Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med startkondensator  (läst 18705 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Isaksen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Hjälp med startkondensator
« skrivet: 03 september 2011, 22:09:07 »
Hej
Behöver hjälp att hitta en startkondensator
JNC CBB65 SH
25 uf +/-5 40/70/21
450 Vac 50/60 Hz

Tror att det är den som är kass. Slår ut säkringen vid start.
Kopplade loss utedelen och innerdelen fungerar.
Kopplade på efterhand på utedelen, går bra tills jag kommer till kompressorn och startkondensatorn.
Smäller 16A säkring så fort jag trycker on på fjärrkontrollen när de är inkopplade.

Någon som vet om det sitter en likadan i någon av de "vanliga" märkena?
Min är en Delton som fungerade i ett halvår, har stått i två år och först nu gav jag mig på att felsöka.
Säljaren kursade när jag fick problem med min värmepump.
Blir lycklig om jag kan få igång den igen
Helle

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Isaksen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med startkondensator
« Svar #2 skrivet: 03 september 2011, 23:10:17 »
Tack, det var ett snabbt svar.
Skall jag bara hitta en återförsäljare i Kristianstadstrakten.
Går den igång, blir nog nästa projekt att få ditt värmeslingan som också saknas...

Är det något särskilt jag behöver tänka på inför uppstarten, när den varit off i 2 år ?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Hjälp med startkondensator
« Svar #3 skrivet: 04 september 2011, 19:58:39 »
Elfa har inte just några återförsäljare numera utan det är weborder som gäller.
Annars brukar det inte vara svårt att hitta liknande kondensatorer bland elskrot av olika slag - t ex som startkondensator för andra enfasmotorer i ungefär samma storleksordning (bevattningspumpar, vedklyvar, disk- och tvättmaskiner) eller för faskompensering i större lysrörsarmaturer. Om du inte får tag i någon kondensator med rätt värde så går det bra att parallellkoppla till rätt kapacitans (addera värdena på de enskilda kondensatorerna). Undvik plåtkapslade kondensatorer från 70-talet eller tidigare, då de kan vara fyllda med PCB. Plastkapslade kondensatorer och sådana där det står "MP" i beteckningen är dock alltid PCB-fria, hur gamla de än är.

Om det finns någon slags elektronik i utomhusdelen så kolla att kretskorten är rena och torra innan du kör igång, blås på med hårtork eller värmefläkt om nödvändigt. När värmepumpen väl är i drift så räcker förlustvärmen till för att hålla kondens borta, men när den har stått stilla länge - och speciellt nu när det är tidig höst och hög luftfuktighet - kan det bli problem med krypströmmar och överslag.

Kolla att alla kabelanslutningar sitter ordentligt - skruvplintar väl åtdragna, flatstift gör bra kontakt och sitter inte löst osv.

Kolla att det inte finns några tecken på oönskad biologisk aktivitet - något som har byggt bo i utomhusdelen, söndertuggad isolering på elledningar eller kylmedierör osv.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Hjälp med startkondensator
« Svar #4 skrivet: 04 september 2011, 22:18:55 »
Smäller säkringen direkt eller efter kort stund ??

Startströmmen på en stillastående kompressor-rotor som inte snurrar igång är respektgivande och att en större sådan kompressor drar säkringen ganska snart är inte så konstigt.

om säkringen rycker direkt (dvs. mindre än 0.5 sekund ) så tyder det dessvärre på ett annat fel, visst teoretiskt kan du ha kortis i kondingen, men det tror jag inte så mycket på då MP-kondingar inte brukar vara benägna att kortsluta sig utan snarare visa för liten kapacitans ...

Vad händer om du startar utan kondingen - gÃ¥r säkringen lika fort dÃ¥?  - var beredda att kunna rycka ur sladden/stänga av manuellt vid testet om säkringen inte skulle gÃ¥ direkt och kompressorn stÃ¥r bara och brummar, vilket den bara klarar under nÃ¥gra 10-tal sekunder (detta är iofs ett gott tecken dÃ¥) - vet inte om värmepumpar har clixon eller liknande termo och överströmsäkring som bryter strömmen som gamla kylskÃ¥p har om de inte startar i tid - men förmodligen dÃ¥ det inte annars passerar de olika elsäkerhetstesterna som finns numera.

om det inte är kondingen och det dröjer nÃ¥gra sekunder innan säkringen gÃ¥r eller clixon knäpper av kompressorn en stund pga. överström sÃ¥ skulle jag titta pÃ¥ startapparaten och se att dess förmodade relä verkligen klickar och kopplar in startkondensatorn när den skall starta... 
   

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Hjälp med startkondensator
« Svar #5 skrivet: 04 september 2011, 22:45:17 »
Jag har varit med om stum kortslutning från ena polen till jord i plåtkapslade MP-kondensatorer av kina-typ (alltså sådana som man brukar hitta i luftvärmepumpar). Och det kan ju definitivt få säkringen att gå omedelbart.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Hjälp med startkondensator
« Svar #6 skrivet: 04 september 2011, 23:45:19 »
Visst fasen, så fort det står 'made in china' så gäller inte dom vanliga reglerna när det gäller 'normal' felbeteende...

komponentförfalskningar som kommer därifrån har ju drabbat även seriösa och respekterade stora asiatiska tillverkare på bl.a just kondensatorer...


Utloggad Isaksen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med startkondensator
« Svar #7 skrivet: 05 september 2011, 18:10:41 »
Hm, nu blev det mycket  :-\
Skall vara ärlig och tillägga att jag är 50+, med ett jädra tekniskt intresse. Brukar kunna hitta felen genom logisk sökning. När jag gick i skolan var det inte tal om att tjejer skulle gÃ¥ pÃ¥ fordon etc  >:( Har mest hÃ¥llt pÃ¥ med bilel, tvätt & diskmaskiner... Varit nyfiken frÃ¥gat och lärt.

Tror nog jag kan greja och hitta felet med er hjälp.
Sätter i kontakten, innerdelen gör sin uppstart ( bafflen går upp och ner) gröna lampan tänds (allt ok)
Trycker på on på fjärren och den skjuter 16A säkringen direkt.

När jag skulle felsöka gjorde jag så här:
Kopplade in den genom jordfelsbrytare
Kopplade bort utedelen
Startade upp och tryckte på on - jordfelsbrytaren tyckte det var ok
Kopplade loss alla sladdarna på utedelen tryckte på on - ok (ingen kortis i kablen)
Kopplade på fläkten tryckte på on (den snurrade igång)- ok osv
Sista att koppla på var nr 2 kompressor & kondensator
Tänkte att eftersom den sög så mycket ström var det kondensorn som var paj...

Jag har köpt en kondensator för 100:-, frågan är om jag skall prova med den eller om jag på något vis kan kolla upp hur kompressorn mår.

Vad jag kan se så är där inget kretskort i utedelen. Ser ut som ett relä innan kondensatorn.
Från kompressorn går det en vit kabel (sitter på plint 2) en röd som går till reläet och en blå till nolla.

GÃ¥r det att kolla om  det är kortis i kompressorn, pÃ¥ ett enkelt vis ?

Tack på förhand
Helle

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med startkondensator
« Svar #8 skrivet: 05 september 2011, 21:16:29 »
Går att mäta upp motorlindningarna med en ohm-meter. Givitvis med all vanlig el-matning bortkopplad. Ska vara låga värden men inte noll. Två olika lindningar som möts i en gemensamma kopplingsplint på kompressorn, antingen fas eller nollan. Ena direkt till 230V andra via kondensatorn. Har man tur går det att hitta specarna för kompressorn på nätet. Även om det är korrekta ohm-värden kan det fortfarande vara fel som kräver mätning med en isolationstestare som ger en högre mätspänning. Kontrollera också att motorskyddet (termiskt) är helt, brukar sitta på toppen av kompressorn, samt även att reläet är helt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Isaksen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med startkondensator
« Svar #9 skrivet: 05 september 2011, 21:39:49 »
Tack Josth
Hoppas på uppehålls väder imorgon efter jobbet.
Plockar av reläet och tvångskör det inomhus i väggkontakten, så kan det torka något dygn inomhus också.
Ohm-mäter linningarna och försöker hitta motorskyddet. Misstänker att det också sitter under kåpan där sladdarna går in i toppen på kompressorn. Hade varit kanon om det "bara" var motorskyddet som brännt.

Återkommer i morgon kväll med resultat

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med startkondensator
« Svar #10 skrivet: 06 september 2011, 11:31:45 »
Läs noga på reläet vilken styrspänning det ska ha även fast det reglerar 230V till/från. Finns 12VDC/230VAC, 24VDC/230VAC, 230VAC/230VAC etc. Testar du de förstnämnda direkt i väggkontakten kan det smälla ordentligt!
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Isaksen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med startkondensator
« Svar #11 skrivet: 06 september 2011, 18:06:26 »
Har ohm-mätt de tre plintarna på kompressorn.
Multimetern inställd på 200, visar ca 0.5 när jag meter mellan plintarna.
Motorskyddet visar 0.3

Kanske läge att bara byta kondensatorn och provköra eller ?

Tittade lite närmare på vad jag trodde var ett relä, visar sig vara ännu en kondensator...
Liten rektangulär med 4 stift, varav 3 används (en röd från kompressorn samt två blåa)
CBB61    2uf    450 vac
« Senast ändrad: 06 september 2011, 19:54:11 av Isaksen »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med startkondensator
« Svar #12 skrivet: 07 september 2011, 14:35:40 »
Det andra måste då vara motorkondensatorn till fläkten.

Har du kopplat bort alla sladdar till kompressorn innan mätningen så att enbart en motorlindning i taget mäts? Hittat någon spec för kompressorn? Kondensatorn ska i och för sig tåla belastningen men säkringen kan gå igen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Isaksen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med startkondensator
« Svar #13 skrivet: 07 september 2011, 20:38:13 »
Tog av sladdarna som satt på stiften till kompressorn.
Mätte stift 1 & 2, 1 & 3, 2 &3 - skulle det varit kortis mellan tvÃ¥ linningar, borde väl ohm-mätningen visat 0 och inte ca 0.5 (finns ingen som helst märkning pÃ¥ kompressorn, inte ens made in china   ::)  )

Kompressorn har 3 kablar en vit som sitter på nr 2 (220v inkommande ström) en röd som går upp till 25 uf kondensatorn samt en nolla som går till motorskyddet vidare upp till kondensatorn vidare till 0-plinten.

Jordfelsbrytaren slog ut direkt, när jag tryckte på on på fjärren. Funderar på om jag kan ta bort motorskyddet/termokontakten och koppla samman de två sladdarna för att testa om den startar utan det.

Den lilla kondisen gick till fläkten, hade följt fel röda kabel...

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Hjälp med startkondensator
« Svar #14 skrivet: 07 september 2011, 21:56:44 »
Om jordfelsbrytaren (och inte säkringen) löser ut så är det ju en kortslutning mot jord du måste hålla utkik efter i första hand.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!