Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?  (läst 29642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls omrÃ¥det
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« skrivet: 09 april 2014, 21:45:30 »
Hej

Det finns lite annonser om denna pump Lyfco KF240.

Men det står inte så mycket om den. Har någon köpt denna pump?

Jag länkar inte till någon sida, den finns på blocket och på första sidan i forumet. Iallafall i bland.

/Anders

Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls omrÃ¥det
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #1 skrivet: 16 april 2014, 12:45:57 »
Hej

jag länkar till pumpen http://outl1.se/luft-vatten-varmepump-10-3kw?gclid=CIuC7Jzn5L0CFaHPcgodZ6YAcA

Ge mig tips och funderingar om denna pump... Kan den vara något att ha?

/A
Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #2 skrivet: 16 april 2014, 14:29:15 »
Be företaget om en tidigare referenskund som har installerat en likadan pump, fråga honom hur den fungerat, vilken boa den värmt framledningstemp vid vilken utetemp etc etc.

Detta kan vara både fågel och fisk, vanligtvis är det fisk, men undantag finns. :)

Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls omrÃ¥det
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #3 skrivet: 23 april 2014, 16:25:37 »
Hej, ett bra tips, skall kolla med dem.

Tack tack

/Anders
Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls omrÃ¥det
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #4 skrivet: 14 maj 2014, 20:53:32 »
jag mailade och fick som svar att de inte har någon som referens kund, men de säger att de har sålt massor. dontknow

Har sett att en på forumet har pumpen, så jag skickade ett internt mail. help

Garantin är bara ett Ã¥r och motivet till det är att pumpen är sÃ¥ billig och av bra kvalitet att om den mot all förmodan gÃ¥r sönder sÃ¥ kostar det inte sÃ¥ mycket att laga den  dontknow

Jag vet inte, köpa nÃ¥got för drygt 27 tusen och bara fÃ¥ ett Ã¥r garanti..vi fÃ¥r se  dontknow

/A
Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #5 skrivet: 16 maj 2014, 10:18:18 »
Enligt lagen är det alltid två år - även om den som säljer säger något annat (i vart fall har det varit så)
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #6 skrivet: 16 maj 2014, 10:47:34 »
Garanti är nått som företaget ger och har inget med lagen att göra, konsumentköplagen är en helt annan sak.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #7 skrivet: 16 maj 2014, 11:58:03 »
Reklamationsrätten är tre år... Dock måste du själv bevisa att felet är ursprungligt och stå för eventuella merkostnader för frakt etc. En garanti är oftast generösare på dom punkterna, men helt frivillig för den som säljer en produkt.


http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Reklamation/
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Garanti/
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Beson

  • Upp värmning
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #8 skrivet: 23 mars 2016, 09:36:18 »
Hej

Det finns lite annonser om denna pump Lyfco KF240.

Men det står inte så mycket om den. Har någon köpt denna pump?

Jag länkar inte till någon sida, den finns på blocket och på första sidan i forumet. Iallafall i bland.

/Anders

Jag har kört med en sådan i två år fick lite strul med den i år men det visade sig att det berodde på pannvattnet som var i ack tanken rengöring av växlaren mellan kylmedia & vattnet till ack tanken med citron syra fungera kanon sen annars så har det inte varit några problem med den
Hus 1 &2 atmos 50kw + solvärm villa nummer2 kökspanna combiheat 26kw + Vp colix

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #9 skrivet: 24 mars 2016, 10:27:32 »
Användare "emilokarin" kör en sån om jag inte missminner mig.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Rigor7308

  • Gäst
Rigor7308
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #10 skrivet: 17 juni 2016, 04:28:00 »
NÃ¥n uppdatering pÃ¥ denna?   har en rasad ivt som ska bytas ut och denna kan vara nÃ¥got, men lite mer input skadar inte ;-)

TotalLurad2

  • Gäst
TotalLurad2
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #11 skrivet: 12 juli 2016, 14:01:54 »
VARNING - BLUFFPUMP FRÃ…N KINA!!!

Köpte denna pump, då det lät väldigt bra. Hög amerikansk kvalitet och anpassad till svenskt klimat, enkel att installera! Bruksanvisning på svenska.

Fick hem apparaten och min rörmokare och elektriker började installera. Tyvärr stämmer inte installationsanvisningen, och installationen har tagit massor med tid (1 vecka) och kostat enormt mycket. Företaget OUTL1 har inte hjälpt alls... de säger att de bara svarar på mail och kan inte ge någon support.

Apparaten som de säljer är direktimport från Kina - http://www.highcopheatpump.com/china-evi_25_degree_low_temperature_high_cop_heat_pump_water_heater-7642313.html där den kostar bara några tusenlappar - i Sverige säljer de apparaten för 4 dubbla priset (på rea).

Företaget Lyfco som ligger bakom produkten - finns inte...

Så nu sitter jag med halvt installerad pump, utan värme och utan varmvatten. Jag är i kontakt med Kineserna som gjort pumpen och de har varit hjälpsamma och skickat elritningar. Nu får jag sitta och lösa kinesiska elscheman och köpa ihop eldelar från andra håll för att se om jag kan få igång den. Inget jag kan rekommendera någon...

Skulle lyssnat pÃ¥ de som tyckte jag skulle köpa svensk pump... Skulle varit billigare och bättre...  Om jag fÃ¥r denna att fungera i framtiden sÃ¥ finns ingen support...





 

 

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #12 skrivet: 31 juli 2016, 14:11:02 »
Kan du utveckla lite vad det är som inte stämmer med den pumpen? Vad har du fått köpa för delar för att försöka få den att fungera? Enligt dokumentationen som finns att ladda ner på Outl1's hemsida så verkar det ju bara vara att ansluta pumpen med en trefas-anslutning och vatten...

Är det denna du köpt? http://outl1.se/luft-vatten-varmepump-12kw

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #13 skrivet: 02 augusti 2016, 10:02:01 »
Outl1 är en stor importör som tar hem det mesta från Kina, allt från möbler till v-pumpar.

En klassiker som jag själv råkat ut för är att någon av de 3 faserna legat fel, som gjorde att kompressorn bara stod och "brummade" på en äldre 3-fas kompressor. Deras bruksanvisning är ganska ynklig:
http://outl1.se/downloads/dl/file/id/77/bruksanvisning_lyfco_pf_serien.pdf

Att en användare här bara fick ut framlednings-temp pÃ¥ +36* vid -10C* ute med en pÃ¥stÃ¥dd EVI kompressor frÃ¥n  Copeland tyder pÃ¥ att det är en vanlig kompressor och inte EVI-teknik dÃ¥ pumpen jobbar med R407C. PÃ¥ bruksen anger Outl1 (Lyfco) R410a/R407C vilket är 2 helt olika kylmedium med helt olika data !!

Outl1 är även på tapeten gällande "Hoover-boards", där en splitter ny fattade eld under laddning. I detta fall skickade företaget ut 2 nya "hoover-boards" som plåster på såret. Det intressanta i den artikeln var att man "absolut" inte fick ladda mer än 2-3 tim, det tyder ju på att det handlar om en enkel manuell laddare som inte känner av cellernas kondition, då lär det snart bli fler brasor eftersom barn inte håller koll på laddtider...

Storyn här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23250676.ab
« Senast ändrad: 02 augusti 2016, 10:35:26 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #14 skrivet: 05 augusti 2016, 09:00:51 »
Oavsett denna kinapumps manual och kompicitet att installera så är det trots allt inga direkta konstigheter så jag är gasnka säker på att om det tar en van installatör 1 vecka att installera så är det inte pumpen det beror på... Hur mycket tid för installationen hade denna installatör planerat från början?

Dock förvånar det mig inte om det är en usel pump med kass effekt och undermåliga komponenter.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Göran.k

  • Gäst
Göran.k
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #15 skrivet: 17 september 2016, 22:33:41 »
Tack! grabbar för en tydlig förklaring av vad det är för skit dom marknadsför, det har som jag förstår sparat mej en massa bekymmer då jag nästan hade beställt två pumpar av dom.

Jacboj

  • Gäst
Jacboj
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #16 skrivet: 12 oktober 2016, 08:49:00 »
Har precis köpt Lyfco 12 kW. Installationen gick väldigt fort - en dag. Inga konstigheter. Det enda jag kan anmärka är att efter inkopplingen, när man öppnar vatten, måste man avlufta kompressor vilket står inte i instruktionen. Annars för man Error 05. Avluftning finns på kompressors höger sida. Än så länge fungerar pumpen som den ska.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #17 skrivet: 14 oktober 2016, 08:07:45 »
Har precis köpt Lyfco 12 kW. Installationen gick väldigt fort - en dag. Inga konstigheter. Det enda jag kan anmärka är att efter inkopplingen, när man öppnar vatten, måste man avlufta kompressor vilket står inte i instruktionen. Annars för man Error 05. Avluftning finns på kompressors höger sida. Än så länge fungerar pumpen som den ska.
>

Avlufta kompressorn?!? Absolut inte, du måste blanda ihop det med nåt annat.

Utloggad Dradde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #18 skrivet: 14 oktober 2016, 15:41:19 »
Har precis köpt Lyfco 12 kW. Installationen gick väldigt fort - en dag. Inga konstigheter. Det enda jag kan anmärka är att efter inkopplingen, när man öppnar vatten, måste man avlufta kompressor vilket står inte i instruktionen. Annars för man Error 05. Avluftning finns på kompressors höger sida. Än så länge fungerar pumpen som den ska.

Det är inte kompressorn utan en värmeväxlare. Bättre att spola systemet ordentligt eller fylla med en pump så luften försvinner.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #19 skrivet: 14 oktober 2016, 16:06:54 »
Man brukar väl inte fylla värmesystemet med en pump? Det är väl helt normalt att man måste lufta på diverse högpunkter där luft samlas när man kör igång systemet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Dradde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #20 skrivet: 14 oktober 2016, 17:30:17 »
En utedel med vatten sitter väl ofta i en egen krets via vvx eller slinga? Fyller man glykolblanfding är en pump smidigt.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #21 skrivet: 15 oktober 2016, 13:30:22 »
En utedel med vatten sitter väl ofta i en egen krets via vvx eller slinga?

CTC har vatten till utedelen men det är samma vatten som sen går vidarebtill radiatorkretsen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #22 skrivet: 16 oktober 2016, 00:03:09 »
En utedel med vatten sitter väl ofta i en egen krets via vvx eller slinga? Fyller man glykolblanding är en pump smidigt.

Normalt gör man inte det då glykolblandning är en mycket sämre värmebärare än rent vatten och en extra värmeväxling mot värmevattnet i radiatorer är både dyrt och ger förluster. DVS både dyrt och dåligt. Är det överhängande risk för frysning så väljer man hellre en split-maskin, där kompressorn är inne i huset och köldmediet cirkuleras ut utomhus.

Utloggad Dradde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #23 skrivet: 16 oktober 2016, 08:12:02 »
Ämnet var väl ingångsättning av lyfco pumpen? Jag omformulerar mitt första inlägg: istället för att öppna pumpen och avlufta vid vvx (OBS ej kompressorn!) så kan man 1) spola systemet med vatten precis som en golvvärmekrets, eller 2) om man kör med glykolblanding, spola systemet med en pump, som med en solvärmekrets.

Utloggad Dave4000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #24 skrivet: 16 november 2016, 11:08:10 »
Ringde o kollade lite med säljaren, då jag själv är intresserad av en av deras pumpar. De modeller som säljs nu är tydligen inte ens från samma tillverkare som KF240. KF240 är en äldre/enklare modell som utgick ur sortimentet för 2 år sedan.

Utloggad Kent Linden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #25 skrivet: 24 maj 2018, 13:02:13 »
Är det grejen gjord av mässing som man kan skruva av med handen typ luftventil och sedan trycka in piggen som sitter i mitten? Är det här man avlutar systemet.
Kommer mycket luft. Det är väl inte gasen man blåser ut?


Mvh/


Kent Lindén

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #26 skrivet: 24 maj 2018, 16:33:45 »
det är nog gasen....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Lyfco KF240 -Vad vet ni om denna?
« Svar #27 skrivet: 06 juni 2018, 11:14:00 »
Är det grejen gjord av mässing som man kan skruva av med handen typ luftventil och sedan trycka in piggen som sitter i mitten? Är det här man avlutar systemet.
Kommer mycket luft. Det är väl inte gasen man blåser ut?

Titta på mätaren på sidan. Sjunker trycket är det gas!


Mvh/


Kent Lindén
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!