Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläkthjulets eller fläktmotorns lager som är dÃ¥ligt?  (läst 11402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krudtugle

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic TE9 samt Mitsubishi FD25
Jag har en TE9 från 2006. Inomhusdelen har nu börjat ge ifrån sig ett missljud, som låter ungefär som en blandning mellan ett vinande och vätska som strömmar i ett för trångt rör. Missljudet ökar och minskar i förhållande till fläktens hastighet.

Efter att ha läst en massa inlägg här på forumet känner jag mig ganska övertygad om att det är antingen fläkthjulets eller fläktmotorns lager som är dåliga.

Jag undrar om det finns något enkelt sätt att avgöra om det är lagren i fläkthjulet eller i motorn som låter. Av diverse beskrivningar (här på forumet) att döma så verkar det vara hyfsat enkelt att byta lager i fläkthjulet, men lite krångligare i motorn.

Det vore dock trist att byta lagren i fläkthjulet för att sedan upptäcka att det var lagren i motorn som var dåliga, så jag skulle vilja veta om man på förhand kan avgöra vilka lager som är dåliga.

Utloggad krudtugle

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic TE9 samt Mitsubishi FD25
Kan tillägga att ljudet kommer från höger sida av inomhusdelen, d.v.s. där motorn sitter...

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Kommer ljudet från höger sida är det mad absolut största säkerhet lagret eller lagren i fläktmotorn som låter och antingen är du finurlig och byter yttersta lagret eller båda lagren.
På vänster sida sitter bara ett stödlager och det är av något kompositmaterial, inga rullager/kullager med andra ord och därifrån är det sällsynt att man får något oljud.
När man byter fläktmotor på TE modellerna så måste man kolla att kabelstammen/kontakten inte hamnar mot chassit för då låter det ungefär likadant som om fläktmotorn vore felaktig !!!
Vrid då lite på motorn så stammen/kontakten inte ligger mot chassit.
Är din TE installerad 2006 så har ni dessvärre missat Panasonics garanti på 5år på fläktmotorerna, dessvärre vanligt att folk väntar alldeles för länge med att reklamera och garantierna hinner löpa ut.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad krudtugle

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic TE9 samt Mitsubishi FD25
Tackar för svaret!

Synd att lagren pajade strax efter att garantin gått ut...

Var kan man köpa nya lager? Om man plockar isär motorn antar jag att det är lika bra att byta båda lagren?

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
En del har bytt till Biltema 41-452. Dock så varierar "kundnöjdheten", man bör nog känna på lagret innan köp att det går mjukt och jämnt. Vet inte om det GARANTERAR bra resultat dock.
Annars nån som säljer SKF.
Biltema hade följande data 608 ZZ ABEC-5 Ceramic 8 x 22 x 7

Det funkar med stålkulor i lagret också, men räkna med att byta igen om några år, pga de statiska urladdningarna som äter hål i kulorna.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
« Senast ändrad: 13 januari 2012, 00:22:39 av JPEG »
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad krudtugle

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic TE9 samt Mitsubishi FD25
Tackar för tipsen!

Är det alltså 8x22x7 som är den dimension som det ska vara? Är det specat någonstans? Jag har letat i diverse dokumentation, men har inte kunnat hitta någon produktinfo om dimensionen (förutom här på forumet).

Har både det yttre och det inre lagret i motorn samma dimension?

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Ska kolla... kan inte lova det blir klart idag dock. Tror jag har en fläktmotor liggandes i reserv... här... i närheten.. tror...  Sc:,h
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad krudtugle

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic TE9 samt Mitsubishi FD25
Vad snällt! Stort tack för hjälpen!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Annars kan du kanske få tag i en utbytesmotor från http://www.owesvp.se/ som verkar ha satsat på just denna nisch.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pepsi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-1
SV: Fläkthjulets eller fläktmotorns lager som är dåligt?
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2012, 22:39:40 »
elle köp min inner del e nytt lager i.

Utloggad krudtugle

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic TE9 samt Mitsubishi FD25
Tackar för tipsen!

elle köp min inner del e nytt lager i.
Vad ska du ha för den?

Utloggad pepsi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-1
SV: Fläkthjulets eller fläktmotorns lager som är dåligt?
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2012, 21:39:17 »
har haft på hälsning av kylmontören var en koppling som läckte ur gasen kompressorn funka och va frisk enligt han så felet är en skarv koppling som inte riktigt hör dit på det yttre tryckröret
så en kylmontör som inte fyllde eftersom han skulle ha 3papp för byte å fyllning å det hade jag inte råd me.. fick betala 700kr ändå så en komplett värmepump som behöver nån koppling där röret ska skarvas som ett bromsrör inte som ett vatten rör :-\
så 1500kr vid avhämtning
ring 0700911199 om de e intressant finns i lysekils trakten
« Senast ändrad: 23 januari 2012, 21:41:27 av pepsi »

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Fläkthjulets eller fläktmotorns lager som är dåligt?
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2012, 08:48:36 »
...Är det alltså 8x22x7 som är den dimension som det ska vara? Är det specat någonstans?...Har både det yttre och det inre lagret i motorn samma dimension?
Äh fanken... jag har hittat motorn men inte fått upp kåpan på fläktmotorn än. Dock så såg jag att min fläktmotor INTE har samma reservdelsnummer som din. De mått jag rapade upp på keramiskt lager är de som hör till E9/E12 -DKE's innerfläkt, men nu som först tänkte jag till och kollade -du har ju TE9, en helt annan modell. Så hemsk ledsen om jag dragit in dig på villospår :( Det är möjligt att dom är likadana lagermässigt men olika i övrigt, så, nu skall jag stänga min glappande trut.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Fläkthjulets eller fläktmotorns lager som är dåligt?
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2012, 18:18:35 »
Har samma problem med en av mina VP.
Har haft det i över 1 år nu och undrar om det enligt er kännedom funnits lager som skurit totalt?
Och i så fall med vilka konsekvenser?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!