Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vitt skum i systemet, gÃ¥r inte lufta bort. Luktar skumt.  (läst 2494 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Holpers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Jag har fått problem med min Daikin Gas-vatten 2014.

Pumpen driver en slinga till en takmonterat konvektionsväxlare, en radiator och en handdukstork.

Den driver även en slinga via en LK-fördelare, en wilo-pump till 3 golvvärmeslingor.

Allt funkade fint tills nu i vinter då handukstirken plötsligt lade av, sen radiatorn i sovrummet.. började misstänka luftbubblor.

Kan lufta på olika ställen och har nån automatisk luftare på pannan, problemet är att det inte kommer luft, det kommer bara vitt skum. Efter ett tag lägger sig skummet och blir till klart vatten. Har testat låta systemet vara av sen luftat, fyllt på vatten, ökat trycket från 1 till 2 bar.
Öppnat allt fullt, strypt golvvärmeslingorna...inget ger effekt.

Kan ibland få värme på handdukstorken och radiatorn men ibland inte. Hör hur det brusar/ bubblar i systemet.

Det konstigaste av allt är att vattnet när jag luftar luktar mysko.. svårt att säga vad... luktar nästan lite kemikalier.. kanske normalt med varm golvvärmeslings-vatten?

Några idéer?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vitt skum i systemet, går inte lufta bort. Luktar skumt.
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2019, 14:00:42 »
Är det typ nån form av glykol i vattnet?
Om det är typ Propylenglykol så kan det leda till tillväxt av bakterier i systemet.
Sen finns exempel då det blivit pyspunka på kondensorn så att kylmedia långsamt puttrar in i radiatorvattnet, vet inte riktigt om det blir skum då men kanske?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Bakterier och mögel kan växa även i etylenglykol.

Om det skulle ha blivit en liten läcka i kondensorn och kommit ut kylmedium i vattnet, så har det säkert också följt med en del kompressorolja. Och i så fall är det nog den som bildar skum.
Moderna kompressoroljor har ofta en "skum" lukt, litegrann kemiskt, litegrann av typ blöt kompost eller gödselstack.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Holpers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vitt skum i systemet, går inte lufta bort. Luktar skumt.
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2019, 10:36:39 »
Hej. Tack för era svar. Jag har bara vatten i systemet, fyller på med en liten ballofix till kommunalt dricksvatten. Och pannan är en sån Daikin med gas mellan inne å utedel.. så då finns det inget flytande kylmedium antar jag, eller?

Har en automatisk avluftare, stängde ballofixen till den nu få se. Har stängt av lilla Wilopumpen också.. få se om det är den som vispar luften till skumbubblor..

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Vitt skum i systemet, går inte lufta bort. Luktar skumt.
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2019, 11:38:13 »
Jag tror inte att skummet skulle bero på pumpande av vätskan i golvslingorna, du har ju systemet trycksatt.

Däremot är jag nog mera inne på Carl N:s och Torbjörns linje att det handlar om ett litet läckage av köldmedel via kondensorn och medföljande kompressorolja från kompressorn. Om dylikt läckage är stort så brukar det resultera i ökat tryck i värmesystemet och öppnade säkerhetsventiler men om det läcker riktigt lite så kanske trycket inte stiger märkbart.

Hursomhelst är det nog skäl att ta dit en servicetekniker för att närmare diagnosticera problemet, ifall det läcker ut så mycket köldmedel att trycket blir högre på värmesystemet än pumpens köldmedel så får du vatten i kylkretsen och då är det nog bara att skrota den. Nu låter det inte väldigt akut det här men dylika symptom brukar inte reparera sig själva heller.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Holpers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vitt skum i systemet, går inte lufta bort. Luktar skumt.
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2019, 17:15:16 »
Tack för era svar igen. Så gasen kan troretiskt bubbbla in i rediatorkretsen? Trodde att de va 2 helt separerade system. Jag får ringa firman som installerade pannan. Borde väl vara ett garantiärende även om det gått 4 år?

Mvh Jimmy

Utloggad Holpers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vitt skum i systemet, går inte lufta bort. Luktar skumt.
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2019, 21:56:15 »
Kollade expkärl. Det verkar helt. Bara luft i.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vitt skum i systemet, går inte lufta bort. Luktar skumt.
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2019, 22:31:43 »
Tack för era svar igen. Så gasen kan troretiskt bubbbla in i rediatorkretsen? Trodde att de va 2 helt separerade system. Jag får ringa firman som installerade pannan. Borde väl vara ett garantiärende även om det gått 4 år?

Mvh Jimmy

De är separerade med en värmeväxlare, går det hål i växlaren trycks köldmedia in i värmebäraren.
Om hålet är relativt stort så märks det genom att trycket ökar fort i värmebäraren och att värmepumpen löser på lågtryckspressostaten.
Men är det en liten pyspunka så kan det ta ett litet tag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Holpers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vitt skum i systemet, går inte lufta bort. Luktar skumt.
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2019, 09:48:27 »
En gastestare bekräftade..gas i radiatorvattnet.

Värmeväxlaren sitter utanpå, frampå pumpen.. kanske går att byta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!