Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken värmepump och placering i uterum?  (läst 4944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken värmepump och placering i uterum?
« skrivet: 01 september 2011, 13:59:50 »
Hej
Är ny på forumet och har ett par frågor som jag skulle vilja ha hjälp med.
1. Vilken eller vad för en luft/luftpump bör jag köpa till ett uterum? Ytan är 7*4m (28m2) och s.k vinteranpassad.
2. Var placerar jag innerdelen? Ena långsidan ligger mot huset, samt att uterummet har fönster runt om. Finns dock utrymme för placering över fönstren på sidorna samt mot huset

Tacksam för förslag.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken värmepump och placering i uterum?
« Svar #1 skrivet: 26 september 2011, 18:35:38 »
Får inga svar av dom som kan detta ämne :-\, så jag försöker med en jämförelse av två pumpar.
Invest MSC-09/QD FP för 6995sek med vanlig rotary (Toshiba) eller Invest NLL-09 FP med twin rotary (Toshiba) för 8795sek, bägge med underhållsvärme 8°C. Varför just då Invest? Priset och med vad jag tycker verka vara ett bra kompressormärke.

Andra förslag?

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken värmepump och placering i uterum?
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2011, 10:54:52 »
OK. Fick inga andra förslag eller åsikter. :( Köpte en Invest NLL-09 FP med twin rotary (Toshiba) och Panasonic innerdel för 6995 sek. Tyckte att det blev ett bra köp, billigare än jag först trodde det skulle bli. :) Skall nu köpa rörpaket och installera.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vilken värmepump och placering i uterum?
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2011, 11:17:04 »
Finns väl ingen Panasonic innerdel som passar till en Invest  Sc:,h
Vad har du då för modellbeteckning på den Panasonic innerdelen ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken värmepump och placering i uterum?
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2011, 12:01:53 »
Trevligt att någon äntligen svarar på vad jag skrivet hitills. :) Förklaringen är att enligt beskrivningen är fläkten är en Panasonic, trodde att det var den viktigaste komponenten i innerdelen, därför skrev jag att det var en Panasonic innerdel. http://www.investliving.com/system/search/product.asp?id=10641 Ursäkta att jag inte var tillräckligt tydlig i min beskrivning. Anser du annars att det var ett vettigt köp för 6995sek ?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vilken värmepump och placering i uterum?
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2011, 12:21:21 »
Bara för att det är en Panasonic fläktmotor eller en Toshiba kompressor så säger det inte så mycket.
Det gäller att övriga komponenter som tex förångare/kondensator och styrningen lirar ihop.
Hur elektroniken sköter avfrostningar och så vidare.

Investmaskinerna och dom övriga Kinesiska märkena är oftast väldigt billiga och mot detta så gissar jag att dom inte köpt in det "bästa" som dom olika leverantörerna har i sortimentet och man får då ta med en nypa salt angående vilken kompressor har dom i och vilken av alla Panasonics fläktmotorer det är.
Men det viktigaste är att allt lirar ihop.

Jag har ingen åsikt om Invest och liknande maskiner då jag inte sett någon i drift och vet inte vad dom presterar när det är kallt ute.
Om den fungerar efter era önskemål och det finns reservdelar att tillgå om ett par år om något skulle gå sönder så är det väl inga problem att välja den.
levererar den dåligt när kylan kommer och support/service är dålig från ditt inköpställe så är det en mindre bra affär.
Svårt att nu med andra ord säga om du gjorde ett klokt val eller inte.

Man brukar säga att man får vad man betalar för och i vissa fall stämmer det fullt ut

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken värmepump och placering i uterum?
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2011, 12:55:42 »
Jag har naturligtvis läst om vad som skrivits om olika värmepumpars kvalitetsproblem o.s.v, det verkar som om att dom flesta märken har eller har haft olika typer av problem eller en kombination med en felaktig montering. Om det nu var så att jag behövde en värmepump för hela huset så skulle jag nog resonera annorlunda, men eftersom det är ett uterum under 30m2 så klarar jag mig ändå med annan typ av uppvärmning om det skulle bli något problem. Har lite svårt att motivera en kostnad på ca 20 000sek för en "finpump" till ett uterum.
Kan ju bli intressant att utvärdera efter vintern, det kan kanske ta upp till en månad innan den blir monterad. Skall titta på detta med att montera utedelen fristående och eventuellet ha någon typ av tak över den också. Fanns någon intressant tråd om någon i Norge som isolerat den bättre invändigt, kanske något att fundera på?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vilken värmepump och placering i uterum?
« Svar #7 skrivet: 03 oktober 2011, 13:22:08 »
En jämförbar så kallad "finpump" kostar nog inte 20000:- men kanske runt 15000:- inkl installation efter ROT om ni vill ha underhållsfunktionen, Panasonic NE9MKE som förslag
Köper ni samma "finpump"  med underhÃ¥llsfunktion via nÃ¥gon av dom som fortfarande paralellimporterar kommer ni billigare undan men garantierna skiljer sig Ã¥t.
Nu verkar det som ni ska installera själv och är ni inte certifierad så har ni förmodligen inga vidare garantier ändå då det brukar stå finstilt att en certifierad montör måste driftsätta för att garanierna ska gälla.

Jula är väl dom som säljer någon maskin med Quick Connekt koppling för eget montage för 5000:- eller något mer om ni är ute efter ännu billigare, tror det är Zibro eller något sådant.
ar dock lika lite koll på dessa som Investmaskinerna men det borde finnas en hel dröse med folk här på forumet som kan ge information om dessa och hur dom fungerar vintertid.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken värmepump och placering i uterum?
« Svar #8 skrivet: 03 oktober 2011, 13:35:15 »
Jag får tacka för att äntligen någon annan än jag själv svarade på mina inlägg, det är sant att jag kommer att montera det mesta själv, har dock en kontakt med en godkänd installatör som kommer att göra det sista med vakuumsugningen och påsläpp av gasen så jag får ett som jag ser det ett mer överkomligt pris. Skall försöka återkomma när jag väl har driftagit pumpen med lite mera info om funktion o.sv.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilken värmepump och placering i uterum?
« Svar #9 skrivet: 03 oktober 2011, 20:31:08 »
Nu verkar det som ni ska installera själv och är ni inte certifierad så har ni förmodligen inga vidare garantier ändå då det brukar stå finstilt att en certifierad montör måste driftsätta för att garanierna ska gälla.

Ja de flesta mig veterligt inkl Jula har numera med i sina beskrivningar över Zibros pumpar bl.a att pumparna "skall installeras av fackman" för att ev garantier skall gälla, detta ser man om man läser beskrivningen över resp pump genom att klicka på Visa + Visa hela texten. :)
http://www.jula.se/search-result/?q=luftv%c3%a4rmepump%20zibro

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken värmepump och placering i uterum?
« Svar #10 skrivet: 03 oktober 2011, 22:57:36 »
Ja, det vore konstigt att dom skrev nÃ¥t annat eftersom det är olagligt för oss vanliga dödliga att installera värmepumpar  :(
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vilken värmepump och placering i uterum?
« Svar #11 skrivet: 03 oktober 2011, 23:03:24 »
Då dom mer eller mindre marknadsförs som en gör det själv grej med Quick Connect och kunderna sällan läser det finstilta så lär dom tjäna en hacka på att slippa åta sig garantiärenden när kunden tryckt ihop kopplingen själv.
Nu kanske dom inte är så griniga på garantiärenden vilket man kan hoppas för kundernas skull som har lockats att trycka ihop kopplingen själv och spara några tusen.
En inte alltför vild gissning är att 9 av 10 trycker ihop kopplingen själv och har förmodligen inte läst att man kan ha förbrukat sin garantirätt dÃ¥, men jag tror dom skulle trycka ihop den själv ändÃ¥ även om dom sett texten  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken värmepump och placering i uterum?
« Svar #12 skrivet: 04 oktober 2011, 06:39:16 »
Det är samma här, för att fÃ¥ garantin pÃ¥ 3 Ã¥r sÃ¥ skall den vara installerad av ackrediterad kyltekniker. Ser inga större problem, jag monterar pumpen pÃ¥ stativ, gör hÃ¥let, drar rören, monterar innerdelen, fixar elen, han besiktar, drar fast rören, vakuumsuger, släpper pÃ¥ gasen, provkör. Blir tid för kaffe ocksÃ¥. :)  Glömt nÃ¥got???

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!