Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är det nÃ¥gon som har testat infracomfort uppvärmning  (läst 63749 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Minime

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #30 skrivet: 21 april 2012, 10:10:30 »
Hej
Jodå men någon oberoende måste ju testa och nu har vi gjort det.
Eftersom besparingen inte blev ens i närheten av det utlovade så är nu huset loggat och energi deklarerat
under hela vintern med olika förklaringar på vad det beror på som följd.
Vi har haft olika åsikter på om vi har fått en besparing eller inte men nu är panelerna nerskruvade
och pengarna återbetaladei alla fall.
MvH
Nibe dekaltrimmad 1125-12 till 1115-10
Borö TI500 , FR200
Ca 700m slang
Ort : Umeå
Hustyp : Västerbottensgård
Ca 220m2 uppvärmd yta

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Uppdraget slutfört...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Stackars säljare som verkligen trodde att han hade rätt i sina påståenden.
Vi får väl hoppas att han inte sålt så många anläggningar med samma löfte om besparing.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #33 skrivet: 21 april 2012, 10:26:52 »
Takvärme  Sc:,h
Bodde i en stuga i Stöllet i vintras, en som stod på plintar, -20 °C ute och takvärme.
Har aldrig frusit sÃ¥ mkt pÃ¥ fötterna som dÃ¥  >:D
Blev aldrig riktigt gott pÃ¥ golven men det kan ju iof bero pÃ¥ dÃ¥lig isolering och raddarna som var monterade i taken  :)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det beror nog på vilken typ av takvärme man har, kör du lågtemp på takradiatorer så får du väldigt lite långvågig värmestrålning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Minime

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #35 skrivet: 21 april 2012, 10:45:25 »
Stackars säljare som verkligen trodde att han hade rätt i sina påståenden.
Vi får väl hoppas att han inte sålt så många anläggningar med samma löfte om besparing.

Problemet är nog att han har gjort det men vi var tydligen dom enda med hel konvertering och statistik på förbrukningen sedan flera år tillbaka,
vi kunde ta en diskusion pga det men hur många kan det om det bara är monterat i ett eller ett par rum.
Nibe dekaltrimmad 1125-12 till 1115-10
Borö TI500 , FR200
Ca 700m slang
Ort : Umeå
Hustyp : Västerbottensgård
Ca 220m2 uppvärmd yta

Leif Eliasson

  • Gäst
Leif Eliasson
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #36 skrivet: 17 maj 2012, 14:19:40 »
Hej! Jag har läst era inlägg och det verkar finnas många förståsigpå are, jag uppskattar visserligen att ni diskuterar våra produkter, men innan ni gör uttalandet som inte stämmer med hur systemen fungera så vore det bra om ni tog kontakt med infracomfort för att få en riktig information.

Med sådan inlägg med brister i informationen har ni förtalat både säljaren och leverantören Infracomfort.
Jag tror inte att det är ert syfte, men det är viktikt att ni vet vad ni uttalar er om, det kan lätt uppstÃ¥ skadestÃ¥ndskrav när det förekommer uppenbara felaktigheter. 

Jag är den som har gjort mätningar i det här fallet.

Jag har tillräckligt med mätdata som verifierar att systemet fungerar som utlovat. Jag inbjuder er att ta del av all information som jag har bÃ¥de vad det gäller hur systemet  fungerar och skall nyttjas samt ta del av mätresultat 
 och jag kan även erbjuda er utbildning, om det sÃ¥ skulle behövas.

Rickard jag vet inte vem du är men i detta fall bör du ta kontakt med mig Jag har följande mail . leif@infracomfort.se

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det står dig fritt att redovisa dina fynd direkt i detta ämne, då det inte går trolla med energi så skall det bli riktigt intressant att se vad du har att framföra till försvar gentemot den kund som lovats lika låg eller lägre förbrukning med direktverkande el än med värmepump som värmekälla.

Jag har naturligtvis förståelse för att det kan drabba ert företag hårt om folk i detta forum sågar produkterna, men å andra sidan så är det väl bra om folk blir informerade om att det INTE är lika billigt att värma med direktverkande el som med värmepump.

IR-paneler är säkert bra i vissa fall, men någon gratis energi kan dom inte trolla fram.

Publika hot om repressalier och skadeståndskrav mot de som luftar sin uppfattning om era produkter är inte någon speciellt väl genomtänkt strategi från din sida.

Då jag inte har inhämtat något publicistiskt tillstånd för detta forum så är det varje skribent som var för sig ansvarar för det som skrivs, så eventuella skadeståndskrav skall ställas till de individer som skrivit det som du/din jurist/rätten anser vara lagvidrigt.

Enklast vore väl att du förklarar vilka delar av mina/andras påståenden som inte stämmer eller som kan anses vara så grava att det skulle kunna försvara en rättsprocess i frågan.

Jag tycker att vi allihop har varit väldigt sakliga i våra svar, faktiskt mycket omtänksamma mot alla inblandade parter.
Jag/vi har dock varit TYDLIGA med att man inte kan förvänta sig lägre energiförbrukning med IR-paneler om målet är att ha samma rumstemp som innan, då man värmt med vanliga elradiatorer.
Påstår man som säljare det, ja - då är det bondfågeri, varken mer eller mindre.
Det kan ju också bygga på total okunskap från säljarens sida, men om kunden ifrågasätter den typen av påståenden så anser jag det vara säljarens uppgift att undersöka fakta - gör han inte det så är det fortfarande bondfångeri eftersom han inte tagit sitt ansvar som säljare och lärt sig hur det han säljer fungerar.

Specificera gärna exakt i vilka fall felaktig kritik har framförts så skall vi bena ut det ordentligt, om alla parter är hyfsat intellektuella så borde det inte vara några som helst problem att komma till konsensus i denna relativt enkla fråga.

Då jag är en ovanligt omtänksam moderator så har jag större krav än de flesta andra när det gäller förtal eller kritik mot personer, företag eller produkter, kritik som på felaktig grund presumtivt kan drabba enskilda personer eller företag hårt, i detta forum är det därför kutym att man i frågor som denna är saklig, och förklarar exakt vad man menar när man kritiserar en produkt eller ett företag, och jag anser själv att det syns väldigt tydligt i alla de kritiska inlägg som skrivits i detta ämne.
Det har upprepade gånger skrivits exakt som det är, IR-paneler kan vara bra om man vill ha en lokal värmkälla, men de är inte effektivare än andra värmekällor om man vill värma ett rum till en specifik lufttemperatur.
« Senast ändrad: 17 maj 2012, 14:59:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Allt som kommer fram om detta oavsett vad, så är det intressant, då jag som jobbar inom bygg normalt ser det senaste, o vet vad kunder vill ha i nya hus:

Varm o skönt billigt o tyst utan att det krånglar eller att man ska göra nått. Det ska inte synas heller.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Med sådan inlägg med brister i informationen har ni förtalat både säljaren och leverantören Infracomfort.
Jag tror inte att det är ert syfte, men det är viktikt att ni vet vad ni uttalar er om, det kan lätt uppstÃ¥ skadestÃ¥ndskrav när det förekommer uppenbara felaktigheter. 

Är du på riktigt?

Du sänker hela ditt företag (eller arbetsgivare) genom att skriva en sådan sak.
Internet är ett fritt media där folk skriver precis vad de tänker och tycker och att börja diskutera skadeståndskrav är bara löjligt.

När det gäller ditt system så fattar vem som helst att man inte får mera värme än elen man stoppar in, det får man inte ens med en värmepump utan där flyttar man den från en plats till en annan.

Har du en produkt så får du räkna med att sågas eller hyllas offentligt eller vill du tysta folk?

Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Leif Eliasson

  • Gäst
Leif Eliasson
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #40 skrivet: 18 maj 2012, 07:44:08 »
Hej Rickard Kul att du kommenterar mitt inlägg.

Jag vill börja med att det var inte min avsikt att lägga några hot offentligt i ditt forum.
Om min avsikt att andvända hot eller liknande skulle jag gått via rättsväsendet och då hadde ni varit medveten om det långt tidigare.

Jag har sett dessa inlägg tidigare men jag tänkte att jag skulle försöka bringa lite ljus i ämnet.

Men jag upplevde att det var fult med slutsatser etc som inte bygger på någon djupare kunskap då det gäller infravärme utan snareare utifrån de förutstättningar som råder vid konvektionsvärme.

Jag vill poängtera att INFRACOMFORT har aldrigt sagt eller utgett oss för att få ut mer effekt än vad vi stoppar in i våra paneler. Däreimot uppnår vi bättre nyttjande av den effekt som vi stoppar in i INFRACOMFORTS infrapaneler och det är helt avgörande på vilket sätt vi värmer upp våra lokaler som avgör vilken besparing som kan uppnås.

Det vill sägga stoppar vi in 1 kw får vi ut 1 Kw så långt har ni rätt i erat resonemang.

Till att börja med vill jag klargöra att det inte går att göra en direkt jämförelser mellan infravärme och konvektionsvärme och det beroror på helt olika metoder för energitillförsel.

Nu till lite information  om hur INFRACOMFORTS INFRAPANELER skiljer sig frÃ¥n konvektions värme.

När vi lägger ut infravärme från panelererna så värmer vi inte luften då den är en dålig bärare av enrgi (vi nyttjar luften som isolering) vi värmer istället alla ytor i rummet som då håller ca +0,5 grader högre temperatur än luften.

När ytor i lokalen är varmare än luften kommer värmen från dessa ytor att värma luften direkt efftersom isoleringsmotståndet är lågt direkt mot den fria luften och isoleringsmotståndet genom väggen är betydligt högre dock är alltid isloering viktig för minimala förluster.

När alla Ytor är varmare än luften så torkar INFRACOMFORTS infrapaneler upp alla ytor och överför fukten till luften där den kondenseras.

Det vill sägga vi avfuktar väggar och fönster det omvända förhållandet uppstår vid konvektionnsvärme då luften alltid är varmare än alla ytor en kall yta kondenserar fukt.

Fukt försämrar isoleringsförmågan i alla fasta föremål.

I och med att alla ytor har en låg temperatur och nära den önskade luft temperaturen minimerar vi förlustefekter i förhållande till konvektionsvärme.

Med konvektionsvärme så skall radiatorer ha en temperatur av minst 73 grade för effektiv uppvärming, alla sätter radiatorerna där vi har sämsta isoleringen men det högsta temperaturen vid uppvärmning, detta leder till att vi får luftcirkulation som även kyler levande individer med kännsel för värme, men är dock nödvändig för spridning av värmen i hela rummet.

Detta gör att vi har ca 18 grader på golven 21 grader mitt i rummet och ca 24 grader under tak och hela 73 graderlufttempertur vid fönsterytan som kyls ner till ca16 grader detta leder till inefektivt nyttjande av energin.

Med INFRACOMFORTS infrapaneler är det i detta ex 20,5 grader på alla ytor och luften håller 20 grader eftersom vi inte har högre uppvärmningstemperatur kan vi aldrig få 24 grader i tak.

I och med att vi lägger ut temperturer som är högre än vår egen kropps infravärme på 33 grader så tillför vi även våra kroppar extra infravärme så att våra egna förluster till luften minskar. Vilket aldrig förekomer vid konvektionnsvärme om inte temperturen är över 33 grader dvs vid konvektionsvärme värmer vi luften fult ut.

I och med att vi har en högre temperatur på alla ytor än luften så har vi i lagrat energi i ytorna vilket medför att vi har reservenergi vid ev vädring detta medför att lufttemperaturen återställs snabbt.

Med konvektionsvärme är det luften som är den lagrade energin och vid vädring är den borta och för att återställa balansen måste konvektionsvärmen dra på full effekt för att uppnå önskad rumstemperatur, med energiförluster enligt ovan nämnda förutsättningar för konvektionsvärme.

Med Infracomforts infrapaneler kan vi hålla 3,5 grader lägre temperatur än med konvektionsvärme och då har vi likvärdig inomhuskomfort som med konvektionsvärme (dvs vi har samma PMV värde men med 3,5 grad lägre temperatur)

INFRACOMFORTS paneler är inte likvärdiga med äldre varianter av infrapaneler när vi diskuterar infravärme så är det våglängden som är avgörande hur infravärmen fungerar då vi ligger när vår egen kropps vågläng så får vi en bra spridning i rummet.

Vilket medför att vi faktist har varmare golv än med konvektionsvärme, detta har i äldre lösningar inte varit fallet då våglängden gav ett rikttat flöde som resulterade i hett om huvet kalt om fötter och med punktvärme som fick tillföljd att det blev olika temperaturer på alla ytorna vilket då är ineffektivt.

Infra comforts paneler har samma effektivitet oavsett utomhus temperatur dock på verkas verkningsgraden av hur kund nyttja infrapanelernas besbaringsmöjligheter vi har möjlighet att styra varje rum för sig med hög nogranhet, vilket ger ytterligare besbaring. Infracomforts System är ett av de system som kunden kan få Värme där han behöver den Och När han behöver Värme.

Dessa möjligheter är betydligt sämre med luft/luft och luft/ vatten  dessutom pÃ¥verkas verkningsgraden  direkt av utomhustemperaturen.

Med geoPump sÃ¥ blir verkningsgrade indirekt pÃ¥ verkad av utomhus temperaturen dÃ¥ temperarutren pÃ¥ utledning mÃ¥ste ökas frÃ¥n 35 grader och upp till 45 grader vid golvvärme och vid riktigt lÃ¥ga utomhustemperaturer sjunker verkningsgrade markant dÃ¥ direktel  mÃ¥ste tillsättas för att kalar inomhustemperturen.

Med bergvärme och radiatorer sjunker verkningsgraden ännumer och under dessa förhållande så Infracomforts paneler i samma effektivitet nivå för uppvärming om kunden har möjlighet att nyttja tidsstyrning optimalt

Citat
Jag tycker att vi allihop har varit väldigt sakliga i våra svar, faktiskt mycket omtänksamma mot alla inblandade parter.
Jag/vi har dock varit TYDLIGA med att man inte kan förvänta sig lägre energiförbrukning med IR-paneler om målet är att ha samma rumstemp som innan, då man värmt med vanliga elradiatorer.
Påstår man som säljare det, ja - då är det bondfågeri, varken mer eller mindre.
Det kan ju också bygga på total okunskap från säljarens sida, men om kunden ifrågasätter den typen av påståenden så anser jag det vara säljarens uppgift att undersöka fakta - gör han inte det så är det fortfarande bondfångeri eftersom han inte tagit sitt ansvar som säljare och lärt sig hur det han säljer fungerar.

Det är dessa formuleringar som jag uppfattar att det är brister i kunskapen om INFRACOMFORTS paneler då resonemnaget verkar vara utifrån konvektionsvärmens förutsättningar. Det är av denna orsak som jag erbjuder er mer kunskaper i ämnet dock var inte min avsikt att sitta och göra inlägg min tanke var att du Rickard skulle få en möjlighet att lära dig lite om detta så att de som har funderingar på hur dagens infravärmesystem fungerar får så bra information som det går och att informationen blir så korrekt som möjligt när du kommenterar.

Jag vill på peka att det säljaren upplyste om är i grunden helt korrekt. Så i det här fallet måste Jag tyvär retunera dina formuleringar och erbjuder dig fördjupade kunskaper i ämnet.

Ã…ter till sakfrÃ¥gan  jag har som sakt gjort mätningar i vederbörande kunds fastighet.
Du kan få del av resultat för egna utvärderingar har även kundens tidigare års förbruknning.

Nu vill jag först upplysa att under dessa mätningar och olika tester så var våran målsättning att hålla samma inomhus temperatur med direktverkande el och med Infrapaneler, det visade sig svårt då direktverkande radiatorer inte klarade av att hålla en stabil temperatur vilket ledde till att de låg ca 1 grad lägre i inomhustemperatur än med infrapaneler.

Dessutom  sÃ¥ var kundens installation under dim. ex, i vardagsrum var det en panel pÃ¥ 710 w och behovet var ca 1000 w de direktverkande radiatorerna var pÃ¥1600 watt. Med för lÃ¥g installerade effekt blir inte verkningsgraden obtimalt dÃ¥ de inte arbetar riktikgt som det är tänkt. men dock tillfredställande enligt mätresultat.

Under mätningar med INFRACOMFORTS paneler i drift var förbrukning 60% effektivare än med direkttverkande el
med likvärdig utomhstemp och inomhustempförhållande för utom att panelerna höll 1 grad högre temp till detta skall det även noteras att inga individer bode i lokalen under paneltesten samt att det inte var kyl frys spis etc som tillförde extra energi till detta fick jag vid flera tillfällen märkliga reslutat som visade sig var inflyttning av möbler etc, mätningarna indikerade kraftig nerkylning och ökad fuktighet under flera timmar och vid flera tillfällen.

Vid direktverkande element så var det ineboende som nyttjad hushålsel vilket värmer upp dock är det mesta 1 till 1
men det tillkommer extra gratis energi från oss människor och även (solvärme) infravärmeinstrålningen var högre under denna period.

Det stora problemet med att fÃ¥ resultat som är direkt jämförbara vilket inte är det enklaste dÃ¥ förutsättningarna är  sÃ¥ olika.  Det gÃ¥r inte bara att titta pÃ¥ en/eller flera mätare utan här krävs komplicerade annalyser där vi väger + och -.

Dessutom så finns det mängder av mätresultat runt om i världen som är entydiga och resultaten likvärdiga dock har vi inga kompletta resultat i vårt land där vi kunnat göra jämförelser med exakt lika förutsättningar under mätperioderna det är det bästa sättet att få ett resultat som är tillräckligt tillförlitligt.

Dock har jag svårt att tro att vi skulle få andra resultat här, jag kan visserligen läsa ut att de resultat vi fått från denna kund indikerar på likvärdiga resultat som i omvärlden.

Jag har gjort ett kalkylprogram som tar hänsyn till de olika förutsättningarna och oavset om det är räknat med direkt el eller infrapanel så har den beräknde och den faktiska förbrukningen inte avviket med mer än 2% oavset vilket system som jag har jämfört. Jag har i detta program även möjlighet att få fram förbrukning med olika uppvärmesystem vilket är viktigt för kunder ska få en så korrekt information om vilket system som är bäst just för deras uppvärmningsbehov.

Jag har inte hittat något program som det går att göra beräkningar på olika uppvärmesystem och mellan konkurenter så jag har tagit fram ett eget så det går att få fram resultat oavset vilket uppvärmningsystem jag vill jämföra samt vilka effekter jag får med isoleringsförbättringar etc då det verkar som att alla håller på sitt eget system så är beräkningarn utformade för endast deras produkter.

Det är ju faktiskt så att i vissa fall så är en luftvärme pump ett av de bättre alternativet när uppvärmningsbehovet är under ex försommaren och hösten allt solvärmepanel å andra sidan gillar jag braskamin då kunden ändå vill ha infravärme då kan de även tillgodose sina fritidsbehov och kasta in en pinne i brasan innan de ska gör kväll.

Jag har nu vid flera tillfällen erbjudit dig att ta del av de fysiska lagar som ligger till grund för dagens infravärmesystem som är tillgängliga på marknaden så det inte blir fler konstigheter.
PMV är ett internationelt vedertagit referens beräkningsunderlag för upplevd inomhuskomfort där flera faktorer beaktas, fukt temperatur, luftcirkulation osv:

http://wiki.naturalfrequency.com/ wiki/Human_Comfort
http://www.hse.gov.uk/temperature/thermal/factors.htm#humidity

För infra värme gäller Tysken stefan boltsman lagar.
konstant är 5,67*10upphöjt -8 w/kvm *K upphöjt 4
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_radiation

Jag vet inte om det är så lämpligt med 7mb tester utvärderingar i detta forum men det är frittfram för dig Rickard att få det via mail men inte till offentlig beskådning
Dock måste jag höra med kunden där dessa mätningar är gjorda, om det är ok att du får ta del av underlaget.

Jag kommer inte att fortsätta med ytterligare inlägg då jag vet att jag ger en korrekt information om INFRACOMFORTS INFRAPANELER har någon frågor får de ställas till vår hemsida

Jag har inget egentligen behov att komma till konsensus då alla har rätt att ha sin egen uppfattning men jag anser att det vi yttrar oss om skall vara grundat och skaligt. sedan kan ju var och en tycka att de är sakliga utifrån sina kunskaper och förmågor och i det fallet har de ju rätt det är utifrån deras vy, och det går inte att ändra på om vi som individer inte själva är bereda att ta del av nya kunskaper och erfarenheter och det gäller oss alla även jag måste ta del av andras inlägg jag kan lära mig mycket av att det svårt att greppa de grundläggande skillmaderna i de olika uppvärmningssytem som finns det är trotts allt en liten djungel.

Åter ta gärna kontakt mitt mail är fortfarande leif@infracomfort.se
eller ring 070 2159188  jag föredrar att prata direkt för det är sÃ¥ lätt att man uttrycker sig lite klumpigt dÃ¥ man skriver och misstolkningar blir överhängande

ps man kan nästan tro att du säljer värmepumpar är det så ?

 MVH
Leif Eliasson

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag säljer inga värmepumpar.
Däremot Loggningsutrustning som du kanske skulle ha behov av för att bevisa dina påståenden: http://www.energibutiken.se/sv/2-temperaturlogger

När det gäller huruvida det är effektivare att värma alla ytor i ett rum en liten aning högre än lufttemperaturen, eller att värma en liten del av rum till en mycket högre temperatur än luften så har jag svårt att uttala mig, rimligen bör effekten bli ungefär densamma.

I ett normalt uppvärmt rum så är ju precis som du beskriver golvet några graderkallare än taket, och eftersom det är det så isolerar vi taken mer än golven.
Att i ett hus där man har minst isolering i golven värma golven med IR borde kunna öka värmeförlusterna.
På samma sätt noterar jag att energiförbrukningen ökar om man i ett hus (oavsett värmekälla) kör en takfläkt för att cirkulera luften och minimera temperaturskillnaden mellan golv och tak.
Den ökade luftcirkulationen gör att tak och väggar blir varmare och då också läcker ut mer energi till omgivningen.
Rimligvis borde man få en liknande effekt med IR som värmer golv och väggar.
Det enda som talar för en lägre energiförbrukning skulle i så fall vara om väggar/golv torkar ut och på så sätt isolerar bättre - och att man som boende i huset accepterar en 3.5°C lägre rumstemperatur, och bara har "full" värme under vissa tider.

När det gäller upptorkningen av väggar/isolering kan jag för lite för att säkert säga vad effekten blir, men en sak har jag lärt mig, och det är att fukt söker sig till torra områden, så torkar man ut en vägg så kommer den att dra till sig mer fukt, som måste avfuktas - och avfuktning kostar energi.
Dessutom undrar jag hur mycket torrare isoleringen i en vägg blir eftersom fuktspärr finns direkt bakom väggens yta?
(Man brukar ju varna för att installera golvvärme i golvkonstruktioner med undermålig fuktspärr, just för att en uppvärmning av golvet gör att fuktvandringen ökar och man riskerar att få fuktskador i konstruktionen om/när temperaturen sänks.)

Dessutom, om vi tänker oss en standardvägg med 250 mm isolering, fuktspärr, gips, tapet...
Om vi värmer väggen så kommer isoleringen också bli varmare, en varmare isolering kommer att kunna bära mera fukt i ångfas och isoleringens vatteninnehåll borde då också bli större även om den relativa fuktigheten blir lägre.
Frågan som jag ställer mig är om en isolering isolerar bättre om den är kall med har ett lågt vatteninnehåll, eller varm och har ett högre vatteninnehåll?

Kan någon svara på det?

När det gäller upplevd komfort så tror jag aldrig i livet att någon skulle acceptera en lufttemp på 16.5 grader i ett bostadsutrymme.

Slutsatsen är i mina ögon att det (som tidigare sagts) kräver en lägre rumstemp, och att man inte alltid värmer huset/rummen för att nå de besparingar som utlovas.
Ställer man som köpare upp på detta så kan man spara energi, vilket vi också skrivit tidigare.
« Senast ändrad: 18 maj 2012, 09:12:32 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Leif Eliasson

  • Gäst
Leif Eliasson
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #42 skrivet: 18 maj 2012, 12:04:10 »
Hej Rickard!
Jag hadde inte tänkt kommentera så mycket mer i detta jag kan i princip ge dig alla svar på de delar som du upplever en osäkerhet på, men jag vill bekräfta att ditt ressonemang stämmer i det mesta då vi ser uppvärmningen utifrån konvektionsvärmens förutsättningar .

Men det blir helt andra förutsättningar med infravärme.

Även problemen med fukt i väggar och högre enegiåtgång gäller även för infravärme i uppstartsläget då det, krävs i ca två tyggn med full effekt på infrapaneler innan de kan leverer det vi lovar.

Dock bibehÃ¥ller vi balansen sÃ¥ länge vi kör infrapaneler  och inte gÃ¥r över till konvektionsvärme, och det är bara ytskicketet som blir tort och ökar ytskitets isolationsförmÃ¥ga det som är melllan fuktspärren är där det är.

Då vi med infrapaneler har en högre yttemperatur på ex väggar än med konvektionsvärme och samma lufttemperatur så är det många som tror att förlusteffekten ökar i och med detta.

Men sÃ¥ är inte fallet dÃ¥ ytan är torr och det rör sig endast om nÃ¥gon grads yttemperatursskilnad samma fenomen gäller för golven trots sämre isolering i golv.  och det faktum att energin gÃ¥r lättast ut till den fri luften än genom isoleringen (om du har 20 cm isolering och 20 graders skillnad sÃ¥ ger det 1 grad temperturskilnnad per cm isolering) med infravärme har vi en 0,5 grader skillnad pÃ¥ ytskitet  pÃ¥ ex väggen mellan inneluften och ingen isolering

Med konvektions golvvärme är värme källan längre ner i golven samt högre tempertursklillnader vilket leder till att det inte blir bara ytskicktet som påverkas, där av viktigt med fuktspärr.

Jag har loggnings utrustning vilket nyttjats vid mätningar och det är utifrån dessa resultat som jag känner mig trygg i mina " påståenden" så bevis finns redan.

Jag vill upplysa om att det har betydelse vilken temperatur och yta som nyttjas för uppvärmning.

Men jag tror det är bättre om du tar reda på det vi andra än att jag ska förklara det känns som att det jag förklara inte är trovärdigt. och då är det ingen större ide att förklara.

Det finns även andra som säljer infravärmesystem och där kan du ta reda på hur det förligger med infravärmesystem om det känns bättre.

De länkar jag beskrev kommer inte från oss och där kan du få bra information som förhoppningsvis är neutral.

Dessutom är det så att vid ett inomhusklimat med god comfort och konvektionsvärme bör den ligga på ca 23 grader vid normal inomhsklädsel och en luftfuktighet kring 45%.
 (själv har jag 17 grader med infrapaneler och jag har upplevt det som för varmt men dÃ¥ är jag en som inte ligger i normen enlgit PMV, hadde med konvektionsvärme 21 grader och även det var för varmt, sÃ¥ jag är ingen normalreferens)

Ju lägre luftfuktighet måste temperaturen höjas för bibehållen comfort.
Så den första åtgärden för att spara energi oavsett vilket system som nyttjas är att insalera luftfuktare vilket gör att det går att sänka temperturen i förhållande till den tempertur som man använt före.

När jag beskrev testerna var verkningsgraden 60% effektivare med infravärme och negativa förutsättninga under testperioden i förhållande till direktverkande el och dessutom höll vi 1 grad högre temperatur med infrapaneler
vi nyttjade inte tidsstyrning på panelerna. Men då jag pratar om tidsstyrning handlar det inte om att ha 16,5 grader dygnet runt utan en lägre tempertur då lokalen ej nyttjas när lokalen nyttjas ska det vara med comfort.

Tidsstyrning går att instalera i princip på alla befintliga värmesystem men med olika bra funktion, dock blir det möjligt att sänka förbrukningen!!

Ã…ter det gÃ¥r inte att tilllämpa konvektionsvärmeförutsättningar med  infravärme.



MVH leif

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Då jag inte är intresserad av någon form av direktverkande el kommer jag inte på ett djupare sätt att sätta mig in i den utrustning du saluför, men det står dig fritt att presentera oberoende fakta som stödjer produktens fördelar och nackdelar.

Hur stor andel av effekten är konventionseffekt och hur stor andel är strålningseffekt?
Eftersom panelen blir 73 grader varm så blir ju troligen konvektionseffekten påtaglig, i vart fall om den placeras på vägg istället för en vanlig elradiator.

Jag kan sträcka mig så långt att de (beroende på prisbilden) troligen är effektivare än en konventionell elradiator, och om man sänker temperaturen, inte vädrar (varför det nu skulle vara lägre krav på vädring med dessa paneler) och sänker temperaturen när man inte är på plats så kan man spara en slant.
Som elradiatorer kan de alltså vara en bra lösning.

Min erfarenhet av nattsänkning och liknande smarta styrningar är att de nästan aldrig används, därför att det är svårt/omöjligt att planera in precis under vilka tider och dagar man klarar sig med en lägre temperatur.
Men tar man sig tid att göra det, och accepterar att det ibland är kallt i lokalen när man behöver använda den på en ej planerad tid så går det naturligvis spara pengar på att INTE värma.
Detta oavsett värmekälla.

Mina gamla elradiatorer var av typen som inte hade några konvektionsöppningar, en helt slät front/baksida med infällda värmespiraler.
Var det infravärmar-elradiatorer från 70-talet?

Däremot kan du aldrig övertyga mig om att de skulle värma effektivare än en värmepump.
« Senast ändrad: 18 maj 2012, 12:56:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
För infra värme gäller Tysken stefan boltsman lagar.

Lite konstigt att en som är i strålningsvärmebranschen inte har klart för sig att det handlar om två personer, österrikiske medborgaren Joseph Stefan, född i Slovenien, och österrikaren Ludwig Boltzmann. Ingen av dem är tysk.

Korrekt skrivsätt är därför Stefan-Boltzmanns lag.
« Senast ändrad: 18 maj 2012, 16:17:08 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!