0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag misstänker att det inte finns så mycket inställningar att pillra med på denna.Det kommer bli färre start/stopp när det blir kallare ute, just nu är det inte tillräckligt stort värmebehov för att den ska kunna köra kontinuerligt på lägsta effekt.
Är onormal, jag har 2 till 7 starter/dygn. Beroende på utetemp. Upp till 24 har jag läst påstås vara ”ok”.
Det är nog jag som brukar definiera vad som är normalt. Detta baserar jag på följande fakta:1. Ett någorlunda välisolerat hus tappar inte mycket värme på en timma, så att låta en värmepump starta och stoppa flera gånger i timman för att hålla önskad framledningstemp gör inte att man får en märkbart bättre inomhuskomfort (jämnare temperatur).2. En kompressor slits av några olika orsaker, drifttid, antal start och stopp och vid vilken temp/tryck den får arbeta.I vårt hus har jag kört med så få start/stopp som 10/dygn utan att man upplever att temperaturen varierar märkbart inomhus, nackdelen med att ha för få start/stopp är dock att värmepumpen om den går länge trots att energibehovet är lågt, i slutet av driftcykeln har en ganska hög framledningstemperatur, vilket i sin tur ger lägre COP än när den får arbeta med lägre framledningstemperatur. (Generellt rör detta on/off-värmepumpar, men det är även giltigt för invertervärmepumpar när effektbehovet är lägre än värmepumpens lägsta möjliga uteffekt).Min slutsats är att 10-20 start/dygn är tillräckligt för att hålla en jämn temperatur och undvika att framledningstempen stiger allt för mycket i slutet av driftcykeln samtidigt som antalet start/stopp hålls på en nivå som inte knäcker kompressorn i förtid.Skräckexemplen är t.ex. anläggningar där kurvan är för hög och där termostater stryper bort mer eller mindre allt tillgängligt flöde till radiatorerna, då kan värmepumpen starta och stoppa uppemot 100 gånger/dag i värsta fall - jag känner personligen till ett antal anläggningar som gått på detta sätt och kompressorn har havererat redan efter några få år.Ett annat scenario som kan knäcka kompressorerna är om växelventilen mellan värme och tappvarmvatten läcker så att värmepumpen värmer radiatorkretsen (där termostaterna stryper bort allt flöde) när den TROR att den värmer tappvarmvatten - det kan också generera väldigt många start och stopp.Mitt råd är därför att 10-20 starter/dygn kan anses lagom, 30 eller fler är för många, och färre än 10 (om man inte har arbetstank eller volymtank) är i minsta laget.Då en invertervärmepump har en låg lägsta uteffekt så kommer antalet start och stopp (om allt annat fungerar som det ska) att vara rätt få, och bara finnas i ett relativt litet temperaturområde, när det blir kallare ute skall de ju gå i princip dygnet runt och generera 0 start/stopp.
Det är helt beroende på husets behov. Jag själv har 20-60. Dvs är beräknad framledning 20.0 eller därunder blir grmin 0. Det tenderar att lösa sig själv för om man har 22 inne så blir returen inte mycket svalare. Om det är 16c ute så vill huset ha 23 i framledning för att hålla 22 inne osv..Så det hänger helt enkelt på vilken kurva du har och var brytpunkten hamnar för värmebehov.
Lite uppföljning på denna tråden gällande antal start/stopp på min Mitsubishi Ecodan. Jag pratade först med min installatör om mängden start/stopp och förklarade följande: Om jag lät börvärdet på inomhusgivaren stå på 21,5c och den uppmätte 22c, så kunde den ändå starta och gå en kort stund för att sedan stanna, och så höll den på ibland.Installatören sa att jag borde skicka minneskortet till Mitsubishi för kontroll.När jag skulle göra detta upptäckte/förstod jag att symbolen för minneskortet var svart, vilket betyder att den inte gillar minneskortet av någon anledning, och loggar därmed inte någon data. Jag berättade detta för Mitsubishi som skickade ett nytt kort. Jag lät det sitta i ca 2v och skickade sedan in det.De höll med om att mängden start/stopp var lite väl många men inget extremt.Jag fick tillbaka minneskortet och lät det logga ca 1 månad när det var växlande utetemperaturer och skickade sedan in kortet igen. Denna gången fick jag kontakt med produktchefen för Mitsubishi luft/vatten och hade ett lång och bra samtal med honom om detta. Han höll med om att det var lite för många start/stopp.Efter några veckor hörde han av sig och berättade att han hade tagit med sig detta till en av Mitsubishi's internationella möten där de pratar med utvecklarna om lite allt möjligt. Idag pratade jag med honom igen, och han berättade att han igår kom hem från ett möte i Dusseldorf med Mitsubishi-Europa där frågan tagits upp och diskuterats ytterligare, och där han visade loggar från just min värmepump De jobbar på en lösning och förhoppningsvis kommer det en uppdatering av något slag (via MELCloud) inom snar framtid.Kul när tillverkaren uppskattar och lyssnar på kunders feedback. Framförallt när man kommer med konkreta exempel och de själv kan titta på loggar och data.Förhoppningsvis leder detta till en finslipning av deras styr avseende start/stopp.Får skriva igen när jag vet mer
Har en likadan anläggning som du har har har varit i drift ett par månader nu .Upplever samma problem som du har med många korta start/stopp trots att det inte behövs värme enligt givarna, kan starta gå nån minut sen stanna igen. Så det är ju lovande om dom tagit tag i problemet . För övrigt väldigt nöjd med anläggningen än så länge funkat klockrent sen starten.
Lawrenz skrev om jag satte innegivare på 21,5 och den visade 22 så startade maskinen ändåJag frågade då, vad är påverkan inställd på.Flöde ?
Missuppfattade nog det där, sorry.Den där typen av problem kan man normalt åtgärda med att sänka kurvan, eller öka rumsgivarens påverkan.Rumsgivaren (med några undantag) på en värmepump är inte den som styr temperaturen slaviskt i ett hus, den sänker bara börvärdet på framledningen lite (beroende på vilken påverkansfaktor man ställt in) för att det skall bli lite lägre temp inne.OM man hela tiden ligger lite högre i temp än vad man ställt in så skall kurvan justeras.Om temperaturen däremot som regel ligger på önskad rumstemperatur, men det blir för kallt inne om det blåser och är mulet ute, och för varmt inne om det är soligt och vindstilla så skall man öka rumsgivarpåverkan.Luka 3 hade kunnat förklara sambanden, men han har väl inte tid, eller så skriver han mest för att få igång en debatt.
Körde min pump efter kurva i början innan jag satt dit innegivare fick justera ner kurvan ett antal gånger innan det blev skaplig temperatur . Men även när temperaturen var ok inne fick jag dom knepiga starterna där pumpen startade och gick max en minut om så lång tid ens. Vad jag förstår om jag läser instruktionsboken rätt är att man kan välja antingen kurvstyrning eller innegivare eller framledningstemperatur menar du att oavsett vad man väljer så kombinerar den dom?
Jag vet inte hur Daikins styrning fungerar, så jag kan inte svara på hur just din värmepump fungerar.Skulle den reglera slaviskt på rumsgivaren med t.ex. 0.5 graders hysteres mellan till och frånslag så skulle gångtiderna bli långa, stilleståndstiderna likaså, men även en ren rumsgivarstyrning kan säkert fungera annorlunda.Att en ren rumsgivarstyrning skulle kunna trigga många start och stopp har jag dock väldigt svårt att se.En rumsgivare reagerar ju inte ens en hundradels grad på om kompressorn går i en minut, så vad skulle i så fall trigga kompressorn att stanna efter så kort tid?Har tyvärr inte tid att läsa in mig på Daikins styrning idag, så bättre svar än så kan jag inte ge.Dessutom brukar tillverkarna vara obegripligt dåliga på att förklara hur styrningen är tänkt att fungera, så det är väl osäkert om det ens GÅR läsa sig till hur styrningen fungerar.
Men dessa har väl Mitsubishi.?MvhDaikin
Hej igen,Lite ytterligare uppföljning..Produktchefen för Mitsubishi luft/vatten hörde av sig och berättade att de kommer släppa en uppdatering som gör att antal start/stopp ska minska radikalt. Uppdateringen och styrningen kommer ske via MELCloud och med lite tur släpps det i september
Någon mer info om detta?! Låter ju intressant! Är MELCloud ett måste för att kunna uppdatera, eller går det på något annat sätt? (du kanske har bra kontaker på mitsu som kan svara på det? ) En sån uppdatering skulle ju kunna motivera att skaffa wifi-adaptern, verkar gå att få för 900:- på ebay. Finns det någon meny i MELCloud för uppdatering, eller sker det automatiskt?!
Något nytt?