är sånt som händer och det är då totalhaveri. Gå inte med på reparation av en vattenskadad kylkrets.  Vet inte hur thermia bygger sina maskiner nuför tiden, men nibe/ctc bygger sina med kylmoduler så då byter man kylmodul. Men du har försäkring som täcker 6 år utan att det kostar något, däreer betalar du årsvis för din försäkring.
Ring en servicefirma. Därefter kontaktar ud ditt försäkringsbolag som skall godkänna skadan innan   åtgärd, den avskrivning som blir  tar din trygghetsförsäkring hand om.
Har den hetgasväxlare? Sedan att det är luft i radiatorerna talar också för att dte är kondensorhaveri
när all gas läckt ut så läcker vattnet in. 
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 22 mars 2018, 13:34:36 »

Nu har pumpen precis felsökts och det har konstaterats att kompressorn är slut. Killen uteslöt först att mjukstarten var trasig vilket var jourkillens teori över telefon och pluggade sedan in matningen till kompressorn (jag hade dragit ur dem på uppmaning av jourkillen) och sa direkt, ja kompressorn är rökt. Vad jag uppfattade kollade han inget mer, men som lekman kikandes över axeln uppfattar man inte alltid alla steg i felsökningar.

Jag nämnde det här att det börjat gurgla om radiatorsystemet i samband med haveriet och frågade hur det kan hänga ihop. Det hade han inget direkt svar på, men sa att om värmeväxlaren gått sönder så borde trycket i radiatorsystemet blivit så högt att tryckvakten löst ut och radiatorvatten sprutat ur skvallerröret vid expansionskärlet. Det har det inte gjort och manometern visar på lite drygt 1 bar, så han sa att det var uteslutet att det skulle vara felet. Vi resonerade oss fram till att det kanske funnits någon latent luftficka någonstans i systemet som ruckats i samband med haveriet och att pumpen nu kör på tillsats hela tiden, och att det är den luften som far omkring innan det hittar högsta punkten igen. Jag får lufta raddarna när kompressorn är bytt.

Tack för alla inlägg hittills, jag håller tråden uppdaterad med vad som händer i ärendet.

Nu väntar vi spänt på att kompressorn ska bytas ut (förhoppningsvis inom två veckor) och hur de två försäkringsbolagen hanterar detta. Håll tummarna för oss!  tummenupp
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 21 mars 2018, 19:05:27 »

Om det var en ny pump så borde den inte ta skada av att stå i minusgrader?
Vete tusan, i boken står det att den ska stå frostfritt, men lagras torrt!? Oanvänd enbart torrt, men i bruk frostfritt?

Men försäkring och garanti är väl inte samma? Säg att de första tre åren med garanti slår blixten ned och pumpen går sönder är det ju inte ett fel i pumpen. Garantin täcker inte, men om blixten slår ned 4e året så gäller försäkringen och då får man ny pump om försäkringen täcker?

Vissa elektronikfirmor kör ju också med t.ex 3 års försäkring på en vara, men går varan sönder då garantin gäller (om det är ett garantiärende) så ska varan skickas på garanti. Men om man slänger sönder varan så får man en ny vara direkt!
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 mars 2018, 16:57:45 »

Min danfoss blev också utbytt direkt då tanken läckte. De skickade först tom fel pump som fick stå ute tills de hämtade den och levererade rätt. Tycker synd om någon fick den pumpen som stod ute i -10 - -15 i en vecka, men skrev med FETA bokstäver frostskadad på emballaget.

Om det var en ny pump så borde den inte ta skada av att stå i minusgrader?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 mars 2018, 16:55:30 »

Sen kan det naturligtvis handla om renlighet och annat när man monterar ihop alla delar i köldmediekretsloppet men det behöver som sagt inte vara Thermias fel att kompressorn havererade.

I det här fallet är det väl ganska troligt att felet beror på läckage mellan kylkretsen och värmesystemet? I så fall är ju kompressorhaveriet ett sekundärt följdfel så att säga.


Citera
Där kanske man kan tycka att värmepumptillverkarna borde ha lärt sig vilka fabrikat av växelventiler som inte ska användas.

Tyvärr har dom nog lärt sig sedan länge att dom tjänar mest på att använda den billigaste modellen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 mars 2018, 16:28:59 »

Citera
NIBE TRYGGHETSFÖRSÄKRING – FÖR DIG SOM PRIVATPERSON
När du köper en ny värmepump från NIBE ingår tre års garanti och sedan tre års NIBE Trygghetsförsäkring. Det vill säga totalt 6 år med full trygghet.

 

FÖRLÄNG DIN TRYGGHET

Har du en bergvärme- eller frånluftsvärmepump har du möjligheten att förlänga din trygghetsförsäkring upp till 18 år från installationsdatum, och upp till 16 år om du har en luft/luft- eller luft/vattenvärmepump.

År 1–3: Garanti

År 4–6: Hemförsäkring och NIBE Trygghetsförsäkring

År 7–16 eller 18: Möjlighet att förlänga din Trygghetsförsäkring årsvis
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 21 mars 2018, 16:18:29 »

Sämre försäkring på farsans Nibe som troligen fick sig av åskan (enbart pump och ADSL modemet gick sönder) där kalaset kostade 10000 i självrisk på en några månader gammal pump.

Känns som det skiljer mellan Sverige och Finland där.

Här har Nibe samma typ av Arcticförsäkring som de andra svenska tillverkarna.

Jag fick en 10 årig Arctic med med min Stiebel-Eltron, och den hade jag förlängt ett par år när kompressorn pajade, kostade inget att få den fixad, ny kompressor, expansionsventil, torkfilter, gas.

Hade även fått ett kretskort och växelventilen utbytt ett par år tidigare utan kostnad för mig.
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 21 mars 2018, 16:05:04 »

Då är vi helt eniga Roland. Som jag skrev i kommentaren angående näsbrännan så går vi händelserna i förväg här. Allt beror på hur smidigt detta löser sig, samt ifall det stämmer att vi inte kommer lida någon ekonomisk skada av det, bortsett från att huset nu värms av elpatron tills pumpen är fixad. Omaket kan vi bjuda på.

Dock är det rätt naturligt att man reagerar känslomässigt när en produkt som marknadsförs hårt med att vara billig och framförallt driftsäker ger upp så snabbt.

Som någon skrev, allt kan gå sönder, och det är inte för inte det finns ett ord för det: måndags-ex.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 mars 2018, 15:23:49 »

Det är Termia som valt ut underleverantörer och därefter sålt en komplett pump till mig. Därför ligger fulla ansvaret på dem gentemot mig som slutkonsument, så länge installation och drift har skett enligt deras anvisningar.
Håller helt med om det. Men att t.ex. Copeland har levererat en kompressor till Thermia som har havererat i förtid behöver inte betyda att Thermia har misskött sig eller är ett dåligt företag. Thermia bör bedömas utifrån hur de hanterar din reklamation, det kan de påverka direkt. Kommer det en ny pump utan kostnad tycker jag Thermia har gjort vad de ska göra för att åtgärda ett problem som, med tanke på pumpens ålder, inte borde ha hänt.   
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 21 mars 2018, 15:06:02 »

Min danfoss blev också utbytt direkt då tanken läckte. De skickade först tom fel pump som fick stå ute tills de hämtade den och levererade rätt. Tycker synd om någon fick den pumpen som stod ute i -10 - -15 i en vecka, men skrev med FETA bokstäver frostskadad på emballaget.

Sämre försäkring på farsans Nibe som troligen fick sig av åskan (enbart pump och ADSL modemet gick sönder) där kalaset kostade 10000 i självrisk på en några månader gammal pump.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 21 mars 2018, 14:12:20 »

Vår scollkompressor (Copeland som väl också sitter i Thermia och andra fabrikat) löste
efter 4 1/2 år på högtryck. Det var ett ringande ljud i kompressorn under gång.
CTC bytte ut hela modulen utan frågor eller kostnad för oss.
Bara goodwill där.
Åtminstone förr var Thermia lite 'lyxigare' och dyrare än de andra.
Allt kan gå sönder.
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 21 mars 2018, 13:50:51 »

Sen är frågan om Thermia kan lastas för ett kompressorhaveri.

Det är Termia som valt ut underleverantörer och därefter sålt en komplett pump till mig. Därför ligger fulla ansvaret på dem gentemot mig som slutkonsument, så länge installation och drift har skett enligt deras anvisningar. En säljare av en produkt kan aldrig skylla ifrån sig på sina underleverantörer. Om denne anser att det är underleverantörens fel att produkten gått sönder så är det något mellan denne och underleverantören, slutkund ska aldrig blandas in i den diskussionen.

Citera
Näsbränna?  Thermia skulle naturligtvis inte elda upp de tusentals kronor som de tjänat på att sälja 2 pumpar till dig och alltså inte alls bränna nosen.

Näsbrännan blir badwill när jag redovisar på forum och i bekantskapskretsen hur de hanterat ärendet...men nu går vi händelserna i förväg. Det finns ju en möjlighet att detta fel är så unikt att de vill återkalla vår pump för att obducera den, och därför ställer dit en splitt ny utan att det kostar oss något. Det har hänt mig i ett helt annat ärende med en dock mycket mindre kostsam produkt. Då blir det goodwill istället!  tummenupp
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 mars 2018, 13:36:01 »

Det där får alla som köper en värmepump av de stora svenska (som är med i kartellen) tillverkarna betala, alla har ju samma försäkring, och den premien är ju inbakad i priset när vi köper värmepumpar.
Man kan tycka att det är dåligt, eller bra.
Jag kan väl tycka att det är bra att de få som trots allt har otur med tidiga haverier får hjälp med betalningen av kollektivet värmepumpsköpare.
Tillverkarna och försäkringsbolagen förlorar inga pengar på skadorna, det är vi konsumenter som får betala mer för produkterna, eller föräkringspremierna om de inte håller måttet.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 21 mars 2018, 13:30:29 »

Det är nästan så man hoppas att pumpen är en "total write off" så vi får en ny bara för att Thermia ska få sig en näsbränna
Näsbränna?  Thermia skulle naturligtvis inte elda upp de tusentals kronor som de tjänat på att sälja 2 pumpar till dig och alltså inte alls bränna nosen.

Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 mars 2018, 12:53:34 »

Haveri efter 3 1/2 år är rätt unikt. Jag var nyligen med om att en värmepump havererade efter nästan 13 år och 30 000 drifttimmar och det tyckte jag var tidigt. Sen är frågan om Thermia kan lastas för ett kompressorhaveri. Kompressorerna levereras av specialiserade tillverkare. Man hittar kompressorer från samma tillverkare i olika fabrikat av värmepumpar. Sen kan det naturligtvis handla om renlighet och annat när man monterar ihop alla delar i köldmediekretsloppet men det behöver som sagt inte vara Thermias fel att kompressorn havererade.

Växelventiler är ett känt problem men det kan drabba andra värmepumpstillverkare också. Växelventilen havererade till exempel på grannens några år gamla IVT-pump. Där kanske man kan tycka att värmepumptillverkarna borde ha lärt sig vilka fabrikat av växelventiler som inte ska användas.
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 21 mars 2018, 12:29:05 »

Japp, nu har jag pratat även med servicefirman (som inte kan komma förrän imorgon) och Arctic. Alla bekräftar att vi i slutändan inte kommer behöva stå för några kostnader. Vi kommer få lägga ut pengar, men när allt är överstökat så ska vi ha fått tillbaka 100% av utläggen.

..puh...nu känns det lite lugnare... ::) Men det är ju ändå för j*vligt att inte grejerna håller längre. För ett par år sedan var vi tvungna att byta växelventil och nu händer detta. Det är nästan så man hoppas att pumpen är en "total write off" så vi får en ny bara för att Thermia ska få sig en näsbränna.  8) Nejdå...jag gillar inte kapitalförstöring, så jag hoppas givetvis att detta går att fixa utan för stora kostnader för någon part.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 mars 2018, 12:00:43 »

Det är därför Arctic-försäkringen finns. Den täcker självrisken och åldersavdraget.
Alla svenska vp-tillverkare använder den försäkringen och kallar det 'förlängd garanti', 'trygghetsförsäkring', etc.
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 21 mars 2018, 11:10:57 »

Vid en skada som täcks av hemförsäkringen är det viktigt att försäkringsbolaget ger OK för dig att ta hem någon som felsöker, ofta har de speciella företag som de har avtal med, men ibland kan du själv välja.
OM gratis felsökning inte ingår i ditt avtal med firman som du har avtal med så kan du behöva betala för besöket, och det är inte säkert att försäkringsbolaget står för den kostnaden även om det är troligt.
Nu vet jag ju inte vad som ingår i ditt serviceavtal, men om felsökning OCH gratis åtgärd ingår så är det ju ett guldavtal du sitter på, troligen är det enda avtal du har ett avtal om att de skall serva din värmepump med vissa intervaller, inte reparera eller garantera funktion utan kostnad för dig.

Bra poäng gällande försäkringsbolaget, bättre att ta kontakten direkt än att vänta och riskera att missa något steg. Har pratat med dem nu och fick bekräftat att det var rätt ordning. Vi var också fria att ta ut vilken firma som helst för att kolla vad som hänt med pumpen, hon nämnde inte ens att det behöver vara en auktoriserad firma...men det tror jag nog ändå är ett krav. Firman vi har kontakt med har vi blivit hänvisade till direkt av Thermia, så där känner vi oss lugna.

Serviceavtalet innefattar i princip bara att man finns i deras kundregister och att man får tillgång till deras journummer. I övrigt får vi betala för allt, osäkert dock ifall vi får betala för telefonsamtalen till jouren...det tror jag inte.

Citera
Katastrof är det om frun krockar och dör, eller om barnen blir överkörda.
En värmepump som havererar är ovanligt, men det händer.
En liten katastrof kan man väl säga.

Katastrof kan vara allt från att moster Agdas ärvda glasvas trillar i golvet till 200.000 döda i en jordbävning...men jag vet inte varför vi diskuterar definitionen av ordet "katastrof" i den här tråden.

Citera
Vid närmare eftertanke så kanske ni klarar er helt skadeslösa, jag kollade upp det här med garantier på Thermia och på deras hemsida finns följande att läsa, så om installationen gjort korrekt med alla papper i ordning så borde ni ha 6 års fullt skadeskydd.  tummenupp

Ja, det är det vi sätter vårt hopp till. Tjejen jag pratade med på Trygghansa sa att finns Arctic-försäkringen på pumpen så brukar den stå för självrisk och åldersavdrag. Värmepumpen räknas som byggnadsdel i Trygghansas försäkring, och där har vi 10.000 i självrisk. Deras åldersavdrag på värmepumpsanläggningar är 20% per påbörjat år efter de två första åren, vilket i vårt fall skulle innebära hela 40%!!!  :o
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 mars 2018, 09:54:55 »

Vid en skada som täcks av hemförsäkringen är det viktigt att försäkringsbolaget ger OK för dig att ta hem någon som felsöker, ofta har de speciella företag som de har avtal med, men ibland kan du själv välja.
OM gratis felsökning inte ingår i ditt avtal med firman som du har avtal med så kan du behöva betala för besöket, och det är inte säkert att försäkringsbolaget står för den kostnaden även om det är troligt.
Nu vet jag ju inte vad som ingår i ditt serviceavtal, men om felsökning OCH gratis åtgärd ingår så är det ju ett guldavtal du sitter på, troligen är det enda avtal du har ett avtal om att de skall serva din värmepump med vissa intervaller, inte reparera eller garantera funktion utan kostnad för dig.

Katastrof är det om frun krockar och dör, eller om barnen blir överkörda.
En värmepump som havererar är ovanligt, men det händer.
En liten katastrof kan man väl säga.

Vid närmare eftertanke så kanske ni klarar er helt skadeslösa, jag kollade upp det här med garantier på Thermia och på deras hemsida finns följande att läsa, så om installationen gjort korrekt med alla papper i ordning så borde ni ha 6 års fullt skadeskydd.  tummenupp

Citera
Trygghetsförsäkring upp till 18 år (alternativt 16 år - beroende på typ av värmepump)
När du som privatperson köper en värmepump från Thermia ingår en trygghetsförsäkring. Thermias trygghetsförsäkring täcker hela värmepumpen, och innehåller åskskydd som gäller redan från installationsdagen. De första sex åren är kostnadsfria och du väljer sedan själv om du vill förlänga försäkringen - ett år i taget - upp till totalt 18 år för berg-/jord-/sjövärmepumpar och upp till totalt 16 år för luft/vatten och luft/luft-värmepumpar. Erbjudande om förlängning skickas ut i god tid varje år innan din försäkring gått ut.

Trygghetsförsäkringen är ett komplement till din hem-, villa- eller fritidshusförsäkring. Din ordinarie försäkring ersätter kostnaderna i samband med maskinskada, med avdrag för självrisk och eventuell värdeminskning. Trygghetsförsäkringen* går in och ersätter dig för detta avdrag. Det är viktigt att kontrollera så att maskinskada verkligen ingår i din nuvarande försäkring. Om inte, lägg till det!

*Trygghetsförsäkringen träder i kraft när skadebeloppet är högre än självrisken i din ordinarie försäkring.
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 21 mars 2018, 09:40:12 »

Håller med tipo874 om att ett internt köldmedieläckage låter som ett troligt scenario.
OM jag får gissa så innebär det totalhaveri, slut gas, skadad kompressor och kraftigt kontaminerad kylkrets.
Värmeväxlare, kompressor, torkfilter och expansionsventil behöver bytas, kostar troligen lika mycket, eller mer - som att byta ut hela värmepumpen.
Jag ser det där som ett försäkringsärande där försäkringsbolaget står för större delen av kostaden, avskrivningen borde väl inte vara mer än ca 30%.
Kan borde kosta er runt 20 000 kr som mest att få en helt ny värmepump kan jag tycka.
Mitt råd är alltså att ni kontaktar försäkringsbolaget, helst innan ni tar dit företaget som ni har avtal med (om inte deras inspektioner ingår gratis i avtalet).

Om detta är fallet så är det ju katastrof! Om en BVP havererar efter så kort tid är ju hela besparingen med installationen bortblåst. Thermia säljer ju in sina pumpar med att de ska betala sig inom några år, men vi kommer ju gå back om vi blir tvungna att betala 20000 nu.  >:(

Varför är det viktigt att kontakta försäkringsbolaget innan firman kommer hit och kollar vad som är fel menar du Rickard?
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 21 mars 2018, 09:35:13 »

Kopplade dom upp något manometerställ och mätte tryck och temperaturer i kylkretsen?

Jag var med under servicen men ska ärligen säga att jag inte har full koll på vad killen gjorde. Han hade dock fina mätinstrument och som jag förstod det kopplade han in manometerställ och mätte diverse tryck och temperaturer.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 mars 2018, 06:49:30 »

Håller med tipo874 om att ett internt köldmedieläckage låter som ett troligt scenario.
OM jag får gissa så innebär det totalhaveri, slut gas, skadad kompressor och kraftigt kontaminerad kylkrets.
Värmeväxlare, kompressor, torkfilter och expansionsventil behöver bytas, kostar troligen lika mycket, eller mer - som att byta ut hela värmepumpen.
Jag ser det där som ett försäkringsärande där försäkringsbolaget står för större delen av kostaden, avskrivningen borde väl inte vara mer än ca 30%.
Kan borde kosta er runt 20 000 kr som mest att få en helt ny värmepump kan jag tycka.
Mitt råd är alltså att ni kontaktar försäkringsbolaget, helst innan ni tar dit företaget som ni har avtal med (om inte deras inspektioner ingår gratis i avtalet).
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 mars 2018, 05:44:36 »

Pumpen var ny när den installerades hösten 2014. Servicen omfattade en massa tryckmätningar, filterrengöring och annat (se bifogad bild). Firman vi tecknade serviceavtal med har två typer av service; "Bas"- och "Total"-service och vi valde Total eftersom det var första gången pumpen servades.

Det enda tryck som är 'mätt' enligt den listan är värmesystemets. Det behöver man bara läsa av manometern för att se. Övriga kontrollpunkter är också bara sånt som går att se/läsa av, så det hade räckt om dom skickat listan till dig så hade du kunnat fylla i/bocka av varje punkt.

Kopplade dom upp något manometerställ och mätte tryck och temperaturer i kylkretsen?


Svaret på andra frågan är ja. Kommer det in vatten i kompressorn så låter det nog väldigt illa när den försöker komprimera det.
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 21 mars 2018, 00:13:35 »

Internt läckage i kondensorn? Då pyser gasen ut till radiatorsystemet och teoretiskt skulle varmt radiatorvatten kunna läcka in till kompressorn.

Med en läcksökare bör man kunna kolla om det är köldmedium eller luft i radiatorerna.

Kan det få kompressorn att låta som en tryckluftshammare på overdrive?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!