Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F310P trasig kompressor?  (läst 4587 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad proj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F310P trasig kompressor?
« skrivet: 31 maj 2016, 19:11:43 »
Hej,

Jag misstänker att kompressorn har gjort sitt på min F310P. Jag har inget tryck i mätaren och kompressorn startar inte. Ca var femte minut försöker den hoppa igång och ger ifrån sig ett elektriskt, lite skärande ljud innan den ger upp försöket. Igår lät det som att den snurrade några varv innan den stannade av, nu låter det inte ens som att den snurrar. Optimisten i mig har hört något om en startkondensator som kan bli dålig. Tror ni den skulle kunna orsaka de här symptomen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F310P trasig kompressor?
« Svar #1 skrivet: 01 juni 2016, 08:00:10 »
Hej!
Trycket i mätaren har inget med kompressorn att göra, om du fyller på vatten, luftar och fyller på igen ska du se att just den biten blir OK.
Det står bra i manulen hur man fyller på och luftar själva tanken i din 310.

Sen kan du kolla kondensatorn genom att fälla ner panelen, den sitter då uppe till vänster, (28) i manualen.
Jag är inte 100 på symptomen men vanligaste felet på denna kompressor är inte att den skär ihop utan att den snurrar utan att komprimera gasen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F310P trasig kompressor?
« Svar #2 skrivet: 01 juni 2016, 11:21:14 »
Ca var femte minut försöker den hoppa igång och ger ifrån sig ett elektriskt, lite skärande ljud innan den ger upp försöket. Igår lät det som att den snurrade några varv innan den stannade av, nu låter det inte ens som att den snurrar.

Motorskyddet som löser ut. Precis så har det varit de två gånger jag behövt byta kompressor i min 310P när de skurit ihop. Kondensatorn, som är en driftkondensator, byts normalt samtidigt med kompressorn.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad proj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F310P trasig kompressor?
« Svar #3 skrivet: 01 juni 2016, 12:55:11 »
Hade en servicetekniker här nyss som sa att kompressorn har skurit och behöver bytas. Tråkigt, men väntat ändå. Det tråkigaste är att det går på ca 20000 och att försäkringsbolaget inte bidrar med en krona. Den är från 2008.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe F310P trasig kompressor?
« Svar #4 skrivet: 01 juni 2016, 14:04:33 »
Vad gjorde han för att konstatera det?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F310P trasig kompressor?
« Svar #5 skrivet: 01 juni 2016, 14:16:13 »
Trist när den bara är 8 år gammal. Något borde försäkringsbolaget bidra med. Har de ändrat ersättningsreglerna? Antar teknikerna menar byte av hela paketet med förångare och expansionsventil etc.(?) Tänk på att man kan välja att istället ta reservdelskompressorn för 360P som passar bättre om huset är större än ca 125 kvm.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad proj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F310P trasig kompressor?
« Svar #6 skrivet: 01 juni 2016, 16:21:20 »
Citera
Vad gjorde han för att konstatera det?
Han tittade aldrig på kompressorn men hörde ljudet som den ger ifrån sig när kompressorn försöker starta. Verkade säker på sin sak.

Citera
Trist när den bara är 8 år gammal. Något borde försäkringsbolaget bidra med. Har de ändrat ersättningsreglerna?
Jag har Trygghansa. Enligt killen på telefon skrivs pumpen av med 20% av inköpskostnaden per år efter två år. Efter sju år finns alltså inget värde kvar. Jag hade läst om det här tidigare, men jag trodde man skrev av 20% från föregående års värde. Verkar rimligare tycker jag.

Citera
Antar teknikerna menar byte av hela paketet med förångare och expansionsventil etc.(?)
Han sa bara "kompressorn" sÃ¥ jag antar att det bara är den som byts ut. Extra surt är att mina föräldrar precis bytte kompressor pÃ¥ sin 360 varpÃ¥ det konstaterades att det var stopp i nÃ¥gon ledning och hela pumpen fick bytas ut. Hade ju varit fint att kunna sno den nya kompressorn frÃ¥n deras 360  :'(

Utloggad proj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F310P trasig kompressor?
« Svar #7 skrivet: 01 juni 2016, 16:29:59 »
Kan man inte bara köpa en sån här http://www.eldkraft.se/produkt/Kompressor-F310P410P-utbytes-Nibe och gå loss med lödpenna och kylmedia?
Hur mycket effektivare är det att köra kompressor + elpatron egentligen jämfört med att bara köra elpatron? Kanske kan vara värt att räkna på om det verkligen lönar sig med underhållskostnaderna. För 20000 kan man ju t.ex. köpa ett gäng solfångare och slänga upp på taket så man i alla fall får varmvatten under sommarhalvåret.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe F310P trasig kompressor?
« Svar #8 skrivet: 01 juni 2016, 16:44:22 »
Extra surt är att mina föräldrar precis bytte kompressor på sin 360 varpå det konstaterades att det var stopp i någon ledning och hela pumpen fick bytas ut.

Ja, tyvärr är det alltför vanligt att man dömer ut kompressorn (den dyraste komponenten som dom tjänar mest pengar på att byta) utan att ha gjort nån direkt felsökning. Det var därför jag frågade vad som hade gjorts för att konstatera att din kompressor är slut. Det kan ju lika gärna vara nåt elektriskt fel som är betydligt billigare att laga.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe F310P trasig kompressor?
« Svar #9 skrivet: 01 juni 2016, 16:49:22 »
Kan man inte bara köpa en sån här http://www.eldkraft.se/produkt/Kompressor-F310P410P-utbytes-Nibe och gå loss med lödpenna och kylmedia?

Nja, för det första så löder man inte kylrör med lödpenna. Det skall hårdlödas med kvävespolning i rören för att inte få oxider i dom och sen skall allt vakuumsugas, täthetsprovas och fyllas med nytt kylmedia. Dessutom måste man vara certifierad för att få utföra såna jobb lagligt.

Citera
Hur mycket effektivare är det att köra kompressor + elpatron egentligen jämfört med att bara köra elpatron? Kanske kan vara värt att räkna på om det verkligen lönar sig med underhållskostnaderna. För 20000 kan man ju t.ex. köpa ett gäng solfångare och slänga upp på taket så man i alla fall får varmvatten under sommarhalvåret.

Ja, det är ju inte nån jättestor kompressor i din VP. Den 'sparar' ca 1.2-1.4kWh per drifttime. Går den 3-4000 timmar per år så har du tjänat in den nya på 5-7 år jämfört med att bara köra på elpatron. Kolla i styrsystemet hur många drifttimar den gamla har.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad proj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F310P trasig kompressor?
« Svar #10 skrivet: 01 juni 2016, 21:15:55 »
Citera
Kolla i styrsystemet hur många drifttimar den gamla har.
Hur kollar jag det? Hittar inget i manualen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F310P trasig kompressor?
« Svar #11 skrivet: 05 juni 2016, 11:07:52 »
Styrsystemet är enkelt och saknar sådan information som antal drifttimmar. Man brukar dock räkna med att en 310P sparar uppåt 7000 kWh/år el genom att kompressorn går relativt många timmar per år. 360P sparar runt 8000 kWh/år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe F310P trasig kompressor?
« Svar #12 skrivet: 05 juli 2016, 09:18:23 »
Vad har du proj beslutat? Min son har liknande problem. Vi tänker testa med en ny startkondensator. Funkar det inte, köper han en ny 310P för 36000.

Byte kan man tydligen göra själv.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!