Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecodan PUHZ-RP100YKA (14kw) ger dÃ¥ligt med effekt.  (läst 2147 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Andersson

  • Gäst
Fredrik Andersson
Ecodan PUHZ-RP100YKA (14kw) ger dåligt med effekt.
« skrivet: 03 februari 2019, 09:37:13 »
I natt började min gamla Ecodan RP100 strula ordentligt, klarade inte av att värma varmvatten kommer inte över 40 grader. Såg att den frös på väldigt ojämt på utedelen och när jag öppnade den så ser jag olja på plåten nere bredvid kompressorn. Kollade runt lite här och det verkar ju vara ett problem med de gamla att de får läckage.

Så lite frågor.

Är det ens lönt att reparera (monterad 2009.11)?

Vilken modell idag ersätter PUHZ-RP100YKA och passar dem till den gamla Borö tanken (EHST18B-YB9-E3.01)

Kan man få ut nått på försäkringen (har stora Folksam hemförsäkring)?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan PUHZ-RP100YKA (14kw) ger dåligt med effekt.
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2019, 11:23:01 »
Nu har jag inte vad ett kompressorbyte kostar om det nu är den som är defekt men har svårt att se att det ska vara en bra ide ekonomiskt för dig/försäkringsbolaget .
Jag skulle nog byta både inne och utedel även om det blir lite dyrare så man får den 5åriga garantin .
Jag hade problem med 3-vägaren i borötanken och dom som gjort styr till den tanken tror jag har upphört med sin verksamhet så det kan vara svårt att få tag på ett nytt kort om det behövs inom kort.
Ersättning får du men hur dom tänker med reparation/byte och vilket åldersavdrag och självrisk får du nog ringa och kolla.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Fredrik Andersson

  • Gäst
Fredrik Andersson
SV: Ecodan PUHZ-RP100YKA (14kw) ger dåligt med effekt.
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2019, 11:32:50 »
Tack för svar @TS Comfort AB

Jag vet ju inte exakt var det läcker men såg några trådar här om att det var ett problem som fanns på de gamla modellerna.

Ska jaga service firma imorgon och jag har redan anmält skadan till försäkringsbolaget så vi får se var det landar.

Jag är ju inne på att byta allt då Borö tanken saknar möjlighet till reservdelar.

Ska man gå på Mitsubishi igen eller välja annat?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan PUHZ-RP100YKA (14kw) ger dåligt med effekt.
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2019, 11:54:47 »
3-vägaren på min borötank var den som var boven i dramat på min gamla !!

Vad du ska ersätta den med kommer du nog få åtskilliga förslag på, är inte milsvidd skillnad det på motsvarande modeller bland dom olika större tillverkarna så har du en bra installatör i din närhet så skulle nog jag som privatperson gå mycket på vad han/hon anser vara rätt för er.

När det gäller ersättning eller reparationer så gäller det att man får rätt handläggare som tänker ett steg till .
Vi talar ibland om att en reparation kommer bli dyrare än att byta tex kompressor/fyrvägare/kretskort vid Tex blixtnedslag men en del vill inte riktigt lyssna och man ska byta del för del och totalsumman blir betydligt dyrare .

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Fredrik Andersson

  • Gäst
Fredrik Andersson
SV: Ecodan PUHZ-RP100YKA (14kw) ger dåligt med effekt.
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2019, 12:21:24 »
Allt funkar som det nu när jag kör bara elpatron sÃ¥ de är ju definitivt fel i utedelen och eftersom de syns olja nere pÃ¥ plÃ¥ten i utedelen sÃ¥ är de ju rätt säkert att den läckt ut gas sen är ju frÃ¥gan var den läcker och om de är lönt att reparera och köra vidare tills nÃ¥tt annat skiter sig  :)


Utloggad octavia rs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ecodan PUHZ-RP100YKA (14kw) ger dåligt med effekt.
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2019, 12:24:22 »
Idag var servicekillen på plats och det är läckage i batteriet i utedelen vilket ju var misstänkt. Han rekommendera att inte reparera med tanke på åldern och eventuellt slitage på kompressorn som kan ha uppstått.

Så nu återstår frågan om man bara ska byta utedel till en ny (om de nu passar med styrningen i de gamla Borö tanken) eller man ska satsa på en helt ny Ecodan? Spontant så känns det ju sådär att spara tanken om man nu inte kan få tag i delar till den om tex styrkortet skulle stryka med.
1-plans hus på 190kvm plus inbyggt garage på 30kvm i centrala Skåne byggt under 2010.
Platta: 300mm cellplast
Ytterväggar: H+H lättbetong 365mm.
Innerväggar: H+H lättbetong 100mm.
Tak: 500-600mm lösull
Uppvärmning: Mitsubishi luft/vatten Ecodan RP100 14kw, totalt 220kvm golvvärme.
Ventilation: Systemair VR400DC FTX aggregat.

Utloggad octavia rs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ecodan PUHZ-RP100YKA (14kw) ger dåligt med effekt.
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2019, 08:06:49 »
Nu är det en ny Mitsubishi pump installerad mot min gamla Borötank, inga problem med styrningen då de nya ät lika de gamla.
Jag undrar dock om det finns mer detaljerad information om hur de tre olika inställningarna i ME900 styrningen för PID regulatorn fungerar (P 0-20, I 0-500 och D 0-10)? Kan inte hitta någon information i manualen.
1-plans hus på 190kvm plus inbyggt garage på 30kvm i centrala Skåne byggt under 2010.
Platta: 300mm cellplast
Ytterväggar: H+H lättbetong 365mm.
Innerväggar: H+H lättbetong 100mm.
Tak: 500-600mm lösull
Uppvärmning: Mitsubishi luft/vatten Ecodan RP100 14kw, totalt 220kvm golvvärme.
Ventilation: Systemair VR400DC FTX aggregat.

Utloggad Bootzilla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan PUHZ-RP100YKA (14kw) ger dåligt med effekt.
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2019, 15:31:40 »
Hej, hör kanske inte till ämnet men jag var lite i samma sits dvs satt på ett ca 10 år gammalt system som börjat bli opålitligt. Misstaget jag gjorde var att försöka hålla liv i den genom att ta ut en "servicetekniker" som efter ett antal felsökningar och byte av både trevägs och shuntventil samt även cirkulationspump till den facila kostnaden av över 20 000 fortfarande inte fick ordning på systemet. Till slut bestämde jag mig att slänga ut skiten och installera ett i mitt fall bättre lämpad system från Mitsubishi som nu efter ca tre år fungerat klanderfritt. Förutom att ha fått ett pålitligare och driftbilligare system så behöver vi idag ej längre tänka på vilka mackapärer vi kör eftersom det gamla systemet gick in med full effekt (~14kW) kalla vinterdagar. Numera vågar vi faktiskt slå på bastun dessa dagar utan att knäcka våra 20A säkringar.

Med detta vill jag inte säga att man ej ska reparera gamla system men jag tror att när de väl börjat krångla finns det risk att det kan gå troll i det ge sig tusan på att det kommer så göra de absolut kallaste dagarna på året.



Utloggad octavia rs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ecodan PUHZ-RP100YKA (14kw) ger dåligt med effekt.
« Svar #8 skrivet: 09 mars 2019, 14:09:21 »
Serviceteknikern som var hos mig ville inte reparera då han inte tyckte det var lönt när de var läckage och att kompressorn eventuellt tagit skada av att gå med för lite gas.
Försäkringsbolaget protesterade inte över att vi bytte till ny utedel utan att försöka reparera så jag tyckte det var de ända rätt att byta till en ny (PUHZ-SW100YAA).
Den är både snyggare att titta på, går tystare och verkar leverera mer effekt så jag är nöjd. Sen är det kanske inte helt optimalt att ha kvar den gamla Borötanken då styrningen inte är helt hundra men den får stå där så länge den fungerar sen får de bli en ny Ecodan tank.
1-plans hus på 190kvm plus inbyggt garage på 30kvm i centrala Skåne byggt under 2010.
Platta: 300mm cellplast
Ytterväggar: H+H lättbetong 365mm.
Innerväggar: H+H lättbetong 100mm.
Tak: 500-600mm lösull
Uppvärmning: Mitsubishi luft/vatten Ecodan RP100 14kw, totalt 220kvm golvvärme.
Ventilation: Systemair VR400DC FTX aggregat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!