Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersätta cirkpump för golvvärme med tryckstyrd?  (läst 1799 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
Ersätta cirkpump för golvvärme med tryckstyrd?
« skrivet: 17 oktober 2018, 22:33:08 »
Hej!

Detta är en allmän fråga om hur man går tillväga med cirkpump för golvvärme med rumsstyrning. Vi har bergvärmepump kopplat till endast golvvärme i alla rum. Detta har nu kompletterats med rumsstyrning (via LK ställdon och trådlösa termostater). På det sättet tjänade jag ytterligare lite då jag slipper värma rum där solen lyser in osv. IVT PremiumLine C8 matar två LK fördelare med totalt 12st 16mm golvvärmeslingor via en 100L volymtank och extern cirkpump (Wilo RS25/6-3 P). Cirkpumpen kan ställas manuellt i tre lägen: 46W, 67W och 98W. Det jag har märkt är att cirkpumpen verkar vibrera mera och jobba hårdare när många slingor är stängda. Det trotts att det finns bypass på båda fördelare och två slingor är fortfarande ostrypta. Så den kör i läge 2 vilket är lite för lite när allt är öppet (natten) men lite för mycket om det råkar bli solig dag och många slingor stryps.

Kan man byta cirkpumpen mot någon sorts automatiskt tryckstyrd variant som "gasar" precis lagom mycket för att få jämt flöde i så många slingor som råkar finnas öppna? Passar i så fall sådana höjdmässigt (finns det någon standard?) så man kan skruva av gamla och skruva in nya eller måste man göra om lite av rördragningen?

(Rumsstyrningen har iofs ett relä jag kan styra pumpen med, som klipper pumpen helt om alla slingor är slängda men det är lite grovt sätt att reglera också då jag gärna vill ha fullt pådrag med alla slingor och lågfart när få slingor är öppna)


Tack för alla tips.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Ersätta cirkpump för golvvärme med tryckstyrd?
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2018, 07:51:42 »
Skriv i uppgifterna på din pump här så kan du hitta ersättningspumpar med rätt koppel och längd; http://www.grundfospumpguide.se :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Ersätta cirkpump för golvvärme med tryckstyrd?
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2018, 11:08:22 »
Skriv i uppgifterna på din pump här så kan du hitta ersättningspumpar med rätt koppel och längd; http://www.grundfospumpguide.se :)

OK. Tack för tipset. Men är min tankegång ang. "tryckstyrd" varvtal korrekt? Finns det sådana pumpar som själva anpassar varvtalet i enlighet med tillgängligt flöde?
« Senast ändrad: 18 oktober 2018, 11:14:30 av Grunf »

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Ersätta cirkpump för golvvärme med tryckstyrd?
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2018, 17:22:45 »
OK. Tack för tipset. Men är min tankegång ang. "tryckstyrd" varvtal korrekt? Finns det sådana pumpar som själva anpassar varvtalet i enlighet med tillgängligt flöde?

Japp det finns grundfos heter autoadapt :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Ersätta cirkpump för golvvärme med tryckstyrd?
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2018, 22:50:37 »
Tror ni att Wilo Stratos Pico 25/1-4 blir en bra ersättare?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Ersätta cirkpump för golvvärme med tryckstyrd?
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2018, 08:33:47 »
Tror ni att Wilo Stratos Pico 25/1-4 blir en bra ersättare?
Tveksamt  om den förra pumpen var lite för svag pÃ¥ hast 2.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Ersätta cirkpump för golvvärme med tryckstyrd?
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2018, 12:07:58 »
Tveksamt  om den förra pumpen var lite för svag pÃ¥ hast 2.

Tack för svaret!

Originalpumpen är "lagom" på mellanhastighet utom vid sträng kyla. Men för att vara säker beställde jag en 25/1-6. Den borde i så fall ha samma "sug" på maxläge som ursprungliga 25/6-pumpen om jag har tolkat det rätt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 478
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!